Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 20/01-2009, 02:05
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Standard Kasserte R.I.S.K-ideer

Her er noen kasserte ideer fra tideligere dobbelt-R.I.S.K-mester. Ideene slippes til allmen viderediktning under en Creative Commons-lisens. Det er bare å stjele i vei.

Spill 1: Båb-båb - dædi-dædi - båb-båb - suuh!
Et spill for tre spillere og spilleder / Fiskehander. I spillet «Båb-Båb» har man valget mellom å spillet tre ulike fisk (En fra Oslo, en fra Moss, og en som havna i en foss). Hoveddelen av spillet går ut på å svømme og svømme og svømme rundt, og det har en spennende avslutning der hver fisk enten blir stekt, kokt eller går en ukjent skjebne i møte (kun om man er en luktløs fisk, vel å merke).

Spill 2: Det store kappløpet
Også et spill med svømmetematikk. Denne gang en real dungeoncrawl. Hver spiller tar på seg rollen som en konkurrerende sædcelle som må kjempe seg frem gjennom en dyp dungeon før de når frem til Den Hellige Gral. Spillet er fullt av eksistensiell og religiøs symbolikk og i tar syv timer å spille. Gjennom hele spillingen skal man høre på Vangelis' Chariots of Fire på repeat.

Spill 3: Mens vi venter på arrangøren
I et rom på Vilhelm Bjerknes møtes en gruppe litt lurvete, mennesker som ikke kjenner hverandre. De har meldt seg på et nyskapende rollespill, men de vet ikke helt hva det går ut på. Har noen lest modulen? Hvordan ser egentlig denne «Arrangøren» ut? Kommer han eller hun noen sinne til å dukke opp?

Har du også noen kasserte ideer?
You have been pwned by a grue.

Sist endret av Håken; 20/01-2009 kl 02:08
Svar med sitat
Gammel 20/01-2009, 10:26
Gomle sin avatar
Gomle Gomle er offline
Valgkomiteen

Standard Sv: Kasserte R.I.S.K-ideer

Jeg tror "Båb-båb - dædi-dædi - båb-båb - suuh!" kunne blitt en morsomt spill!

MvH Lasse Lundin
Svar med sitat
Gammel 21/01-2009, 19:00
Marius Marius er offline
Medlem

Jeg tror "Mens vi venter på arrangøren" er laget tidligere.. Jeg har i hvertfall en fjern fornemmelse av å ha spilt dette noen ganger før.
Gammel 25/01-2009, 22:23
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Her er den flotte ideen jeg ikke leverte:

KAOSBORGEN!

Et verdensbyggende spill der man i fellesskap skaper en dungeon, fra rom til rom, scene til scene. Enten kort med ferdigkonstruerte "pitches" til hendelser, steder, monstre etc, eller noe spillerne lager selv i forkant av spill. Eller begge deler. Kaos, selvsagt fordi det blir litt usammenhengende. Men en eller annen feedbackmekanisme så man må ta hensyn til tidligere og herværende innspill. Eller nåkka. Jaja.

vrient læll.

Jeg tror det kunne blitt vakkert. Kanskje en kart-ansvarlig... eller noe.
Svar med sitat
Gammel 25/01-2009, 22:50
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Min første idé hadde faktisk et spillbrett med ruter og start og mål. Og så var alt sammen bare en drøm. Den ble kassert, gitt.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 25/01-2009, 23:07
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Jeg hadde en ide om et maur-spill, der alle hadde forskjellige oppgaver i og rundt en maurtue. Utfordringer skulle dukke opp gjennom en type "handlingskort", og et visst antall scener måtte spilles gjennom før spillet var ferdig. Hadde ideer til kortenes utseende, også.

Men, jeg skjønte at jeg aldri ville få tid og ork til å skrive noe, så jeg slengte meg aldri med.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 25/01-2009, 23:53
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Her er den flotte ideen jeg ikke leverte:

KAOSBORGEN!

Et verdensbyggende spill der man i fellesskap skaper en dungeon, fra rom til rom, scene til scene. Enten kort med ferdigkonstruerte "pitches" til hendelser, steder, monstre etc, eller noe spillerne lager selv i forkant av spill. Eller begge deler. Kaos, selvsagt fordi det blir litt usammenhengende. Men en eller annen feedbackmekanisme så man må ta hensyn til tidligere og herværende innspill. Eller nåkka. Jaja.

vrient læll.

Jeg tror det kunne blitt vakkert. Kanskje en kart-ansvarlig... eller noe.
Kjenner at jeg fikk lyst til å lage noe lignende, men kanskje ikke fokusert på en dungeon. En by, kanskje, eller en øy? Kunne jo ha vært et kjekt spill å hekte på Vandrerne.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 01:17
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Andraax Vis post
Kjenner at jeg fikk lyst til å lage noe lignende, men kanskje ikke fokusert på en dungeon. En by, kanskje, eller en øy? Kunne jo ha vært et kjekt spill å hekte på Vandrerne.
Håken hadde noen gode ideer om økologisk bemonstring du kanskje kan låne.
Svar med sitat
Gammel 27/01-2009, 00:12
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Kampen om tilværelsen
Et rollespill om økologisk bemonstring

Alle vet at når en spilleder skal lage en hule er det viktig å tenke på hvordan naturkreftene har formet klippeveggene, eller en urgammel sivilisasjon har gravd gruvesjakter på leting etter mineraler. Det må dessuten være en troverdig sammensetning av beist, feller, trolldom og djevelskap. I dette rollespillet skal man i fellesskap skape, bemonstre og utforske en god gammeldags rollespill-hule, eller dungeon, som det heter på godt norsk.

Etymolisk note: Ordet «donjon» finnes også på norsk (fra fransk). Det er en betegnelse på et stort og kraftig kjernetårn i en middelalderborg. Den eneste norske egentlige donjon var «Våghalsen» på Akershus festning, som ble revet på femtenhundretallet.

En hule i dette spillet er ikke et hvilket som helst hull i bakken. Det dreier seg vanligvis om et kompleks av grotter, gruveganger eller katakomber, og er alltid befolket av en rekke mer eller mindre mannevonde skrømt, tussefolk, fabeldyr og uhyrer. Det finnes også andre farer, som feller, skjulte sjakter, gruvemaskineri, gasser, giftige planter og så videre. Men man kan også finne de mest utrolige skatter inne i en hule. Fortryllede våpen, kunstgjenstander fra glemte kongeriker, gull, edelstener, okkulte manuskripter og flust med andre kostbare gjenstander. Derfor lokkes helter og eventyrere til slike huler som møll til en lanterne. Mange helter må bøte med livet i hulens trange korridorer og store haller. Andre overlever strabasene og vender tilbake til menneskenes verden med ufattelige skatter og utrolige fortellinger. Slik lokkes stadig nye ekspedisjoner stadig dypere inn i hulens dunkle og halsbrekkende verden.

I dag skal du og dine venner også utforske en slik hule. For å finne frem har dere bestemt dere for å lage et detaljert kart, og notere ned alt dere oppdager om hulens innboere og befatning. Finn frem et stort ark – A3 eller større – fargeblyanter og en kortstokk og sett dere på gulvet eller rundt et bord. Spillet passer for tre til fem deltagere.

... Mer har jeg ikke skrevet. Jeg har en del konkrete ideer om regler, men må gruble litt til før det er spillbart.
You have been pwned by a grue.

Sist endret av Håken; 27/01-2009 kl 00:12
Svar med sitat
Gammel 17/02-2009, 22:53
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Rollespillet: Trange menn

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:14.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia