Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 26/01-2009, 01:53
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 5 - Ødemark

Diskutér Ødemark av kandidat 12
Her kan du lese spillet

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 02:47
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 5 - Ødemark

Dette falt umiddelbart i smak hos meg. Jeg leste nettopp boken The Road av Cormac McCarthy som minner litt om dette.

Jeg synes det var litt rart med "ringen". Skal den forklares på noe vis? Den har en fin funksjon - altså den som har ringen til slutt får fortelle epilogen. Men, hva om det heller var et spedbarn, eller noe annet vitalt for menneskehetens overlevelse? Ringen vakte nemlig assosiasjoner til Ringenes herre, og det kræsjet litt hos meg.

Dette spillet vil jeg veldig gjerne prøve.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 11:35
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gorby Vis post
Ringen vakte nemlig assosiasjoner til Ringenes herre, og det kræsjet litt hos meg.
Enig, det var litt pussig. Alternativt kunne man jo sagt at det var noe annet, som du foreslår, eller bare avgjort "avslutningsjobben" på en annen måte.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 11:49
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Sitat:
Spillet handler om hvordan de enkelte skjebnene i gruppa håndterer tapet av sine tidligere liv, og tapet av de skjebnene de trodde de var på vei mot. Da bombene falt, falt også livene deres i grus. Hva har de blitt til? Og hva skal de nå kjempe for, håpe på, og vandre mot?

For et flott premiss. Synd det ikke følges skikkelig opp.
Men la oss først se på hva som virker.

Konflikter.
Det finne to typer konflikter i dette spillet.
De som skjer i scener som må løses med vold. Alt annet må spilles ut. Kanskje det nærmeste man kommer til å peke på premisset. Dette er en bra ting. Det som savnes er en måte å eskalere volden på. Det blir litt svakt med lissom volden når den eneste konsekvensen av å tape er at man sitter igjen med følelsen av å tape. Det er lov å straffe taperen, og skal vold ha noen effekt som et virkemiddel i et konfliktssystem må det være konsekvenser av dette.
Det andre skjer off-kamera. Man spiller ikke ut dette, men kun etterspillet. Dette kan fort mate inn i volds problematikken ovenfor. Dette er en bra ting. Det svekkes av at man ikke har noe igjen for å skape denne problematikken i spillet. Utstyr kan kun brukes til å kjøpeslå med, men hvorfor skal man det?

Og det er her det som er hele svakheten av spillet opp mot premisset. Det er ikke noen grunn eller mulighet til å utforske dette skikkelig. Det finnes få mekanismer som dytter deg mot å svare på disse flotte spørsmålene.

Nå er skal det være sagt at jeg er en staut forsvarer av tanken om at man som spiller må være villig til å engasjere og involvere seg i konfliktene i spillet. At man vil delta er en forutsetning. Jeg synes det er en svakhet ved et ellers så bra strukturert lite sjarmtroll av et spill at man har latt så stor del av kjernen ligge i denne forutsetningen.

Videre ville jeg ha fjernet agenda kortene og eller hatt en liste med mulig agendaer, og latt spillerene velge den som passer best/virker mest spennende basert på rollekortene den ellers får utdelt.
Skjebneringen blir ike utforsket nok. Dette hadde vært en av de sterkeste konfliktmotorene i hele spillet om den bare hadde blitt gitt mer tyngde. Om man hadde knyttet agenda kortene (eller listene) opp mot den hadde man hatt noe som hadde skapt automatisk gnissninger imellom rollene, og det er fra gnissningene rollen imellom man får svar på premisset.

En sterk kandidat lell.

Dette spillet får:

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.

Sist endret av Kaare Berg; 28/01-2009 kl 12:15
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 14:38
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Hm. Kanskje et av de minst originale spillene i år (sett i sammenheng med tradisjonene fra Nørwegian Style og tidligere RISK-konkurranser), men samtidig et av dem jeg har mest lyst å spille. Jeg liker veldig godt mekanikken med å trekke kort for å lage roller (samtidig har jeg selv brukt den i De Sultne og Drømmernes Selskab).

"Ringen"-mekanikken er en snodig sak. Jeg er selv veldig glad i symboler som spillerne selv må legge en mening i (hei, Agabadan), og dette er et eksempel på noe slikt. Det kan bli påklistret (slik ringen i The Wire ble), eller det kan bli et spennende, mangetydig tema.

De tilfeldige rollekortene kan by på rare ting, selvsagt (ikke bare i kombinasjonene, men i utelatelser: Hva skjer hvis det finnes en nestleder, men ingen leder?)

Et veldig rent spill. Det er så utrolig fristende å foreslå Story Game-mekanismer - "hva skjer når man oppfyller sin agenda?", "hvilken effekt har det å bringe fortiden sin i spill?". Men jeg tror egentlig ikke det trengs.

Absolutt spillbart. Savner en eller annen "gimmick" som kan lure folk til å bli med, men spillopplevelsen vil sannsynligvis være god.
Gammel 27/01-2009, 12:01
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Førsteinntrykk: Nydelig spill ødelagt av kortene.

Spillet har noe forlokkende over seg. Å spille en gruppe mennesker isolert fra alt og alle andre gir seg på en måte som en veldig naturlig setting i et rollespill. Det er forholdsvis godt gjennomført, men har endel "pussigheter som gjør til at det ikke når helt frem til hjertet mitt:

Med ordstyres svært begrensede og klart definerte maktområde synes jeg det er rart å insistere på at han ikke skal kunne være med i scener. Spillerne gies allerede mye tillitt ved lite til ingen føringer på hva slags makt de skal ha over fiksjonen, så ordstyrer faren for at ordstyrer skal missbruke sin posisjon er forsvinnende i forhold til faren for at hvem som helst kupper spillet. Dette forholdet gjør til at i alle situasjoner hvor det var naturlig at alle deltok, så må man finne en kunstig grunn for at ordstyrerens rolle tilfeldigvis ikke er til stede, hvilket leder meg til neste punkt.

Det er lite eller ingen føringer på hva slags scener som passer. Eksempler på spennende scener eller hva slags ting forfatteren har i tankene kunne vært hendig. Selv kan jeg godt se for meg scener som kunne vært spennende å spille i rollespill i en slik setting; men de slår meg at de enten ville være forholdsvis actionpregete med fokus på en rolle, eller berøre samtlige i den lille isolerte gruppen. Jeg ser rett og slett ikke noen "opplagte" premisser som skulle kunne anspore til dramatisk dialog mellom et halvtilfeldig utvalg av rollene, hvilket bringer meg til neste punkt.

Det er ingen føringer på hva slags rollesammensetting som bør være med i scenene. Man risikerer å aldri få spilt sammen med enkelte andre roller. Dette er litt kjedelig om man har relasjoner til de rollene. Det at det er endel naturlige rollesammensettinger som f.eks rebellen vs lederen vs nestlederen gjør denne faren ganske reell. Hvilket naturlig fører til det største ankepunktet jeg har mot spillet slik det er nå.

Jeg digger ideen med en "mangeparametra" rolledefinisjon. Og på regel-siden så dette veldig lovende ut. Men korta som er brukt til å eksemplifisere gir meg mindre tiltro til om dette var noen god løsning likevel. I alle fall brukt som spillskaperen virker til å se for seg.

Det er ganske tydelige overlapp mellom enkelte agendaer og statuser f.eks Ridderen/Barnet og Beskyttelse, eller Makt og Rebell. Forhold-kortene kan gi mildt sagt pussige konsekvenser, som at rebellen er kjempeglad i lederen som sitter til venstre for seg. Det andre kortet gjør godt til at du kan være tiltrukket av lederen du hater når han sitter to plasser til høyre. Om man spiller 4 spillere er det litt pussig å både være forelsket og sint på seg selv med et av kortene.. Ekspertise og Drømmene virker grovt ubalansert i hvor stor effekt det har på din mulighet til å påvirke fiksjonen. F*** THIS virker bare rar, da det virker som om du da TVINGER spillere med roller i seg til å skulle være med, slik at fripass skulle være en god ting?? Den ensomme ulven er også direkte ødeleggende å skulle få i et sosialt spill som dette.

Løsrevne problemer: Synes overføring av sjebneringens ekstrakort blir rar uansett hva slags type kort man trenger. "Oi, jeg ga fra meg ringen, nå trenger jeg ikke å bli passet på og elsket lenger , såda såda vennen, det går nok over skal du se.."

Såvidt jeg kan se er det eneste man kan gjøre i kulissene å stjele eller ta kopi. Dette får meg til å undres om dette punktet er nødvendig i det hele tatt? (Med mindre en ønsker å kjøre et matrielt tyveri-fokus..) Endel ting virker også veldig rart å kunne stjele (Noen som har sett soveposen min? Ikke du som ligger godt og varmt akurat nå, regner jeg med?)

Å sette hver sin terning som standard kan stenge endel ute fra spillet, da ikke alle har yatsy-sett engang. En terning kan de bruke trivial-pursuit eller ludo-terningen til.

Når det er sagt så virker spillet fint spillbart, og jeg tror jeg hadde hatt det gøy med å spille det. I det hele tatt så er det ett av de spillene jeg liker best i konkuransen som jeg har lest til nå. Dessverre er det skampletter her og der som trekker det for mye ned til at jeg kan synge noen lovprisning av det. Jeg ville veldig gjerne prøvd en mer gjennomarbeidet versjon av dette!
Svar med sitat
Gammel 27/01-2009, 16:26
Herman sin avatar
Herman Herman er offline
Medlem

Jeg beklager, men fonten ødelegger dette spillet for meg.
Dette er en overskrift-font, ikke egnet til brødtekst. Det blir slitsomt i lengden å lese tekst skrevet med denne fonten.

Jeg likte ideen med å sette rollenes egenskaper på kort, men jeg ville nok gjort noe seriøst anderledes med forhold-kortene. Og jeg ville gitt alle spillerne et sett med standardeiendeler, mens eiendelene fra kort kom i tillegg. Og da mer oppfinnsomme gjenstander, ikke standardeffekter som alle eventyrere har med seg.
Svar med sitat
Gammel 27/01-2009, 20:38
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 5 - Ødemark

Av årets spill er dette det eneste jeg kunne tenke meg å spille, jeg liker ideen, settingen er ganske ok, kansje ikke et oppkomme av orginalitet men en helt grei setting. Jeg må imidlertid si at hvis jeg skulle ha spilt dette så ville jeg personelig ha kastet hele den ordstyrer delen går på rundgang biten, det tror jeg kunne bli litt vel kaotisk for meg, og blir litt vel GM fobi aktig, men alt i alt så er det et ok spill med et intresdangt premiss.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 28/01-2009, 11:37
Gomle sin avatar
Gomle Gomle er offline
Valgkomiteen

Kan tenke meg å prøvde dette spillet. Rollemekkingen er spennende. Tror det er et spill man kan spille flere ganger.

MvH Lasse Lundin
Svar med sitat
Gammel 28/01-2009, 16:24
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Nok et spill jeg var sikker på at jeg hadde kommentert. Benytter da mitt nye format.

Jeg likte:
* settingen - selv om jeg umiddelbart fant det kjedelig, vokste den på meg
* intant background-kort*
* sjebneringen (tross alt er det en klassiker, men skjønte ikke helt poenget med den)

* ser for meg at denne idèen kan brukes med hell til tradspill hvor mange ikke gidder å investere noe særlig i karakteren sin

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:13.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia