Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28/01-2009, 17:09
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 5 - Ødemark

Med de forbedringene herrene ovenfor har foreslått tror jeg dette virkelig kunne blitt noe. Håper forfatteren tar seg tid til en fornyet utgave, da er dette noe jeg gjerne vil spille.
Svar med sitat
Gammel 28/01-2009, 17:12
Ane sin avatar
Ane Ane er offline
Storesøster

Det er alltid morro med litt post-apokalypse!

Dette spillet slår meg som:

- Gjennomtenkt og spillbart (jeg har trua)
- Inkluderende (alle skal med)
- Mulighet for å påvirke og bli påvirket (man kan finne på både som ordstyrer og aktiv spiller)
- Enkelt å gjennomføre (klare spillgang, lite tull)

Som andre har påpekt, er fremstillingen litt monoton - det er ikke noe gimmick her som virker attraktiv og spennende. Der er mer det spillmessige og mulighetene man har som appelerer til meg, men det krevde at jeg hadde som utgangspunkt at jeg skulle lese gjennom alle RISK spillene. Det er ikke sikkert jeg hadde lest hele hvis det ikke var RISK. Skjønner?

Jeg tror også at kortene med mål og personlighetstrekk kanskje kommer til å dominere noe over eiendelene. Det virker litt som om de bare er der for å støtte personlighetstrekkene til noen av rollene. Jeg ser ikke egnetlig for meg at de kommer til å ha så mye å si for spillet utenom det.

Skjebneringen er fin den, men litt Ringenes Herre som nevnt over. Den kunne ha hatt en større funksjon, men den trenger jo ikke det. Den blir kanskje hengende litt i limbo mellom ha være viktig og å ikke eksistere?

Men likevel - dette er solid. Jeg håper jeg får spille det - jeg gleder meg til å trekke sammen en karakter og spille på det som presenteres i kortene!
Gammel 28/01-2009, 22:08
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Å jeg synes spillet virker så fint, men jeg tror det kan bli enda vakrere.

Ringen er et problem for meg. Her er et freskt forslag:

Kall den "gjenstanden". Ingen av spillerne vet hva "gjenstanden" er, men de vet dette:

* den er hele grunnen til at de er på vei dit de er på vei.
* menneskeheten avhenger av den.
* den sier noe om hvorfor verden er ødelagt.
* alt som blir sagt om den i løpet av spillet er sant - men de kan ikke si hva slags gjenstand det er.

Epilogen må ta hensyn til dette. Hvem tør ta ansvaret?

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 29/01-2009, 20:50
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Jeg liker scenariet. Det er ryddig satt opp, og metoden formidles i et greit språk.

Jeg sitter likevel igjen med en følelse av at målsettingen til spillet; å leve seg inn i en etter-apokalypsen tilværelse ikke støttes godt nok opp i selve spillet. Selve spillet blir liksom for alminnelig klassisk rollespill, syns jeg, og gir egentlig ikke spillerne veldig mye støtte i å leve seg inn i denne ødemarks-tilstanden.

Så, på grunn av manglende oppfølging av et interessant tema, får dette spillet ikke mi stemme.
Gammel 30/01-2009, 16:45
Optimus Optimus er offline
Medlem

Jeg liker en postapokalyptisk setting, og ble fra første avsnitt ganske interessert. Interessen dabbet imidlertid litt av etter hvert som jeg fikk en økende fornemmelse av at jeg leste regler til et brettspill med innslag av rollespill, heller enn et rent rollespill. Konseptet med å veksle på å være ordstyrer, og dennes funksjon, appellerer ikke helt til meg. Hvis jeg skulle spilt dette spillet, ville jeg funnet en måte å snike meg unna denne delen på, og heller bare spille min rolle.

Når det er sagt, synes jeg reglene som er lagt frem er enkel og solide, særlig for konfliktløsning. Jeg liker rollekortene, og særlig det at de kun er veiledende. Jeg ville gitt det en sjanse, men har dessverre ikke helt trua på at det hadde falt i smak.
Svar med sitat
Gammel 31/01-2009, 01:32
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Dette virker som et kult spill å spille. Får mye gode vibber av å lese det, men fester meg ved noen spesielle ting:

* På side 1 står det både at spillerne må være med i minst 2 scener før spillet er slutt, og at de bør være med i minst 1 scene før spillet er slutt. Her bør du vel bestemme for ett tall?
* Liker veldig godt grepet med å trekke kort for å lage roller. Jeg kan se en del interessante roller bli skapt i skjæringen mellom Status og Agenda, for eksempel
* Et par av Forhold-kortene kan bli litt problematiske å følge dersom man bare er 3 spillere. "I. Du hater lederen i gruppa (eller rebellen hvis du selv er lederen) II. Du er litt tiltrukket av rollen to plasser til høyre." Du kan risikere å være tiltrukket av den du hater. Spennende. Men, slike ting må man regne med i et spill som ikke spesifiserer nøyaktig antall spillere.
* Innledningen er i og for seg god, men alt for kort. Jeg savner en lengre introduksjon av premissene for spillet. Hva har ført til ødemarken, hva har brakt dem sammen, hva venter dem i Moskva (og hvordan vet de at de skal dit, når de ikke vet hvor de er?)? Det brukes mye tid på selve reglene, men jeg savner litt mer "fluff", litt mer følelse for settingen og situasjonen, før jeg føler meg ordentlig engasjert. Tror nok at bare en halv side ekstra med slikt materiale ville løftet spillet enda et hakk.

Alt i alt et enkelt og godt spill, som legger fine føringer for flotte roller, men som mangler en liten vei å gå før det fenger skikkelig. En god utfordrer.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 31/01-2009, 17:48
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Ok, this is how I roll:

Leser kjapt gjennom og noterer punkter etterhvert som jeg snubler over dem. Redigerer kanskje gjennom kommentarene på slutten hvis jeg gidder. Leser ikke andres kommentarer nøye før jeg poster mine:

- Feeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelgood!
- Umiddelbart inntrykk av greit språk. Rimelig lettlest. Litt vel glad i parenteser (for å kaste litt singel i drivhus).
- Som en herre i sofaen her påpeker: litt fæl font.
(Nå har Michael satt på noe mer bråkete musikk, og jeg er på tredje ølen)
(Han sier vi snart må gå og kjøpe dopapir)
("Leser du Ødemark fortsatt?", sier Michael. "Ja, forsøksvis. Twittrer litt innimellom da", sier jeg. Føler meg litt som en 40-åring)
- Kult med tilfeldig kort-definering av rollen
- Ganske mange egenskaper ved rollen. Blir spennende å se om kortene passer sammen helt vilkårlig
(Hm. Var litt sånn Rage-aktig den musikken. "These arms are snakes", heter det visst. Touch av ungdomstid. "Progressiv hardcore", sier Michael og ler.)
- Småpussig og interessant symbolikk det med skjebneringen.
- "Konfliktresolusjon" er ikke noe særlig godt ord
- Hm. Jøss. Var det alt av regler? Har ikke lest kortene enda, men spillet virker litt... tomt? Eller hvordan jeg skal si det. Uferdig, kanskje?
- Rollekortene ser gode ut ved skumlesning
- Bra at de legger opp til bånd mellom rollene

Hm... hva skal jeg si? Litt forvirret. Litt marinert. Close, but no cigar. Men tror dette kan bli et ok spill, og at spillskaperen kan bli dyktig spillskaper, med litt mer tid, spilltest, lesing, gjennomskriving og utbygging.

Hepp!

Sist endret av Ole Peder Giæver; 31/01-2009 kl 17:49
Svar med sitat
Gammel 1/02-2009, 13:12
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Et spill jeg godt kunne tenkt meg å spilt. Det mangler et mål føler jeg, med tanke på at det virker som om det er lagt opp til at det er noe rollene skal oppnå. uten det kan Epilogen føles litt antiklimaks ut.

Men spillet virker å ha gode flerspills muligheter og det er et lite bonus hos meg.Så hvis det blir et mer definerbart mål, så synes jeg dette er en meget sterk kandidat.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 2/02-2009, 02:37
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Takk for tilbakemeldingen! Her var det mye å ta av. Jeg kommer sterkere tilbake. Dessuten er jeg ganske stolt, med tanke på at spillet ble skrevet på under 12 arbeidstimer, fordelt fra halv to på lørdag ettermiddag til litt utpå søndagskvelden. Hadde jeg hatt den samme ideen på mandag morgen i stedet hadde det blitt et ganske annet spill, tror jeg.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere

Sist endret av Gru; 2/02-2009 kl 02:37
Svar med sitat
Gammel 2/02-2009, 02:41
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Takk for tilbakemeldingen! Her var det mye å ta av. Jeg kommer sterkere tilbake. Dessuten er jeg ganske stolt, med tanke på at spillet ble skrevet på under 12 arbeidstimer, fordelt fra halv to på lørdag ettermiddag til litt utpå søndagskvelden. Hadde jeg hatt den samme ideen på mandag morgen i stedet hadde det blitt et ganske annet spill, tror jeg.
Kjempeflott! Bra jobba. Velkommen som spillskaper (var det din jomfrutur, dette?)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:14.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia