Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 26/01-2009, 01:54
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 5 - Vi har visst mistet kontakten med studio

Diskutér Vi har visst mistet kontakten med studio av kandidat 9
Her kan du lese spillet

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 02:36
Gomle sin avatar
Gomle Gomle er offline
Valgkomiteen

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 5 - Vi har visst mistet kontakten med studio

Dette spillet ligner bemerkelsesverdig mye på Dagsrevyen spillet.

MvH Lasse Lundin
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 02:40
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Det virker som nyheter og katastrofer er det store temaet for årets R.I.S.K. Det må være noe i tida.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 11:42
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Det som slår meg som forskjellen fra "Dagsrevyen" er at dette spillet virker som en "light"-utgave. Spillet har ikke den atmosfæren som "Dagsrevyen" etterstreber, men den har en løsere form - rollene er f.eks. ikke så definerte.

Som bringer meg over på neste punkt: Hvordan lager man rollene?

Dessuten savner jeg en rekkefølgestruktur på spillet. Noe av det man skal gjøre først, står f.eks. ikke beskrevet før etter noe man skal gjøre etterpå.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 11:58
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Er ikke rollene ferdigbeskrevet i spillet, da?

Uansett: Spillet har en litt rotete instruks. Hadde vært best om alt enten var beskrevet på rollekortene, eller i reglene. Nå er det litt sånn at man først tror at f. eks. reporterne skal si at de får en nyhet på øret, mens på rollekortet ser det ut som om sendingsansvarlig får den på øret. Beskrivelsene er også litt vanskelige å tolke her og der - sendingsansvarlig er stresset og sint på alt som går galt, men skal roe ned reporterne?

Tror det kunne vært morsomt hvis det ble omformet/ferdigskrevet, men slik det står, blir det lett mye knot og rotete spill, tror jeg. I et spill som trenger improvisasjon og action-flyt kan man ikke drive og bla opp og tolke regler underveis.

(Et mulig forslag er at påvirkningsansvarlig sitter med hele (den hemmelige) strukturen på et ark, og slenger ut ting som skjer til de andre spillerne underveis, litt teatersport/gameshow-aktig. Mens reporterne snakker, sier han f. eks. plutselig: "Du får en beskjed på øret! Alle Narvesen-kiosker i Oslo har implodert!")
Gammel 26/01-2009, 22:03
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Førsteinntrykk: Teatersport?

Dette er for begrenset etter min smak. Det føles mer som en form for teatersport med et halvskrevet manus man kan improvisere litt rundt. Jeg sliter også litt med å se hvordan spillet skal utarte seg. Hvordan løser sending-ansvarlige de tekniske problemene for eksempel? Er påvirkningsansvarliges eneste rolle å rope ut tekniske problemer som blir avfeid med en håndsveip av sendings ansvarlige (samt ta knekken på ankerpersoner, hva det enn innebærer)

Og litt rotete bruk av rollenavn. Nyhetsankrene blir kalt både reportere og "i studio". Men det lar seg gjøre å forstå (for meg i alle fall)

Rollene inneholder indre dynamikk hvilket er et pluss.

Har ikke noe konkret forslag til forbedring nå. Det virker som at spillet gjør det den er tenkt å gjøre. Men det virker ikke helt i min gate (om jeg er ute etter en rollespill opplevelse. Jeg er ikke i stand til å kunne bedømme det som teatersport, på grunn av manglende erfaring med sjangeren.)
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 22:12
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Ideen er veldig god, og ligner, som allerede påpekt, veldig på Dagsrevyen. Men, skal prøve å unngå sammenligningen.

Ved første gjennomlesning slår det meg at reglene er litt vage. Det er litt vanskelig å skjønne når de forskjellige tingene skjer, hvem som sørger for at de skjer, og hvordan de skal skje. Hadde gjerne sett litt mer konkrete og håndfaste regler som gjorde spillet lettere å sette i gang med for spillere som ikke er så vant til friform/impro-stilen. Heldigvis retter en del seg opp da vi kommer til instrukskortene.

Disse kortene synes jeg er spillets styrke. De gir instrukser til spillerne om hvordan rollen skal spilles, og klargjør reglene. Men, noen svakheter synes jeg allikevel de har:
- Det dukker plutselig opp tillegg til reglene (Det kommer f.eks. fram på kortet til Sendingsansvarlig at alle i studio skal dø. Det sier ikke reglene noe om).
- Påvirknings- og sendingsansvarlig burde kanskje hatt et eller annet signal som kunne blitt gitt for å vise at de bryter inn. Banke to ganger i bordet, f.eks., for å fange ankernes/reporterens oppmerksomhet. Er redd det kan bli litt rotete og mye snakk i munnen på hverandre ellers.
- Nyhetsanker 2 virker egentlig som en glimrende rolle, men kan by på vanskeligheter. Det trengs en relativt dyktig skuespiller for å spille rollen bra. Rollen er såpass kompleks at det er fort gjort å enten over- eller underspille rollen, og da kan den fort "ødelegge" for den som spiller nyhetsanker 1. Spilt riktig, derimot, kan den bli en av spillets höjdare. Allikevel, kanskje en ide å forenkle rollens indre psykoser litt?

I løpet av uken synes jeg gjerne forfatteren kan få en utenforstående til å lese korrektur på særlig instrukskortene, det synes at konkurransen er travel (som lærer er jeg litt oversensitiv mot skrivefeil... ).

Alt i alt vil jeg si at spillet presenterer en god ide, men at mangelen på klare føringer gjør det til et litt lite tilgjengelig spill, som passer best for erfarne friform/impro-spillere.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 27/01-2009, 15:56
Herman sin avatar
Herman Herman er offline
Medlem

Jeg opplever det som negativt at spillet ubønnhørlig ender med at to på forhånd utpekte roller dør. For meg ødelegger det spenningen å vite ikke bare at noen skal dø, men også hvem.

Dette kunne det vært gøy å se på. Jeg jeg må innrømme at både dette spillet og Dagsrevyen gir meg inntrykk av at et nyhetsstudio egner seg bedre for en scene med tilskuere enn for et vanlig rollespill.
Svar med sitat
Gammel 28/01-2009, 11:34
Gomle sin avatar
Gomle Gomle er offline
Valgkomiteen

Sitat:
Opprinnelig postet av Herman Vis post
Jeg opplever det som negativt at spillet ubønnhørlig ender med at to på forhånd utpekte roller dør. For meg ødelegger det spenningen å vite ikke bare at noen skal dø, men også hvem.
Det finnes jo allerede flere spill (Zombie Jan Werner, I monstrenes klør osv), hvor det legges opp til at alle rollene dør. Dette har ikke påvirket meg når jeg har spillt disse spillene.

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru
Dessuten savner jeg en rekkefølgestruktur på spillet. Noe av det man skal gjøre først, står f.eks. ikke beskrevet før etter noe man skal gjøre etterpå.
Mulig spillet hadde hatt godt av et flytskjema eller noe lignende.

Ser ut som et morsomt spill, men trengs nok litt mer pirking.

MvH Lasse Lundin
Svar med sitat
Gammel 28/01-2009, 11:54
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Atter et improvisasjonsspill. Legger litt for mange føringer på de konkrete rollene (se 3.16 for en måte å gjøre dette på som er bedre). Jeg antar at dette er gjort for å skape dramatikk/konflikt i spillet.
Fjerner litt for mye av egen rolletolkningen for meg. Spesielt når spillet allerede følger en spesifik struktur.
Videre er strukturen et forsøk på en slags stigene spenningskurve. Hvor mye dette virker når det er så lite å engasjere i ser jeg ikke. enten virker det eller så gjør det ikke, kun spilltest vil vise det. Og jeg kommer ikke til å spillteste dette.

Dette spillet får:

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.

Sist endret av Kaare Berg; 28/01-2009 kl 12:14
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:48.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia