Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 26/01-2009, 00:56
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 5 - Reisen til Morens indre

Diskutér Reisen til Morens indre av kandidat 2
Her kan du lese spillet

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain

Sist endret av Gorby; 26/01-2009 kl 02:17
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 11:30
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 5 - Reisen til Morens indre

Førsteinntrykk: Overdrevent fraudiansk fluff med system som på en måte ikke virker til å dra i noen bestemt retning. Føles endel som et sammenrask av ideer uten noe bestemt godt fokus.

Det jeg liker best med spillet er prestasjonskort mekanismen. Jeg ser for meg at den kan brukes til god nytte i andre spill; men da helst med klarere føringer på fokus til dem for å underbygge en stemning som er ønsket. Eventuelt laget i fellesskap. Slik det er gjort her risikerer denne ellers gode ideen å kunne skade spillet mer enn det gavner.

Forslag til forbedring: Finn et klart fokus du ønsker å skulle ha for spillet (beibi ting, eller erotiske undertoner f.eks) og rendyrk prestasjonskort, ferdighetsbeskrivelser og morkort-delen til dette.
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 14:04
risk2 risk2 er offline
Medlem

Hva er fraudiansk? Noe GNS-greier?
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 15:39
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av risk2 Vis post
Hva er fraudiansk? Noe GNS-greier?
Tror det er et nettfenomen. [Dear Satan, what I want for Xmas is...]

Enig i at strukturen spriker litt, men umiddelbart så var dette for meg en skapelsesberetningslek. Mulig det er fordi jeg har undervist "mye" i kosmologi, men et litt eksistensialistisk spilleri virker kult for meg. (Problemet er vel at jeg ser at ikke alle vil tolke spillet dithen. Freud og Jung var forresten kule.)
Gammel 26/01-2009, 15:49
risk2 risk2 er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
umiddelbart så var dette for meg en skapelsesberetningslek. Mulig det er fordi jeg har undervist "mye" i kosmologi, men et litt eksistensialistisk spilleri virker kult for meg. (Problemet er vel at jeg ser at ikke alle vil tolke spillet dithen. Freud og Jung var forresten kule.)
Først når jeg lagde det, tenkte jeg at det var en morsom og litt teit vits. Men når jeg jobbet videre med det, skjønte jeg at Venus av Willendorf-bildet hadde ligget i bakhodet mitt veldig lenge. I en senere inkarnasjon gjør jeg spillet seriøst. Det kan spilles slik.
Svar med sitat
Gammel 28/01-2009, 16:21
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Synes dette virket bra og morsomt, men det er endel elementer som skurrer og kolliderer litt for meg.
Svar med sitat
Gammel 29/01-2009, 19:28
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Spillet gir umiddelbart et tiltagende inntrykk, men teksten følger ikke skikkelig opp.

"Moren" blir mer en gimmick enn noe jeg føler får substans i dette spillet. Av den grunn tror jeg spillerne vil famle i sine forsøk på å skape et fantastisk univers med konsekvens i spillet. Så miljøet mangler mye.

Metoden virker tynn og lite interessant. Den gir meg ingen følelse av å kunne bidra til spenning. Så metoden skaper heller ingen lyst til å spille, hos meg.

Dette spillet får ikke mi stemme.
Gammel 30/01-2009, 09:18
risk2 risk2 er offline
Medlem

Jeg er litt overrasket over den lunkne mottagelsen - som en dvask broccoli som ikke engang treffer meg i fleisen, men kvapser halvhjertet mot skulderen og etterlater seg en våt og guffent duftende flekk. Jeg hadde et visst ønske om at noen av kommentatorene skulle fokusere litt mer på prestasjonskort-mekanismen, som jeg selv synes er veldig lovende.

Men det må vel kanskje en spilltest til? Jaja.
Svar med sitat
Gammel 30/01-2009, 10:15
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Synes dette har et godt (Freudiansk, som nevnt) utgangspunkt. Tror at det, med litt flikking, kan bli et godt spill som kan åpne for både godt rollespill og, ikke umulig, en del bløt humor. Noen forsøk på konkrete forbedringsområder, løst fortalt:

* Litt uklart hvordan man kommer til slutten. PLutselig står det bare "så snart to av spillerne sier seg klar til å møte Morens indre", uten at rollene har fått noen motivasjon for å bli klare, eller at spillerne har fått noen hint om at de må si seg klare.
* Å utfordre hverandre: Hvordan fungerer egentlig dette? Velger spiller1 en ferdighet, og så må spiller2 bruke samme ferdighet? Hva om han har 0 i den ferdigheten, vinner da spiller1 automatisk? Eller kan spiller2 bruke hvilken som helst ferdighet tilbake? Og hvilke utfordringer snakker vi da om? "Jeg utfordrer deg"? Eller "jeg utfordrer deg til en tisse-langt-konkurranse"? Dette bør forklares bedre, gjerne med eksempler.
* Litt rotete begrepsbruk rundt de(n) siste utfordringen(e). Under "Forberedelser" står det at spillerne skal lage en "beskrivelse av utfordringene i Morens Indre", mens det en side senere står at de skal lage en "utfordring som skal bestå av 3 utfordringer". Pirkete av meg, muligens, men litt mer presis ordbruk hadde vært greit.
* De åpne prestasjonskortene: Jeg kjenner på en måte at jeg har lyst til å være taktisk, og være den andre som sier meg klar til å møte Morens Indre, heller enn den første. "2 poeng på valgfri ferdighet" lokker mer enn "3 poeng til din laveste ferdighet". Dette kan bidra til at alle utsetter møtet med Morens Indre unødig lenge, påstår kynikeren i meg. Er ikke sikkert det blir slik, men... Kanskje verdt å ta en titt på?

Vel, det var da noen konkrete punkter. Jeg liker i utgangspunktet samspillet mellom utfordringer og prestasjoner, men er usikker på hvordan det vil virke i praksis. SYnes kanskje det er litt flytende nå, med mange ulike og abstrakte ferdigheter, og få eksempler som viser hvordan utfordringer er tenkt løst i actual play. Men, kunne godt tenkt meg å se en revidert utgave, med litt flere føringer på hvordan spillet er tenkt gjennomført.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 31/01-2009, 12:08
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Hmmm. Reisen til morens indre er et av mine favorittbidrag i årets R.I.S.K. Jeg er dog ikke sikker på hvorfor.

Jeg liker ikke:

*babyer
*bleiebarn
*røykende bleiebarn

Jeg liker heller ikke rollearkene. og jeg blir forvirret av at egenskaper som i mange spill er almenne (for spillerroller i det minste) åpenbart ikke er det her. At fortelleren bestemmer hvilke egenskaper som er kule/passende er et bra trekk da. Jeg liker at fortelleren også bestemmer i scener hvor han/hun har sin rolle med.

Jeg liker ikke at det føles som en parodi på et Dungeoncrawl. Atpåtil med freudiansk schwung. :O (Nå skal det sies at jeg ikke helt aner hva det vil si å "impregnere", selv om jeg har pusset en del sko/støvler? )

Allikvel er dette, som skrevet, et av mine favorittspill. En ting jeg liker veldig godt er layouten, inkludert bildene. Jeg er ikke så hippen på overskriftene, da jeg synes de er vanskelige å lese, men det er nok min netthinnes feil.

Det jeg kanskje liker best er OM SPILLET-delen, altså den teksten man skal lese høyt for spillerne. Jeg liker spesielt følgende del:

Fire barn. Fire spebarn, fortapt på en planet som en gang gav dem liv, men nå har blitt fjern og død. Barna har blitt voksne fort. De bruker enda bleier - men har forstått universets likegyldighet.

Er det bare meg som tolker gryende voksenliv og en studenttilværelse? Jeg tror noe av det jeg liker med spillet er at det føles som en fransk tegnefilmserie for barn. En hvor en reise i jordens indre også handler om hvor man står som menneske. En reise som består av sprø, levende symboler - med et freudiansk nivå, og utfordringer som noen ganger virker som om produsenten gjorde unna sin festing i '68.

Prestasjonskortene ja. Jeg ser absolutt den kreative leken det er i å lage prestasjonskort for de andre spillerne. Jeg har også en følelse av å ha sett det før, og har vridd hjernen uten å komme på noe annet enn at det minner om side-betting i terningspillet craps. Altså både en form for "risk-management", men også en slags "fellesskapsfølelseskatalysator". Jeg tror absolutt det har noe for seg, og jeg tenker at det ofte er brukt uformelt i rollespill, men jeg får ikke helt tak på det her.

Det er mulig at eksemplene som blir gitt, for meg, virker i mange retnigner. Noen forsterker parodicrawlingen. Andre er pseudofreudianske og minner om en TRBNGR-låt. For meg så virker det lett som man i en gruppe kan begynne å lage prestasjonskort til de andre spillerne, og ikke rollene. Steinar lik å spræng ting... Noen av rollene er også lettere å lage utfordringer til enn andre, eventuelt lage utfordringer de vil ha større vanskeligheter med å få til.
(Jeg innbilte meg inntil nå at også den som skrev prestasjonskortet som blir oppfylt fikk en belønning, men det finner jeg ikke igjen?)

Jeg tror spillet kan fungere om gruppen er villig til å se på det som en allegori og ta av med forskjellig symbolbruk og sånt. Som et dungeoncrawl finnes det spill med bedre konfliksystemer, selv om det skal sies at løsningen på "jeg hjelper til" var fiffig.

Jeg liker forøvrig litt den Munchkin™-vibben jeg får. "Naah, jeg tror ikke jeg har lyst til å hjelpe deg mot den babyspisende glansslangen. 'Lykke til', lissom."

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 08:21.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia