Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31/01-2009, 15:45
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 5 - Reisen til Morens indre

Ok, this is how I roll:

Leser kjapt gjennom og noterer punkter etterhvert som jeg snubler over dem. Redigerer kanskje gjennom kommentarene på slutten hvis jeg gidder. Leser ikke andres kommentarer nøye før jeg poster mine:

- Fin og dus forside. Kult foto av den figuren.
- Ikke så glad i tittelfonten
- Merkelig og litt småkvalmende konsept
- Ok layout
- Fint med tilfeldige roller
- Fint å lage prestasjonskort til hverandre. Prestasjonskortene og utfordringene virker som interessante konsepter
- Fine stemningstekster
- Liker å bytte på fortelleransvar. Usikker på om Moren-kortene gir akkurat passelig eller litt for lite å jobbe med.
- Oppsummering av mine inntrykk: spennende metode i et spill med et motiv/tema jeg synes virker litt frastøtende (fordi jeg er en så tabufiksert type) og som jeg er usikker på om jeg har lyst til å spille.
Svar med sitat
Gammel 31/01-2009, 21:24
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Jeg har slitt med å kommetere dette spillet.

Ikke fordi det er dårlig. Ikke fordi det er revolusjonerende bra. Jeg klarer faktisk ikke helt å sette fingeren på det.

Fordelingen av forteller ansvar, og strukturen på rundene er helt grei. Veldig standard sett scene -> konflikt -> avslutt scene. Faktisk litt positivt overrasket over denne. Så ulikt de fleste RISK bidrag, med dette tydlige konflikt fokuset.

Kombinasjonen av forhåndsdefinerte utfordringer og spiller lagde vil kunne gi spillet en grad av gjennspillbarhet. Samtidig gir det en svak spillmotor, men ikke mer enn at spillet vandrer fra rom til rom i dungeoncrawl stil. Man må ha en rolle med fire terninger (jeg antar T6) for å komme seg ut av morens indre.
Dette betyr at rollene må oppnå noen prestasjoner. Dette er en litt sterker spillmotor, men da lurer jeg på hvorfor man spiller med lukkede prestasjonskort. Eller er det meningen at man kan lese prestasjonskortene som ligger foran seg, men man får ikke lese de andre sine.

Resulosjonsmekanikken er grei. Det skal sis at straffen for å tape en rolle vs rolle konflikt er meget hard. Den står ikke i forhold til måten rollenes ferdigheter vokser. Jeg har ingenting mot spill som straffer taperen, men det må ha en funksjon i spillet. Jeg klarer ikke å se hva det er tiltenkt her.

Det er ikke noe konkuranse element, så det å redusere en medspiller sin effektivitet er i bunn og grunn å gi ris til egen bak.

Bortsett fra småplukket ovenfor er det en solid design.

Det må være hele morsbindingen og røykende bebiser som gjør at jeg ikke klarer å relatere meg til dette spillet. Jeg klarer ikke å finne ut om det er ment som en spøk eller om det er ment i fulle alvor.

Med dette spillet får alikvel:

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 31/01-2009, 21:40
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Jeg har også vanskelig for å skjønne hva tanken bak dette spillet er. Valgene som er gjort både i sjanger, regelsystem og sluttspill synes jeg mangler noen rød tråd. Tabu-utforskningen blir motarbeidet av den fleipete stilen og dungeoncrawl-pastisjen.

Et spill jeg ikke har særlig lyst til å prøve.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 31/01-2009, 21:57
risk2 risk2 er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Jeg klarer ikke å finne ut om det er ment som en spøk eller om det er ment i fulle alvor.
Ja, det er vel her det skurrer for de fleste, vil jeg tro. Konseptet var ikke ferdig utformet da det ble lagd. Det er, for meg, likevel verdifullt. Det er vanskelig å forklare, men jeg liker denne blandingen mellom oversymbolsk tung freudianisme, harry Disney-babyer, genuin søken og vibber av noe eldgammelt: Moren gjennom tidene, jorden gjennom tidene.

Jeg er litt i tvil. Noen av de tingene jeg liker best, er tvetydige og utolkbare. Dette spillet var ikke helt ment sånn, men samtidig var det det. Jeg tror jeg tenkte noe slikt som at "herregud for noen konsepter, dette blir jo helt usammenhengende, men jeg kaster det ut dit uansett! og gleder meg til å se hva folk syns om det!"

Jeg finner en utrolig tilfredsstillelse i Maleficums poster om spillet. Han forholder seg til mangetydigheten og dilldallet, og klarer å skape sin egen tolkning av det. Jeg er veldig fristet til å skrive om spillet for å følge hans visjon, men samtidig har det - for meg - en viss sjarm, en viss funksjon, at spillet tolkes av den enkelte.

Det er et fuckings kunstverk, rett og slett; ikke et fokusert spill. Det krever at man legger sin egen mening i det, forsøker å skape en sammenheng mellom symbolene. Det gjør at mange vil rygge unna umiddelbart - symbolene er jo ganske rare, og handler om ting vi ikke ønsker å tenke så mye på (hva er inni mor? og hvordan vil det være å bevege seg inn dit?).

I utgangspunktet altså tenkt litt som en vits. Men mens jeg jobbet med det, ble det noe litt mer - det fikk seriøse mekanismer og en seriøs forside. Og nå som jeg leser og skriver om det, blir det enda mer, for meg.
Svar med sitat
Gammel 1/02-2009, 12:21
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av risk2 Vis post
Det er et fuckings kunstverk, rett og slett; ikke et fokusert spill. Det krever at man legger sin egen mening i det, forsøker å skape en sammenheng mellom symbolene. Det gjør at mange vil rygge unna umiddelbart - symbolene er jo ganske rare, og handler om ting vi ikke ønsker å tenke så mye på (hva er inni mor? og hvordan vil det være å bevege seg inn dit?).
Du har evig rett. Akkurat det har jeg rett og slett ikke lyst til å tenke noe på.
Svar med sitat
Gammel 1/02-2009, 12:48
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Jeg finner spillet spennende, og det fraudianske innspillet er bare kult. Tanken bak en reise inn i mor, selv om snålt; er faktisk veldig kult.
Litt vanskelig å skjønne reglene noen ganger, da jeg bare har lest gjennom en gang. Men tror spillet har mye potensiale til videreutvikling. Denne kunne jeg godt tenkt å ha spilt.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 1/02-2009, 13:11
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av omega1no Vis post
tanken bak en reise inn i mor, selv om snålt; er faktisk veldig kult.
nei det er ikke det!

Sist endret av Ole Peder Giæver; 1/02-2009 kl 13:12 Begrunnelse: Jøss. Forumet tillater visst ikke at man capser en hel setning. Pussig.
Svar med sitat
Gammel 1/02-2009, 13:13
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
nei det er ikke det!

Hehehe, tror du MÅ spille dette Ole Peder, kanskje det mykner deg opp

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 16/02-2009, 01:53
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Har nå prøvd Reisen til morens indre. Må si det var kult å spille, og med andre spillere så vil jeg ikke takke konsekvent nei til å spille igjen, gitt en mulighet. (Var en veldig god gruppe å spille med, men tror det er viktig å spille med forskjelige personer fra gang til gang... kanskje det er et slags pyramidespill?)

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Resulosjonsmekanikken er grei. Det skal sis at straffen for å tape en rolle vs rolle konflikt er meget hard. Den står ikke i forhold til måten rollenes ferdigheter vokser. Jeg har ingenting mot spill som straffer taperen, men det må ha en funksjon i spillet. Jeg klarer ikke å se hva det er tiltenkt her.
Jeg opplevde det egentlig ikke som en straff, men som en mulighet til å bli kvitt 'gamle ferdigheter som ikke lenger trengs' og på den måten la rollene gå videre i livet. Syntes det var veldig monumentalt at Bobo avlærte seg 'skifte bleier' da vi endelig droppet dem.

Spillet var for meg (oss?) en liten allegorisk reise mot pubertet og videre mot voksenlivet.
Gammel 17/09-2009, 22:53
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

For altså... um...

Dere står ved inngangen av en mørk hule som går inn i fjellet.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:53.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia