Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 26/01-2009, 01:58
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 5 - Reality

Diskutér Reality av kandidat 10
Her kan du lese spillet

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 09:56
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 5 - Reality

Spillet virker morsomt, men mangler mye for å kunne spilles. Det største problemet at det ikke fremgår hvordan spillederen skal lokke/presse frem kule situasjoner. Ferieromansen, for eksempel, er et krav fra produsentene - men hvordan skaper spillederen en slik romanse? Kanskje vinner-mekanismen (flest førstesideoppslag = flest penger = vinner) vil lokke spillerne til å gjøre slikt, helt av seg selv? Gjenstår å se i spill.

Flere eksempler hadde gjort dette spillet mye klarere. Eksemplet som gis er faktisk veldig morsomt (spesielt replay-biten hvor rollene/spillerne skal posere for kamera og vise hvordan kampen var), og viser tydelig hvordan akkurat den delen av spillet er tenkt å kjøres.

Kult med handout!
Gammel 26/01-2009, 12:11
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Dette spillet krever mye av spillerne sine. De forventes å skulle kunne føre handlingen fremover og skape sine egne situasjoner. Jeg vet ikke helt om det er bra eller dårlig i mine øyne.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 22:41
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Jeg synes egentlig dette virker som et spill med potensiale til å bli hylende morsomt. Å kunne kjempe med hverandre om å bli mest "outrageous" virker som en god ide, og en kjærkommen mulighet til å gjøre narr av reality-konseptet.

Men, og det er alltid et men, jeg synes spillet mangler en del slik det framstår nå. Reglene er mildt sagt vage, og hadde ikke det ene eksemplet vært der, ville jeg ha hatt store problemer med se for meg akkurat hva de ulike aktørene skal gjøre. Jeg savner mye klarere retningslinjer for hva spillederen skal gjøre, f.eks. (Sett opp 5 scener. Dikter en romanse. osv). Hvilke virkemidler har TV-teamet/spillederen i bakhånd for å sikre at det skjer noe? Jeg synes veldig mye blir overlatt til tilfeldighetene (som av og til kan være en god ting, med erfarne spillere som kjenner hverandre godt), slik at spillet blir vanskelig å ta tak i. Hvordan bestemme hvilken versjon av konflikten som er mest TV-vennlig? Er det den mest saklige? Mest utagerende? Mest underlige? osv.

Når det er sagt, tror jeg ikke det skal så mye til for å gjøre spillet mer spillbart: Litt tydeligere oppgavefordeling (hvem gjør hva, og hvordan?), litt flere småeksempler på hvordan elementene fungerer i spill, og litt flere (og spennende) tilfeldige hendelser å plukke fra. Da hadde spillet vært mer interessant med en gang.

Konklusjon: En spennende tanke, men litt for vagt skrevet til at det er spillbart "out of the box". Må skrives inn tydeligere føringer før det blir anvendelig.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 27/01-2009, 01:24
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Jeg tror dette spillet kunne hatt godt av litt flere regler som sparket i gang situasjoner. Men jeg digger at man skal intervjues og posere for å vinne en konflikt.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 27/01-2009, 10:58
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Standard Risk Runde 5 Reality

Spiller virker interessant nok, morsom ide, men mangler fullstendig regelverk til å bygge opp ideen. Det er ikke noe støtteverk rundt spillet som her blir lagt frem. det krever mye av GM, og spillere.

Ideene som blir presentert på bunnen av s 1, kunne bli brukt som en egen sjangsekort greie

"Du oppdager at passet ditt er løpt ut"

"Ranet!"

Men slik det ser ut nå er det så å si uspillbart.

Kanskje en god PRIMETIME idee?
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde

Sist endret av lost and lonely; 27/01-2009 kl 10:59
Svar med sitat
Gammel 28/01-2009, 12:37
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

En morsom idee som sikkert kan utvikles, men i denne formen er det bare et utkast.

spillet har bare en regel, og den er i tillegg så svak at den bør ligge i kuvøse.
Sitat:
Den som gjør det mest cineastisk, TV-vennlig, vinner
.

Hvem avgjør, hvordan settes konsensus. På hvilke nivå skal detaljene ligge.

Det eneste som løfter dette spillet marginalt over Agonikk er at ideen er litt mer utforsket og utbrodert.

Dette spillet får:

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 28/01-2009, 16:12
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Jeg likte:
* forståelig idè (selv om det smerter meg at Reality er mer mainstream enn Cervantes/Homèr)
* tar sjangeren på kornet, i og med at det ikke er fornuften, men salgbarheten som vinner
* brevet!! (minner meg om tufte-posten... er dette også ekte?)

Sist endret av Maleficum; 28/01-2009 kl 16:13
Svar med sitat
Gammel 28/01-2009, 17:10
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Altfor uklart hvordan det skal spilles, men kan bli morsomt i den neste utgaven. Enda en humoristisk enganger?
Svar med sitat
Gammel 29/01-2009, 13:00
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Første inntrykk: "I Reality skal deltagerne spille seg selv"

Jeg har i det hele tatt en ubehagelig følelse i forhold til rollespill som ber en spille seg selv. Det går kanskje i språk-kurs, eller i terapi. Men som underholdning faller det gjennom. Jeg tror jeg rett og slett er en for kjedelig rolle å skulle spille. Og dette spillet virker veldig som om det PRØVER å skulle være underholdenede, men jeg synes ikke den virker til å få det helt til.

Kravet om romanse er en fin ide som absolutt bygger opp under konseptet. Det jeg savner her er ideer eller maktmidler spilleder kan bruke for å lede deltagerne i den retningen. Ellers blir dette bare noe påklistret som spillerne må prøve å spille etter bare fordi det står i reglene. At man skal spille seg selv gjør ikke akurat situasjonen noe bedre i så måte..

Ideen om at det er tv-vennlighet som vinner konfliktene er skikkelig kul. Synes dessverre at det er litt trist at det bare er pressentert som en føring til spilleder. Som et minimum føler jeg at deltagerne ikke involvert i konflikten burde få en stemme med som publikum. Da konflikter også er det eneste som blir spillmekanisk belønnet er det veldig sannsynlig at dette kommer til å være mye av fokuset på spillet. Lite gunstig da å spille en så konfliktsky og forsonende rolle som meg.

Ellers fremstår listen over ting som kan intreffe ekstremt kjedelig. Den eneste av punktene som jeg ser kan gi noe som helst intressant spilling er inbruddet i leiligheten. Kan kanskje argumenteres for at det passer utmerket med kjedeligheten i reality-sjangeren, men da har man faktoren at man ser på noe "virkelig" i alle fall. Å være midt oppi det selv virker av en eller annen grunn ikke like artig.

Nå høres jeg kanskje veldig negativ ut til spillet, men det er ikke så ille. Erstatt "seg selv" i første setningen med for eksempel "et amatør death metal band", så tror jeg at jeg ville kunne hatt det rasende festlig med dette spillet. (Det kan kanskje argumenteres for at "slik det ville fremstått i en Reality-TV-serie" vil kunne virke modifiserende nok på rollen, men da måtte det vært sterkere føringer på nøyaktig hvordan dette skulle artet seg).

Bunnlinjen er at dersom dette spillet prøver å vise at det ikke er bare på tv-skjermen vanlige folk i forholdsvis vanlige situasjoner kan være underholdende tror jeg det feiler. Derimot virker det til å være veldig nært en engangs-slager ved å ganske enkelt innføre "uvanlige" folk. Men og da fortjener den litt mer arbeid.

Sist endret av Enrahim; 29/01-2009 kl 13:00
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:23.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia