Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 26/01-2009, 00:59
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 5 - Quijote

Diskutér Quijote av kandidat 5
Her kan du lese spillet

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 08:32
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 5 - Quijote

Idéen er morsom, mekanikken er velkjent, og det å vri virkeligheter er et genialt lite triks. Jeg liker spillet veldig godt, tilforlatelig og samtidig smart. Usikker på hvordan det vil funke i praksis - vil folk forsøke å vinne som i Vri Åtter, eller utsette slutten for å ha en lengre fortelling? Vil det bli litt langvarig og krampaktig? Tror det vil være et morsomt engangsspill, eller pick-up-and-play her og der (men jeg kan ikke legge skjul på at jeg personlig liker mer pretensiøse spill).

Men altså, vri virkeligheten. Flott uttrykk.
Gammel 26/01-2009, 11:08
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
vil folk forsøke å vinne som i Vri Åtter, eller utsette slutten for å ha en lengre fortelling? Vil det bli litt langvarig og krampaktig?
Det kan jo spilles på begge måter. Langvarig betyr ikke nødvendigvis krampaktig, dog. Det kommer an på om spillerne sitter igjen med nok "fuel" til å holde spillet gående.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 18:01
Erling Rognli sin avatar
Erling Rognli Erling Rognli er offline
Medlem

Artig idé, særlig det med å koble en vridd virkelighet sammen med vri åtter. Det er ikke alltid like klart fremstilt hvordan man vrir frem og tilbake mellom virkelighet og fantasi; er det enkeltelementer eller hele greia som endrer seg? Ekstraregelen med korrespondanser mellom farge og følelse kunne gjerne vært mer utbrodert, men kan også vise seg for begrensende i praksis. Uansett, en veldig sterk idé, som er greit gjennomført.

-E
Gammel 26/01-2009, 18:13
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

/Me like. Ikke bare liker jeg Cervantes' litterære helt, (selv om jeg har lært uttalen annerledes), men jeg liker makten spillergruppen har over den stakkars Jon. Minner meg litt om fordommene D&D.spillere har måttet tåle i alt fra fjernsynsserier til DOOM3.
Gammel 28/01-2009, 11:14
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

En sjarmerende forteller spill.
Man bytter på å fortelle historien om Jon og hans psykose.

Jeg ser ikke noen grunn i dette spillet til å la ting ordne seg for Jon. Hele humoren i spillet er jo hvordan ting går galt for vår fumlete forvirrete helt. Det virker da mot sin hensikt at man kun skal la ting gå galt når man må trekke inn kort.

Kort om hvorfor (gud det var dårlig humor, mer kommer).

Mekanikken i spillet (som er en herlig vri på noe kjent) legger opp til konkuranse om hvem som kan bli ferdig først. Det ligger i vri-åttens natur. selvfølgelig vil man ikke la dette handle om å vinne vri åtten, men denne tanken ligger der. Dessuten er kort spillet utviklet for å spilles mot seier.
I kortspillet er det å trekke inn kort en straff.
I dette rollespillet er det å trekke inn kort en belønning, man får fortelle om hvordan noen går galt (gjerne komisk) for Jon. Selv om jeg skulle gjerne tro at de fleste av oss har masse empati for den stakkar karakteren i dette spillet er jeg redd for at det i praksis er det motsatte. Spillet handler i stor grad om humoren som oppstår når unge Jon vandrer imellom virklighetene.
Og da blir det å trekke inn kort en belønning.

Som ikke er problematisk om man har lyst på en lengre historie (mer kort -> lengre historie) men igjen saboterer spillsluttmekanismen (den som vinner kortspillet forteller hvordan dagen ender for Jon.)

Bortsett fra denne lille tingen her, er dette spillet alikevel et av de friskeste jeg har sett i R.I.S.K. på lenge. Vri virkligheten er et sjarmerende og genialt lite trekk. Det og at man har lov til å flytte på Jon imellom vridingene er en fin liten detalj som bygger under opplevelsen av Jons psykose.

Dette spillet får :

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 28/01-2009, 11:39
Ane sin avatar
Ane Ane er offline
Storesøster

Dette fikk jeg umiddelbart veldig lyst til å spille (fortrinnsvis kanskje et spill som jeg har mer glede av over en øl, men det kan jeg godt like).

Jeg vet ikke helt hva jeg syns om teknikken, men konseptet gir rom for veldig mye morro, spesielt for de som liker å leke med stereotypen Jon Quijote er basert på - kjempegøy.

Jeg vet ikke om spillet er spilltestet, men jeg kan se for meg at det kanskje kan bli litt statisk dersom det oppstår perioder uten att virkeligheten blir vridd. Det er vriinga som er skikkelig bra.

Kravet til detaljer og det absolutte kravet til å delta hver gang det er din tur til å legge på et kort gjør kanskje spillet litt vanskelig for noen? Jeg liker å ha muligheten til å resignere meg litt i perioder hvis jeg sitter litt fast, eller vil følge med på noe en annen spiller/to andre spillere har funnet på. For deretter å hoppe inn igjen når jeg er klar, selvfølgelig.

Jeg føler kanskje at slik spillet er lagt opp her, blir det mer en historie som går på tur, enn et spill hvor spillerne spiller med hverandre. Jeg skulle gjerne ha sett at det var mer rom for spill spillerne mellom, men det er jo veldig subjektivt.

Når det er sagt, ser jeg at det er mye rom for å modifisere reglene slik man ønsker å spille det selv. Og ideen er dødsmorsom.

Sist endret av Ane; 28/01-2009 kl 11:40
Svar med sitat
Gammel 28/01-2009, 16:02
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Enkelt, ryddig, spillbart og morsomt.

God for en artig one-shot på kvellinga.
Svar med sitat
Gammel 28/01-2009, 20:42
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Av en eller annen grunn fikk jeg en negativ følelse i forhold til dette spillet. Det kan være at jeg ikke er glad i vri åtter, eller kanskje det at jeg føler for stor sympati med hovedpersonen.

Ideen med en historie som går inn og ut av en fantasi-modus er fiffig. Kunne godt tenkt meg å se den ideen bli behandlet litt mer grundig. Slik jeg kjenner vri åtter om det skal spilles noenlunde naturlig inbiller jeg meg at spillet vil arte seg noe slikt som dette: En periode går det bra for Jon. Det er litt tilfeldig switching mellom virkelighet og fantasi på helt tilfeldige tidspunkt. Så plutselig får han en lemelestelse, ting går litt bra en stund til før katastrofen igjen rammer, og denne gangen ikke alene. Så plutselig switcher en og ting virker til å gå bra til igjen det switcher og alt går på tverke (og jon burde vært i ambulanse for lenge siden)..

Tror jeg nå har greid å sette fingeren på hva jeg får dårlig følelse av: Jeg tror dette spillet rett og slett blir for kaotisk for meg. Ting vil stort sett gå ganske greit, eller så katastrofe at det er usaklig i forhold til all fornuft (om man først må trekke kort blir det fort pass). Dette vil gjøre det å prøve å strukturere en slags fortelling håpløst, og det hele blir fort bare et sett løsrevne hendelser.

Det er i alle fall hvordan jeg ser for meg at spillet vil bli etter å ha lest beskrivelsen. Jeg er godt villig til å spillteste, da dette virker til å være et kort og greit spill. Men ville ikke ha store forhåpninger.

Forstår forøvrig ikke helt hvordan farge-mekanismen nevnt i slutten er tenkt å faktisk være i spill.

Ide til forbedring: Tror at idiot vil være mer egnet grunnmekanisme, men kanskje litt mindre kjent (2-erne bytter virkelighet, og er "ny start")?

(Kan nevnes at jeg generelt ikke liker anderledes person påfører seg selv store problemer-humor.. Synes bare synd på dem)
Svar med sitat
Gammel 28/01-2009, 20:48
Søren Klype Søren Klype er offline
Medlem

Hei, jeg er skaperen av spillet Quijote.

Sitat:
Jeg ser ikke noen grunn i dette spillet til å la ting ordne seg for Jon. Hele humoren i spillet er jo hvordan ting går galt for vår fumlete forvirrete helt. Det virker da mot sin hensikt at man kun skal la ting gå galt når man må trekke inn kort.
Jeg tror det er viktig med en balanse mellom de to. Jeg tror uansett dette vil orde seg i spill. Folk vil nok velge å fortelle kortere om Jons suksesser enn hans feilsteg. Det fremgår i spillteksten hvilken tone spillet kommer til å ha.

Du kan godt la ting gå mer galt for Jon siden det sies at du kan velge om du vil trekke inn kort selv om du kan legge på et kort i samme farge. Du KAN være sadist.

Hele kortmekanikken i spillet er ment å skape en slags tilfeldig dramatisk utvikling i historien. Vri åtter er et spill som baserer seg for det meste på flaks og taktikk har ikke mye å si. Du har som du ser i forrige avsnitt muligheten til å gjøre noen få taktiske/historiemessige valg.

Viktig er det å tenke på at føringene kortene gir er ikke absolutte. Se på dem som sjansekort uten den lille skriften. Quijote feiler - men du forteller hvordan, ganske så fritt.

Sitat:
Jeg vet ikke om spillet er spilltestet, men jeg kan se for meg at det kanskje kan bli litt statisk dersom det oppstår perioder uten att virkeligheten blir vridd. Det er vriinga som er skikkelig bra.
I spillteksten sies det at virkeligheten vris også når et det legges på et kort med samme tall - altså hver gang kortene skifter farge. Det er ganske ofte i et vanlig spill med Vri åtter. Tror det blir nok psykoser ja.

Sitat:
er det enkeltelementer eller hele greia som endrer seg?
Det er opp til den første som vrir virkeligheten i spillingen. Han/hun setter standarden - og vil inspirere de andre til å gjøre noe lignende eller til å prøve å toppe denne fortellingen.

Jeg ønsket spillteksten min slank, så all for mye utbroderinger ville jeg holde meg unna. Jeg vil gjøre en revidert utgave basert på spilltest og tilbakemeldinger her.

Jeg har prøvde å skrive etter det jeg vil kalle en Jakobssonistisk (etter Magnus Jakobssons) metode (som om ikke han har fått nok skryt allerede). Min opplevelse av å lese hans spill er at "det som står er like viktig som det som ikke står i teksten". Hvis jeg legger føringer på alt mulig vil ikke spillet virke fristende å spille og selve spillet bli murt inn i regler.

Sitat:
vil folk forsøke å vinne som i Vri Åtter, eller utsette slutten for å ha en lengre fortelling? Vil det bli litt langvarig og krampaktig?
Jeg tror dette kan reguleres av spillerne med hvor mye de forteller i sin tur. Dette burde så klart vært med i spillteksten. Jeg har kommet på en ekstraregel som vil kunne justere dette:

Alle spillerne får mulighet til en gang i løpet av spillet å be om at alle spillerne kaster halvparten av sine kort, men de kan ikke sitte igjen med mindre enn to kort på hånden. "På tide å gi seg folkens". Se på det som når man setter fram glasset i Inntil vi synker.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:36.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia