Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29/01-2009, 20:05
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 5 - Quijote

Dette virker som ei lita perle av et spill. Selv om det mangler noe i form av gode pekere rundt hvordan spillerne omformer virkelighet til rollespill-gal fantasi, er det rett og slett for morsomt satt opp til at jeg tror det er noe problem.

Bruken av Vri-åtter som drivkraft i spillet er ganske enkelt genialt! Ser for meg at dette kan brukes i andre spill også, og bygges ut til å støtte opp under de forskjelligste fortellinger. Har rett og slett lyst til å prøve dette spillet!

Dette spillet får helt klart mi stemme!
Gammel 31/01-2009, 01:14
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Dette spillet likte jeg umiddelbart. Det er flere grunner til det:

* Lettfattelig språk. Reglene forklares med så få ord som mulig, med dagligdags språk, uten dikkedarer.
* Flotte eksempler. Særlig der virkeligheten vris føler jeg det nødvendig å illustrere med et eksempel, og også de andre eksemplene bidrar til å klargjøre reglene og vise hvordan spillet er ment å spilles.
* Vri åtter-finten. Denne virker (uten spilltest) å skulle fungere genialt. Flere på forumet her (i alle fall tre, meg selv inkludert) har lekt offentlig med tanken på å koble rollespill og brettspill sammen. Her er det imidlertid kortspill som blandes inn, på en meget elegant måte. Smått genialt.

Jeg har egentlig vanskelig for å finne noe ved dette spillet å pirke på, uten å få testet det først. Hvis jeg allikevel skal sette fingeren på noe, ville jeg laget litt naturlige pauser i teksten, delt den opp i bolker, om du vil. Lage noen overskrifter til temaene, slik at ikke alt blir en eneste lang tekst. Da ville det bli litt mer oversiktlig og enklere å finne fram i. Men, all den tid reglene er såpass enkle og lett forståelige, ser jeg ikke dette som noen stor skjønnhetsfeil.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 31/01-2009, 01:35
Optimus Optimus er offline
Medlem

Selv om spillet har en rekke positive elementer, som greie regler, lettfattelig forklaring, morsom idé og smarte spillteknikker, faller det dessverre ikke helt i smak for min del. Jeg oppfatter det litt for mye som et kortspill med innslag av rollespill, og sågar begrenset rollespill. Kanskje det er min hjerneskadde trad-tenkning som gjør det (), men jeg foretrekker rollespill hvor jeg har en egen karakter som jeg kan spille ut uten å være begrenset av regler om hvems tur det er, og hva kort sier at man kan/skal gjøre.

Kortere oppsummert: Virker som et morsomt og bra spill, men ikke for meg.
Svar med sitat
Gammel 31/01-2009, 16:51
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Ok, this is how I roll:

Leser kjapt gjennom og noterer punkter etterhvert som jeg snubler over dem. Redigerer kanskje gjennom kommentarene på slutten hvis jeg gidder. Leser ikke andres kommentarer nøye før jeg poster mine:

- Fin heading, kult med egne tegninger
- Genialt grep med bruken av vri-åtter-reglene. Det i seg selv gir meg lyst til å spille.
- Vri på virkeligheten er ekstremt LOL
- Dette var et morsomt, elegant og gjennomført RISK-bidrag. Flotte saker! Gratulerer.
Svar med sitat
Gammel 31/01-2009, 22:05
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Jon Quijote har et fint grunnpremiss. En pastisj over Don Quiote med et velkjent, men samtidig originalt valg av regler. Men jeg synes ikke det er gjennomført etter det potensialet det har.

I et spill med kun en hovedperson er det ekstra viktig å gjøre denne personen interessant, la spillerne identifisere seg med ham - ikke bare le av hans ulykke, men også gråte av tragedien. Don Quitoe er med rette regnet som en av tidenes største romaner. Full av situasjonskomedie, men også med en grunnleggende tragisk tone.

Spillet mangler en skikkelig start og slutt. Man spillet i stedet ut en enkeltstående scene fra Jons liv. Hva gir spillet gjenspillsverdi?

Kaare påpeker noen viktige poenger med kortreglene og konkurranseaspektet. Hva regnes som belønning, og hva regnes som straff? Spillerne vil få mer makt over fortellingen ved å trekke inn mange kort på hånda - noe som vanligvis regnes som negativt i vri åtter.

Et spill jeg kunne tenke meg å prøve, men som i sin nåværende form neppe har stor gjenspillsverdi.
You have been pwned by a grue.

Sist endret av Håken; 31/01-2009 kl 22:05
Svar med sitat
Gammel 1/02-2009, 12:06
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Kort liten sak, med gode humoristiske innslag.
Føle vel kanskje at Vri Åtter systemet kan gjøre det litt kortvarig, men det er også verdi i spill som har en variabel varighet.
Vri Virkeligheten var faktisk ikke et verst begrep nei.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 2/02-2009, 02:22
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Sitat:
I et spill med kun en hovedperson er det ekstra viktig å gjøre denne personen interessant, la spillerne identifisere seg med ham - ikke bare le av hans ulykke, men også gråte av tragedien. Don Quitoe er med rette regnet som en av tidenes største romaner. Full av situasjonskomedie, men også med en grunnleggende tragisk tone.
Jeg vurderte å skrive noe om det tragiske elementet i boken, og flette dette inn i spillet, men jeg droppet det i denne omgang. Det er jo først og fremst en parodi, og parodier flest er jo mer komiske enn tragiske.

Jeg ville ikke legge for mange føringer på hvem Jon Quijote er - dette skal spillerne utforske/finne på i løpet av spillet, men akkurat dette kommer ikke frem i teksten så godt. Dette er også viktig for gjenspillsverdien.

Sitat:
Spillet mangler en skikkelig start og slutt. Man spillet i stedet ut en enkeltstående scene fra Jons liv. Hva gir spillet gjenspillsverdi?
Jeg tror det blir mangelfullt å kalle en spilling med Quijote som EN scene, da virkeligheten vris i tide og utide.

Spillet har en veldig dagligdags begynnelse som for eksempel: en handletur. Det synes jeg er flott. Systemet skal, hvis det fungerer, fra dette enkle utgangspunktet eskalere til et episk eventyr som ender i en katastrofe. Jeg tror når siste kort er lagt på, og avslutningen kommer, vil man ha vært gjennom så mye galskap at slutten blir veldig flott.

Jeg tror det vil være morsomt å spille dette spillet flere ganger bare for å utforske hva slags galskap man vil finne på i andre dagligdagse situasjoner. Jon Quijote på chartertur, videosjappa, i parken eller på date Jeg tror det er mye morsomt man kan oppleve med denne karen utover første spilling.

Jeg vil nok skrive litt om hvordan man kan kjøre en kampanje i Quijote i neste utgave. Jeg ser det for meg at det er mulig.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 16/02-2009, 03:20
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Da fikk jeg endelig testet det på Holmcon.
Spillingen ble ganske morsom, ihvertfall hadde den noen fine høydepunkter som gjorde spillingen minneverdig. Her er noen grep jeg skal vurdere:

* Man setter opp et mål for spillingen. F.eks: Jon skal fri til Matilde.

* Et kort/ark som på ene siden viser at man er i virkeligheten, og på andre side viser at man er i fantasiland. Det ble litt forvirrende når man hoppet inn og ut av virkeligheten ganske hyppig.

* Når Jon havner i dialog var det veldig fint at spillerne sa en kort setning i sin runde. Da ble det litt teatersport-aktig, og dialogen fikk en god flyt.

*Når man har et kort igjen kan man ha dette åpent foran seg. Det blir lettere å avslutte spillet på denne måten.

Det er flere ting, men det kommer jeg tilbake til. Sent nå.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:18.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia