Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 26/01-2009, 01:01
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 5 - Paradigme

Diskutér Paradigme av kandidat 11
Her kan du lese spillet

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 09:31
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 5 - Paradigme

Hm. Det mest interessante spillet jeg har lest hittil i årets RISK. Jeg liker veldig godt idéen om en slags konsensus-virkelighet, og er også stor tilhenger av denne designfilosofien:

Sitat:
Disse reglene er ment for å skape spesielle stemninger, ikke være en
erstatning for god medmenneskelighet. Lytt til de andres innspill og prøv å være med på å lede veien i retninger de og vil gå. Da blir opplevelsen mye bedre for alle, inkludert deg.
Et merkelig spill, med noen rare elementer. Forskningsrapporten (designet med LaTeX?) er både stemningsskapende og førende. Reglene for fare og klarsyn er både konkrete og ulne på samme tid.

Jeg sitter med en følelse av at spillet kanskje fungerer best uten reglene, men at man bør ha lest reglene for å forstå hvordan spillet spilles. Etter å ha lest side 2 og 3 kan man i teorien spille spillet, men side 2 gir mer inntrykk av et litt naivt radio-hørespill enn av den undrende følelsen av en mutabel virkelighet som reglene gir.

Men jeg liker vibben, og vibben er viktigst i et spill som dette.
Gammel 26/01-2009, 10:25
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Uten tvil et av de sterkeste bidragene så langt.

Rammen om hva som er fakta som rollene ikke vet er med på å gi spillet litt struktur. Artikkelen om vitenskapen er en liten gullfugl. Fatastisk måte å fortelle reglene på ved å inkorporere dem i spillets fiksjon. Jeg tar av meg hatten for dette.

Fare reglene ville jeg ha hevet ut. Dette er en billig måte å skape spenning på av sorten - jeg truer din evne til å delta derfor forventer jeg at du vil bli mer engasjert. Virker påklistret.

Klarsyn reglene bryter også med den deilige vibben fra artikkelen Om Vitenskapen. Jeg forstår spillskaperen sitt ønske om å inkludere dem, men skulle ønske han hadde hatt nok tro på visjonen sin til å utelate dem.

Ellers en meget verdig kandidat.

Dette spillet får:

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.

Sist endret av Kaare Berg; 28/01-2009 kl 11:31
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 13:18
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Førsteinntrykk: Burde vel nesten se noe som dette komme etter debatten om føringer som har vært i det siste..

Finner det vrient å kommentere på denne. Spillet virker til å sikte på en tematikk som fasinerer meg, med å drive forskning. Jeg er dermed i utgangspunktet veldig posititvt instillt til spillet. Dette sammen med at jeg ikke umiddelbart ser noen direkte mangler i det gjør til at dette absolutt er noe jeg godt kunne tenke meg å prøve.

Når det gjelder reglene så er det fint at det er understreket hva som er ment å være poenget med dem. De virker også til å kunne fungere etter hensikten. Jeg forstår også godt at forfatteren ønsket å pressisere at det er tillegg for spesielt intresserte, da å spille med dem virker til å bryte med den renheten i form som den første delen virker til å forfekte. Men da jeg er langt fra sikker på om jeg ville foretrukket å spille med eller uten dem, så synes jeg det er fint de er tatt med.

Bunnlinje: Liker ideen og gjennomføringen. Kommer ikke på noen konkrete forbedringsforslag nå. Får heller komme med ny kommentar om jeg skulle komme på noe.

PS: Like før jeg postet slo følgende meg: Jeg følte noe skurret med klarsynreglene. Jeg kunne i utgangspunktet vært intressert i et regelsett som kunne gi spillere mindre intressert i hard-core vitenskap enn meg et ekstra dytt bak for å bli med på de notene. Men mens de reglene som er gitt virker til å kunne fungere for det virker de til å hemme den frie ideflyten for mye etter min smak. Om du kunne finne en måte forandre, eller omformulere begrensningen på teorilaging på en slik måte at det ikke føles så begrensende ville det kunne være en vesentlig forbedring.

(Etter å ha lest kommentarene til nå, og det faktum at spillet er blitt skrevet av noen, kan det derimot virke som om jeg er overpesimistisk i forhold til folk flest ønske om å drive med regelmaking, og i det tilfelle blir klarsynreglene ganske overflødige i sin nåværende form.. Hvilket og gjør forbedringsforsalget mitt over mindre intressant)
Svar med sitat
Gammel 28/01-2009, 14:09
Ane sin avatar
Ane Ane er offline
Storesøster

Oi, spennende. Utgangspunktet kan jo brukes til å lage flere forskjellige spill. Happy-hallusinasjonsspill, spenningsspill, filosofispill, eller en blanding.

Jeg liker spesielt Klarsynt-reglene. De kan jeg godt tenke meg å spille med. Artikkelen er veldig fint bakgrunnsstoff til disse reglene. Gøy å finne opp betingelser å spille på, bevise, motbevise, utfordre betingelsene.

Det er mye som overlates til spillerne her, og det kan jo slå ut den ene veien eller den andre. Det er jo ingenting utenom spillerne selv som driver spillet fremover. Det blir litt greiere med de punktene som er listet opp om verdenen rollene er i, men konkrete hendelser må såvidt jeg kan se finnes på selv. Når det er sagt, er det veldig kult med det lille knippet med fakta spillerne vet, men må spille ut som om rollene ikke vet det.

Med det som i andre tråder her referered til som "en velfungerende spillgruppe" hvor folk er kreative, spillvante, reflekterte og ellers høflige og greie tror jeg det kan fungere kjempefint, og at man også av og til kan sitte igjen med noen nye tanker etter spiller. Er nok ikke et spill for de fleste nybegynnere. Jeg merker at jeg har et litt ambivalent forhold til hvor godt jeg tror dette vil fungere.... Jeg vet ikke før jeg har prøvd.

Kanskje man må røyke litt først. (Nå var jeg jammen useriøs. Jeg skal slutte med det.)
Gammel 28/01-2009, 14:51
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

hmmm, mener bestemt at jeg hadde kommentert dette spillet.

Det jeg likte var:

* Forsiden
* introteksten
* Utforskertematikken
* At spillerne visste ting rollen ikke visste
* forklaringen av vitenskapelige begrepers bruk i spillet, kult med essay-format!
* farepølen er kul, spesielt at man kan ta "smellen" og minske farene for andre
* at temaet rolledød er tatt opp på en god måte
* liker egentlig klarsynreglene, men vil se hvordan det fungerer i spill
* Jeg vil spille det!!
Gammel 28/01-2009, 16:23
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Jeg skjønte ikke helt greia uten å lese alle reglene, så mulig at de to første sidene ikke er klare nok. Men helt klart et spennende eksperiment.
Svar med sitat
Gammel 29/01-2009, 18:56
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Dette spillet opplever jeg som uferdig. Det har en bra ansats, men så vaser teksten seg bort i vitenskaps-terminologi som får meg til å falle fra.

Konfliktsystemene virker egentlig veldig lite interessante. Får følelsen av at forfatteren egentlig ikke bryr seg så mye med dem, og da lurer jeg på hvorfor de er der ...

Dette spillet får ikke mi stemme.
Gammel 31/01-2009, 00:03
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Dette spillet får jeg ikke helt bestemt meg for hva jeg synes om. To grunner:
1. Veldig vitenskapelig og filosofisk interessant, med hensyn til felles syn på virkeligheten.
2. Jeg må være veldig dum, for jeg har store problemer med å se hvordan spillet skal spilles, og hva som skal være målet for spillingen.

Altså, premisset for spillet tar jeg, det synes jeg kommer godt fram allerede på side 2: At ingenting er virkelig med mindre vi er enige om det. Så kommer den vitenskapelige artikkelen (som er valgfri å lese), og to regelsett (som ikke trenger å brukes). Dermed sitter jeg igjen med en del spørsmål:

- Jaha, oppdraget er visstnok å undersøke utstyret. Hvordan skal spillet ende? Skal de komme seg hjem, er det et mål? Slutter spillet når alle har blitt enige om at de er døde? Slutter spillet når alle har hallusinert seg gale? .....?
- Hvorfor to sett regler, når det blir sagt at ingen av dem trenger å brukes? Jeg sitter igjen med følelsen av at spillet gaper over for mye. Tror det ville ha godt av å kuttet litt på den vitenskapelige sjargongen i artikkelen, inkludert den i reglene, og satt opp ett av regelsettene som standard. Da ville det ha blitt et mer fokusert spill, med tydeligere rammer å spille ut ifra.

Jeg beklager, men jeg sitter igjen med følelsen av at dette er et regelsett, og ikke et spill. Er dessverre litt for fattig på ord til å forklare helt hvorfor, men føler at det ligger litt for få føringer i forhold til hvordan spillet skal spilles, til at det blir noe særlig mer enn et godt utgangspunkt for en filosofisk diskusjon. Utgangspunktet er derimot særdeles interessant, og jeg skulle ønske det kunne utvikles videre til noe litt mer spillbart.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 31/01-2009, 19:06
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Ok, this is how I roll:

Leser kjapt gjennom og noterer punkter etterhvert som jeg snubler over dem. Redigerer kanskje gjennom kommentarene på slutten hvis jeg gidder. Leser ikke andres kommentarer nøye før jeg poster mine:

- Morsom ide med å kode settinginformasjon inn i spillreglene/grunnlaget
- Pussig regeloppsett i den artikkelen. Litt tunglest, småpussig. Vittig. I og for seg gode regler, virker det som. Eller grunnleggende "hvordan spille fortellerspill"-regler, ihvertfall.
(Hm. Det er Sopranos på tven, og jeg skal snart på fest. Mister litt konsentrasjon, skumleser litt, tror jeg skjønner stadig mer av hva som er ment, og får litt sansen)

Konklusjon: Hm. Dette var veldig snodig. Jeg tror nemlig det ligger et spill jeg kunne likt å spille dypt under denne teksten og presentasjonen. Men presentasjonen er litt... opp-ned i forhold til mine behov? Det er vanskelig (for meg, altså) å skjønne hvordan spillet er ment spilt. Men jeg mistenker at jeg kunne hatt glede av det om jeg fikk det forklart i forbindelse med en spilltest. Hm. Snåle greier. Tror jaggu jeg gir det et lite poeng.

Hvis jeg skulle hatt større glede av det ville jeg trengt klarere, ryddigere presentasjon av reglene, og ryddigere eksempler på hvordan de skal brukes. Jepp.

God helg, og lykke til i konkurransen. Måtte den kewleste vinne!!

Sist endret av Ole Peder Giæver; 31/01-2009 kl 19:08
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:23.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia