Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31/01-2009, 19:13
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 5 - Paradigme

Sitat:
Opprinnelig postet av Ane Vis post
Kanskje man må røyke litt først. (Nå var jeg jammen useriøs. Jeg skal slutte med det.)
Ane da! Nå synes jeg du var veldig 19 år gammel!
Svar med sitat
Gammel 31/01-2009, 19:51
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Sitat:
Ane da! Nå synes jeg du var veldig 19 år gammel!
Drit deg ut 'a! Du tenkte det samme, gamliss

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 1/02-2009, 11:52
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Ja, hva kan jeg si her....
Spillets konsept likte jeg med en gang. Men de første tekst sidene til å begynne med forvirret meg mer enn noe annet.
Jeg har faktisk lest gjennom blekka tre ganger....
Den vitenskaplig/filosofiske delen gir en god stemning, men er litt krøkkete for meg, og får liksom ikke helt taket på dem. Tror jeg faktisk må spille det med en som faktisk skjønner reglene helt først for å få taket på de.
Likte konseptet, men trengs litt redigering i regelseksjon med tydeliggjøring.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 2/02-2009, 00:48
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Endelig avanonymisert.

Mange takk for komentarer! Det så litt magert ut en periode, men det tok seg kraftig opp. Jeg føler at jeg har fått endel gode tilbakemeldinger på eksperimentet mitt.

Det er flere som har stusset på hvordan spillet er ment å spilles. Tanken er at spilerne skal lese "hoveddelen" av spillet (side 2 og 3), og så fortsette på samtalen. Akurat slik det står der.

Samtalen som er gjengitt er nøkkelen til dette spillet og er det som det ligger mest arbeid i. Det ligger tykt med føringer i den. Jeg har kommet med påstanden at spillet er fullt spilbart med KUN de to sidene som utgjør "hoveddelen". Er det noen som betviler den påstanden (det er ikke kommet tydelig frem i kommentarene ennå)?

Tillegsdelene (artikkelen og reglene) er faktisk i stor grad skrevet kun for å prøve å hjelpe en leser til å kunne forstå hva som faktisk vil være effekten av å fortsette samtalen. Jeg er ganske sikker på at om du gir en gruppe bare hoveddelen; og en gruppe hele lefsa, og ber begge om å spille; så vil spillene arte seg ganske likt! Dessverre regnet jeg av erfaring det for å være veldig usannsynlig at noen faktisk ville prøve å spille spillet. Det at flere kommenterer at de ikke greier å "gjennomskue" spillet selv med tillegstingene, og det var i alle fall en (kanskje to) som eksplisitt har sagt at det var nødvendig for forståelsen deres, får det til å se ut som om jeg gjorde rett i å ta dem med.

Ellers har noen trukket i tvil nødvendigheten/helhjetetheten i reglene. Som sagt over tror hvorvidt man spiller med reglene eller ikke har minimal invirkning på hvordan spillet faktisk blir spilt. De er derimot lagt arbeid inn i slik at de virkelig skal gjøre noe med STEMNINGEN (Klarsynregelen var gjennom flere iterasjoner der selv "måltallet" ble tweaket). Tilsvarende er artikkelen blitt beskrevet som et "regelsett".. Synes det er litt pussig, siden da jeg skrev den så tenkte jeg på det bare som en stemningstekst. Systemet har jeg lagt i samtalen.

Og det er dette som er den orginale ideen som jeg ville eksprimentere med her: Er det mulig å legge et helt system inn i en rent sjønlitærer tekst på det viset jeg har prøvd her? Hvor godt har jeg lykkes? Jeg vil sette veldig pris på fokusert tilbakemelding på dette punktet!

PS: Artikkelen var ment å skulle være i et tildels uleselig språk. Det er et literært virkemiddel jeg brukte på det som var ment som en stemningstekst. Det kan virke som om språket faktisk ble for enkelt i forhold til ønsket effekt.

PSS: Erata: I klarsynreglene blir navnet på handling "ny teori" erstattet med "be om avstemning", med tilsvarende forandringer i teksten under.

PSSS: For de som likte meta-regel-fabulering så er det gjort mye mer fokusert i game-chef 2006 bidraget mitt: http://folk.uio.no/runeval/ThePerfectLaws.pdf

Sist endret av Enrahim; 2/02-2009 kl 01:00 Begrunnelse: PSSS
Svar med sitat
Gammel 2/02-2009, 08:52
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Enrahim Vis post
Er det mulig å legge et helt system inn i en rent sjønlitærer tekst på det viset jeg har prøvd her? Hvor godt har jeg lykkes? Jeg vil sette veldig pris på fokusert tilbakemelding på dette punktet!
Disse tingene leser jeg ut av teksten:
- Spillerne skal snakke i direkte tale.
- Spillerne kan og skal innføre nye elementer fra miljøet og rollene i spillet.
- Spillerne kan definere hverandres roller ved bl. a. å beskrive hverandres reaksjoner i fortiden.
- Situasjonen/oppdraget blir også definert i direkte tale.
- Alle innspill må godtas.

Jeg liker dette at virkeligheten defineres gjennom rollenes ord; samtidig er det veldig vanskelig å få til på en elegant måte. Det blir lett veldig eksplisitt og styltete. "Her var det jammen en fin og varm dam å bade i, omtrent to ganger fire meter stor, gitt." Dette må kunne gjøres bedre - utfordringen ligger i å finne ut hvordan.

Delen hvor rollene begynner å snakke om teorier og regler, virker snål i sammenhengen. Jeg får mest inntrykk av at de har en eller annen intern vits/ordlek de holder på med.

I "The Shobies' Story" av Ursula K. LeGuin finnes det en måte å reise fortere enn lyset på som heter "churten". Når de reisende ankommer, må de definere en konsensusvirkelighet: Hva skjedde egentlig? Hva har vi opplevd? Denne virkeligheten finnes ikke før de har blitt enige. Anbefalt lesning for å få mer flyt i spillets dialog. (Kan lastes ned for en tier her sammen med gratis mobipocket-program).

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:26.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia