Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 26/01-2009, 01:15
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 5 - Hamartia

Diskutér Hamartia av kandidat 6
Her kan du lese spillet
+spillkort

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 08:34
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 5 - Hamartia

Førsteinntrykk: Den minst salgbare introen jeg har sett på noe spill, for better or worse (Håper resten av spillet er lettere å lese...)

"Det skal også være et metafiksjonelt ressurshåndteringsspill, og et slags dobbeltrollespill, hvor man i tillegg til sin helt, skal spille en eller flere av forfatterne, hvis arbeider om samme historiske eller pseudohistoriske hendelse, i ettertiden vil gå sammen til å danne èn kollektiv forfatterentitet."
Gammel 26/01-2009, 09:40
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

For å følge opp det Matthijs starter med å si.

Jeg klarer ikke å følge dette spillets gang.

Sånn jeg forstår det så lager man en forfatter, det vil si man velger en måte som man skal fortelle på. Forteller man som poeten vil dette gi en annen tenor en om man forteller som generalen.

en av spillerene utroper/utropes til forteller. Denne setter scenen og ber de andre delta. Du kan takke ja og la helten din være med eller nei om du ikke vil.

man spiller scenen.... og så hva.

det finnes ingen resulosjons mekanikk (og jeg har prøvd å tyde kortene (som er skannet og lagt ut opp ned).

Det mangler (blant annet):
Forklaring av hvem og hvordan man etablerer flere scener.
Hva er poenget med dygder og lyter bortsett fra å fargelegge helten.
Utstyr, ja det må etableres og gjøres voatilt for rollen. det brukes opp, men hva er det godt for bortsett fra dette?
Og ikke minst hvordan avgjør man konflikter. ett sted nevnes det at utstyr kan avgjøre en konflikt somm er uavgjort, men hvordan etablerer man at en konflikt er uavgjort?

Det virker som kandiaten slapp opp for tid og sendte inn et uferdig eksperiment.

Dette kan utvikles, og det ligger potensiale i det. Selv for en ikke-holmestrandianer synes jeg tanken om at man etablerer seg en fortellerstemme er spennende. Jeg ville droppet det unødvendige maset om konflikt imellom forfatterene (eller så knyttet det opp i ressurshåndterings systemet sånn at det har en mål og mening).
Denne tanken er vel vært og gjøre noe med.

Helter definert igjennom sine dygder og lyter er en grei løsning. Jeg ville lagt mer vekt på konfliktene imellom disse. Å lenge man har mer dygder en lyter vil en alltid kunne kontre en lyte med en dygde. Fair enough, men her kommer den lovede ressurshåndteringen inn, og den er fraværende. Jeg ser for meg at dette kan brukes ved at i en konflikt påberoper en spiller seg sin helts dygde som grunn til at han/hun vinner konflikten (fortalt igjennom forfatterens språk). Ens motstander må da bruke denne heltens lyte kombinert med sin egen helts dygde for å kontre dette (igjennom sin forfatters språk). La dette gå frem og tilbake til en gir seg, eller noe annte. Så kan man sette opp en dynamikk hvor dygder brukt til å kontre lyter ikke er tilgjengelig for en stund. Dermed å sette opp valget om å ta konflikten til neste nivå, eller å gi seg.

Men som spillet står nå er det uferdig til den grad at det ikke er spillbart.

Dette spillet får:

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.

Sist endret av Kaare Berg; 28/01-2009 kl 11:30
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 09:42
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Har lest bittelitt mer. Andreinntrykk: Minner dette litt om tanken bak Anders' The New Middle Ages?
Gammel 26/01-2009, 10:33
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Har lest bittelitt mer. Andreinntrykk: Minner dette litt om tanken bak Anders' The New Middle Ages?
Det ligner. Eller, "feelingen" i spillet ligner.

Jeg liker metanivåene, men tror ikke jeg har så lyst til å spille det. Dvs. I'll try anything once, og det kan jo hende det er riktig morsomt.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 20:01
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Intrykket mitt er at forfatteren innså at han ikke hadde tid til å gjøre spillet ferdig mens han jobbet med kapittel 4, og bestemte seg for å bare slenge ned det han hadde av ideer grovt.

Jeg vil i så måte neppe gi denne poeng i konkuransen. Men ser at det kan være værdt å kommentere den som en samlig ideer. Jeg liker en god del av ideene som er pressentert, andre liker jeg ikke.

Forfattere med personlige agendaer: Liker
Begrenset mengde scener: Kan fungere
Dygder og lyter: For vagt hva som er forskjellen. Liker ikke i nåværende form
Seksjon om kvinner: Liker ikke (virker overflødig).
Ujevn fordeling av verdier: Liker ikke ideen, og ikke fulstendig forklart.
Eksempler på intressante dingser: Liker
Forteller og invitasjon til scener: Ideen er ufull
Spillernes valg: Virker for mye som et brettspill, med lite sjanse til å kunne bedrive god fortellingskunst, i forrhold til hva teksten over virker til å legge opp til.
Kortene virker litt "tilfeldige" og uinspirerende. Men kort er vist seg å være en vinner på dette forumet i alle fall, om gjort rett.
Overdrevent tungvint språk: Har liten effekt her. Prøv å skrive mer elementær norsk ("barnespråk").

Håper disse meningene fra min side kan være til hjelp for å se bedre hva du bør fokusere på, og hva som eventuelt kan kastes. Ønsker deg lykke til med å få spillet i den stand du håpet det ville bli da du startet med det!

Sist endret av Enrahim; 26/01-2009 kl 20:03
Svar med sitat
Gammel 28/01-2009, 14:33
Ane sin avatar
Ane Ane er offline
Storesøster

(Jeg skriver dette innlegget med forbehold om at jeg har misforstått alt i hele spillet, fordi jeg syns det var veldig vanskelig å forstå spillet som helhet og å lese seg gjennom hele teksten.)

Jeg må ærlig innrømme at jeg falt av halvveis her - jeg fant ikke noen drivkraft i spillet, og dessuten er språket unødvendig innviklet - denne presentasjonen kunne med fordel ha vært rensket ganske mye språkmessig, da hadde jeg nok sittet igjen med et mye bedre inntrykk, og kanskje også forstått mer av spillet.

Dette spillet har for meg alt for mange forskjellige elementer som skal støtte opp om det egentlige målet som (såvidt jeg forstod) er å sammen spille forfattere av en gresk heltehistorie?

Utgangspunktet er kult: okei, vi spiller forfattere sammen, og vi skal lage en episk fortelling. Vi legger premissene, vi velger alle noe vi syns er aller viktigst å få med i historien, og deretter spiller vi også aktørene i det episke mesterverket. Et greit utgangspunkt.

Spillet beveger seg for meg bort fra den opprinnelige tanken om å forfatte et episk mesterverk, og over i å kun handle om rollene og det de driver med.

Spørsmål jeg sitter igjen med:
Hvordan skal det hele slutte?
Hvordan fungerer EGENTLIG spillets gang?
Hvordan kommer forfatter-funksjonen frem i selve spillet?
Hvorfor skal alle spille helter?
Hva er drivkraften i spillet
Hva er egentlig kapittelet om kvinner godt for?

Dette spillet inneholder for meg veldig mange elementer, som bare delvis passer sammen. Dessuten slår mange av dem meg som uferdige. Jeg kan ikke helt se hvordan spillet skal kunne spilles.. Jeg tror spillet hadde vært mye bedre hvis forfatteren hadde valgt å skrive et spill enten om FORFATTERNE eller om HELTENE. Her blir det rett og slett litt mye, og det meste er ganske ufokusert. Jeg føler rett og slett at alt for mye er presset inn i dette spillet.

Hvis forfatteren skal jobbe videre med dette, vil jeg anbefale å spinne mer rundt forfatter - ideen. Det er den som er mest original, og som jeg syns appelerer mest. Hvis man skal spille karakterer i historien i tillegg, syns jeg man bør kunne spille mer enn helter.

Når alt kommer til alt forstod jeg ikke alle elementene i spillet så godt, og det funker selvfølgelig ikke. Jeg er heller ikke interessert nok (innledningen er veldig tung) til å bruke mye tid på å prøve å forstå.
Gammel 28/01-2009, 15:00
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Jeg er enig i at spillet hvirker uferdig.

Det jeg likte:
* greske heltegreier
* morsomt at man skal spille "forfatterne bak boken" (særlig siden mange påstår at Homèr var mange forskjellige forfattere)
* heltelyter og dygder like stort fokus
Gammel 28/01-2009, 16:11
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Synes Ane sa det så bra at jeg egentlig slipper å si noe mer.

Jeg likte kråkekortet også da, den tegningen er favoritten min.
Svar med sitat
Gammel 29/01-2009, 15:00
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Dette spillet har en interessant idé, en jeg gjerne ser gjennomført med større seriøsitet og språksikkerhet.

Spillet i seg selv er skjemmet av dårlig språk (vanskelige setninger, anglisismer, stavefeil, osv). Jeg blir litt provosert av måten spillet behandler kvinnelige spillere på. Det virker unødig og pubertalt å flåse slik rundt muligheten for kvinnelige spillere. Det er mange nok av dem til at de må tas alvorlig som publikum for et rollespill.

Om jeg ser bort fra det dårlige språket, sitter jeg likevel igjen med inntrykket av et spill som langt fra er ferdig. Det utropes mange fine målsettinger, men ingen av dem oppfylles egentlig. Ideen om forfatterpersonligheter underbygges dårlig. Motstridende seksjoner i teksten undergraver hverandre ("helter på begge sider" vs "vi spiller greske helter"). Konfliktsystemet virker lite gjennomtenkt og vanskelig gjennomførbart. Den "ressurshåndteringen" det refereres til stadig vekk eksisterer faktisk ikke.

Dette er altså ikke et spill som får mi stemme! Ideen med forfatterpersonligheter som kjemper om en heltehistorie er god, men den trenger ei anna skriveklo for å bære frukter.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:18.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia