Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 26/01-2009, 01:18
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 5 - Harde menn

Diskutér Harde menn av kandidat 3
Her kan du lese spillet

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 10:52
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 5 - Harde menn

Spillet virker veldig godt utført, og designet gir meg lyst til å spille det. Samtidig var det veldig langt, med mye tekst og mye å sette seg inn i.

Jeg liker reglene for "Hvordan".

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 13:42
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Ikke lest eller fortolket enda, men hoiameg, dette er soleklart årets mest ambisiøse prosjekt. Litt kult med slike spill som legger lista høyt.
Gammel 26/01-2009, 14:38
Kjellen sin avatar
Kjellen Kjellen er offline
Medlem

Wauw! Dette vil eg spele! Ikkje berre sånn "dette hadde vore kult å prøve ein gong", men verkeleg "dette vil eg spele, helst snart!". Herleg setting, og verkeleg eit system som (i alle fall aspirerar til å) støttar opp om spelet sitt mål om å fortelje ei historie. Reservoir Dogs-linken er openbar, og det er Ein Bra Ting.

"Jeg skulle ønske jeg var deg." - Erlend S. Bruer

Litt ymse musikk
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 16:52
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Hmm, dette var spennende og brutalt.
Harde menn er et hardkokt gangsterspill hvor spillerne skal begå utføre et kupp, i en verden der de ikke vet hvem de kan stole på, kanskje ikke engang på hverandre.
Forfatteren er sannsynligvis godt belest på forge-spill. Rollebeskrivelsen på 100 ord minnet om Hero Quest. Personen bruker Vincent Bakers mantra "si ja eller rull" i konfliktsituasjoner mellom spillerne. Spillet har en tillitsmekanikk som The Mountain Witch/Cold City/Hot War selvom selve mekanikken er forskjellig. I tillegg er grunnmekanikken som Sorcerer, men med forskjellen at man har forskjellige terninger i forskjellige situasjoner. I kapittelet om jobben bygger en opp et relasjonskart på samme måte som i Sorcerer. Forfatteren har skapt stemning ved å legge inn sitater fra Max Payne, Goodfellas og Reservoir Dogs for å nevne noen.
Konklusjon: Dette er et "tradisjonelt" indiespill (tradisjonelt innenfor indietradisjonen) med flere kjente elementer satt sammen på en ny og forfriskende måte. Spillet er godt forklart, har gode føringer og en god forståelse for tema. En av mine favoritter så langt. En ting jeg bet meg merke i var at det ikke var åpenbart at det skulle være en spilleder med før et godt stykke ut i teksten (situasjonen med Guillermo). Mulig at jeg overså noe mens jeg skummet gjennom teksten.

Etter å ha lest dette spillet mener jeg å kunne si akkurat hvem som har laget det, men jeg har tatt feil før...
(Forfatteren kan uansett ikke avsløre seg før konkurransen er over.)

Sist endret av HOT; 28/01-2009 kl 23:36
Svar med sitat
Gammel 26/01-2009, 16:59
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kjellen Vis post
Reservoir Dogs-linken er openbar, og det er Ein Bra Ting.
Ja, eg liga Reservoir Dogs!

Tror spillet fortjener at jeg leser ordenlig igjennom det. (edit: før jeg kommenterer mer, altså)

Sist endret av Maleficum; 26/01-2009 kl 17:34
Svar med sitat
Gammel 28/01-2009, 15:31
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

nytt tilbakemeldingsformat gir muligens ikke nok ære til spillet.

Jeg liker:
*forsiden (jeg føler at jeg kunne ha spilt spillet, bare utifra forsiden)
* sitatene (jeg har alltid vært en sucker for dem)
* Premisset (tøffe kærær gjær et brekk)
---- avbrutt, Oj som tiden flyr! (/me må løpe)
Gammel 28/01-2009, 16:07
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Årets mest ambisiøse? Har ikke fått lest hele, men liker konseptet og innpakningen. Virker allerede forlokkende å prøve.
Svar med sitat
Gammel 28/01-2009, 17:05
Erling Rognli sin avatar
Erling Rognli Erling Rognli er offline
Medlem

Jeg så også sterk innflytelse fra Dogs in the Vineyard, men som Haakon påpeker; her er kjente teknikker og elementer satt sammen med godt håndverk og innsikt. Stemningen og dynamikken spillet er ment å vekke ser ut til å underbygges godt av reglene, som er klart og tydelig forklart, med fine oppsummeringsark.

Jeg vil henlede oppmerksomheten på den mest elegante og innovative (meg bekjent, iallefall) biten av spillet, nemlig konseptet med å fortsette å ha innflytelse etter sin død. I korte trekk kan spillere hvis roller er døde fortsette å påvirke spillet både mekanisk og tematisk, gjennom "gjelden" de har igjen (en sentral spillmekanikk). De kan dermed stikke kjepper i hjulene for gruppen eller hjelpe dem, og fortelle inn sin avdøde rolle på denne måten. Meget elegant del av et ellers solid spill!

-E
Gammel 29/01-2009, 15:11
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Etter å ha lest innledningen på dette spillet har jeg ikke lyst til å spille det. Det handler ikke bare om at forfatteren bruker 4 sider (!) på å formane spillerne til å stole på og tilgi hverandre, men at han hele tida understreker så veldig at dette er et spill om vold og svik og harde menn. Når han så endelig begynner å skrive om selve spillet, fortsetter denne messingen om vold og svik, og da har jeg fått nok. Han har fortalt meg veldig tydelig hva spillet skal handle om, og det interesserer meg ikke. Jeg stoppet å lese på side 5.

(det er mulig jeg vender tilbake og leser gjennom spillet til (den bitre?) slutten, for å se noen av de innovative elementene andre snakker om her, men 27 sider med volds-messing er ikke noe jeg gleder meg til)

Dette spillet får ikke mi stemme!

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:21.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia