Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14/02-2010, 00:47
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Oi, der kom det rekende på en fjøl, gitt

Jeg er halvferdig. Jeg sliter med å lage system, jeg er ikke flink til det. Men la gå jeg lager et spill jeg kunne tenke meg å spille, så får andre like det eller ikke, det får være deres valg. Men jeg har iallefall tenkt å bli ferdig før fristen og levere inn i år for første gang.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 14/02-2010, 01:10
Exar Exar er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Oi, der kom det rekende på en fjøl, gitt

Sitat:
Opprinnelig postet av Hagazussa Vis post
Jeg er halvferdig. Jeg sliter med å lage system, jeg er ikke flink til det.
Den enkleste måten til et greit fungerende system er å ta et system du liker fra et etablert rollespill, forenkle det dithen at du klarer å forklare det på en par-tre sider og så legge på et par spesialregler/tilpasninger som gjør at det integrerer godt med settingen din eller den grunnleggende spillideen for spillet du skriver nå.
Gammel 14/02-2010, 01:57
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Exar Vis post
Den enkleste måten til et greit fungerende system er å ta et system du liker fra et etablert rollespill, forenkle det dithen at du klarer å forklare det på en par-tre sider og så legge på et par spesialregler/tilpasninger som gjør at det integrerer godt med settingen din eller den grunnleggende spillideen for spillet du skriver nå.
Mnja. Man skal vel helst ikke bruke et system som allerede finnes. Men man kan jo gjøre det om såpass at det ikke er gjenkjennelig. Spørsmålet da er om det plutselig blir mer tungvindt enn å bare finne på et nytt.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 14/02-2010, 02:11
Exar Exar er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Mnja. Man skal vel helst ikke bruke et system som allerede finnes. Men man kan jo gjøre det om såpass at det ikke er gjenkjennelig. Spørsmålet da er om det plutselig blir mer tungvindt enn å bare finne på et nytt.
Njoda, ser hva du mener. Men jeg tenker slik at et hvert system som forenkles ned til ca 3 sider er skrevet om såppas at du:

A) Ikke kan skille det fra ca 40 andre systemer forenklet ned til 3 sider.
B) Kan kalle det et nytt system dersom du ikke har forenklet ned noe annet til dette nye systemet fra før.

...jeg antar selvfølgelig at vi snakker om trad-systemer på minst 250 sider i utgangspunktet her...

Uansett, om man sliter med å lage system så er antagelig ikke systemet det egentlig viktige i spillet, og behøver derfor antagelig ikke til å være det springende punktet i nyskapningen? Eller?
Gammel 14/02-2010, 02:28
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Exar Vis post
Uansett, om man sliter med å lage system så er antagelig ikke systemet det egentlig viktige i spillet, og behøver derfor antagelig ikke til å være det springende punktet i nyskapningen? Eller?
Det er et definisjonsspørsmål og kommer an på hvor viktig man synes at systemet er for spillopplevelsen. Det har også å gjøre med copyright infringements, tipper jeg.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 14/02-2010, 02:30
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Oi, der kom det rekende på en fjøl, gitt

Sitat:
Jeg bruker noe helt helt enkelt, ligende ting er det jo mange spill som bruker, men det er jo for det konseptet er helt helt basisk. Sånn pølse og lompe til middag. Egentlig kunne jeg godt latt være å hatt et system for min del, men jeg tenkte at det ble mer komplett om jeg slag et på og det er god trening for meg å lage et system, selv om det er veldig, veldig enkelt.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 14/02-2010, 18:40
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Oi, der kom det rekende på en fjøl, gitt

For meg (som medarrangør) er det ganske uproblematisk om folk lager systemer som er inspirert av andre ting - men, selvsagt, det er ikke mye vits å levere inn D&D4 på norsk. Uansett kommer vel stemmegivningen til å sile ut ting som er veldig uoriginale eller plagierende.
Gammel 14/02-2010, 18:40
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Forøvrig: Jeg tror rett og slett jeg er ferdig med bidraget mitt! Det kom innmari lett i år, kjempedigg, det er slett ikke alltid det er slik.
Gammel 14/02-2010, 22:32
Exar Exar er offline
Medlem

Da var jeg ferdig... det vil si, spillet er ferdig. Layout er ikke påbegynnt... Urgh, er så lei av alle de som er så flinke til layout!
Gammel 15/02-2010, 10:15
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Kommer stadig nærmere noe, men har ikke spillet ferdig ennå. Blir vel ikke så langt, da, så jeg bør klare det.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:41.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia