Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 18/02-2010, 01:38
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 6 - I min skygge

Her kan vi prate om I min skygge av kandidat 1.

Spillet kan du lese her.

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er.

PS!

Sist endret av Anders Nygaard; 18/02-2010 kl 01:47
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 08:45
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 6 - I min skygge

Litt depressivt, kanskje? Men forsåvidt et spennende tema.

Skjønte ikke helt det med tallene/verdien på kortene.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 10:37
Exar Exar er offline
Medlem

Min vurdering av "I MIN SKYGGE"

Førsteinntrykk: Pent spill, ålreit layout, apetittelig.

Etter gjennomlesning:
Dette er ikke det jeg tenker på som et rollespill, som vel betyr at det ikke er det man tenker på som rollespill i tradisjonell forstand. Mange vil sikkert synes det er positivt, jeg liker det ikke. Den pene presentasjonen ødelegges litt for meg av at det brukes til dels vanskelige ord og uttrykk (gestaltet) uten at disse føles nødvendige for spillet. En del formuleringer gjør at jeg i første gjennomlesning finner spillet vanskelig å forstå: For eksempel, hvordan kan hovedpersonen spilles når han "i starten av spillet har tatt sitt eget liv"? Hvordan velger man hvor mange kort som skal byttes? Det meste av slike spørsmål oppklares senere, men det gjør "single-pass-lesning" tungt. Spillteksten avsluttes også ganske brått, noen avsluttende tanker ville hjulpet.

Presentasjonen kunne altså ha vært bedre.

Spillet sikter på å være alvorlig og å vise sterke scener. Jeg har aldri møtt en rollespillergruppe jeg tror ville klare å spille dette spillet slik det er ment.

Spillmekanikken virker sterk og førende, som er positivt og nødvendig for et slikt spill. Spillet virker ganske grundig gjennomarbeidet. Det får meg til å tenke at spillet muligens kan være et godt hjelpemiddel til å sette seg inn i andres vanskelige situasjoner og til å øve på empati.

Dette er ikke et spill jeg noensinne vil ha lyst til å spille, men det virker godt gjennomarbeidet og er tålelig godt skrevet og presentert.

Subjektivt D6-kast: 2
Objektivt D6-kast: 4
Gammel 18/02-2010, 12:15
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 6 - I min skygge

Pen layout, spillet ser jo fint og gjennomarbeidet ut. Men dette er ikke min smak innfor rollespill, eller en gang egentlig hva jeg ser på som rollespill. Det er vanskelig for meg å bedømme dette siden det går så langt utenfor min smak. Det værende sagt så ser det jo ut som om det er lagt mye arbeid i spillet, og det ser pent ut, men ikke min smak.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 13:23
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Pen layout, jeg likte den klare blåfargen i bakgrunnen med korset.
Stilig hvordan du har brukt kortene til å forklare forskjellige hendelser i spillet.

selv om det var veldig utradisjonelt rollespill, ville jeg forsøkt å spille det.
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 16:16
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Første gjennomlesning.

Leste årets bidrag i rekkefølgen, og det var ikke mye jeg leste av dette fra kandidat 1 før jeg trodde vi allerede hadde årets vinner (til jeg så årets sterke felt). Grafikken er forøvrig nydelig. Et sterkt fortellerspill, om et tema som krever varsomhet. Jeg synes teksten og stemmen er sterk og systemet er ikke bare gjennomtenkt, men virkelig imponerende i sin symbolskhet. Nå var jeg veldig opptatt av kortspill som liten, men jeg synes systemet både gir en fin "dramatisk" kurve - og viser tilfeldigheter. Jeg føler at teksten er svært gjennomtenkt

Oppsettet av akter er fantastisk, men jeg er usikker på om det skal være et vendepunkt der. Kanskje acten kunne være et valg mellom et "vendepunkt", et "point of now return" eller "tapet"? Kanskje er det fint med et vendepunkt, selv om det ikke gjenspeiler sammenbruddslitteraturen, slik jeg ser det. Å starte med etterdønningene er et sterkt grep, som krever mye av spillerne, men dette er ikke et spill for hvem som helst.

Bruken av kortfargene er et grep jeg er sikker på kan brukes til andre spill også. Jeg er uenig i at man skal kaste de lave kortene. Pga symbolbruk og hensyn til dramaet, men mest til hovedrollen og dens omgangskrets. Små ting teller også.

Lakmus: Jeg ville absolutt spilt "I min skygge". Ikke med hvem som helst, ikke når som helst, ikke hvor som helst og ikke i hvilke som helst omgivelser. Jeg tror jeg ville hatt litt rødvin i glasset.

Sist endret av Maleficum; 18/02-2010 kl 16:18
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 16:34
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Andreinntrykk: Jeg ville definitivt ikke prøvd dette med de jeg spiller med til vanlig. Det ville blitt for mye fjas, latterliggjøring av temaet osv. Dessuten er det jo en type spill jeg vanligvis ikke er noe glad i. Tror man må "kjenne sitt publikum" med denne her altså.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 19:42
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Kort førsteinntrykk: "”I min skygge” er et spillederløst forteller-/rollespill om sorg, sinne, skjebner, og stygge sannheter." Jeg ser ingenting om sorg, sinne, skjebner og stygge sannheter i resten av teksten.

Dette spillet gir meg rett og slett ikke nok til at jeg KAN spille det selv om jeg skulle hatt lyst.
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 21:22
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Selvmord er et tema jeg alltid har villet lage et rollespill om, og jeg har sett få spill som tar det opp. Alle nordmenn har jo et eller annet forhold til temaet.

Spillets kortmekanikk virker for meg som en litt underlig måte å sette opp scenene på. Jeg tror et spill om selvmord ville trengt stramme rammer og klart definerte scener, men det virker litt tilfeldig hva som spilles ut og hvordan kortene tolkes. Jeg kan se for meg at spillerne spiller ut forskjellige farger hver scene, slik at de fleste elementene kommer i spill, men jeg ville anbefalt å beholdt elementene (hemmelighet, monolog etc) men droppet kortene. Jeg tror det skaper for mye avstand å holde styr på så mange kort mens man skal spille et spill som er ment å være tungt.
Gammel 21/02-2010, 07:01
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

I min skygge er en vanskelig nøtt. For det er et spill som tar for seg et meget vansklig tema, og bare det å lage et spill som håndterer dette temaet på en voksen måte er en utfordring. Det er i tillegg et spill som legger seg på en trasdisjon og metode som jeg har lite eller ingen erfaring med. Noe som gjør tilbakemeldinger vanskelig.

For I min skygge er meget bra skrevet. Det har riktig kombinasjon av føringer og tunge regler. Det har nok til å legge en viss struktur, men alikevel nok frihet til å gjøre hver spilling unik. Det bruker vanlig spillekort på en elegant måte, noe som øker dets tilgjengelighet og senker terskelen for at man skal kunne plukke det opp.

Så hvorfor i all verden skurrer noe?

Kanksje det er det at jeg savner litt mer forsøk på finne ut hvorfor. I den åpne naturen til spillmekanikken ligger også dets svakhet. De aktene som er satt opp er for enkle, og da tenker jeg som i forklaring på hvorfor. Jeg har aldri hørt om eller hvert borti en selvmords historie som har vært enkel. erlend etterlyser tidligere her mer struktur. Jeg vet ikke om det er veien å gå. Kanksje er det nettopp denne strukturen som er i veien. Den lover oss en forklaring på begrenset tid. Vi må finne den, men det er ikke sikkert at vi klarer det.
Ja, kan man argumentere, i den virkelig verden sitter man ofte igjen med spørsmålet om hvorfor? Så det er jo ikke feil at man kan ende opp uten svar i et rollespill om samme temaet. Kanskje. Jeg synes ikke det. Det skurrer i hvertfall.

Og så er det grafikken. Jeg synes den er smakløs. Den gir klare assosiasjoner til et begravelse program og det synes jeg blir smakløst. For eksempel ville dette spillet hadde vært så umåtelig mye mer tjent med å laste ned noen stock fotorammer av sorten polaroid og så brukt egne eller andres familie/fest foto (sxc.hu har sikkert). Litt grunge og blur for å anonymisere disse bildene og så spredd dem liberalt igjennom hele teksten for å gi små assosiasjoner og øyeblikk fra et liv. Dette vil gjøre bildene dine så lenge du forholder deg til licensen for stock fotoene.
For sånn jeg tolker hele spillteksten og spillets formål er at vi ser på en persons liv. Fordelt på små øyeblikk, scener. Som leder opp til den tragiske og for tidlige slutten.
Men dette er en personli estetisk vurdering.

Dette spillet er et av de sterkeste bidragene jeg har lest så langt i år. Både for gjennomføring og tøft tema. Spesielt den lille setningen om hvor lang tid det tar å spille dette spillet. Magisk.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:10.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia