Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 18/02-2010, 01:40
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 6 - Vårtegn

Her kan vi prate om Vårtegn av kandidat 3.

Spillet kan du lese her.

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er.

PS!

Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 08:39
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 6 - Vårtegn

Høhø.

Jeg likte veldig godt at det ble påpekt at man ikke skal velge helt sære trekk på rollen sin. Ikke "pedofil lystmorder" men "livsglad pønker", f.eks. Godt tenkt.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 10:56
Exar Exar er offline
Medlem

Min vurdering av "VÅRTEGN"

Førsteinntrykk: Koselig, artig, fengende tagline, kort-og-greit, massive tekstbolker.

Etter gjennomlesning:
Dette er ikke det jeg tenker på som et rollespill, som vel betyr at det ikke er det man tenker på som rollespill i tradisjonell forstand. Mange vil sikkert synes det er positivt, jeg liker det ikke. Etter første gjennomlesning sitter jeg igjen inntrykk av at noe mangler... selv om jeg ikke kan sette fingeren helt på hva det er. Jeg har ikke forstått helt hvordan jeg skal spille dette spillet.

Kanskje et spilleksempel ville ha hjulpet? Jeg ser heller ikke helt hvordan dette egentlig ganske depressive spillet skal være "morsomt", selv om noe av det første som skrives er at spillet "er et morsomt rollespill". Da likte jeg "i min skygge" bedre, det var i hvertfall ærlig presentert.

Spillet har et ålreit premiss, men for meg føles det ikke komplett. Jeg føler meg litt "lost" etter å ha lest det. Det er ikke et spill jeg vil kunne tenke meg å spille.

Subjektivt D6-kast: 2
Objektivt D6-kast: 2
Gammel 18/02-2010, 12:01
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 6 - Vårtegn

Dette er ikke noe jeg ville ha spilt. Som posteren over så er ikke dette hva jeg tenker på som et rollespill, men så er ikke mesteparten av spillene som ble levert inn i år hva jeg tenker på som rollespill. Jeg ser ikke helt poenget med å spille en helt uskyldig konflikt mellom to Oslo boere, jeg skal gi spillet plus poeng for at dette virker som den typen spill som mange som liker denne typen spill jubler over så det er sikkert bra, men det er ikke for meg.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 13:45
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Som to gode naboer, lets go crazy.. oh wait the rules tells us not to..
kul lesning
jeg ville nok prøvd spillet, men jeg ser ikke helt for meg hvordan alt funker, kunne vært kult med eksempler
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 16:54
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Første gjennomlesning.*

Jeg liker spillet og tonen. Et litt småpessismistist situasjonsironisk vårbildelek, som minner meg veldig om "yess det er sommer" til Folk og Røvere; passe laid-back og nedsnødd. Ikke ulikt dagen i dag.*

Jeg ser for meg muligheten til å trekke frem vårens kjipe sider, og synes spillets komplette dialektikk småflirer litt ved terningkastet. Stilig med to hovedroller og to hjelpere. For å være ærlig så tror jeg det er et kult grep i sånn derre "troupe-style" som var så populært på 90-tallet, gjerne i spill med to eller flere agendaer i spillergruppen. "Det kommer en utsending fra nabobyens vampyrfyrste, kron - tremerespilleren spiller ham og gir ham et hovedagenda, mynt - malkavspilleren gjør det samme, i begge tilfeller får nosferatuspilleren lov til å definere biplotet." Jeg tror det er et smart grep å begrense antallet biroller.

Det er mulig det er spill som må treffe den rette grooven, men slik er vel kanskej de fleste (R.I.S.K.)spill?

Lakmus: Joa, vil nok det. Kanskje i en park, en fin-fin, allergibefengt vårdag?

*) Jeg er nok en av flere som sitter og snufser og leser i dag, blir ikke mer tilregnelig av det.
Gammel 18/02-2010, 20:55
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Raskt og gæli:
Digger ideen med ondskapsfull regisør over hverandres liv, men er litt usikker på hvor vel den er gjennomført. Det er en konflikt mellom ønsket om å skulle holde noe rolig jordnært, og ønsket om å virkelig skulle regisere noe møkk for den andre. Jeg ser at om man ikke hadde satt det så utrykkelig at det skulle være jordnært, så hadde spillet blitt over-the top crazy. Jeg ser helt klart svakheten med den varianten, men jeg tror jeg likevel hadde foretrukket det over den trøtte greia som jeg leser inn i vårtegn. Begrensningen føles litt som et påpresset håndjern fra å gjøre det jeg "egentlig" har lyst til å utsette rollen for.. Et kompromiss hadde helt klart vært å foretrukket, for eksempel la hovedpersonens støttespiller vetoe urimelige scener. Slik det står ser spillet rett og slett kjedelig ut (for meg).
I tillegg til dette overordnede problemet er det endel detaljer jeg snubler litt i. Jeg synes det virker vrient å se for seg hvordan man skal få til på en god måte en birolle i en scene blir spilt av A sin støttespiller, og B i en annen uten at det blir stor fare for rare/inkonsistente rollefortolkninger.
Jeg forstår ikke hva som ligger i at regisøren ikke kan introdusere flere biroller om han introduserer sin egen rolle; Hadde inntrykk av at birollene skulle introduseres sammtidig i starten av scena, og da gir ikke rekkefølgen noen mening. Om man introduserer birollene i rekkefølge kan man velge å først introdusere en ganske ubetydelig (tilsynelatende birolle), for så å eventuelt introdusere en vesentlig birolle om motstanderens støttespiller får den på kron mynt kastet. Jeg synes ikke opplegg til slik taktikkeri kler spillet, men denne tolkningen blir underbygget av måten det er formulert på i avsnittet om birollefordeling.. Eller betyr det at regisøren ikke kan introdusere fler roller i løpet av hele spillet etter å ha latt hovedrollen sin tre inn i scene(og er det da snakk om å "introdusere i scene", eller "introdusere helt ny til spillet"? Og når/hvordan kan egentlig moren introduseres i april (antar at støttespilleren spiller mora)?
Spiller man kun samtalen mellom birollene? I det tilfellet burde dette bli bedre spesifisert, ellers burde det bli sagt noe om hvordan man bestemmer omgivelsene. (for eksempel hvordan de andre resturantgjestene reagerer når ene birollen bryter ut noe svært upassende)

Konklusjon: Kjærna i spillet er ikke regisører som skaper kvalm og ubehag for hverandre. Det er et "godt" norsk hverdagsdrama i rollespillform (ok, ikke det engang da den mangler til og med narkoen og homsene). I forhold til denne bekjedne kjærna så er det fortsatt endel smågrums som bør fikses opp i. Ellers virker spillet til å fylle den intensjonen.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:44.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia