Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 18/02-2010, 00:46
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 6 - Den røde grevinne

Her kan vi prate om Den røde grevinne av kandidat 4.

Spillet kan du lese her.

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er.

PS!

Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 07:41
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 6 - Den røde grevinne

Utløseren - bør det ikke være en garanti for at den kommer i spill? Kjedelig hvis alle unntatt én spiller får hatt monologen sin i løpet av spillet, lizzm.

Ellers fin "flavourtekst" i starten. Fikk skikkelig stemning. Det med å slå av lyset høres også skikkelig kult ut.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 10:25
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 6 - Den røde grevinne

Det er litt vanskelig for meg å bedømme de fleste av spillene denne gangen fordi de er så langt utenfor det jeg ville ha spilt eller har interesse av. Men jeg må jo gjøre et forsøk på å sette megselv i andre sine sko og se litt på spillene.

Jeg synes dette spillet var velskrevet, og det var mange gode ideer. Det er tydelig lagt mye arbeid og omtanke inn i prosjektet. Men jeg liker ikke helt trigger ord systemet, jeg tror at det lett kan føre til at det blir noen som aldri får sagt det de skulle og at det fort kan bli litt vanskelig å få ting til å klaffe. Men ellers så ser jo dette ut som et bra spill.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 11:02
Exar Exar er offline
Medlem

Min vurdering av "DEN RØDE GREVINNE"

Førsteinntrykk: Artig tegning, god stemning, funksjonell layout!

Etter gjennomlesning:
Knallgod stemning! Den lille "novellen" i begynnelsen er god, og setter lista bra. Oppsummeringssiden etter novellen høyner forventningene! Rollemekkinga er kjapp og grei, dog er jeg litt usikker på om ikke "utløser"-delen kunne vært gjort bedre for å gjøre det mer sannsynlig at de kommer i spill. Flere utløsere per spiller kanskje?

Artig at det skal spilles i stummende mørke. Litt usikker på hvor PRAKTISK dette er, og hvorvidt det er helt nødvendig... Mulig jeg ville prøvd meg med skikkelig mørkt og et stearinlys i steden.

Spillet er enkelt og greit, og vil antagelig være artig. Jeg kommer antagelig ikke til å spille det, men kunne godt vært med dersom noen andre i mine rollespillkretser tok initiativ til det. Grunnen til at jeg ikke vil ta initiativ til å spille det er at spillet mangler et generelt "mål" utenom det å få folk til å røpe motivasjonen sin. Om man la på en konkuransemessig mekanikk (noe jeg skjønner at spillforfatter ikke ønsket), eller en annen motivasjon for spilleren så ville jeg like spillet bedre. Likevel, et veldig bra spill som gjør det det prøver å gjøre.

Subjektivt D6-kast: 4
Objektivt D6-kast: 5
Gammel 18/02-2010, 11:07
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Exar Vis post
Om man la på en konkuransemessig mekanikk (noe jeg skjønner at spillforfatter ikke ønsket), eller en annen motivasjon for spilleren så ville jeg like spillet bedre.
Må man ha en konkurransemekanikk for å motivere spilleren til å spille? Kan han ikke da bare spille ludo/yatzy/xbox? Ikke for det, jeg liker å trille terning, jeg - men jeg er litt uenig i at det skal være med motiverende enn noe annet. Det kommer jo an på spilleren.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 11:16
Exar Exar er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Må man ha en konkurransemekanikk for å motivere spilleren til å spille? Kan han ikke da bare spille ludo/yatzy/xbox? Ikke for det, jeg liker å trille terning, jeg - men jeg er litt uenig i at det skal være med motiverende enn noe annet. Det kommer jo an på spilleren.
Derfor jeg nevner at JEG hadde likt det bedre, men ser at andre kan ha en annen mening - deriblant forfatteren.

Føler dog at i mangel av en konkurransemekanikk, så kunne man ha en annen motivasjonsmekanikk.

Konkurransemekanikk er også IKKE det samme som terningmekanikk. Det jeg kunne tenkt meg her var for eksempel at man "vant" spillet dersom man var den første eller siste til å avsløre motivasjonen, for å drive frem at man sikter på å finne de andres utløser-ord, eller å få andre til å bruke sitt eget... Men for at det skulle fungere måtte man antagelig lagt på noen flere føringer. Jeg vet ikke helt hvordan det burde fungert, men tror at om man la til noe slikt på riktig måte så ville det være mulig å gjøre spillet enda bedre.

Men for all del, dette er et veldig bra spill slik det står også!
Gammel 18/02-2010, 12:56
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

jeg elsker hele greia med rulle-på-tabell-karakter-mekkingen, veldig warhammerisk..

å slukke lyset høres ut som en god ide.. da kommer man lettere inn i rolle. kult at du skrev det inn i spillet.

Stemningsteksten helt i begynnelsen av spillet, var genial..
Fint å se et karakterark til spillet

EDIT:
Når jeg nå har spilltestet dette så må jeg si jeg sitter med en annen følelse.

Det å sitte i mørke, følte jeg ikke gav spillet noe spennende.
Monolog biten var heller vaklende, for hva skal man reise seg opp å si?
Blekka sier ingenting om hva man skal gjøre her, og føles derfor som en ting som bare er hevet med på slutten.

Stemningsteksten gav litt av feelingen til spillet, men det hele ble veldig hverdagslig.
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde

Sist endret av lost and lonely; 23/02-2010 kl 23:33 Begrunnelse: Spilltestet
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 13:17
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Raske kommentarer:
Førsteinntrykket var at dette har jeg sett før - Situasjonen er som fra hvalfiskens buk, og identitets kastet er fra kruttrøyk. Mener også å ha sett utløser - mekanikken tidligere.

Når det er sagt så virker det som om disse tingene er plukket tilfeldig, og systemet virker bare galt. Et (eller 2) d12 kast føler jeg virker for begrensende i forhold til mangfoldet som pressenteres som skal være på toget i intro-teksten (i tillegg til å begrense målgruppen til de som faktisk har en slik terning). Det er ingen hjelp eller ide til å prøve å finne noen "spennende" motivasjon (om det i det hele tatt kan finnes). Utløserne er tilfeldige, og virker ikke til å skulle tilføre spillet noe. Hvor gøy er det å høre en utløst monolog av den skravlete generalen som ikke har gjort annet på turen enn å fortelle om motivasjonen sin? Og hva om en utløser kommer inni en monolog? Det er heller ingen ting som skulle tilsi at rollene er intressert i å snakke om hverandres motivasjoner i utgangspunktet, da de neppe er noe særlig overlapp (man lager de hver for seg hemmelig uten noe overordnet mønster) Til og med grepet med å gi en "ansvar" for å avslutte virker bare feil. Oppgaven dens virker til å bli å prøve å tolke den lange smørbrødlisten over situasjoner der det passer å slutte (som den måt pugge da man ikke kan se). Intill vi synker for eksempel gjør dette på en veldig mye bedre måte.

Det eneste spennende nyskapende jeg ser i selve spillet er det å skulle prøve å spille i stummende mørke uten å kunne se kropsspråk. Ellers er introteksten super, men hører mer hjemme i en novelle konkuranse enn her..

Og man får aldri greie på hvorfor toget stoppet.

Sist endret av Enrahim; 18/02-2010 kl 13:24
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 20:35
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Greit konsept med roller som er fanget på et tog, det holder spillet fokusert og gir rom for at rollene på "realistisk" vis kan prate om ymse ting.

Med så tette rammer, et spill i praksis uten ekstern handling, er rollene ekstra viktige. Tilfeldig generering gir antakelig litt halvsprø roller fordi spillerne spiller opp den ene egenskapen de har (veldig mye stamming og antakelig særdeles mye hysteri). Hemmelig motivasjon fungerer for at man skal "ha noe å prate om", men utløseren tror jeg kommer til å fungere dårlig. Sjansen for at noen nevner et tilfeldig ord er kanskje lav, og alt den gjør er å få rollen til å prate om en motivasjon som spilleren må spille på uansett.

Veldig festlig å spille i mørket; det kan by på morsomme ting.
Gammel 22/02-2010, 21:02
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Min utløser fungerte bra. Jeg styrte i retning av den, den kom opp, og både jeg og rollen min opplevde stor entusiasme da det skjedde.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:30.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia