Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18/02-2010, 14:11
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 6 - Drømmehaugen

Jeg ble faktisk ganske rørt av dette spillet jeg.
Om det er rollespill eller ikke, pfffft... Det er levert inn til en rollespillkonkuranse, er det ikke? Og forfatteren kaller det for et rollespill, gjør han ikke?
Det burde jo holde!

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 14:33
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

"På Enerhaugen" på Spotify: http://open.spotify.com/track/0GJ7mZ4EGI5XaVdrbfzG4z
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 15:40
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Dette spillet har potensiale til å bli ganske sterkt, da, og man bør jo prøve å respesktere det. Men det står i reglene at man kan dø underveis... men på slutten står det at man skal ha en felles sluttscene, hvor man dør. Skal man dø før eller senere, lizzm? Var litt uklart.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 20:11
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Førsteinntrykk: Knallsterkt!
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 20:35
Kandidat 5 Kandidat 5 er offline
Medlem

Litt tanker bak spillet:

Føringene er ment å være ganske tydelige. Vi vet hva denne fortellingen skal handle om; vi vet litt om stemningen. Samtidig vet vi ikke hvordan det vil spilles ut. Hva slags stemning blir det til med denne gruppa, denne gangen? Det er rom for mye tolkning innenfor strukturen.

Spillet er asymmetrisk: Det finnes tre typer spillere, hver med sin funksjon. Støttespillerne er ganske enkle å forstå; de finnes i veldig mange spill. Ener og Maja tror jeg kan by på ganske komplekst samspill.

Hva sier spillet om kjønnsroller? Ener styrer handlingen, han redder huset sitt; Ener-spilleren er den eneste som faktisk kan affektere terningene. Maja pusler i hjemmet, forsøker å vise Ener kjærlighet; hennes skjebne er avhengig av hva Ener velger å gjøre.

Det er ikke et taktisk spill. Det er tilfeldigheter som avgjør - men balansen i tilfeldighetene styres av fiksjonen. "Naturlovene" som skisseres er (selvsagt) ikke ment å være realistiske - de er ment å være tragiske og skjebnetunge for de involverte. Valget Eners spiller står overfor (selv om rollen ikke vet om det) er tematisk, som følger:

Velger du å la Ener nå sine mål? Da risikerer Ener å dø, men kan også redde huset sitt. Hvis du velger å feile, risikerer Maja å dø - men du gir henne også sjansen til å lykkes i noe som for deg virker uviktig, men for henne (akkurat nå) tar opp hele hennes eksistens.

Selvsagt kan det spilles komisk! Jeg regner også med at folk kommer til å gjøre det, i hvert fall litt, underveis.

Gru: I klimaks-scenen får spillerne vite om noen kommer til å dø senere. Hvis så skjer, dør de i epilogen. Ingen dør før det.
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 20:42
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Exar Vis post
Men i den objektive vurderingen min så prøver jeg å vurdere presentasjon, spillteknisk koherens, lettlesthet, grad av nyskapning og antatt spillbarhet utifra hva jeg tror spillet prøver å gjøre.
Tull og tøys.

Du påpeker selv at spillet er lettlest. Du sier også at det er på grensen av hva du vil kalle rollespill - det er vanskelig å tolke det noen annen retning enn at spillet er nyskapende. To av kriteriene dine er med andre ord godt oppfylt.

Presentasjonen er helt middels, RISK-messig.

Spillteknisk koherens er høy. Alt henger sammen, og støtter opp om spillets tema og fortelling. Det er mulig du ikke liker temaet, eller virkemidlene som er brukt - men det er et smaksspørsmål.

Spillbarheten ut fra det spillet prøver å gjøre, er vanskelig å bedømme uten å ha prøvd det. Jeg regner med det er godt spillbart. Igjen, det er mulig du ikke liker det spillet prøver å gjøre - men det burde, nok en gang, være subjektivt.

Jeg har ingen problemer med at du eller andre ikke liker spillet, og ikke ønsker å spille det. Men jeg har problemer med en påstand om at det objektivt sett er dårlig skrudd sammen. Det er vissvass.

Sist endret av Kandidat 5; 18/02-2010 kl 20:45
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 21:21
Exar Exar er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kandidat 5 Vis post
Du sier også at det er på grensen av hva du vil kalle rollespill - det er vanskelig å tolke det noen annen retning enn at spillet er nyskapende.
Nyskapende - eller skivebom. At koherens er til stede behøver ikke bety at den er god. Osv. Når det er sagt så er det (som nevnt) helt åpent hvorvidt jeg faktisk klarer å gi en objektiv vurdering. Jeg noterer meg at du synes jeg ikke klarer det. Jeg ser også at flere andre ikke er enige med meg, som betyr at du kan ha rett.

Sist endret av Exar; 18/02-2010 kl 21:45
Svar med sitat
Gammel 19/02-2010, 01:04
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Veldig vakkert spill. Konseptet med et gammelt ektepar med hvert sitt mål synes jeg er veldig bra, det er lett å fatte og driver nok spillet mye. Jeg liker at støttespillerne skal gå ut på gangen og finne på ting for spillet, og jeg liker hvilke funksjoner som er gitt forskjellige spillere. Spillet kommer til å fungere, og jeg har lyst til å prøve det.

Mange ting har veldig faste rammer, men scenene hvor Ener skal nå mål og Maja skal minne er kanskje noe løse - her har Ener- og Maja-spillerene mye makt. Jeg er litt redd for at disse scenene skal bli for regisserte av Ener eller Maja og miste noe av dramatikken, men må teste spillet for å si det sikkert.

For meg virker det litt unødvendig å sette dette spillet som et Itras By-spill og dermed plassere det i surrealisme og kanskje med litt sprø humor. Synes det ville vært like sterkt, kanskje sterkere, å ha det satt i vår egen verden, kanskje med noen surrealistiske elementer for å forsterke symbolikk.
Gammel 25/02-2010, 12:55
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Erlend S. Bruer Vis post
For meg virker det litt unødvendig å sette dette spillet som et Itras By-spill og dermed plassere det i surrealisme og kanskje med litt sprø humor. Synes det ville vært like sterkt, kanskje sterkere, å ha det satt i vår egen verden, kanskje med noen surrealistiske elementer for å forsterke symbolikk.
Jeg har slitt veldig med å lese dette spillet, men det hjalp å ta en titt på denne tråden. Jeg er veldig glad for at spillforfatteren sier at kjønnsroller er bevisst i dette spillet, da det var noe av det som skurret for meg. Jeg må også innrømme at jeg ble veldig forvirret av Itras by-koblingen, og har vært veldig usikker på om jeg har gått glipp av en intern spøk eller noe sånt.

Spillet ble også mye bedre når jeg hørte melodien på Spotify, tusen takk Ole Peder. Jeg blir så forvirret av å lese sangtekster uten å kjenne melodien.

Jeg liker valget av tema, jeg synes det er rørende, men det er kanskje derfor jeg ikke helt klarer å lese spillet. Å bli gamle sammen er mye mer romantisk enn å dø på en lansespiss eller kysse sin døende elskers lepper, men det er også noe jeg ikke har et forhold til.

Det at spillet har et tematisk metavalg synes jeg er et sterkt og nytt mektig grep, og det er veldig bevisstgjort i dette spillet. Jeg tror spillet kan gi mange sterke følelser, og jeg ser i aller høyeste grad på det som et rollespill. Jeg tror det hadde vært best uten støttespillerne, men heller et rent tospiller-spill.

Jeg er forøvrig enig med Erlend den Yngre i at spillet ufarliggjøres litt ved å sette det til Itras by. Samtidig er det jo da mulig å bruke svært symbolske biroller, som talende giraffer, men det er vel kanskje et poeng at begge (alle) spillerne har et forhold til symbolene.

Jeg er lei for at jeg ikke klarer å gi spillet en skikkelig tilbakemelding, jeg skulle veldig gjerne gjort det, men er litt forvirret ... og kanskje er det en egen sårhet som blander seg inn.

Når det gjelder Exars subjektiv-objektiv-kast, så har jeg forstått det slik at han påpeker at han, som alle andre, vurderer spillet utifra seg selv, men at han kan annerkjenne at han "tar feil", i forhold til spillets egentlig verdi. Elsker man Rolemaster, så gjør man det, selv om man kan innrømme at en hel bok med tabeller er litt mye... liter man ikke kjærlighetsfilmer, så liker man dem ikke, men man kan innrømme at True Romance er kul for det ... ok, jeg skal slutte med analventrilokvisttriksene. :sorry: Sagt med andre ord så opplever jeg det ikke så veldig provoserende, selv om ....

sorry, for å oppsummere:

J- eg digger konseptet med to elskende som sitter på haugen sin.

- Jeg synes det tematiske metavalget er et sterkt grep, så bevisst som det er gjort her.

- Jeg synes det er vågalt å ta opp kjønnsrollespørsmålet, men ser at det kanskje drukner i Itras by-settingen?

- Jeg liker inspirasjonskilden.

- Jeg liker epiloger med føringer.

- Jeg sliter med å få tak på spillet, og er frekk nok til å mene at det kanskje er sterkest som tospiller-spill.
Gammel 25/02-2010, 13:19
Medlem

Kandidat 5 takker for analventrolikvismen, og lar sitt snobberi skinne gjennom i fotnotene.

Det er godt å se at spillet blir lest gjennom og tenkt over. Jeg vil gjerne takke spesielt Erlend S. Bruer og Maleficum for å ha foretatt sine tolkninger av spillet, og filtrere det gjennom sine egne tankesett, meninger... det er litt som å se vinkjennere smake: En velformulert smaksdom av folk som vet hva de snakker om*. Det gir i seg selv glede.

Det er spennende å se at dere begge gjerne skulle sett spillet mer intenst, mer løsrevet fra Itras By. Jeg ser at det ville blitt et mer personlig spill, i tråd med Mørkrids prosjekter. Selv ønsket jeg å blande distanse med intimitet, drøm med virkelighet; det kjennes mer behagelig for meg - kanskje jeg har delegert mitt følelsliv til drømmeverdenen? Eller kanskje mine underbevisste drømmerier har et sterkt ønske om å være med på leken? Uansett - jeg er enig i at det ligger en sårhet i spillet; selv unngår jeg alt for såre spill, og det er en skjebne jeg ikke ønsker dette spillet skal få. Det kan spilles med humor, men vil automatisk ha en del varme og menneskelighet i seg.

Spillet har, såvidt jeg kan huske, ingen interne spøker. Slikt overlater jeg til Kandidat 19.

* Kaare Bergs kommentarer på spill er mer i tråd med å se Hellstrøm smake på folks middagsretter: Man venter på den knusende dommen, griner litt, og sier "takk for smerten" etterpå. Å lese Exars kommentarer er som å forsøke å servere middag til et bedriftsjulebord som sitter og roper etter pølse i lompe.

Sist endret av Kandidat 5; 25/02-2010 kl 13:19
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:23.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia