Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 18/02-2010, 01:50
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 6 - Bædæs

Her kan vi prate om Bædæs av kandidat 6.

Spillet kan du lese her.

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er.

PS!

Sist endret av Anders Nygaard; 18/02-2010 kl 01:51
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 08:51
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 6 - Bædæs

Dette fikk jeg skikkelig lyst til å spille. Tror det er noe med språket. Det er så... irriterende. Men riktig. Ser ut som om mekanikken er gjennomtenkt.

P.S. "Rånere heter alltid (...) Ole-Peder (...)" HAHAHAHAHA!!

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere

Sist endret av Gru; 18/02-2010 kl 08:54
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 10:56
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Kult spill, men skuffende at Gayspråket var kun basert på femi stereotypien når man også hadde med lærhomser.
Skal man spille Rob så kan man ikke snakke som en pusling heller.
Gammel 18/02-2010, 12:18
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 6 - Bædæs

Artig spill, dette kunne jeg hatt lyst til å spille. Jeg likte ikke helt den radbrekte dialekten i spillet, men ellers meget bra.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 13:24
Exar Exar er offline
Medlem

Min vurdering av "BÆDÆS"

Førsteinntrykk: Skikkelig jalla, langt, tradisjonelt, kult!

Etter gjennomlesning:
Endelig et skikkelig rollespill i god gammel betydning. Jeg tror det vil være artig å prøve å prate de forskjellige "språkene". Grunnmekanikken virker gjennomtenkt og interresant. Spesielt liker jeg grepet med at man egentlig kan gjøre så mye man vil i en enkelt "handling", med en enkel måte å beregne vanskelighetsgraden utifra det.

Det kunne godt vært gitt noen flere eksempler på spill, spesielt er det litt vanskelig å se for seg hvordan "Løh" skal brukes når man ikke bare bruker det til å fjerne Schpaa eller flaks. Og spillet er ikke veldig enkelt å lese for en som aldri har spilt rollespill før... det går kanskje (spesielt dersom man følger rådet om å google), men en viss kjennskap til rollespill er egentlig nødvendig for å få så mye som mulig ut av spillet.

Avansement-mekanikken liker jeg. Den er ganske nyskapende tror jeg. Den sørger for gjenfortelling, som i rollespill gjør alltid at man husker det som har skjedd bedre og sørger for å sementere de bra delene av en historie. Samtidig gir den avansement på ting som rollen faktisk har gjort i løpet av spillingen.

Jeg dette spillet kjempegodt, men objektivt sett har det noen mangler (nevnt over) som gjør at det ikke kan få en 6er. Subjektivt ville det vært en 6'er dersom settingen hadde vært litt mer utfyllt. Kanskje det kommer i den lovede "ekspænsjonen"?

Subjektivt D6-kast: 5
Objektivt D6-kast: 5
Gammel 18/02-2010, 13:34
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 6 - Bædæs

Akkurat det er jeg helt enig i, jeg skulle gjærne ha sett litt mer setting informasjon, spillet er litt dårlig forklart her og der, men alt i alt så er det et veldig bra spill og er noe jeg kunne ha meldt meg opp til å spille på Arcon eller noe slikt. Dette og Sjelefanger er favorittene mine i år.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 15:18
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Raskt førsteinntrykk: Vil spille!

Småpirk: Mens spillet virker til å ha sosialt oppdragsfokus i bunn ser homsens krav om å sjekke opp hetro menn til å fungere som et fokusbrudd. Ser for meg at det blir lame ganske fort (for ikke å snakke om, hva om det kommer en spilling der homsen ikke får noen menn å sjekke opp?). Geekens tick kan også bli plagsom om den ikke velges med "omhu".

Ellers er jeg imponert over hvor komplett spillet virker. Særlig språktilleggene på slutten er et kjempepluss. Stilen er gjennomført, og mekanikken er godt utprøvd og klassisk i bunn. Den hadde ikke passert balansekrav knyttet til "seriøse spill", men dette virker som et spill der fraværet av seriøsitet blir noe annet enn en unskyldning fra spillskaper om å lage et ugjenomtenkt spill.

Det er et av de lengere bidragene i åres R.I.S.K, men vel verd å lese!
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 15:31
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Slitsom gjennomlesning med dialekten, og slang utrykkene, men forfatteren får frem budskapet om at dette ikke skal taes seriøst.

Flott at man får rewards for å følge opp råd om å bruke dialekt/spess talemåte
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 16:42
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: Re: R.I.S.K. Runde 6 - Bædæs

Sitat:
Opprinnelig postet av Hagazussa Vis post
Jeg likte ikke helt den radbrekte dialekten i spillet, men ellers meget bra.
Radbrekt dialekt? Det var vel et virkemiddel for å få frem et poeng, vil jeg tro. Jeg likte det.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 22/02-2010, 10:55
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

(Har ikke spilt det, men lest det).

Dette virker morsomt som en one-shot. Det minner veldig om den typen spill som dukket opp i Imagonem på nittitallet (f. eks. Christopher Swahns "Rånere"), både i form og innhold; et tradisjonelt spillsystem, stort fokus på språk, og tildels provoserende rolletype-klisjéer. Disse spillene var mer lagd for å leses enn for å spilles, men det virker som Bædæs har ambisjoner om å bli spilt.

Reglene er tildels gjennomtenkte, men noen steder har jeg spørsmål. Det at det er så stor forskjell på kvinner og menn i spillet - er det ment som en humoristisk provoserende klisjé (på samme måte som at homser i spillet bare spiser piller og salat), eller er det forsøk på å simulere en slags virkelighet? Og dette med at hvis man gjør et angrep uten å spesifisere hvor lenge effekten varer, kan det når som helst omgjøres i praksis... det blir sikkert morsomme og kaotiske situasjoner av det, men er det ment slik?

Jeg ser for meg at "versus"-kastene blir litt knotete: "Skal vi se.. har du halvparten så mye som min skill, eller en tredjedel?" Det hadde vel vært like greit å bare la begge parter kaste terninger og så se hvem som fikk mest Schpaa?

Løh-regelen er kul. Den utnytter folks dårlige evne til å beregne tilfeldigheter: Det er lett å grabbe en bunke 10-sidere og trille, fordi sjansen til å få en 10 er så lav... men når man får den, smeller skjebnens ondskap til. Jeg tror nok jeg ville brukt mye sterkere konsekvenser enn at 1 løh fjerner 1 schpaa, men det gis jo også som en mulighet i reglene.

Språk-tanken er morsom, ikke minst det at det å snakke gjennomført gir terningbonuser; men jeg tror også det kan bli veldig slitsomt etter en stund, og ganske påtatt. Veldig avhengig av spillernes språkbeherskelse generelt, i grunnen. Lurer litt på hvorfor det brukes kebabnorsk i reglene (schpaa, løh), når det egentlig er et språk som tilhører kun én av rolletypene?

Alt i alt ser dette gøy ut, og jeg tror reglene og settingen kan gi en del morsomme bieffekter (f. eks. det med å måtte finne mat på byens gatekjøkken; man kan utlede fra reglene at det selges råtne fiskehoder, piller og bensin på alle gatekjøkken i Byen). Et litt knotete regelsystem trekker ned, ikke minst forklaringen, som kunne vært en god del mer strukturert - og hvorfor er det ikke noe rolleark med?

Uansett: Verd å prøve ut en gang, men kommer nok på den lange listen over "kanskje en gang, men sannsynligvis aldri, fordi det finnes så enormt mange andre gode spill".

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:48.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia