Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 18/02-2010, 00:51
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 6 - Spille kortene...

Her kan vi prate om Spille kortene... av kandidat 7.

Spillet kan du lese her.

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er.

PS!

Sist endret av Anders Nygaard; 18/02-2010 kl 00:51
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 09:43
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 6 - Spille kortene...

Morsom idé, men jeg synes reglene var litt vel innfløkte. F.eks. skjønner jeg ikke helt hvordan det funker med hemmelige og ikke hemmelige kort. Tror dette må spilles for å komme inn i det.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 10:37
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 6 - Spille kortene...

Dette skjønte jeg ingenting av, kan man virkelig trenge så mye regler for å fortelle en kjærlighets historie? Nå vet jeg ikke om jeg er kvalifisert til å besømme et slikt spill, så folk for undskylle dette, men personlig så satt jeg bare å sa hæ, hva i alle dager er dette her? Når jeg så på dette spillet.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 12:49
Exar Exar er offline
Medlem

Min vurdering av "SPILLE KORTENE"

Førsteinntrykk: Uhm, dette er en tekst.

Etter gjennomlesning:
Hva pokker er "shooting the moon"? Når det er sagt (spurt om), så er konseptet kult! Liker sitatene! Spillmekanikken er vannvittig kul, og jeg kunne nesten tenke meg å utvide den til et generelt konsept, og så forsøke å spille vanlig rollespill med dette spillet som konfliktresolusjonsmekanikk! Tror det ville vært veldig veldig bra!

Når dette spillet ikke får en 6'er så er det fordi layouten kunne vært bedre, og fordi førsteinntrykket etter å "scrolle igjennom" dokumentet ikke ga meg lyst til å lese - at det var bra fant jeg først ut etter å ha lest det. Jeg krever full perfeksjon for 6'erne. Men dette er veldig, veldig nerme!

Subjektivt D6-kast: 5
Objektivt D6-kast: 5
Gammel 18/02-2010, 13:49
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Når er jeg allerede litt fan av shooting the moon, og da faller dette spillet også i smak. jeg liker romantiske spill.

Jeg må si meg enig i Maja her, jeg skjønte ikke helt delen med hemlige kort, men Maja kanskje vi skal spille dette på Holmcon?
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 14:55
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av lost and lonely Vis post
Jeg må si meg enig i Maja her, jeg skjønte ikke helt delen med hemlige kort, men Maja kanskje vi skal spille dette på Holmcon?
Jeg er med. I'll try anything once.

Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 15:25
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Her var det så mye å ta tak i at jeg måtte la det synke litt før kommentering.

Det overordnede inntrykket er at det er veldig mange mangler i regelpressentasjonen, og at poker ikke akurat er det mest romantiske jeg kan tenke meg.

Noen punkter jeg bet meg merke i:
- I innledningen er følgende formulering "Såkalt One-on-One bør også fungere," Dette gir inntrykk av at tospiller modus er tenkt som en slags ettertanke når en har hatt ideen til spillet. Likevel er alle eksemplene i spillet tilsynelatende basert på denne modusen, og jeg finner ingen støtte om hvordan man kan spille flere spillere. Dette gir meg følelsen av at visjonen bak er noe utydelig.

- Sjansene for å få ingenting på en pokerhånd tror jeg er forholdsvis høy. Jeg antar at de fleste spillingene vil ende på den måten.

- Om man har 6 poeng eller mer, så er det bedre å danne hånd med 3 like enn et hus så vidt jeg kan se.

- Såvidt jeg forstår av eksemplene er det meldepoker regler som ligger i bunn, men det er ikke eksplisitt sagt, og de reglene der er ikke forklart. Særlig hvorfor man sier "med ess som høyeste" Kommer ikke tydelig frem. Er det bare på grunn av at dette er et spesialtilfelle?

- Hva om man bløffer og blir sett? Hva slags hånd teller da (antar at det er en som faktisk er det, men hvem velger om det er fler alternativer?(tre like vs hus for eksempel) Å si at den beste for beileren er heller ikke entydig - hva er best av Straight og tress? (velge scene vs ekstra poeng?)

- I slutten av eksempel 1 omtales naratøren som "han", forvirrende med tanke på at naratøren spiller Lise, og det er en etablert hankjønsfigur inne i bildet.

- Slutten på eksempel 3 er så grotesk at det alene ville drepe lysten min til å spille spillet, i frykt av at medspilleren min tar inspirasjon derifra.

- Eksempel 4 virker det til å være inkonsekvent hvem som har hvilke roller. Navngivning av en spiller skaper kaos.

- Helt mot slutten: "Gi motstand, prøv å ikke tape." - Taper naratøren om paret blir sammen?? Dette bryter for meg all fornuft i forhold til romansesjangeren der tross alt begge parter skal være vinnere når kjærligheten vinner. Som initiativ til å gjøre naratoren mer gnien med kortene er dette meningsløst, da det opplagt da er beste "strategi" for å vinne. Om en spiller for å vinne er da formaningen om balanse over meningsløs. Om man ikke gjør det så er det meningsløst å sette et vinst-kriterie på naratoren (og i dette tilfellet er det jo til og med direkte negativt).

Første jeg tenkte da jeg las introen var at jeg ville ha problemer med å kunne vurdere spillet da jeg ikke kjenner shooting the moon, og dermed ikke kunne vurdere hvor orginalt det var. Nå kan jeg slå fast at det antageligvis er ganske orginalt, men neppe til det bedre. Det eneste som binder system til den romantiske tematikken er bløff og damer - og dette føler jeg repressenterer en forholdsvis negativt syn på romantikk generelt. Det blir heller ikke lagt noen føringer på at bløffen skal faktisk spilles ut på noen måte i "tolkningsfasen".

I det hele tatt fremstår dette i beste fall som et mulig kynisk spill å spille med gutta etter en break-up, for å prøve å få følelsene litt av veien.
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 15:28
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av lost and lonely Vis post
Såvidt jeg forstår det er hånden på 5 åpen, og bonuskortene man får basert på hva man har gjort mellom møtene holdes sjult (for alle). Disse hemmelige/skjulte kortene skal KUN vises om man blir anklaget for å bløffe. Beileren kan bruke de synlige kortene og de sjulte for å lage pokerhånden han sier han har (tenk texas holdem). Damer/Konger teller kun om de blir vist. Flere uklarheter?
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 15:37
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Tilføyelse: Jeg er ikke noe flink i poker og kan ikke reglene. Det gjør nok at jeg synes dette er for innfløkt, men jeg kan nok spille det hvis noen hjelper meg underveis. Jeg synes også at det med to-spiller-modus var vanskelig å få grep på: hvor står det at man kan være flere enn to? Og kan man egentlig det?

Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 15:49
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
hvor står det at man kan være flere enn to? Og kan man egentlig det?
I innledningen: "Spillet er tenkt for 2+ spillere, hvor av en tar på seg rollen som narratør og spiller den utkårede, mens de andre spiller beilerne."

Hvorvidt man faktisk kan det setter jeg også et spørsmålstegn ved. (For ordens skyld er det et enda større spørsmålstegn enn spørsmålstegnet jeg setter ved om man egentlig kan spille 2 spillere )

Sist endret av Enrahim; 18/02-2010 kl 15:49
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:12.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia