Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 18/02-2010, 01:53
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 6 - Hevn

Her kan vi prate om Hevn av kandidat 11.

Spillet kan du lese her.

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er.

PS!

Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 10:51
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 6 - Hevn

Mitt første inntrykk er at spillet ser pent ut. Selv om det handler om noe som ofte ender stygt. Det er brukt mye plass på forklaringer og tips&triks, så sånn sett er spillet litt vel langt for et RISK-spill, kanskje? Mye å sette seg inn i. Samtidig føler jeg ganske fort at spillet kan bli spennende.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 12:08
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 6 - Hevn

Mitt første indtrykk var for en nydelig forside og han personen som lagde den leien til å lage et bilde av en av favoritt karakterene mine. Spillet er pent og det er lagdt ned masse arbeid her, det liker jeg. For meg så liker jeg litt mer løse spill, et spill som bare handler om en ting, som hevn blir litt restriktivt for meg, jeg vil heller ha en setting så så kan spille gruppen velge tema. I tilegg så er vel ikke det spillet handler om helt min smak. Men eller så liker jeg dette spillet, det er laget vel, og jeg liker å se litt lengere R.I.S.K. spill. Flott spill dette her, jeg vet ikke om jeg ville ha spilt det, men flott spill.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 12:09
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Andreinntrykk: Et smalt spill (trekker ned) om en av mine favorittmotivasjoner til å spille "slem" (trekker opp). Mm. Et balansert kosthold.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 15:06
Exar Exar er offline
Medlem

Min vurdering av "HEVN"

Førsteinntrykk: Dritkul forside!, langt, kult character sheet!

Etter gjennomlesning:
Veldig bra introduksjonstekst for hva rollespill er.

Orddelingsfeil! Argh!

Synes jeg har lest fryktelig mye av denne teksten i diverse poster på forumet... fra en enkelt person...? Mulig brudd på "ting vi ikke har jobbet med fra før"-reglene, eventuelt masse plagiat? Eller kanskje jeg tar feil. Jaja. Ser bort ifra det.

Hele spillet minner meg om den korte flashanimasjonsserien The Mourner... Og Max Payne... Jeg likte dem, jeg liker dette! Spillet er utrolig bra skrevet, og layouten er både funksjonell og pen. Det hele er lettlest, og spillet er langt... kjempebra! Liker reglene kjempegodt, de sikter rett inn i det spillet prøver å gjøre.

Negativt: Jeg skjønte ikke helt mekanikken rundt "risikoen" i første gjennomlesning. Mulig jeg vil forstå den om jeg leser igjen. Et fullt eksempel hadde vært nyttig. Ellers virker mekanikken veldig gjennomtenkt og god!

Jeg kunne godt tenke meg å spille dette, og tror det ville vært dritkult! Objektivt trekker skrivefeil og orddelingsfeil ned, samt noen små og få tilfeller av grumsete forklaringer og manglende eksempler.

Så langt er dette en Risk2010-favoritt sammen med "Bædæs" og "Spille Kortene".

Subjektivt D6-kast: 6
Objektivt D6-kast: 5
Gammel 18/02-2010, 15:13
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Spillet ser pent ut, førstesiden gir meg en følelse av "Harde Menn".
Med sine 22 sider er dette bidraget noe langt.. Flott med mye luft mellom tekstene, det gjør spillet mer fordøyelig.

kult med eget kapitell til GM/forhandler
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde

Sist endret av lost and lonely; 18/02-2010 kl 15:18
Svar med sitat
Gammel 23/02-2010, 16:17
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Overordnet førsteinntrykk: Dette ser ut til å være godt egnet for to spillere.
Sekundert førsteinntrykk: Har jeg ikke sett dette før?

Et rett frem spill, som leker på plagiat-grensene. Veldig mye av teksten er gjengivelser av ting jeg har sett før (se særlig harde menn). Med tanke på at premisset for risk-konkuransen er at man skal lage noe som kan stå på egne ben, og det det er snakk om er gode overordnede råd for rollespilling generelt lar jeg ikke det trekke noe særlig ned. Det gjør det bare litt vanskligere å finne frem til hva som egentlig er den orginale kjærnen i dette spillet. Hva er det som gir den "identitet"?

Beste svaret jeg kan se på dette måtte være memento-sinne-systemet. Jeg synes dette virker til å knytte seg godt opp mot hevner-problematikken, og gir i alle fall det å lese om dem en spesiell "følelse" som jeg tror vil komme enda bedre frem når det faktisk blir spilt. Æres-kodeks systemet virker til å være en god ide det og, men føler det faller litt flatt i forhold til tematikken. Jeg tror faktisk jeg ville likt den bedre om det ikke ga noen spillmekanisk fordel å bryte dem, da jeg misstenker det fort kan føre til en viss grad av kynisk utnyttelse. Jeg synes også de kule hevnerne er de som faiktisk IKKE bryter prinsippene sine (så å "oppfordre" til det føler jeg bryter med sjangerkonvensjon).

Når vi er inne på sjangerkonvensjoner så er de fleste hevnere jeg kan komme på ganske ensome - de agerer alene. Å skulle hevde at dette spillet er best for 3-5 spillere synes jeg da virker litt rart. Det er omtrent ingen støtte eller initiativ for å skulle håndtere gruppedynamikk i spillet. På den andre siden ser spillet ut til å kunne være sterkt nok til å kunne kjøres som en 2-spiller variant, uten det "støtteapparatet" man gjerne får i forhold til å ha flere spillere om å skape historien. Jeg tror i så måte at det er i denne modusen jeg helst ville prøvd spillet om jeg fikk anledning. Det kan også nevnes at grunnholdningen i dette spillet ser ut til å i utgangspunktet være litt grimt for min smak - Tror jeg nok ville slengt meg mer på en Die-hard action stil i dette spillet enn det mørke bakteppet som virker til å være grunn-settingen i spillet. Heldigvis ser det ut for meg som om spillet greit kan støtte den sjangeren også.

Endel notater som jeg gjorde meg mens jeg las spillet, på ting jeg syntes var uklare og som kanskje kunne utbedres (satser på at de er lesbare selv i notatform):
Ordet par synes jeg er missvisende, bedre med to sett med maks 2 terninger.
Terningene fordeles skjult, og vises når det er gjort? Hadde i tilfelle vært greit med et "trygt" system på det (som "for" til venstre "mot" til høyre)
Mangelfull eskalerings-stige
Kun duell-regler (hva om det er mer enn 2 som drar i hver sin retning?)
Pust i bakken - Type sekunder (slosskampen over), type minutter (Kommet seg ut av fiendens hovedkvarter) eller type timer(Endelig trygt sted å overnatte)? Alle slike pauser forekommer.
Mangler mekanikk der forhandleren pressenterer noe spillerne er uenig med. Men i andre avsnitt under "prinsipper i spill"(i del 3) blir det pressentert som en mulighet for spillerne å gripe etter terningene om de ikke vil noe skal skje.
Svar med sitat
Gammel 23/02-2010, 16:20
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

(Jeg må innrømme at jeg tenkte "Dette er jo ikke en sjanger JEG liker". Til jeg kom på at i går så jeg Jomfrukilden - en film om en mann hvis datter blir voldtatt og drept av landeveisrøvere, hvorpå han selvsagt hevner seg grusomt.)

Dette har vi sett før. Men det betyr ingenting. Dette er bedre enn før.

Spillet er forståelig og underholdende skrevet. Det er fullt av enkle, konkrete tips om hvordan man skal spille og spillede. Det har et enkelt regelsystem som lar gruppen pushe de stakkars rollene inn i sine personlige helveter, med akkurat nok håp til at det blir ekstra sårt, om og om igjen.

Hadde jeg somlet meg til å lese dette før HolmCon, hadde jeg garantert kjørt det der.

Noen uklarheter er det selvsagt - mest av typen "høh? hva er Sorg?", og så kommer beskrivelsen av Sorg ti sider etterpå. Og noe om hard skade som blir bygget på med hard skade (klarer ikke finne det igjen i teksten).

Bruken av minner til å generere sorg og sinne... lukking av minner... muligheten for å bli mørk, og nummen... veldig mye fint her.

Personlig ville jeg spilt det i en eller annen ikke-Hollywoodsk setting, fordi jeg er litt lei av Hollywood-hevnfilmer; men det er nok fullt gjennomførbart.

Ja, dette er nok en av mine personlige favoritter i år!
Gammel 23/02-2010, 20:29
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Første gjennomlesning, og den var for nesten en uke siden.

Jeg hat-elsker sjangeren, synes ofte Hollywood-sakene blir voldsfester med en skuespiller som sitter og prøver å virke dyster innimellom. Samtidig digger jeg de overnaturlige - slik som "the Crow" eller enkelte spøkelsesfortellinger. Jeg liker også "the Punisher", men vet ikke helt hvorfor - strengt talt er han vel bare en billig, men-å-så-mørk-og-feil, vigilante. Greven av Monte Christo er en annen hevner, strengt talt er litteraturen og kulturen full av hevnere. Hevn er også et samfunnsmessig stabiliserende fenomen, i alle fall trusselen om det. Hevn er mye, heldigvis snevrer "Hevn" seg inn.

Hevnerfilmene "Hevn" snevrer seg inn på har sterke protagonister, og protagonister som har og beholder publikums gunst i større grad enn de kule gangsterne vi møter i filmer som "Pulp Fiction" og i spillet "Harde menn". Så de kan gå lenger. Det er tydelig at forfatteren kjenner sjangeren godt, for det er til-og-med regler for hvordan man kan gå lenger - OG fortsatt beholde en (slags sympatibasert) heltestatus. Det er bare fetere enn enn engelsk hooligan på fried-food-diett.

Jeg er litt usikker på hvordan det skal gå an å ha flere hevnere med hver sin historie, men jeg må innrømme at jeg leste dette fort. Hadde vært kult å spilt det på HolmCon, synd ingen hadde hatt tid til å lese det godt nok.

Karakterarket er det råeste jeg har sett på lenge, det er spennende å se hvordan det fungerer når det møter karakteren.

Sidetanke: Forsiden er utrolig stilig, selv om jeg er skeptisk til to-pistolsbruk. Ensom hevner er nok tingen. Sitter nesten å tenker at kanskje et det skulle vært en egen kkonkurranse i R.I.S.K., da jeg merker at spill med fin forside er de spillene jeg automatisk liker. Jobbintervjupsykologi sier jo også at førsteinntrykket er det viktigste.

Jeg liker at det virker som om det er hold i terningmekanikken. Jeg har ikke sett så nøye på den, eller omstendighetene ved den. Ser ut som om sjangeremulasjonen er tilstede i hvertfall.

Lakmus: Spillet er absolutt en av mine største favoritter. Flere på HolmCon var gira på det, og de som bare så forsiden syntes det virket interessant. Jeg sitter å lurer på om det kan hackes, før jeg har lest det skikkelig.
Gammel 1/03-2010, 17:59
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

La meg begynne med å takke alle som har lest, kommentert og stemt på dette spillet. Jeg har nå fordøyd tilbakemeldingene deres, og skal nå svare på disse. Dette blir nå mest sannsynlig et Kaare svar, så en hver antydning til surskap og furtenhet er ikke tiltenkt. Så ta tonen her med en klype salt, rist litt på hodet av den og vit at den er skrevet med et lite glimt i øyet.

Hvis dette ikke var nok til å hindre deg fra å bli internettete så slutt og lese nå.

Hevn - mine tanker rundt spillet og tilbakemeldingene.

Designprosessen.
Dette spillet tok ikke lang tid å lage. I år hadde jeg ikke planer om å delta, og forsøkene jeg kom med da jeg skrudde på kreativiteten på Torsdag var så altfor, altfor ambiøse. Så jeg gadd ikke. Men, på fredagen så jeg Law Abiding Citizen, og digget den vilt. Da søndag kom hadde det begynt å røre seg i hodet mitt. Med en notablokk forkastet jeg en del ideer, skissert opp en liten mekanikk og skapte en selvdrevet spiral. Mandag kom og jeg skrev begynnelsen på introduksjonen. Så sluttet jeg. Jeg hadde ikke driven. På tirsdag ettermiddag tenkte jeg at dette blir for dumt, så jeg skrev det ferdig. Tok en del timer. Onsdag sydde jeg det sammen, lagde rollearket, photoshoppet en gammel bomrender til forside, og leverte.

Så når det kom kommentarer om at dette spillet er ambisiøst eller som vår kjære gru sier: " så sånn sett er spillet litt vel langt for et RISK-spill, kanskje?" Så beholder jeg retten til å riste på hodet å si, nei det er ikke det. Det er bare dere som mangler ambisjoner.

For la oss se på Mekanikken.
Nå er jeg heldig. Jeg har et solid teoretisk rammeverk bak alt jeg driver med. Dette var faktisk en av grunnene til at jeg ikke hadde tenkt å delta til å begynne med. For som pekt ut underveis her så føler folk de har sett det før (dette får sin egen hoderiste paragraf senere), og dette er en utfordring for meg når det gjelder RISK. For man skal lage et spill om en ny ide. Og jeg har opp over årene hatt nok av de.

Men dette handler om mekanikken. De tre grunnpilarene (si ja, eller.. og de to andre) de er en del av reglene, de kommer nok alltid til å være en del av alt jeg lager. Jeg ser ikke disse som en del av mekanikken engang, men mer som en grunnfilosofi. Sett dem før? Ja. Se dem igjen? Hell yeah.
Det å trille for sin handling og mot en fare. Ja det har vi sett i Shock:, DitV, Mørke Steder, Sorcerer, litt BW. Ingenting revolusjonerende med dette. Men det blir som å si at man ikke kan bruke terningshåndfuller med T10 fordi det har White Wolf gjort. Det er hvordan jeg bruker dette som er nytt, for meg!.
For mekanikken i et spill handler så mye mer om hvordan man bruker terninger. Det handler om hvordan denne terning bruken er knyttet opp til spiller ressurser (aka rollen), og hvordan du som spilldesigner bruker dette til å farge hva som blir fortalt av terningene. For tvil ikke på det, når man trekker terningen inn i spill forteller de også. Dette er hvorfor jeg er så glad i Håkens begrep "Den tredje fortellerstemmen".
Kort fortalt handler mekanikken i Hevn om manipulering av antall terninger. Mange bra, men det har en pris. Få er dårlig, men det kan unngås, for en pris. Ser dere et mønster her? Fra der er det ikke langt, og heller ikke vanskelig å strukturere en feedback sirkel til Sorg og Sinne. Og vips så har jeg lagd en mekanikk som mater inn i de skjulte spørsmålene i Hevn. Hva er hevn verd for deg? Når har du mistet nok av deg selv? Hvor langt vil du gå? Det er sikkert flere.
Resten av mekanikken handler bare om å sette videre press på denne sirkelen for å akselere den i en retning jeg vil. Som sagt, jeg har drevet med dette en stund.

Dette spillet er ikke Harde menn!
La meg gjenta det. Dette spillet er ikke harde menn. Som nevnt ovenfor så er det en del ting som kan virke kjent. Vel la meg spesifisere hva som står i reglene. Det skal være en ny ide.
"En fersk ide. Ikke bruk en gammel ide som du har ønsket å gjøre noe med lenge." - Matthijs
Mitt store hjertesukk er at det virker som en del mange får det for seg at de skal på død og liv benytte seg av muligheten til å pushe grensene. Det blir nyskaping for nyskapingens skyld. Jeg er av den oppfatningen at det er få spillskapere (egentlig ikke så få med tanke på hvor lite miljøet vårt er) som har nok intuiiv eller teoretisk forståelse for spilldesign til å kunne effektivt dytte grenser. Ja jeg vet dette blir årets kontrovers fra meg. Tål det eller piss off.
Dette gikk igjen og igjen da jeg gikk på medieteknikk. Lær deg det grunnleggende, det trygge. Og så kan du bryte "regelene", for da vet du hvorfor du bryter dem. Ok dette er et sidespor. Vi kan krangel om det et annested.
Anyhoo, nå er jeg så heldig utrustet at jeg har mitt grunnsett av erfaring. Som beskrevt ovenfor er det enkelt for meg å ta små byggeklosser og sette dem sammen i forskjellige konfigurasjoner. Det er hvorfor jeg kaller meg spilldesigner og ikke skaper, og JA! det betyr at av og til vil det dukke opp elementer du kjenner igjen.
La meg dra en paralell. Jeg driver med 3D kunst. Jeg er en såkalt Poser. Det vil si at jeg setter ferdige produkt i sammen, etterbehandler det og lager min egen visjon.
Samme gjør jeg i rollespilldesign. Jeg tar biter som jeg vet virker, irrellevant hvor jeg får det fra, og setter dem sammen til min egen visjon. Og sånn blir det spill av. Jeg bygger på det jeg kan. Betyr ikke at det ikke er en ny ide.

Hevn i spill.
Denne biten var vanskelig. Tanken bak Hevn er at det skal spilles på mange måter som Sorcerer. Det vil si roller som i utgangspunktet ikke er en gruppe. Jeg valgte å ikke skrive noe om dette. De to grunnene for dette er en; det er en innarbeidet tanke blant oss erfarne rollespillere at man må la rollene jobbe i en gruppe for da får alle like mye spotlight. Og to; jeg tror at for uerfarne spillere vil ikke dette være noe problem og to erfarne spillere vil tilpasse dette sin spillestil uansett. (Og en skjult tredje; jeg gadd ikke )
Videre er Hevn, til enda større grad en Harde menn, skrevet med tiltro til fiksjonens egenvekt. Jeg tror at spillere som spiller Hevn vil la den rulle av seg selv. Så den er en del av reglene, jeg velger bare ikke å skrive at den er det, fordi jeg vet, fra egen erfaring, at dette skjer av seg selv. Derfor når folk etterlyser en kraftigere, klarer eskalerings stige, så blir jeg litt sånn: Næh, trengs ikke. Eller når Enrahim kommenterer:
"Pust i bakken - Type sekunder (slosskampen over), type minutter (Kommet seg ut av fiendens hovedkvarter) eller type timer(Endelig trygt sted å overnatte)? Alle slike pauser forekommer"
så er svaret: Det som passer. Rollen får tatt seg en pust i bakken. Det vil føles naturlig. Stol på fiksjonen. Denne trangen til å kvantifisere alt for å emulere en virklighet er ikke nødvendig for å skape troverdighet. Det handler om å akseptere fiksjonens egenevekt.
Ja det siste krever voksne spillere som er sosialt oppegående. Er de ikke det, så kan ikke jeg som spillskaper uansett gjøre noe for å hjelpe dem. Da anbefaler jeg terapi, ikke rollespill.
Som leder så fint inn i siste kjepphesten min fra tilbakemeldingene. Noen er bekymret for kynisk unyttelse av det å bryte hevnerens prinsipper ikke straffer han/henne, men lar den vinne konflikter. Det er spillmekanisk bra å bryte prinsipper. Vel denne fristelsen er meget gjennomtenkt. For du som spiller "vinner", men gjør rollen det? Hva skjer i fiksjonen? Hva forteller du om hevneren din, og hvordan skiller han seg fra de som han er etter, om han ikke har prinsipper? Ser dere hvordan du umiddelbart er inne å svarer på kjernen i spillet? Og om du driter i dette, ja da spiller du mest sannsynlig Hevn for å få utløp for voldsfantasiene dine. Du om det. Jeg lagde ikke dette spillet for deg, men kos deg. Du har per def ikke lov til å klage.

Nå har jeg puslet med dette innlegget av og på i noen timer, og sitter igjen med følelsen at jeg holder på å miste tråden. Så derfor får dette holde for denne gang.

Igjen, takk for alle tilbakemeldinger, uansett om jeg har slaktet deg eller ei. Det at dere tar dere tid til å lese, tenke og kommentere spillet mitt setter jeg umåtelig pris på. Det betyr mer enn plasseringen i konkurransen. Det er det magiske med RISK for meg.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:47.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia