Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22/02-2010, 09:36
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 6 - Top Model

Har ikke lest spillet, men kikket på det søndag formiddag på HolmCon. Det var underholdende å se på, og virket dessverre veldig realistisk - på den måten at det bekreftet en mengde fordommer, noe det også ble en del diskusjon om.
Gammel 27/02-2010, 15:12
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Har ikke lest spillet, men kikket på det søndag formiddag på HolmCon. Det var underholdende å se på, og virket dessverre veldig realistisk - på den måten at det bekreftet en mengde fordommer, noe det også ble en del diskusjon om.
Og dette var da mitt spill!

oh the glamour, the drama..
love me!
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 11/03-2010, 15:51
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Jeg har lest dette. Og dette er et av de spillene jeg skulle gi tilbakemelding på. Litt sent, men here goes.

Er du klar Dina?

Rollespill eller rollelek?

Ok før du hopper i skyttergraven med engang la meg forklare meg, for dette er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Top Model er et spill som leker med stereotyper. Det lar oss håne mennesker som er såpass pr-kåte at de deltar i et tv-program som utnytter deres driv for å bli kjendiser på en ekstremt kynisk måte.
Paradise Hotell er bare en naturlig videreutvikling av hva som skjedde når det første paret pulte i Big Brother huset.
Og for oss som synes at vi er sosialt oppegående nok til å ikke falle for dette kjendisjaget forbeholder oss retten til å håne disse menneskene.
Top Model er et spill som lar oss kose oss med våre egne fordommer og stereotyper på en trygg og behagelig måte.

På denne måten er Top Model et gutsy spill. om du tenke på det når du skrev det kan bare du svare på.

Men så er det spørsmålet om det er et spill eller en rollelek. Dette kan debbateres i evigheter. Det som heller meg til å kalle det en rollelek er at de fleste spillelementene er vekke. Det du har er en serie med roller, med hooks for de andre spillerene å bruke, og dette er bra. Det ligger masse i rolleskapingen som vitner om forståelse for behovet av samspill. Her er spillet meget sterkt.

Der hvor det faller over i lek fremfor spill er at det eneste spillet handler om er å få roser. For å få roser må du imponere dine medspillere. Dette funker i PTA, og en del andre spill. Men de spillene hvor dette virker er det ikke en konkurranse. Her er det en konkurranse om å vinne. Enrahim har et poeng med at det ikke lønner seg å dele ut alle rosene.
Om jeg må hive tre av mine så er det tre mindre mine motstandere har å telle mot de jeg har samlet. Det er et vinn for meg. Det er en enkel fiks, og det er å legge antall roser til antall scener, og så spesifisere at du kan og må dele ut en rose pr scene. Om det dukker opp strategisk utdeling av roser, ja da er man jo plutselig inn i reality-tv tankegangen og man hever det bare fra en lek.

presentasjonen er grei. Jeg ville igjen funnet et annet roseikon en det du brukte da det er for lavoppløslig. Noe som reduserer intrykket. Sitatene er med å understøtte stereotyper og fordommer som er bra. For det er våre fordommer dette spillet handler om.

Og det er vel det jeg til syvende og sist savner så er det nettopp krafitgere utforsking av våre fordommer. Du kan gjøre dette om til Top Nazi, dele ut svastikaer istenden for roser og gjør scene om fra photshoot til brenn mottaket. plutselig vil du ha et spill som virkelig utfordrer.
Nå er dette kanskje å ta det litt langt.
Lek med fordommer er et kraftig og farlig verktøy.

Spørsmålet er hvorfor det er greit når det handler ompr-kåte reality-wannabes, og hvorfor å leke med andre fordommer ikke er?

Top Model svarer ikke på det. Men kanskje det kan få en til å tenke på det. Men da må det pusses opp litt.

Vel blåst.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 12/03-2010, 10:21
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Jeg har lest dette. Og dette er et av de spillene jeg skulle gi tilbakemelding på. Litt sent, men here goes.

Er du klar Dina?
jeg har ventet lenge på denne
Sitat:
Rollespill eller rollelek?

Ok før du hopper i skyttergraven med engang la meg forklare meg, for dette er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Top Model er et spill som leker med stereotyper. Det lar oss håne mennesker som er såpass pr-kåte at de deltar i et tv-program som utnytter deres driv for å bli kjendiser på en ekstremt kynisk måte.
Paradise Hotell er bare en naturlig videreutvikling av hva som skjedde når det første paret pulte i Big Brother huset.
Og for oss som synes at vi er sosialt oppegående nok til å ikke falle for dette kjendisjaget forbeholder oss retten til å håne disse menneskene.
Top Model er et spill som lar oss kose oss med våre egne fordommer og stereotyper på en trygg og behagelig måte.

På denne måten er Top Model et gutsy spill. om du tenke på det når du skrev det kan bare du svare på.
Det var faktisk min ide da jeg hadde jobbet litt med spillet. Litt fordi vi har en nerd som deltok i den norsk topmodel, som i dag viser bena sine for Din Sko, blandt annet.

Jeg ønsket å skrive Drama med stor D. jeg ville lage en litt typisk jentespill.
godt inspirert av Emily, med Shooting the moon, breaking the ice, og PTA ferskt i minne hoppet jeg inn i dette.

jeg ville utfordre meg selv..
Sitat:
Men så er det spørsmålet om det er et spill eller en rollelek. Dette kan debbateres i evigheter. Det som heller meg til å kalle det en rollelek er at de fleste spillelementene er vekke. Det du har er en serie med roller, med hooks for de andre spillerene å bruke, og dette er bra. Det ligger masse i rolleskapingen som vitner om forståelse for behovet av samspill. Her er spillet meget sterkt.
Det er helt sant. jeg har jobbet mye med denne biten. Lest mye, og kikket på hvordan andre spill gjør det.

Sitat:
Der hvor det faller over i lek fremfor spill er at det eneste spillet handler om er å få roser. For å få roser må du imponere dine medspillere. Dette funker i PTA, og en del andre spill. Men de spillene hvor dette virker er det ikke en konkurranse. Her er det en konkurranse om å vinne. Enrahim har et poeng med at det ikke lønner seg å dele ut alle rosene.
Om jeg må hive tre av mine så er det tre mindre mine motstandere har å telle mot de jeg har samlet. Det er et vinn for meg. Det er en enkel fiks, og det er å legge antall roser til antall scener, og så spesifisere at du kan og må dele ut en rose pr scene. Om det dukker opp strategisk utdeling av roser, ja da er man jo plutselig inn i reality-tv tankegangen og man hever det bare fra en lek.
jeg har tenkt mye over denne etter alt jeg la den ut, og spilltestet den flere ganger. jeg har vært inne på en lignende ide til det du nevner her.
og tror det kan være en god ide å skrive om hele denne utdelings biten.

Sitat:
presentasjonen er grei. Jeg ville igjen funnet et annet roseikon en det du brukte da det er for lavoppløslig. Noe som reduserer intrykket. Sitatene er med å understøtte stereotyper og fordommer som er bra. For det er våre fordommer dette spillet handler om.
mine tegneskills mangler stort. dette er ikke mitt bord. så rosen ble streket opp i paint. Hadde jeg hatt mer tid, og en scanner skulle jeg gjort denen biten litt annerledes.

Sitatene er noe jeg virkelig liker.
litt mobb mobb fra de smarte i verden.

Sitat:
....
Top Model svarer ikke på det. Men kanskje det kan få en til å tenke på det. Men da må det pusses opp litt.
Vel blåst.
Om det skjer.. ja da har jeg oppnådd noe stort..
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde

Sist endret av lost and lonely; 12/03-2010 kl 10:22
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:25.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia