Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25/02-2010, 13:53
Kandidat 16 Kandidat 16 er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 6 - Placebo Fantastic

Sitat:
Jeg vil derfor sette pris på om den som har skrevet dette kan si noe om hva den eventuelt ønsker tilbakemelding på, så kan jeg prøve å si litt om det.
Jeg forstår ikke helt spørsmålet. Jeg vil ha hva nå enn tilbakemelding noen ønsker å gi, desto mer tataljert desto bedere. All tilbakemelding positiv eller negativ hjelper meg jo å bli flinkere til å lage rollespill. Det værende sagt så blir jeg veldig glad om noen liker magi systemet mitt.

Sitat:
Har litt problemer med slutten, hvor forfatteren ser ut til å mene at placebo faktisk kan føre til magi i virkeligheten. Det har blitt gjort forskning som påviser at man kan gjøre utrolig mye rart med sin egen kropp basert på tankens kraft - men ikke hva som helst, og ikke ting utenfor kroppen. Stor forskjell på å bli frisk eller sterk, og å skyte ildkuler fra hendene.
Nå skal det nevnes at jeg tror på magi og er en praktiserende okkultist. Om jeg tror at man kan skyte ildkuler ut av hendene, vel, jeg har aldri sett det, eller noe bevis for at slikt går ann, imidlertid så mener jeg at man må kunne drømme og leke seg med ideen, jeg ber ingen tro på noe som helst. Imidlertid så var avslutningen egentlig et forsøk på å gjøre det samme som ble gjort på kinoene når den orginale Dracula filmen ble vist på 1930 tallet, en skuespiller ville stå og holde en liten tale før eller etter filmen ble vist som hintest til virkelige overnaturlige hendelser, bare for å få folk sin fantasi i gang og gjøre at de satte seg i rette humør til en slik film.

Sitat:
Wow. La meg først si at jeg liker Placebo Fantastic, selv om jeg trodde det skulle være et spill med tryllekunstresolusjon og ikke terningmekanikk, ut i fra forsidebildet.
Takk for komplimentet. Imidlertid forside bildet er ikke tryllekunstner redskaper, det er et Peganistisk alter, det er mitt Paganistiske alter for å være korrekt, jeg viste ikke helt hvorden jeg skulle gjøre forsiden så jeg tok et bilde av alteret mitt.

Takk til de som har tatt seg tiden til å komentere på spillet mitt, jeg setter pris på det. Noe jeg ikke helt forstår imidlertid er at spillet mitt blir så samenlignet med Mage the Ascension, eneste likheten er at man har magikere i den modere verden og at magi systemet er ganske løs. Metafysikken er fullstendig andeledes, det samme med settingen. Men men, jeg andtar folk ser en likhet som jeg ikke gjør. Uansett så er jeg takknemmelig for de som har kommentert på spillet mitt.

Jeg har ikke laget mye rollespill før, jeg har noen settinger jeg driver med, on noen småspill jeg har laget men jeg har ikke mye erfaring, så all tilbakemelding er nyttig.
Svar med sitat
Gammel 25/02-2010, 18:28
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kandidat 16 Vis post
Noe jeg ikke helt forstår imidlertid er at spillet mitt blir så samenlignet med Mage the Ascension, eneste likheten er at man har magikere i den modere verden og at magi systemet er ganske løs. Metafysikken er fullstendig andeledes, det samme med settingen. Men men, jeg andtar folk ser en likhet som jeg ikke gjør.
Uthevingen er min, og det er fordi dette er noe av poenget med å få tilbakemeldinger. Folk ser ting i det du har skrevet, som du ikke ser selv. Dette er helt naturlig, siden man ser det man skriver på veldig veldig nært hold, det kan være litt som å spise en veldig god middag og ikke høre noe særlig av det som foregår rundt. Og nettopp derfor kan man få veldig mye nytte ut av denne type tilbakemeldinger.

Mer spesifikt: At du kan komme til å legge inn mage-paralleller som du ikke er klar over selv vil jeg regne som ganske naturlig, om jeg ikke tar feil har du spilt ganske mye mage oppgjennom, og ting setter seg. (Sånn som med meg, når jeg leser gamle Asimov-bøker og plutselig oppdager at der var jo kilden til en del småting som har vært gjennomgående i min egen skriving.) Det er heller ikke så viktig i det videre arbeidet med spillskaping hvorvidt det ligner på mage eller ikke, ikke i seg selv. Det viktige er at disse tilbakemeldingene kan hjelpe deg til å bli bevisst på nettopp noen av de mer ubevisste sidene ved din egen skaperprosess. (Litt på den samme måten som karakterene i spillet ditt stadig blir mer bevisste på sin egen evne til å forandre verden.)

(Avslutningen, som dere diskuterer oppi her, har jeg forøvrig sansen for, eller jeg har sansen for formatet, det at du uttalt vil spore leseren an til egne tanker. Innholdet er jeg - kanskje ikke overraskende - litt uenig i.)

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 25/02-2010 kl 18:30
Svar med sitat
Gammel 25/02-2010, 19:46
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kandidat 16 Vis post
Imidlertid så var avslutningen egentlig et forsøk på å gjøre det samme som ble gjort på kinoene når den orginale Dracula filmen ble vist på 1930 tallet, en skuespiller ville stå og holde en liten tale før eller etter filmen ble vist som hintest til virkelige overnaturlige hendelser, bare for å få folk sin fantasi i gang og gjøre at de satte seg i rette humør til en slik film.
Åja! Da skjønner jeg greia bedre.
Gammel 25/02-2010, 20:19
Bubonic sin avatar
Bubonic Bubonic er offline
Medlem

Jeg likte flavourteksten såpass godt at jeg skal prøve det med gruppa. Jepp. Så skal jeg si hva jeg synes.
Svar med sitat
Gammel 1/03-2010, 14:55
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Tilbakemelding Placebo Fantastic
Jeg skrev denne på fjellet, og selv om RISK er over så er jeg skyldig tre spesifike spill en tilbakemelding, dette er ett av dem. Ta det som du vil.

Placebo Fantastic

Hvor begynne med dette spillet? Jeg har lest det før føler jeg. Formatet er så kjent. En fiksjons bit som forteller oss om universet og prøver å sette stemning. Så en mer konkret bit om selve miljøet, med et kort spill eksempel. Og så begynner vi på reglene. Jeg tror ikke man får et mer tradisjonelt format på en rollespill tekst. Tradisjonelt er bra, det er trygt.

Kandidaten har tydelig lagt vekt på skape et troverdig grunnlag for verdenen. Metafysikk har det ofte blitt kalt på forumet vårt, og er tydelig en viktig del for de som liker spill med magi. Fair enough, et solid miljø er med på å skape engasjerende historier, og dette bærer preg at spillskaperen har brukt masse tid på å tenke gjennom det. Men gjentagelser (tror at hun damen på 50 kilo som flyttet på en bil blir gjentatt i allefall to ganger) og så utrerte eksempler bryter med denne etablerte sannsynligheten. Troverdigheten blir blåst vekk allerede i introduksjons fiksjonen. Det som begynner med en fin beskrivelse av vinter Oslo ender med en ildkule, eller Fireball som det også kalles i vår sjargong. Det ligger en kime her til veldig spennende spill, for det å overbevise seg selv om at ens hender kan koke en annens blod krever en veldig spesiell overbevisning, for å ikke snakke om mindsett. Men dette blir ikke utforsket i spillet.

Reglene er som kandidaten sier enkle. Og der ligger vel hele svakheten med spillet. Reglene er intet sigende. De bidrar ikke til å utbrodere miljøet, de stiller ikke noen form for prioriterings valg til spilleren, og de gir ingen betydningsfulle valg. De er enkle. Alt for enkle. I tillegg kan spillskaperen spare masse tid ved å ha en liste over vanskelighetsgrader, istedenfor to, en i vanlig og en magi delen. Jeg stiller også spørsmål med å ha så mange vanskelighetsgrader, jeg kan ikke se at de bidrar med noe som helst. Verken til fiksjonen, eller til det som blir fortalt. Om noe er litt vanskelig, eller litt mer vanskelig er ikke noe spennende. Jeg er også prinsipielt imot å ha en vanskelighetsgrad som kalles veldig enkelt. Konkret ville jeg kokt ned til tre vanskelighetsgrader, fra vanskelig og opp. Og lagt alt annet ned under ”det får du til” regelen.

Men alt dette er greit. Dette er et klassisk tidlig spill, og det følger en trygg mal. Det er tydelig at det meste av spillskaperens energi har gått med på å bygge et troverdig magisk univers og at resten har blitt klistret på i ettertid fordi dette er en spillskapingskonkurranse og ikke en ”setting” konkurranse.

Siden dette er et av spillene jeg skal gi litt mer tilbakemelding på så skal jeg komme litt mer inn på layout og designvalg før jeg lar denne stakkars spillskaperen være i fred. Og da er det to ting å peke på. Cover bildet var nok til at jeg måtte bruke to dager på å lese dette. Det sier absolutt ingenting om hva spillet handler om. Kanskje for en innvidd i de esoteriske sirkler, men for meg og sikkert mange andre, så er det dårlig lyssatt foto av et inngangsparti. Jeg kan tenke meg hva dette skal prøve å si, men da legger jeg godviljen til. Dette spillet hadde blitt løftet til et annet nivå med noen enkle bilder hvor du tar med deg en veninne/venn stiller denne opp i vanlig rush folkemengde og får denne personen til å se rett i kamera. Litt lang lukkertid eller noen enkle grep i photoshop/gimp (siste tror jeg er gratis) på alle andre en hun som ser i kamera og du får en helt annen effekt.

Den neste designbiten lever jeg etter. Jeg leste et råd på story games, som har noen veldig bra layout/grafisk design entusiaster hos seg, og de skrev de følgende bevingede ord: If you don’t know typesetting, then don’t mess about with fonts. Jeg anbefaler alle til å bruke de innebygde stilene i Word, eller hvilket annet ordbehandlingsprogram du bruker. Disse funker. Fonten du har brukt i den første fiksjonen gjør den teksten vanskelig å lese, og den du har brukt i tittelen skal jeg ikke kommenter mer enn at jeg ikke kommer til å kommentere den mer en det. Nå er ikke RISK en layout konkurranse. Men det har så mye å si.

Vel blåst. Lykke til videre.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.

Sist endret av Kaare Berg; 1/03-2010 kl 14:58
Svar med sitat
Gammel 1/03-2010, 20:30
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 6 - Placebo Fantastic

Nå skal det nevnes at når jeg lagde dette spillet så var system ganske uviktig for meg. System i rollespill er for meg bare en måte å hindre pang pang du er død, nei det er jeg ikke situasjoner. Så for meg er setting veldig, veldig mye viktigere enn system, så jeg brukte ikke så veldig mye tid på å tenke ut et terning system. Ikke er jeg spesielt flink med terning systemer heller. Nei det er ikke mye taktiske valg å gjøre her eller så mye man kan gjøre med systemet fordi det var det som hadde minst prioritet når jeg lagde det.

Ellers så skal det nevnes at jeg lagde dette spillet på ferie og at jeg hverken hadde tilgang på kameraet mitt, eller venner som kunne possere for meg så jeg måtte ta et bilde jeg hadde på PCen min i fra da jeg skulle vise frem alteret mitt på et occult forum så jeg tok hva jeg hadde tilgang på.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 2/03-2010, 01:40
Kaare Berg sin avatar
Medlem

"Nå skal det nevnes at når jeg lagde dette spillet så var system ganske uviktig for meg." - Hagazussa

Da ville jeg vurdert to ganger om det var verd å delta i en spillskapings konkurranse. Men det er bare meg.

Jeg har derimot noen ideer til en Miljø konkurranse, og der håper jeg virkleig du hopper på. For det er ikke tvil om at du er flink til å lage miljøer.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Svar med sitat
Gammel 2/03-2010, 02:34
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 6 - Placebo Fantastic

Jeg ser på settingen som selve spillet og terning systemet bare som et redskap, og det er jo ganske mange som ser på rollespill på samme måten som meg, akkurat som at det er mange som ser på reglene som selve spillet og settingen som bare noe å bruke reglene i, og så er det en god del folk som er et eller annet sted midt imellom, de fleste kansje. Men man trenger jo spill for alle smaker. Og jeg deltar ikke på RISK for å vinne, jeg vet jeg hverken har erfaring nok til det, eller smak i rollespill som nok personer på forumet deler, jeg deltar for å lage et rollespill som jeg selv kunne tenke meg å spille og som jeg tror de som har samme smak som meg kunne ha tenkt seg å spille.

En setting konkuranse hadde vert gøy.

Sitat:
For det er ikke tvil om at du er flink til å lage miljøer.
Tusen takk.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 2/03-2010, 11:45
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Spillteksten er bare et redskap. Trikset er å lage et bra verktøy. Her har du bare lagd et halvbra verktøy, og det er kun arbeidet du har lagt ned i miljøet som gir det såpass. Neste gang ville jeg drete helt i mekanikk. Se på litt av strukturene disse freeform nissene bruker. Matthijs sitt bidrag er et bra eksempel, Itras By også.

Da vil du levere et bedre bidrag, og kunne konsentrere deg om det som intreserer deg.

Svar med sitat
Gammel 2/03-2010, 11:51
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
disse freeform nissene
Tror jeg likte uttrykket "hippiemetoder" bedre Skjønt, kanskje også dette er verd et manifest? "Friformnissemanifestet!"

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:39.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia