Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 18/02-2010, 01:57
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 6 - Openworld Beta

Her kan vi prate om Openworld Beta av kandidat 17.

Spillet kan du lese her.

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er.

PS!

Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 11:07
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 6 - Openworld Beta

Dette var egentlig mest forvirrende. Tanken var jo spennende, men ble ikke fulgt opp. Jeg ble litt trist da jeg tenkte "OK, nå skal vi se om jeg skjønner mer av neste side" og så var det ikke noen neste side.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 11:47
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 6 - Openworld Beta

Et rollespill som er en hyllest til gamle tekst basserte dataspill, bra ide. Men utførelsen av dette her ble bare forvirrende. Jeg så på siden, tenkte hæ hva i allge dager, hvar PCen min lastet denne siden feil? Hvor er resten av spillet, hvor blir noe av dette forklart, så klikket jeg spillet vekk og glemnte det, jeg måtte lese på det på nytt når jeg noen timer etterop skulle skrive denne posten. God ide, for forvirrende utført.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.

Sist endret av Hagazussa; 18/02-2010 kl 11:48
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 15:59
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Jeg skjønner om folk ikke synes dette er et rollespill, men jeg jeg ser for meg å sitte inne på biblioteket til Matthijs og lage modemlyder og klage med l337sp33k om hvor rævva selskapet er og om hvordan de ALLTID har suxXx00rz Beta-tester. Vi vil drikke brus og være så indignerte som bare fjortenåringer som venter kan være det.

Jeg likte teksten.

Lakmus: Se over.
Gammel 18/02-2010, 21:36
Exar Exar er offline
Medlem

Min vurdering av "OPENWORLD BETA"

Førsteinntrykk: WoW-RPG?, Todo?, ultrakort!

Etter gjennomlesning:
"finn en lur måte å leke server"... Haha! Artig konsept, jeg kan se dette bli spilt som "pausespill" på cons og lignende, og man vil antagelig ha det gøy.

Jeg tror faktisk dette spillet gjør det det går inn for å gjøre. Likevel minus for "billig" utførelse - forfatteren kunne gitt SL litt mer å jobbe med.

Det ville fått pluss for originalitet, hvis det ikke hadde vært for at et annet "tekstrollespill-spill" akkurat er blitt utgitt på engelsk. (Husker ikke hva det heter, men leste om det i forigårs.)

Subjektivt D6-kast: 4
Objektivt D6-kast: 2
Gammel 21/02-2010, 16:47
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Spennende ide..
men etter å ha hørt folk ikke klare å spillet det, så forblir det en beta, ingen "release" på dette spillet
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 22/02-2010, 17:06
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Dette trooor jeg ikke er spillbart rett fra reglene. Det ser litt ut som en variant av "Action Castle", men uten scenario eller instrukser til spilleder, og med kryptisk skrevne instrukser.

Spillet har mange ufullstendigheter, og jeg vet ikke hvorfor. Det er referanser til en rollebeskrivelse - men det står ikke hvordan roller skal beskrives. Det står [TODO: Lag denne siden] - er det en referanse til at spillet i fiksjonen er ufullstendig, at programmererne ikke er ferdige?

Merkelige greier. Ufullstendighet kan være veldig spennende (se Lacuna), men her... mangler det noe
Gammel 25/02-2010, 18:17
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Prøvespilling på HolmCon: Mangel på suksess, dessverre. Fikk ikke egentlig noe til å skje, og det var så uklart hva vi skulle gjøre, og det vi gjorde var liksom ikke spennende i det hele tatt. Jeg vet ikke, jeg. Spillet skal ha for en slags nytenking, men that's about it.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 27/02-2010, 16:12
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Endelig ferdig med anonymitetstullet.

Spillet er virkelig ment som et seriøst spill, om enn kanskje noe banalt. Hovedeksperimentet her var formidlingsformen. Jeg regnet med at enkelheten i spillet ville gjøre det gjenkjenbart selv bak den noe uortodokse fremstillingen, men det ser ut som om jeg tok feil.

Her vil jeg gi noen stikkord jeg håper vil være nok til å kunne se hvordan spillet er tenkt spilt, og jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger i lys av dette (satt i spoiler i tilfelle noen har lyst til å prøve å retolke seg frem til hvordan spillet er ment å spilles i lys av at det faktisk er tenkt som et spill):

Beskriv hver deres rolle for hverandre. En starter som "datamaskin"/sl, resten tar tur på å gi et ord som datamaskinspilleren kan velge å bruke som inspirasjon på å fortelle om hva som skjer videre. Når datamaskinspilleren har gitt beskrivelse av resultatet av en slik "komando" er det den som fikk komandoen sin "godkjent" som går over til å spille datamaskin.

I starten av spillet vil antageligvis de forskjellige spillerne ha vidt forskjellige visjoner om hva spillet går ut på, "grunnmodusen" i spillet gir også lite mulighet for å komunisere. Det er her feedback komer inn. Når en erklærer dette kan spillerne fritt snakke sammen om spillet, samle tråder, og i det hele tatt gjøre spillet gradvis mindre og mindre "betapreget". Rollebeskrivelsen man ga i starten passer gjerne ikke inn i det man etterhvert blir enig om, og dermed ligger muligheten for å redefinere den der.

Angre er en avart av den standard "kontrollstaven" jeg legger inn i spillet mitt som både bidrar fokuserende, konfliktløsende, og dempende i forhold til "over the top" forslag som gjerne kommer i mer løse spill.

Ellers er assosiasjoner spillteksten gir med utformingen ment til å være "startsinspirasjonen" for å få det hele i gang.

Var det noen som forsto spillet slik det er beskrevet over? Er det fortsatt noe som fremstår som uforståelig? Har spillet noen mangler slik det er tenkt?

(PS - jeg viste ikke om action castle, eller noe annet tilsvarende, da jeg skrev dette spillet)
Svar med sitat
Gammel 27/02-2010, 16:35
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Teoriprat om "lur" måte å bytte på å spille datamaskin:

I spoileren over har jeg beskrevet hvordan jeg så for meg byttet (om enn kanskje noe klønete). Jeg regnet denne måten for å være så opplagt ut fra det jeg hadde skrevet før, at det skulle holde å referere til den som "lur" (da følte jeg også at jeg fikk holdt meg innen "sjangeren" spillteksten er skrevet i. Jeg vil her gi noen teorietiske bemerkninger på hvordan jeg tenkte rundt at akurat denne måten skulle være lur.

Den første og mest opplagte tingen er kanskje at det på denne måten ikke er noen som sitter med "all" makt. Jeg har gjort det slik at det hele tiden er en som ikke gir kommandoer - og det er denne som spiller datamaskin. Siden det datamaskinen gjør er å gi svar på kommandoer så kan ikke den som spiller datamaskin kjøre løpet sitt totalt fritt - det må ha en relasjon til det som faktisk utløser datamaskinsvaret (Om noen prøver å unngå dette har man angre - funksjonen som gjør det man sa som datamaskin verdiløst, sammtidig som at man ikke får datamaskinrollen tilbake).

En litt mer dypere betraktning er at byttesystemet sikrer en viss kontinuitet. En spiller som blir datamaskin-spiller har blitt det ved å først få "godkjent" en kommando, som gjør til at den har en viss kontroll på utgangspunktet for scenen den er datamaskin for. Han blir også den som velger hva slags kommando som skal bli "godkjent" - så han har en viss kontroll over hvor fortellingen vil gå videre. Og viktigst, det er faktisk han som forteller hva som skjer videre.

Dette gjør til at mens for eksempel "en setning hver" leken gir historier som kan minne litt om perler på en løs snor, vil dette spillet gi historier med mer preg av lenker med ledd som er koblet fast til hverandre. For å fortsette analogien så blir da feedback-systemet det som muliggjør å kunne sette denne lenka sammen til en ringbrynje. (Og samt å fjerne dårlige ledd, sammen med angre-systemet)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:46.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia