Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27/02-2010, 18:22
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 6 - Openworld Beta

Jeg må bare få sagt at jeg fremdeles ikke skjønner
a) hvordan man skal spille
b) hva som er hensikten med spillet

Beklager. Jeg tror spillet trenger mer "retning". Det sagt, jeg salutterer forsøket på å være original, for det funka.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere

Sist endret av Gru; 27/02-2010 kl 18:22
Svar med sitat
Gammel 27/02-2010, 21:44
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Jeg må bare få sagt at jeg fremdeles ikke skjønner
a) hvordan man skal spille
b) hva som er hensikten med spillet

Beklager. Jeg tror spillet trenger mer "retning". Det sagt, jeg salutterer forsøket på å være original, for det funka.
a) Jeg har sagt ganske mye om hvordan man skal/kan spille, så antar du kan spesifisere nermere hva du ikke skjønner? (Hvem som skal "spille datamaskin"? Hva "datamaskinspilleren" skal gjøre? Hva de som ikke spiller datamaskin skal gjøre? Hva man skal gjøre i feedback fase? Hvordan "angre" fungerer? Helt andre ting?)

b) Hensikten med spillet er å gå sammen og lage en historie, fortrinnsvis inspirert av egne erfaringer og assosiasjoner med gamle eventyrspill. Om du trenger en dypere hensikt får jeg nesten stille spørsmålet tilbake - Hva er hensikten med spill i det hele tatt?

Jeg forstår at spillet for øyeblikket er veldig bredt, og at enkelte kanskje foretrekker spill med et mer klart tema. Om dette er tilfelle for deg, så er det en helt grei tilbakemelding. Ellers håper jeg at du kan være litt mer spesifik, da jeg ikke føler at tilbakemeldningene dine hjelper noe særlig i forhold til det pressende spørsmålet: Hva kan gjøres for å gjøre spillet bedre? Ville for eksempel spillet "solgt" bedre til deg om du fikk servert et scenario som gruppa starter i (Beskrivelse av romstasjon under angrep for eksempel)?

Sist endret av Enrahim; 27/02-2010 kl 21:47
Svar med sitat
Gammel 27/02-2010, 21:50
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Som en av de som opplevde skrivespillene på åtti og nitttitallet ville jeg vært altfor kjip som GM.

>Jeg prøver å binde snøret til kjeppen.
FORSTÅR IKKE BINDE.

>Jeg prøver å knyte snøret fast til kjeppen
DU VIL GJØRE HVA MED KJEPPEN?
Gammel 27/02-2010, 22:17
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT Vis post
Som en av de som opplevde skrivespillene på åtti og nitttitallet ville jeg vært altfor kjip som GM.

>Jeg prøver å binde snøret til kjeppen.
FORSTÅR IKKE BINDE.

>Jeg prøver å knyte snøret fast til kjeppen
DU VIL GJØRE HVA MED KJEPPEN?
Spiller input her er begrenset til 1 ord. Og med en gang du som "gm" har sagt noe annet enn "neste" (eller indikert noe slikt), så er du ikke "gm" lenger.. Så det du skriver her har ingenting med openworld beta å gjøre såvidt jeg kan se (bortsett fra referanse til gamle teksteventyr) (Utfordringen her som gm er heller det at spilleren kan finne på å si "kjepp", og så må du finne ut hva for noe som ville kunne være naturlig å gjøre med kjeppen.. Akkurat denne delen minner mer om enkle point-and-click eventyr)

Sist endret av Enrahim; 27/02-2010 kl 22:22
Svar med sitat
Gammel 27/02-2010, 22:29
Medlem

Eksempelspill, med spiller A, B, C og D. A starter som datamaskin, B starter som spiller:
B: Se
A: Dere sitter i et vertshus, det er mange folk rundt dere.
[B er nå datamaskin]
C: prat
B: Nei, neste.
D: ut
B: I det dere beveger dere mot døren kommer en mystisk skikkelse bort til dere og spør, har dere lyst på et oppdrag?
[D blir nå datamaskin]
A: Nei¨
D: neste
B: kanskje
C: angrip
A: ut
D: Skikkelsen ser skuffet ut når dere ignorerer ham og fortsetter ut, og forsvinner. Utenfor møter dere noen vakter som spør om dere har sett en mystisk skikkelse med et signalement som minner om han som spurte om dere villle gjøre oppdrag.
[A blir nå datamaskin og det er B sin tur]
(merk at ingen av "spesialkommandoene" er brukt her)
Svar med sitat
Gammel 27/02-2010, 23:51
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Da skjønner jeg HVA jeg skal gjøre, men jeg ser ikke at jeg skal ha noe særlig lyst til det. Det krever jo mye av den som skal være maskin til enhver tid, og det begrenser veldig interaksjonen mellom rollene, om det kan sies å være snakk om roller i det hele tatt... Dette betyr ikke at spillet er dårlig, men det var dårlig forklart, og jeg likte det ikke personlig. Jeg er veldig glad i slike spill når det er meg mot dataen, men ikke som en gruppeaktivitet.

Sist endret av Gru; 27/02-2010 kl 23:52
Svar med sitat
Gammel 28/02-2010, 13:11
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Da skjønner jeg HVA jeg skal gjøre, men jeg ser ikke at jeg skal ha noe særlig lyst til det. Det krever jo mye av den som skal være maskin til enhver tid, og det begrenser veldig interaksjonen mellom rollene, om det kan sies å være snakk om roller i det hele tatt... Dette betyr ikke at spillet er dårlig, men det var dårlig forklart, og jeg likte det ikke personlig. Jeg er veldig glad i slike spill når det er meg mot dataen, men ikke som en gruppeaktivitet.
Toppers Greier du nå å kunne si noe mer om HVA du ikke forsto ved det fra før? Nysgjerig på hva som ikke rakk frem. Ellers er vil jeg si at det gjerne er for lav grad av rolle-interaksjon etter min smak og. Det er en viss åpning for det i feedback, og at datamaskinen kan ta hensyn til rollene. Spillet er helt klart ikke ment for å være på langt nær så bredt i appell som spill jeg har laget før. (Prisen en må betale for å prøve å gjøre det enkelt :/ ) Jeg tror likevel det kan være ganske gøy om man er i stemning for det.

Sist endret av Enrahim; 28/02-2010 kl 13:12
Svar med sitat
Gammel 28/02-2010, 14:31
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Som parodi på dataspillene er det ganske morsomt. Hovedproblemet i formidlingen ligger i at formidlingsteksten var så "i stilen" at det ble forstyrrende på budskapet.

Det jeg ikke forsto var hvordan spillederfunksjonen ("admin" e.l.) fungerte, og hvordan man skulle gi kommandoer, og dessuten hva hensikten var, som sagt - eller hvordan man kan oppnå en fengende historie på denne måten, med bare ettordskommandoer og full forvirring mht hvem som er "admin". Det var i hvert fall veldig rotete da vi prøvespilte det, og det var vel bare en av oss som skjønte hvordan det hang sammen og prøvde å lære oss andre det.

Svar med sitat
Gammel 28/02-2010, 14:36
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Jeg skjønte ikke fra reglene at man skulle bytte på å være datamaskin.
Gammel 28/02-2010, 20:15
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Jeg skjønte ikke fra reglene at man skulle bytte på å være datamaskin.
Sitat:
Opprinnelig postet av spillteksten
Mens dere venter så kan dere få litt av samme opplevelse ved å finne en lur måte å bytte på å «spille» server.
(Min uthevning) Trodde det var noe av det som kom tydeligst frem Ser egentlig ikke hvordan gjøre det mer tydelig uten å legge til "gjentagelser"(ala spilleksempler) eller uthevninger som over.. (og uthevning synes jeg virker til å bære preg av å tro at leserne ikke leser teksten ordentlig..)

En av tankene bak teksten var å eksprimentere med hvor langt man kan gå til venstre på kryptisk - t-skje aksen når det kommer til forklaring av spillet. Dette spillet var tydelig for langt til venstre. Men det var sammtidig forsøkt å gjøres så forståelig som mulig gitt formen jeg hadde på reglene. Kryptisiteten tjente en hensikt - men her gikk det vist over til det uforståelige.

Er vi som spillskapere dømt til å lesse spilltekstene våres ned med tskje-forklaringer, og spilleksempler som essensielt bare gjentar det vi har forklart tidligere i teksten? I det tilfellet vil dette kunne gi et nytt perspektiv også til vurdering av spilltekster som litteratur..
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:06.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia