Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23/02-2010, 19:34
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 6 - Sjelefanger

Jeg sliter litt med å kunne kommentere dette spillet, da jeg rett og slett ikke ser for meg hvordan det vil utarte seg. Jeg liker forholdet mellom djevler og demoner, det ser ut til å kunne bli mye bra spill der. Engle-eskaleringen er også noe jeg synes ser bra ut, og jeg tror det kan bli mye bra manøvrering rundt engler. Det jeg derimot ikke ser, men som virker til å skulle være kjærnen i spillet er interaksjonen mellom menneske og demon/djevel. Beste jeg kan finne er følgende:
- Huk tak i en person.
- Grav frem hva svakheten til denne er.
- Tilby så billig løsning som mulig..
- Litt pruting
- Kontrakt i boks eller ikke (basert på spilleders subjektive vurdering av hvor godt sjeleselgerne har "pratet for seg")..
- Utføring av mirakel.
Jeg ser rett og slett ikke muligheten for noe særlig spennende rollespilling i noen av disse. Da har jeg mer lyst til å spille et normalt tyrkisk marked..

Selv om dette fremstår som en ganske gapende mangel, synes jeg at rammeverket og tankene rundt virker solide og kan sikkert brukes som utgangspunkt for å lage et ordentlig underholdende spill. Under lesing tok jeg meg endel notater på endel mindre ting som også antageligvis bør ryddes opp i eller besvares om spillet skal videreutvikles (håper det er forståelig i notatform):

Forsto ikke Rolle - trinn 4, svakhet. Kan en nevne et eksempel på en svakhet, og en situasjon der svakheten blir brukt? (dvs hvor man blir tuvunget til å måtte rulle 5 eller 6 for å ikke gjøre noe godt)

Rolle - Trin 6 med kraftpoengfordeling virker uoversiktelig. Og det virker litt merkelig at *rollene* skal snakke om fordeling av en tilsynelatende utenfor-spillet-resurs som kraftpoeng. Det virker også snodig at de overordnede djevlene skulle ha den minste interesse for hvordan djevelungene de sender på oppdrag ønsker å fordele kraftpoengene de deler ut.

Under om spillet skrives det at man trenger 4 terninger, men i C-1 åpnes det for å kunne ha ubegrenset mange terninger i en situasjon.

Når velger man om man skal dele kraftpoeng (som beskrevet i C-2)?

Parantesen etter mirakler i (c-2): Spillederen må vel fortelle hvor mange krftpoeng mirakelet koster på ett eller annet tidspunkt? eller har ikke spillerne oversikt over hvor mange kraftpoeng rollene deres har? (veldig rart hvis kraftpoeng er en i-spillet-resurs som antydet av at man kan bli enige om fordelingen av den). Og hva skjer om rollene prøver å gjøre et mirakel de ikke har kraftpoeng nok til (hvilket de ikke kan vite, da spilleder ikke skal fortelle hvor mye det koster)?

Om roller deler kraftpoeng, og bruker 2 av disse for å gjenomføre et 3-er mirakel, teller dette som 2 eller 3 kraftpoeng i forbindelse med fare for engle-inngripen?

Med tanke på at totalt antall kraftpoeng i omløp er 6*antall spillere, og sjansen for suksess er ca. 1/3 kan man forvente at nivået for himmelsk inngripen veldig skjelden kommer over 3 i slutten av spillet (forventningsverdien ligger på omtrent nivå 2 i slutten av spillet) (antar at det vil være begrenset med 4-mirakler eller høyere) Synes dette virker litt tamt.. Er det intensjonen?

Hvordan velges leder mellom fler kandidater?

Edit: En liten tanke - tror jeg ville like spillet ganske mye bedre bare ved å ikke begrense mengden tilgjengelige kraftpoeng - bare ha trusselen om engleinngripen som begrensning.

Sist endret av Enrahim; 23/02-2010 kl 19:37
Svar med sitat
Gammel 24/02-2010, 00:14
Imp Imp er offline
Medlem

Hei igjen.

Først av alt vil jeg takke de som har gitt tilbakemeldinger. De synspunkter som kommer frem er interessante, og jeg har tatt mye til meg. Jeg har allerede revidert spillet på bakgrunn av noe av det som har kommet frem her, og vil trolig gjøre enda en revisjon.

Matthjis forslag om et helhetlig eksempel vil definitivt tas med i bruk. Jeg prøvde å dytte inn noen mindre eksempler tilknyttet de ulike avsnittene, men følte de var med på å ødelegge mye av flyten. Et klart-til-spill "scenario" av den gamle skolen er en langt mer elegant løsning, og jeg kommer til å både skrive et slikt, og forhåpentligvis få brukt dette til en spilltest.

Jeg er derfor ganske enig i at det er flere regler som trenger tilpasning, og at det godt kan klargjøres enkelte regelpunkter. Som naturlig er, er jeg ikke enig med alle bemerkningene angående regelmassen, men det kan heller ikke forventes.

Men. Hva gjelder spillets kjerne, forhandlinger og rollespill mellom biroller og hovedroller : Spillernes oppgave er å lirke frem de verste tenkelige egenskaper i sine ofre, få dem til å selge det mest dyrebare de har for kortsiktig vinning, ved å oppildne dem til å gi etter for hatet, vellysten, ærgjerrigheten eller hva nå enn som kan overliste vedkommende.

Man har alltid preferanser angående hva man liker å spille, og rollespill omfavner alt fra voldelig konflikter til fredelige klemmer. Men dersom man verdsetter spillfokuset "sosial manipulasjon / sosial konflikt", og man finner at det er mer av interesse på et tyrkisk marked frykter jeg at man besøker "Iblis' teppehandel". (Få to tepper nå, få en ifrit på døren i morgen).

Det handler om de sterke følelser, om det å spille på menneskers strenger, og det å bruke vedkommendes sterke og svake sider mot ham eller henne. Ikke en fredelig forretningssamtale hvor man deler et glass konjakk og et varmt håndtrykk etter at aftenen er over. Personlig synes jeg i alle fall slikt er interessant, men hver til sitt.

Jeg aner forøvrig en viss skepsis til at spilleder skal få kunne avgjøre spilleres suksess innenfor sosial manipulasjon. Det er selvsagt et rimelig synspunkt, men havner mer i kategorien "overordnede spillmekaniske synspunkter". Noen foretrekker en spilleder med mye makt, noen foretrekker en spilleder med lite makt, noen foretrekker å fjerne spilleder helt og fullt. Personlig verdsetter jeg en spillmekanikk hvor spilleder normalt sett fullt og helt har kontrollen over sine birollers tanker og handlinger, og har benyttet dette som bakgrunn for spillet. (Vedgår forøvrig gjerne at dette kunne vært langt, langt klarere).

Til sist, bare for å bryte med min opprinnelige intensjon om ikke å gå i detalj på enkelte regler, vil jeg bare kommentere denne :

Sitat:
Opprinnelig postet av Enrahim Vis post
Med tanke på at totalt antall kraftpoeng i omløp er 6*antall spillere, og sjansen for suksess er ca. 1/3 kan man forvente at nivået for himmelsk inngripen veldig skjelden kommer over 3 i slutten av spillet (forventningsverdien ligger på omtrent nivå 2 i slutten av spillet) (antar at det vil være begrenset med 4-mirakler eller høyere) Synes dette virker litt tamt.. Er det intensjonen?
Intensjonen er at rollene vil prøve å unngå mirakler av den størrelsen. Men om du finner noen som gjentatte ganger klarer å overbevise mennesker om å selge sin sjel på bakgrunn av mirakler med en størrelsesorden som f.eks. "Helbrede en skade, få en dukke til å bevege seg som et levende vesen, skade et menneske, forvandle en gjenstand til gull.", så tror jeg UDI har en diplomatkarriere klar for vedkommende.
Svar med sitat
Gammel 24/02-2010, 00:24
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Det jeg lurer litt på, er i hvor stor grad det vil bli dirrende følelser i forhandlingene om sjeler når man vet at denne personen har man aldri truffet før, og vil aldri treffe igjen.
Gammel 24/02-2010, 08:17
Imp Imp er offline
Medlem

Godt poeng, og det er naturligvis en utfordring (Dog en kan vel si at dette er en utfordring som generelt gjelder nær sagt alle spill av kort varighet).

Samtidig, og for å klargjøre meg litt, så er det ikke (nødvendigvis) snakk om at det er rollene som skal la seg rive med at de mest dirrende følelser. Heller blir det rollene som vil legge andres følelser under lupen, for der å finne den røde tråden det lar seg gjøre å trekke i. Rollene har anledning til å kunne plukke frem mye skittentøy hos biroller, gjennom observasjon, overnaturlige evner, samt den tendens at særegne situasjoner inkludert sterke fristelser kan lett demonstrere en persons mindre sosialt akseptable tilbøyeligheter.

Videre er det heller ingenting i veien for gjentatte møter, dog jeg tar selvfølgelig på egen kappe mangelen av beskrivelser når det gjelder dette punktet. Det var forsåvidt en tanke jeg hadde ved skriblingen av dette spillet at en interessant scene ville kunne være "den angrende selger", som i etterkant av å ha roet seg ned noe, kommer tilbake for å kunne true, overbevise eller omforhandle tilbake sjelen sin. Spesielt dersom en av rollene har "Anger" som sin Svakhet (som ikke akkurat bør være en uvanlig kvalitet blant småtasser som gjorde opprør, bare for å ende opp med å vaske sulfurhauger fine og blanke), kan slike scener bli spennende.

Summar summarum : Jeg er mer enn skyldig i å ha skrevet altfor lite om selve møtet mellom rolle og offer, og burde ha tilføyd en god del sider på dette punktet heller enn å skrive om mer perifere detaljer.
Svar med sitat
Gammel 28/02-2010, 19:52
Imp Imp er offline
Medlem

Dersom noen skulle ha interesse av det, så ligger det en revidert utgave av spillet her. Ikke gjort nevneverdig med layout, da jeg forventer å endre ganske mye mer etter faktisk å ha spilltestet det. (Noe som forhåpentligvis vil skje en gang i fremtiden.) Inkluderer bl.a. et grovt scenario til øyeblikkelig spillbruk, navngitt i hyllest til et annet bidrag her.

Dersom noen faktisk prøver ut dette spillet setter jeg stor pris på alle tilbakemeldinger og forslag som måtte komme.

Sist endret av Imp; 23/05-2011 kl 21:48
Svar med sitat
Gammel 8/07-2010, 00:06
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

En italiener ønsker å oversette spillet - jeg har sendt mail til Chris om det:

http://norwegianstyle.wordpress.com/...l/#comment-188

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:43.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia