Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 18/02-2010, 00:58
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 6 - Det store dypet

Her kan vi prate om Det store dypet av kandidat 19.

Spillet kan du lese her.

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er.

PS!

Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 10:19
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 6 - Det store dypet

Jeg er veldig sjarmert av dette spillet. Veldig. Jeg synes det er litt dårlig forklart, men premisset er rett og slett vakkert. Liker hintingen til grusomme, overnaturlige muligheter ("Er det noe spesielt med likene? Døde de av drukning?" om likene i ubåten). Spillederen har all makt, såvidt jeg forstår, og således er spillet relativt klassisk oppbygd, men mangler en terningmekanikk, og baserer seg en del på at spillederen ikke føkker opp ved å bosse rollene rundt og bare ødelegge for spillet. Makt korrumperer.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 10:44
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 6 - Det store dypet

Jeg liker konseptet med å være på en ubåt og ha et myserie med forsvunnende ubåter, gamle ruiner og merkelige lik, jeg gjør det. Jeg liker ikke helt oppbyggningen til spillet, for meg ville det vert stressende å skifte mellom spiller og GM hele tiden på den måten. Jeg synes spillet manglet litt detaljer, og det er synd, men det var satt opp pent og oversiktig, dog jeg likte ikke helt to nesten helt blanke sider i en så liten tekst, det synes jeg ble litt rart. Men absolutt, ikke så værst dette her.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 14:41
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Første gjennomlesning.*

Minner meg umiddelbart om et gammel Cthuluh-eventyr, eller var det Knuthuluh? Isolasjon, mysikk, desperasjon er elementer man kan spille på. Min type sjanger det her, eller var det i hvertfall.

Jeg liker kortene, alle liker jo dem, men jeg likte at man skulle fylle ut siste ledd av svakheten selv. Jeg liker ikke karakterene, synes de var enten kjedelige eller for karikerte, mest sannsynlig en blanding av de to. Jeg tenker at grad og oppgaver hadde holdt lenge, så kunne man selv funnet på navn. Kult med de svært åpne relasjonskortene, de fikk jeg lyst til å spille på.

Svært fiffig måte å bytte spilleder på, jeg likte detaljen om at man alltid er spilleder for samme rolle. Mange lignende spill forutsetter at hele gruppen kan være konsekvente, men det er morsomt å lede samme rolle på ferden - og kanskje også en trygghet i å bli ledet av sånne hånd tentakkel? Felles åpningsscene, hvor man kan "trå vannet"* er et fint grep.

Lakmus: Jeg ville spilt det, men hadde nok bedt spurt om folk selv gadd definere roller etter samme formel. Uansett tror jeg det kan bli en kjempeopplevelse, om alle er på bølgelengde*.

*) Jeg tar ikke fullt ansvar i dag, heller...

Sist endret av Maleficum; 18/02-2010 kl 14:47
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 14:49
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Første gjennomlesning.*

Minner meg umiddelbart om et gammel Cthuluh-eventyr, eller var det Knuthuluh? Isolasjon, mysikk, desperasjon er elementer man kan spille på. Min type sjanger det her, eller var det i hvertfall.
Minte meg med en gang om Lovecraft novellen "The Temple"...
Gammel 18/02-2010, 15:39
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Svært fiffig måte å bytte spilleder på, jeg likte detaljen om at man alltid er spilleder for samme rolle.
Dette fikk ikke jeg med meg i det hele tatt. Er man? Jeg trodde det bare var én spilleder... der ser man hvor flink jeg er til å lese.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 21:09
Exar Exar er offline
Medlem

Min vurdering av "DET STORE DYPET"

Førsteinntrykk: Standard layout, ubåtspill, sære spesialkort?

Etter gjennomlesning:
Artig konsept, men ikke ferdigarbeidet. Fint at det er svakheter man kan utnytte, men jeg føler det burde være litt mer regler for, eller i det minste eksempler på, hvordan dette skal skje. Godt presentert, men spillet overlater spilleder og spillere litt for mye til seg selv for min smak. Og noe beskyttelse av spillerene fra spilleder hadde vært på sin plass (selv om man for såvidt har innebygget beskyttelse i at spillederansvaret roterer: Om du ikke føkker med meg, så føkker ikke jeg med deg...)

Subjektivt D6-kast: 2
Objektivt D6-kast: 3
Gammel 19/02-2010, 16:05
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Det store dypet.

For et konspet, for en samling av inspirasjon. Den perfekte grøsser kombo, klaustrofobi og isolasjon. Dette må bli bra tenkte jeg.

Men det ble ikke det.

Introduksjons teksten setter stemingen. Spillederarket bygger videre på dette. Spillet virker som å ha alt som skal til for å være et lite gullkorn i tråd med Lady Blackbird og Ghost/echo av John Harper. Dette er, for de uinvidde, to spill som leverer alt som skal til for bra spill rett ut av printeren. Enkle men alikevel med nok komplisitet til å lage en spillopplevelse å bygge på.
Et fantastisk potensiale tenker jeg.

Så kommer spillets regler og jeg sitter hode ristende og tenker What the Fuck. De som er, og det er noe febrilske forsøk, er svake. Å så svake. Så svake faktisk at jeg vil si de er falitt erklæringer. De skriker til meg "jeg klarer ikke å lage noe regler så jeg sier bare at spilleder bestemmer alt."
Ta denne setningen her:
"Når noen først har etablert noe i historien, så er det antakeligvis sant. "
Og kombiner det med som spilleder så bestemmer du alt untatt noen få rolle-spesifike ting. Så har du skutt fiksjonens egen vekt i senk (ordspill ikke tiltenkt). Så hva enn du hadde av svake regler (og spilleder bestemmer alt er den svakeste av dem alle) dør her.
Et spill hvor rollene potiensielt kan utsettes for masse drit trenger en barriere mellom spilleder som spiller og spilleder som han som gjør livet surt for rollen. Dette fristiller spilleder fra det sosiale handikap det er å måtte ta hensyn som ofte er en forutsettning for intenst spill. Og dette spillet lover intenst spill.

Men det leverer ikke fordi det finnes ikke et spill her.

Dette spillet er en glimrende scenario ide. Men potensialet til å gjennomføres som et stjerneskudd. Men det blir aldri mer enn det fordi du ikke har lagd et spill. Dette bidraget hadde faktisk blitt bedre om du hadde sagt "bruk DnD 4.".

Så fremover, om jeg ikke har kvalt lysten din, så ville jeg lagd et spill ut av dette. Se på Shock:, se på Otherkind og Ghost/echo. Gjør disse tingene dine, bruk gjerne relasjoner rollene imellom inn i dette. Fordi her har du potensialet til å lage den lille pdfen som printes ut og spilles imellom øktene på Arcon og alle andre Cons. Et lite klautrofobisk helvete som kan trekkes frem når man samles og vil spille, og man går hjem med den herlige, trygge uhyggen som en god grøsser opplevelse gir. Dyrk videre spillederarket. Det er gullverd. Men gi rollene den samme kjærlighet.

Og lag et spill. Vær så snill.

* fikset formatering

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.

Sist endret av Kaare Berg; 19/02-2010 kl 22:51
Svar med sitat
Gammel 19/02-2010, 17:52
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Konseptet er veldig kult; ubåter som synker og mystiske bevegelser i dypet - ting som får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Spillet har dermed et veldig sterkt utgangspunkt. Resten av spillet tiltaler meg ikke like mye; det virker som en ren friform-modul, det eneste som bryter opp spillet er at en ny spilleder setter og leder hver scene. Spillet hadde trengt sterkere føringer, jeg ville enten laget sterkere føringer på hvilke scener som ble satt og hvordan de forløp eller lagt på en eller annen form for regelmekanikk utover spillederens autoritet.
Gammel 21/02-2010, 15:42
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Spilltestet

Vi fikk bla spilltestet dette spillet på Holmcon, grunnet en korte rammen av spillet.. mellom 10-30 min, perfekt..

Spillere
Dina
Martin
Ole Peder
Holter

Vi likte det å bytte "spillleder", jeg ville kanskje kalt det scenesetter, det ble i allefall det i vårt tilfelle..

Mine tanker:
Fikk en følelse av å ha spilt og sett dette spillet før.. Det var mange gjennkjennelses monomenter.
Jeg skulle gjerne sett litt mer bruk og føringer på relasjoner, de har ingen tydelig mekanikk i spillet. Det ble forklart heller dårlig, jeg måtte lese teksten flere ganger før jeg klarte å vidre formidle hvordan dette kanskje funket.

Jeg likte settingen, men skulle gjerne sett mer rundt som gjorde dette til et eget spill og ikke en chutulu senario eller lignende.
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:23.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia