Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Arrangement > Landsting

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 21/10-2009, 20:17
Magnar Müller sin avatar
Magnar Müller Magnar Müller er offline
A new hope!

Standard Agenda 2010!

Ja, da er forslaget til program endelig ute på 2009.landstinget.no

Programkomiteen kommer med en lengre redegjørelse i forbindelsen med presentasjonen av programmet under Landstinget, men jeg kan trekke frem noen hovedpunkter om forslaget til program for 2010:
  • Gjennomgående tema er gjenreising av Hyperion, og tiltakene som vi nå må sette i verk. Det er delt inn i tre kapitler; rekruttering, organisasjonsskolering og miljørettet arbeid.
  • Programmet foreslår to 3-årige hovedsatsinger for forbundet: Hyperions krisepakke (en langsiktig plan for oppbyggingen av organisasjonen) og den fantastiske kulturskolen (etablering av sommerleiren i organisasjonen over tid).
  • Programmet skal styre organisasjonen ved å sette klare mål for aktiviteten, AU og FS får i oppgave å styre mot målene etter beste evne (istedet for at landstinget vedtar helt konkrete tiltakspunkter, og lar FS og AU selv bestemme målsetting).

Direktelenke til programmet

Programforslaget inneholder mye mer tekst enn det man har hatt de siste årene, og er 9 sider langt (med forsiden). Komiteen beklager at det kommer sent når det er så omfattende, men håper det ikke er et stort hinder for at landstingsdeltakerne skal få satt seg inn i saken.
Sist redigert av Magnar Müller; 1/04-2008 at 19:07.
Svar med sitat
Gammel 21/10-2009, 22:34
Store My sin avatar
Store My Store My er offline
Medlem

Standard Re: Agenda 2010!

Gleder meg til å lese det!
Gammel 21/10-2009, 22:44
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Standard Sv: Agenda 2010!

Yeeey
Svar med sitat
Gammel 21/10-2009, 23:42
Empen sin avatar
Empen Empen er offline
Medlem

Programmet kommer sent, men godt. Jeg syns dette virker som et program som danner et meget godt utgangspunkt for et konstruktivt år hvor vi kan gjenreise Hyperion.

Utrolig viktig med sterkt fokus på skolering. Syns også balansegangen mellom krisehåndtering og større visjoner er god. Kanskje er dette første skritt på å finne tilbake til den entusiasmen og gløden i Hyperion.
Gammel 22/10-2009, 16:49
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Hvorfor er sommerleiren en "kulturskole" ?
Det finnes jo allerede noe som heter det, et kommunalt tilbud for barn og unge.
http://www.snl.no/kulturskole

Jeg synes både det ordet og resten av teksten viser sommerleiren som et hovedsaklig pedagogisk tilbud. Det kan sikkert være bra i søknader om ekstern finansiering, men jeg vet ikke om det virker så veldig sexy for potensielle deltagere.

Pegasus-bolken synes jeg er tam og visjonsløs.

Jeg savner å vite hvem som har utformet denne innstillingen.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 22/10-2009, 17:36
Magnar Müller sin avatar
A new hope!

Programkomiteen har bestått av Lasse Lundin (AU), Rune Keisuke Kosaka (FS), Magnus Newth (Forening) og Ellen White (FS). Lasse trakk seg fra komiteen, og jeg, Magnar Grønvik Müller ble supplert inn i stedet for han på Forbundsstyremøtet i september.

Programkomiteen ble sammen enige intensjonelt og punktvis om hva som skulle inn i programmet, jeg har gjort sekretærarbeidet med å formulere innholdet for komiteen, med komiteens godkjenning.

Som ansvarlig for Sommerleiren 2009 mener jeg både at det pedagogiske fokuset er riktig og noe som inviterer til deltakelse i seg selv. Jeg skjønner ikke helt innvendingen din. Hva mener du med at det virker lite sexy? Mener du at programteksten er lite motiverende for potensielle deltakere, eller at pedagogisk vinkling i seg selv er et dårlig verktøy og fokus for å trekke folk til sommerleiren?

Hvis det er det første så er jo Agenda 2010 som sagt ment som et dokument som skal sette målene for organisasjonen så AU og FS kan jobbe mot dem. Hvordan sommerleiren promoteres ut i organisasjonen og samfunnet forøvrig får bli opp til de som sitter i neste års Arbeidsutvalg, og jeg tviler på at de kommer til å bruke den rene programteksten i det arbeidet. Hvis det er det andre du sikter til får jeg vel bare si at jeg er uenig. Vi kan godt diskutere det på forum og Landstinget, men gjennomføringen og evalueringen av sommerleiren gir meg et inntrykk av at kulturskolefokuset er bra fordi det fyller et "hull" i medlemstilbudet vårt.

Angående Pegasus så får jeg bare beklage om ikke teksten er tilfredsstillende og si at jeg håper noen som har vært mer involvert i prosjektet leverer et endringsforslag som er bedre. Komiteen gjorde så vidt meg bekjent et arbeid med å få innspill til programmet før jeg kom inn i den. Jeg vet ikke om de henvendte seg til Pegasus direkte, men jeg hadde ingen ting å gå ut ifra da jeg skulle starte skrivingen.

Derfor forsøkte jeg først å kontakte BT, men fikk ikke tak i han. Jeg tok kontakt med tidligere redaktør Martin Andresen for å høre hva han mente var gode målsetninger for Pegasus. Det var den tilbakemeldingen jeg tok utgangspunkt i da jeg skrev en innstilling for komiteen. Jeg er enig i at punktet bør være visjonært, og håper som sagt det kommer endringsforslag.

Jeg mener utkastet til program er godt, at det er helhetlig, og at det setter den rette tonen før Landstinget. Jeg er helt sikker på at god debatt og gode endringsforslag vil gjøre det enda bedre.

Jeg håper det ga klarhet i noen av tingene du lurte på
Svar med sitat
Gammel 22/10-2009, 18:10
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Agenda 2010!

Sitat:
Opprinnelig postet av Magnar Müller Vis post
Som ansvarlig for Sommerleiren 2009 mener jeg både at det pedagogiske fokuset er riktig og noe som inviterer til deltakelse i seg selv. Jeg skjønner ikke helt innvendingen din. Hva mener du med at det virker lite sexy? Mener du at programteksten er lite motiverende for potensielle deltakere, eller at pedagogisk vinkling i seg selv er et dårlig verktøy og fokus for å trekke folk til sommerleiren?
Jeg mener at ensidig pedagogisk vinkling kan virke avskrekkende. Det er viktig å få fram sosiale og ikke-pedagiske aktiviteter også i promoteringa, samt å tenke målgrupper. Får man en miks av jenter og gutter som deltagere vil det i seg selv virke tiltrekkende.

Men det betyr ikke at det ikke skal være en hovedtyngde på kurs og skoleringsgreier på programmet, og det er vel det vanlige for sommerleire i andre ungdomsorganisasjoner også. Jeg mener at ordet "kulturskole" gir signaler om noe annet enn det "sommerleir" gjør. Hverken "kultur" eller "skole" er nødvendigvis det som kidsa vil bruke sommerferien sin på.

Dessuten har ordet "kulturskole" har en etablert betydning her i landet som er svært spesifikk og annerledes enn slik det blir brukt i programinnstillingen.

Sitat:
Opprinnelig postet av Magnar Müller Vis post
Jeg håper det ga klarhet i noen av tingene du lurte på
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 22/10-2009, 18:36
Magnar Müller sin avatar
A new hope!

Jeg tror vi egentlig er enige om sommerleiren, jeg mener også at fokus på sosialt miljø og gøy er viktig i forbindelse med rekruttering, det har kanskje ikke kommet godt nok med i tiltakspunktet.

Punktet om den treårige hovedsatsinga handler mest om hva som tar tid å bygge opp. Det tar ikke 3 år å lage et arrangement det er gøy å dra på, men det kan ta 3 år å bygge opp et faglig innhold med høy nok standard. Det er ihvertfall det jeg tenker
Svar med sitat
Gammel 22/10-2009, 22:21
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Jeg synes også bruken av ordet kulturskole var litt merkelig. Pegasus ble ikke kontaktet av programkomiteen i år heller. ()
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:11.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia