Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Arrangement > Landsting

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27/10-2009, 17:22
Inge sin avatar
Inge Inge er offline
Medlem

Standard Sv: Protokolltilførsel fra delegat 112, LT09

Det var enstemmig. Det ble foretatt en aktiv votering og det var ingen som stemte kontra.

Inge Carlen

Catapultam habeo. Nisi pecuniam
omnem mihi dabis, ad caput tuum
saxum immane mittam.
Svar med sitat
Gammel 27/10-2009, 21:57
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ane Vis post
Opprinnelig postet av blackglass:
Heldigvis hadde KANDU handlet inn mange flunk nye netbooks som andre foreninger kunne låne under LT for å delta i demokratiet, synd noen glemte å protokollføre irc-loggene.

Dette er nytt for meg. Jeg regner med det ble annonsert fra talerstolen på et tidspunkt jeg ikke var i salen? Det vil jo være det naturlige å gjøre for å informere de andre delegatene om en slik mulighet.
Det ble annonsert fra ordstyrerbordet at KANDU hadde lånemaskiner om noen ønsket å levere forslag, eller lese forslag eller lese andre dokumenter digitalt. Husker i farten ikke om du var tilstede i salen når denne opplysningen ble gitt, men er trygg på at det ble nevnt på Lørdagen i alle fall.

"Here lies a toppled God. His fall was not a small one. We did but build his pedestal, a narrow and a tall one"
-Frank Herbert

Sist endret av Pug; 27/10-2009 kl 21:58
Svar med sitat
Gammel 27/10-2009, 23:58
Herman sin avatar
Herman Herman er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av blackglass Vis post
Heldigvis hadde KANDU handlet inn mange flunk nye netbooks som andre foreninger kunne låne under LT for å delta i demokratiet, synd noen glemte å protokollføre irc-loggene.
1. De måtte eventuelt legges ved referatet, ikke protokollen.
Et referat refererer det som blir diskutert på et møte, mens protokollen kun inneholder hva som ble vedtatt.
(I Hyperion er det en del som synes dette blir veldig byråkratisk, og derfor foretrekker å hevde at de skriver referat, mens det de egentlig skriver er en protokoll, men la oss nå ikke henge oss opp i det.)

2. Diskusjonen bør føres fra talerstol, ikke rundt omkring i salen.
Det er viktig at alle viktige argumenter blir fremlagt fra talerstolen.
Derimot er IRC eller SMS godt egnet til å diskutere _hvem_ som skal legge frem argumentene, og sikkert også til å diskutere formuleringer.
Svar med sitat
Gammel 28/10-2009, 12:46
Nightmare sin avatar
Nightmare Nightmare er offline
Medlem

Etter å ha lest innleggene etter landstinget så er jeg virkelig overrasket over hva som har skjedd. Jeg var ikke der, så jeg skal ikke kommentere noen av enkeltsakene.

Mange av folkene som var aktive og som jeg så på som framtiden for Hyperion har trukket seg, mens vi har et for meg forbundstyre og arbeidsutvalg som er ukjente personer. Jeg håper at de kanskje kan bli presentert på hjemmesiden til Hyperion.

Men slik som jeg ser det så tror jeg ikke at hva som har skjedd vil føre til mer aktivitet i Hyperion. Heller mer splittelse, og mindre mennesker som vil være intressert i å delta.

Det å være i mindretall i en demokratisk prosess er alltid demotiverende, men blir kanskje enda mer demotiverende dersom flertallet velger å overkjøre mindretallet uten å gi noen grunn, annet enn. Vi har 60 stemmer, dere har 30, og slike argumenter bidrar til mer splittelse enn samling. Det vil nå være opp til flertallet på landstinget og rekke en forsonende hånd ut til mindretallet slik at man unngår splittelse, og samler foreningen igjen rundt de fantastiske fritidsinteressene vi alle elsker.
Gammel 29/10-2009, 15:16
blackglass blackglass er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Nightmare Vis post
Det vil nå være opp til flertallet på landstinget og rekke en forsonende hånd ut til mindretallet slik at man unngår splittelse, og samler foreningen igjen rundt de fantastiske fritidsinteressene vi alle elsker.
Dette er nok dessverre for sent. Alt, alt for sent. Landstinget er hevet. Jeg ble sittende igjen i hallen og lytte etter at tre fjerdedeler av deskom gikk, og ingen fra posisjon kom opp for å rekke ut en hånd, for å lytte eller mane til forsoning. Mange moderate kom med innstendige bønner om forsoning, men ingen forsonende hånd ble rakt ut av et flertall som biskt krevde å fristilles fra kritikk.

Mange har kommet med blankouttalelsen "i et demokrati har flertallet rett, det er feigt å bare gå fra salen dersom man er i mindretall". På tide med litt demokratiskolering.

Noen gang hørt om John Stuart Mill?

Helt tilbake på 1800-tallet ga han ut en bok (som du kan lese her) hvor han blandt annet skriver følgende:
Sitat:
In the case of any person whose judgment is really deserving of confidence, how has it become so? Because he has kept his mind open to criticism of his opinions and conduct. Because it has been his practice to listen to all that could be said against him; to profit by as much of it as was just, and expound to himself, and upon occasion to others, the fallacy of what was fallacious. Because he has felt, that the only way in which a human being can make some approach to knowing the whole of a subject, is by hearing what can be said about it by persons of every variety of opinion, and studying all modes in which it can be looked at by every character of mind. No wise man ever acquired his wisdom in any mode but this; nor is it in the nature of human intellect to become wise in any other manner. The steady habit of correcting and completing his own opinion by collating it with those of others, so far from causing doubt and hesitation in carrying it into practice, is the only stable foundation for a just reliance on it: for, being cognisant of all that can, at least obviously, be said against him, and having taken up his position against all gainsayers—knowing that he has sought for objections and difficulties, instead of avoiding them, and has shut out no light which can be thrown upon the subject from any quarter—he has a right to think his judgment better than that of any person, or any multitude, who have not gone through a similar process.
Hyperion er ikke den ene, sanne tro dersom ens hjerte brenner for det fantastiske i Norge. Din tanke er fri.
Svar med sitat
Gammel 29/10-2009, 16:31
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Jeg har hatt en liten pause fra å poste noe særlig om Hyperion på forumet fordi jeg har følt det har vært vanskelig nok for meg å kommunisere hva jeg mener om det som har hendt i Hyperion når jeg prater med mennesker ansikt til ansikt, og en forumkrig er knapt stedet for dialog. Jeg funderer på å poste noe av tankene mine nå etter hvert, men vil ikke begynne med det før jeg hvertfall har sagt noe til Martin Andresen som postet protokolltilførselen og noen av dere som har postet ting siden - jeg vil ikke at dere skal ha inntrykket av at jeg ignorerer dere av arroganse. Jeg har unnlatt å poste fordi jeg har følt det vanskelig å si noe som ikke blir tatt som symptom på en eller annen sykdom i forbundet.

Andresen, protokolltilførselen din er et kraftig angrep på et forbund jeg som deg har lagt ned store ressurser i. Ordelagene gjør at det er vanskelig for meg å diskutere noe annet enn følelsene du utviser, og jeg skjønner jo også at protokolltilførselen er ment mer som manifest enn debattinnlegg. Det er likevel sårende å lese, og jeg skulle ønske vi hadde pratet sammen før Landstinget - kanskje hadde ting gått roligere for seg. Det påpekes mange ting som jeg er fullstendig enig i og som jeg uansett kommer til å gjøre det jeg kan for å endre i forbundet. Et Hyperion som oppfattes som udemokratisk er ikke et levedyktig Hyperion.

Rasmus, jeg tror nok heller ikke at dette er noen stor tid for at alle skal holde hverandre i hendene og bli venner. Men jeg hadde en veldig annen opplevelse av replikkvekslingen etter at desisjonskomiteen trakk seg enn du hadde. Både Inge Carlén, erkepamp, og Andreas Lindrupsen, sjef for KANDU-delegasjonen, gikk opp på talerstolen og ba om at dere ikke skulle gå, og jeg oppfattet tonen deres som åpen. Jeg forstår at man i kampens hete ikke ser fiendens ansikt som et ansikt man kan prate med, men jeg ønsker å vise at påstanden om at ingen fra "posisjon" sa noe i det minste er en omstridt påstand.

Jeg har liten lyst til å debattere virkelighetsforståelser om hva som har eller ikke har skjedd her på forumet - men om jeg siden poster tanker jeg har om Hyperion videre og hva vi kan gjøre nå så er det med anerkjennelse av at mange, meg selv inkludert, har hatt vondt av prosessene i Hyperion de siste månedene. Det er noen veldig få mennesker som har stått for mye av krigingen og vi kan ikke la de som kommer etter oss i Hyperion eller andre foreninger arve den konflikten.

Sist endret av Erlend S. Bruer; 29/10-2009 kl 17:17
Svar med sitat
Gammel 29/10-2009, 19:15
Nightmare sin avatar
Nightmare Nightmare er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av blackglass Vis post
Dette er nok dessverre for sent. Alt, alt for sent. Landstinget er hevet. Jeg ble sittende igjen i hallen og lytte etter at tre fjerdedeler av deskom gikk, og ingen fra posisjon kom opp for å rekke ut en hånd, for å lytte eller mane til forsoning. Mange moderate kom med innstendige bønner om forsoning, men ingen forsonende hånd ble rakt ut av et flertall som biskt krevde å fristilles fra kritikk.

Mange har kommet med blankouttalelsen "i et demokrati har flertallet rett, det er feigt å bare gå fra salen dersom man er i mindretall". På tide med litt demokratiskolering.
Absolutt på tide med demokratiskolering nå som endel beskrivelser av landstinget har kommet meg for øre. Det er virkelig skuffende å være endel av denne stille medlemsmassen for Hyperion nå for tiden.

(Lurer på om det er mulig å være medlem av en forening som er i Hyperion, uten å være medlem av Hyperion)
Gammel 29/10-2009, 22:01
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av Nightmare Vis post
(Lurer på om det er mulig å være medlem av en forening som er i Hyperion, uten å være medlem av Hyperion)
Det er opp til hver enkelt forening tror jeg, vet at KANDU hvert fall åpnet for dette på The Gathering, men krevde da at man måtte betale det ekstra mellomlegget det koster dem å ikke ha deg som medlem.
Svar med sitat
Gammel 29/10-2009, 22:51
SirGalrim sin avatar
SirGalrim SirGalrim er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av BT Vis post
Det er opp til hver enkelt forening tror jeg, vet at KANDU hvert fall åpnet for dette på The Gathering, men krevde da at man måtte betale det ekstra mellomlegget det koster dem å ikke ha deg som medlem.
Det er ikke mulig å være ordinært (=betalende) medlem av en forening uten å dermed være kollektiv medlem av Hyperion. Derimot er det flere medlemsforeninger som ordner det slik at du kan delta på deres arrangement uten å måtte melde deg inn. Det mest vanlige er da at man må betale tilsvarende sum som medlemskapet koster i ett slags ekstragebyr. Slik som BT skisserer.
Gammel 29/10-2009, 23:04
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av SirGalrim Vis post
Det er ikke mulig å være ordinært (=betalende) medlem av en forening uten å dermed være kollektiv medlem av Hyperion. Derimot er det flere medlemsforeninger som ordner det slik at du kan delta på deres arrangement uten å måtte melde deg inn. Det mest vanlige er da at man må betale tilsvarende sum som medlemskapet koster i ett slags ekstragebyr. Slik som BT skisserer.
Takk for presiseringen, Ryddige-Gaute.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 08:16.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia