Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Utenlandske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 1/10-2012, 10:24
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Standard En haug med nye og rå rollespill!

Jeg har anskaffet meg en hel gruppe med nye rollespill og alle ser ut til å klø meg på ganske riktig sted.

Shadow of Esteren nevner jeg først, for den er bare fantastisk! Reglene ser først ut veldig tradisjonelle, men de har mange små ting som gjør dem nyskapende. Det bruker en variant av Pendragons passion system, som de kaller The Ways - og her er det mye bedre anlagt (en måte å gi sin egen rolle konflikter). Dette er den første rollespillboken jeg har lest hvor bare 3 sider er kamp regler, men 20 sider brukes på mentale konsekvenser.
Selve settingen er litt som om hva hadde skjedd i England hvis kristendommen ikke hadde tatt over og den gamle religionen hadde fått utvikle seg. Og dette har på en måte skjedd, men så har to nye fraksjoner kommet inn i dette området, noen som følger en kristendom lignende religion og en annen fraksjon som nesten har bittelitt steampunk elementer over seg.
Hele settingen er skrevet fra journalene til en reisende mann, og det er så full av stemning, du vil spille her. Kunsten er det beste jeg har sett, fantastisk!
Jeg er ganske så sikker på at dette er mitt nye favoritt fantasy rollespill. Det er lite magi, det er veldig gotisk og masse mysterier, roller er normale folk, fokuset går på historien disse rollene skal være med å skape.

Star Wars: Edge of the Empire Fantasy Flight Games har laget et helt nytt Star Wars rollespill - og for meg sier det pang - dette er Star Wars. Vel, det er ike skikelig utgitt enda, men jeg har skaffet meg Beta boken.
Systemet er en massiv forbedring av hva man så i Warhammer 3rd edition, men uten noen deler - det som beholdes er unike terninger (er også en app til android og IOS for å rulle disse terningene).
Fokuset nå i begynnelsen er i Rebellion Era, og Edge of Empire tar for seg de mer kriminelle under elementene - så ingen jedier, selv om man kan lære seg force krefter på samme nivå som Luke i original trilogien.
Den lyse og mørke siden, slik den blir brukt i systemet har gått riktig vei. De som bruker kraften, samler opp kraft poeng, men det går raskere å bruke den mørke siden - dette gjøres med en terning som har lys og mørke side poeng. Det er flere mørke sider, men den lyse siden gir mer på hver side. Så man vil da ha poeng på begge sider og velge hvem man vil bruk fra.
Romskip har blitt mer abstrakte enn i de forrige versjonene, men til gjengjeld har det blitt mer cinematisk å ha romkamper.
Gleder meg skikkelig tilfrdag hvor jeg skal holde første spilling.

Yggdrasil er et viking rollespill som tar for seg mytologien som sann. Reglene er enkle og ikke så veldig unike. Et typisk målnummer system. Hvor det skinner er hvor godt forklart alle reglene er. Hvordan de har tatt troen på skjebenen som vikingene hadde og gjort det til en del av reglene. Og for en spillleder er biroller fantastisk bar lagt opp. Hvis man ikke skal lage en veldig viktig rolle, så er det et eget regelsystem for biroller som gjør at det tar sekunder å lage en ny rolle, og det er nok ferdige biroller i boken til å ta å bruke uten problemer.

Iron Kingdoms Roleplaying Game da har den kommet, vel utenom til meg da - men den kommer. Dette er et slags steampunk arcanopunk rollespill som kommer fra Warmachines/Hordes miniatyrkrigsspillet. Den bruker en modifisert variant av reglene fra miniatyrspillet. Så det er ikke noe tvil om at det er en del kampfokusert. Men den har gode sosiale regler som gir narrativ kontroll til spilleren som vinner en sosial konflikt. Kan ikke si så mye mer enn det før jeg har kloa i boken selv, men gleder meg stort.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 1/10-2012, 10:53
omega1no sin avatar
Medlem

Standard Sv: En haug med nye og rå rollespill!

Og jeg glemte!

Nights Black Agents siste rollespillet fra Pelgrane Press (folkene bak Trail of Cthulhu og 13th Age). Bruker Gumshoe systemet fra Trail of Cthulhu - men gjør mye nytt med det.
NBA er et spionspill, tenk Alias, James Bond, Bourne, Ronin - med forskjellige moduser avhengig om du vil ha mer action eller mer kalde krigen "Tinker, Tailor, Soldier - Spy". Gode regler for å bygge kontakter, spion utstyr og kamp passende slike settinger.
Men her er vrien, anatognistene er Vampyrer (nå tenker du sikkert, den gamle regla igjen...), men det er ikke noen fastlagt type. SL designer hva de er. Er de Bram Stoker varianter, eller parasitter som kommer fra en annen dimensjon som infiserer hjernen din? Reglene kan brukes til å lage mange andre overnaturlige ting - eller drite i det overnaturlig uten at spillet tar noe skade.
Rett og slett det best laga spionspillet jeg har lest, punktum!

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 1/10-2012, 11:18
Obiken sin avatar
Obiken Obiken er offline
Medlem

'Shadow of Esteren' skal jeg sjekke nærmere. Har ikke hørt noe om det før, men ble trigget av noe nå.
Svar med sitat
Gammel 1/10-2012, 11:28
omega1no sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Obiken Vis post
'Shadow of Esteren' skal jeg sjekke nærmere. Har ikke hørt noe om det før, men ble trigget av noe nå.
Den har akkurat blitt ferdig med kickstarter - skaffet meg spesialutgaven og fik mange godsaker. Hvis du liker Warhammer, Pendragon, Hârn og historiske rollespill - så tror jeg SoE gir en utmerket opplevelse. Det som solgte meg var at en av de større inspirasjonene var filmen In the Name of the Rose, som jeg elsker.

http://www.kickstarter.com/projects/...ows-of-esteren

Der får du en fin oversikt over rollespillet

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 2/10-2012, 11:36
Obiken sin avatar
Obiken Obiken er offline
Medlem

Ser absolutt ut som dette er noe jeg må ha. Takker for det tipset.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:11.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia