Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Utenlandske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13/11-2012, 08:45
buddha buddha er offline
Medlem

Standard Sv: Gi meg et godt Swashbuckling/pirat rollespill

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Løsaktige alver har jeg ikke vært borti, og jeg eier spillet og har spilt det mange ganger. Ei heller andre fantasyskapninger utover det som folklore kan omtale. I hvert fall ingen Tolkien-vesener.
Fairy, fay, sidhe, det norske språk har ikke de samme nyansene for disse alvene. Men jeg mener ihvertfall og huske at man kunne ha fay blood og slikt. Derav denne fleipete kommentaren om løsaktige alver.

Uansett.
Takk for mange gode innspill

Gaute

Sist endret av buddha; 13/11-2012 kl 09:55
Svar med sitat
Gammel 13/11-2012, 10:12
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av buddha Vis post
Fairy, fay, sidhe, det norske språk har ikke de samme nyansene for disse alvene ...
Trist å høre en oppegående nordmann si slikt ...

alv
fe
vette
hulder
tusse
haugfolk
vord
blåkall
tomte
nisse
oskereia
deildegast
utburd
lyktemenn

osv.

Nok å ta av.
Gammel 13/11-2012, 10:22
buddha buddha er offline
Medlem

Jeg synes nå ingen av de dekker de irske Sidhe som holder til i Tir-Nan-Og.
Det er et ganske langt sprang fra fjøsnisser til sidhe, derfor valgte jeg å bruke den mer generiske alver. Vi har ikke de samme nyansene på norsk selv om vi har mange varianter av underjordiske vesner. Jeg tror også man vil slite litt om man prøver og finne engelske ord for alle de særnorske underjordiske.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Trist å høre en oppegående nordmann si slikt ...

alv
fe
vette
hulder
tusse
haugfolk
vord
blåkall
tomte
nisse
oskereia
deildegast
utburd
lyktemenn

osv.

Nok å ta av.

Gaute
Svar med sitat
Gammel 13/11-2012, 10:51
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Sitat:
Det er et ganske langt sprang fra fjøsnisser til sidhe, derfor valgte jeg å bruke den mer generiske alver. Vi har ikke de samme nyansene på norsk selv om vi har mange varianter av underjordiske vesner. Jeg tror også man vil slite litt om man prøver og finne engelske ord for alle de særnorske underjordiske.
Tja. Alvene er mer eller mindre identiske med keltisk aes sidhe, og dverger/mørkalver med daoine sidhe? Keltisk og norrøn mytologi har utvekslet motiver siden steinalderen.

Alvissmål er et læredikt om de viktigste maktene og verdens inndeling i mytologien; dvergen Allvis blir spurt ut om alle tings navn hos verdens ætter.

Tor kvad:
"Seg meg då, Allvis -
koss alt er laga
eg vonar, dverg, du veit:
seg kva himmelen,
av hav runnen,
heiter i kvar heim?"

Allvis kvad:
"Himmel i Mannheim,
høgkvelv hjå gudar,
vind-vevar hjå vaner,
segjer uppheim jotnar,
alvar fagerloft,
dvergar drjupande sal."

Så vi har mennesker, åser, vaner, jotner, alver og dverger, og i noen vers nevnes også de som holder til i Hel. De er ikke "raser" som man tolket det på 1800-tallet, men en slags flytende "samfunnsroller" i den kosmiske sammenhengen. Mange av navnene på Tomas liste er kanskje lettere forstått som en rekke fenomener fra forskjellige tider i de siste 800 årenes folketro som man mente ble forårsaket av makter fra ett av disse "domenene". Utover i middelalderen blir Helheim, Dvergene og Alfheim gjerne slått sammen til ett "underjordisk" eller skjult rike som endrer lokasjon og egenskaper alt ettersom det passer eventyret. Antar at også Åsgård og Vanaheim forsvinner eller blandes inn.
Svar med sitat
Gammel 13/11-2012, 11:09
buddha buddha er offline
Medlem

I stand corrected.

Skjønt begrepet alv sett i forhold til nyere folklore her på berget er vel ikke høyreiste og vakre vesner som sidhe, men heller små og av den sorten vi assosierer med fe

Nok om alver og språk.

Jeg vil ha mer swashbuckling og karibiske pirater.

Gaute
Svar med sitat
Gammel 13/11-2012, 11:09
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

AAAnyway, komparativ mytologi er pyttelitt off topic, tror jeg...

En utfordring med velskrevne historiske spillbøker er å levere alt det fine stoffet til spillbordet. Man kan jo satse på at spillerne har dyppet hjernen i piratfilmer før man begynner å spille, men spesielt der hvor spillerne skal ta egne initiativ lønner deg seg at de har tilgang til en del detaljer om hvordan verdenen henger sammen som ikke nødvendigvis forklares i popkulturreferansene. Det gjør at man får en rikere opplevelse - man vet hva som står på spill, hvilke muligheter som finnes, og kan spille deretter.

Tar gjerne tips på hvordan man gjør det uten å starte hver scene med en forelesning i historie
Svar med sitat
Gammel 13/11-2012, 11:15
buddha buddha er offline
Medlem

Mitt problem akkurat på det området der er ca 1 års fartstid på seilskuter, noe som gjør at jeg har en tendens til å korrigere GM litt vel mye hvis jeg er spiller og setter min karakters bein ombord i en fullrigger.

Utfordringen som GM vil jo da være og ikke bli for deskriptiv når andre ikke har min kunnskap om livet ombord på ei seilskute.

Gaute
Svar med sitat
Gammel 13/11-2012, 12:31
Medlem

Sitat:
Nei, ingen av våre alvefolk holder til Tir-Nan-Og. Men huldrene, eller haugfolket, bor likefullt under jorda, slik sidhe'n gjør, og de er flotte folk med store rikdommer. Det er nok mer som ligner enn som skiller her.

Jeg syns det er mer interessant å utforske huldra og haugfolket, men driv du på med de irske kusinene!
Gammel 13/11-2012, 12:45
buddha buddha er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Jeg syns det er mer interessant å utforske huldra og haugfolket, men driv du på med de irske kusinene!
Nå var det vel strengt tatt pirater jeg var på jakt etter og ikke alver. Det var vel heller en kommentar til fantasyelementene i 7th sea spillet som satte igang den voldsomme alveavsporingen. I piratsammenheng så er finner jeg underjordiske både av norrøn og keltisk opphav ganske unintresant. Havfruer kanskje, men ikke underjordiske.

Så om det ikke er vettene dine har sjørøveri som bigesjeft så er ikke dette riktig sted og fortsette diskusjonen om dem.

Gaute

Sist endret av buddha; 13/11-2012 kl 12:54
Svar med sitat
Gammel 13/11-2012, 13:11
Medlem

Gaute; har du gjort en nisse sur, som nå gjør livet ditt surt?

før syntes jeg pirater var veldig morsomt å leke med, som en fantasi, men etter å ha sett utallige nyhetsoppslag om moderne pirater og deres brutalitet, har jeg fått litt avsmak på det.

Bokmerker

Emner
pirater, swashbuckling

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:02.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia