Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Utenlandske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17/12-2005, 00:32
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard Sv: Norske nvn på DnD klasser.

Ok la meg prøve meg:
Bard: Skald (er åpenbart, Barde er iflg wikipedia "Skip med forsterkning i stavnene."
Barbarian: Berserker, Viking (hvis vi skal tro Yngvar Ustvedt)
Cleric: Prest, Gode (Norrøn prest), Gydje (kvinnelig sådan)
Druide: Galdrmann (en som synger trollsang)
Fighter: Hirdmann
(Fjern Monk forøvrig)
Paladin: Hvis denne klassen i det hele tatt skal finnes, så bør de hete Odins Ravner eller Tyrs Brorskap.
Ranger: Farmann/Ferdamann er helt greit.
Rogue: Utleg (Fredløs). En mann som stikker andre i ryggen er en nidning og har ingen plass i det norrøne samfunn. Med mindre de andre spillerne allerede er på samfunnets skyggeside, med en del blodhevner under beltet ser jeg ikke at de vil ha med en slik å gjøre (bortsett fra å drepe han).
Sorcerer: Seidmann
Wizard: Fródmann, Frode (Fród betyr vis og passer bra med wizards fokus på lærdom fremfor talent som hos sorcerer).

Aristocrat: Herser (stormann med egen hær), Jarl (Da sankker vi høylevel Aristocrat)
Warrior: Leidang (en slags milits)
Gammel 9/01-2006, 15:25
DmMagnus sin avatar
DmMagnus DmMagnus er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Re: Norske nvn på DnD klasser.

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT
Seidmann eller Galdrmann tenker jeg hvis det skal være norrønt. Av de to er vel kanskje Galdr (også kjent som gann på moderne norsk) det mest like Druidisk magi.
Haakon
Har egentlig ikke så mye peiling på "norrørnt norsk" men Galdrmann høres jo bra ut!

Svar med sitat
Gammel 13/01-2006, 14:01
Crowax78 sin avatar
Crowax78 Crowax78 er offline
Forbundsstyret (vara)

Cool Re: Norske nvn på DnD klasser.

Ranger = Veidemann
Svar med sitat
Gammel 17/03-2006, 06:19
Trencher Trencher er offline
Medlem

Standard Re: Norske navn på DnD klasser.

Fant er knallbra navn for rouge! I min kampanje så er wizard magiker og sorcerer trollmann, bard er skald og fighter er kriger, rouge er tyv og paladin er paladin. Cleric er prest og monk er munk.
Svar med sitat
Gammel 17/03-2006, 08:49
Erchamion sin avatar
Erchamion Erchamion er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Norske nvn på DnD klasser.

Sitat:
Rogue: Utleg (Fredløs). En mann som stikker andre i ryggen er en nidning og har ingen plass i det norrøne samfunn. Med mindre de andre spillerne allerede er på samfunnets skyggeside, med en del blodhevner under beltet ser jeg ikke at de vil ha med en slik å gjøre (bortsett fra å drepe han).
Det er ikke nødvendigvis i ryggen da.. Han bare veit hvor det gjør vondt å bli truffet, å klarer å lure rapier'n sin akkurat der. Men han trenger jo selvfølgelig overraskelsesmomentet I kamp kan han jo slå forfra..

Jack Luton - Ærens Hånd
Cird'an Galasciencio - Tilbake til de Onde Elementers Tempel
Svar med sitat
Gammel 17/03-2006, 09:05
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard Sv: Norske navn på DnD klasser.

Hele poenget mitt var at i et norrønt samfunn så vil en rogue ikke kunne passe inn. Han vil bli regnet som fredløs relativt kjapt.
Gammel 17/03-2006, 17:22
Trencher Trencher er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Norske navn på DnD klasser.

Men det var jo fredløse mennesker i norrøne sammfunn.
Eller mener du at klassen fant ikke passer inn for at ingen individer i et norrønt sammfunn ville utvikle de ferdighetene og talentene som fant klassen har?
Svar med sitat
Gammel 18/03-2006, 12:10
Crowax78 sin avatar
Crowax78 Crowax78 er offline
Forbundsstyret (vara)

Cool Re: Norske navn på DnD klasser.

Fantest vel tyvradder da også,men dei var kanskje ikkje av typen som ga seg ut for å være tyv da....kanskje ein heller kar som kunne snakke godt for seg(og så klart kunne andre triks om ikkje noen såg på)
Svar med sitat
Gammel 18/03-2006, 13:03
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard Sv: Norske navn på DnD klasser.

Fant har ikke noen sammenheng med det norrøne samfunn. Roma-folket utvandret ikke fra india før på 1300-tallet og selv om Fanter ikke nødvendigvis er av Roma-slekt så har de vært inspirtert av kulturen og dermed ikke eksistert før tidligst i høymiddelalderen og sannsynligvis ikke før tidligst renessansen. Fant har derme ingenting å gjøre med vikingtiden og en nidning som overfaller folk i bakhold vil før eller siden ende som fredløs.
Gammel 25/06-2006, 01:47
TorAK sin avatar
TorAK TorAK er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Norske nvn på DnD klasser.

Sitat:
Ok la meg prøve meg:
Bard: Skald (er åpenbart, Barde er iflg wikipedia "Skip med forsterkning i stavnene."
Barbarian: Berserker, Viking (hvis vi skal tro Yngvar Ustvedt)
Cleric: Prest, Gode (Norrøn prest), Gydje (kvinnelig sådan)
Druide: Galdrmann (en som synger trollsang)
Fighter: Hirdmann
(Fjern Monk forøvrig)
Paladin: Hvis denne klassen i det hele tatt skal finnes, så bør de hete Odins Ravner eller Tyrs Brorskap.
Ranger: Farmann/Ferdamann er helt greit.
Sorcerer: Seidmann
Wizard: Fródmann, Frode (Fród betyr vis og passer bra med wizards fokus på lærdom fremfor talent som hos sorcerer).

Aristocrat: Herser (stormann med egen hær), Jarl (Da sankker vi høylevel Aristocrat)
Warrior: Leidang (en slags milits)
Jeg syntes samtlige av disse var veldig gode. Får nesten lyst til å lage en kampanje med norrønt preg bare for å få sjansen til å bruke disse oversettelsene.

Siden det er mange måter å oversette et ord på, som f.eks. rogue, ville jeg kanskje sett an rollepersonen. Én rogue kan være en tyv, mens en annen rogue overhode ikke er tyvaktig. Mens én ranger kan være en ferdamann kan en annen ranger være en speider.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
d&d, oversettelse

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Oppfordring - navn i signatur Ispinne Rollespill.net 19 9/11-2004 21:51
Skifting av navn på Sludder og Vås Regnbue Andre diskusjoner 32 21/07-2004 19:38
Byttet navn *Black Mamba* Andre diskusjoner 8 28/04-2004 10:57
Norske Rollespill-siden matthijs Rollespill generelt 13 9/02-2004 14:43
Klasser: Hjelp eller hindring? Exar Spillskaping 33 8/02-2004 20:42

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:38.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia