Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 11/12-2009, 08:43
Obiken sin avatar
Obiken Obiken er offline
Medlem

Standard Barn i rollespill: sex, vold og rølp?

I tråden om rollers identitet og seksualitet så ble det diskutert litt om formidling av holdninger til seksualitet til barn av voksne. Siden det er litt på kanten av den andre trådens fokus, men ett meget interessant tema så stiller jeg spørsmålet her.

Hvem bør få, eller ikke få, lov til å formidle holdninger til seksualitet i ett rollespill med barn som deltagere? Hvordan kan det gjøres? Og i hvilken grad gjelder dette for de nesten like betente temaene vold og alkohol?

Husk at dette ofte er veldige personlige temaer for de fleste, spesielt de som har ett oppdrageransvar, så vær forsiktigere enn vanlig når man argumenterer for en side av saken.

Sist endret av Obiken; 11/12-2009 kl 09:50 Begrunnelse: skrivefeil, ingen endring i innhold
Svar med sitat
Gammel 11/12-2009, 08:57
Erling Rognli sin avatar
Erling Rognli Erling Rognli er offline
Medlem

Standard Sv: Barn i rollespill: sex, vold og rølp?

Man bør også huske på at barn ikke er noen enhetlig gruppe. Det er forskjell på barn på 12-13 og barn på 7-8, for eksempel. Jeg tror det er bra om man spesifiserer hvilken aldersgruppe man tenker på når man poster noe i denne tråden.
Gammel 11/12-2009, 09:06
Obiken sin avatar
Obiken Obiken er offline
Medlem

Jeg har drevet med barne- og ungdomsarbeid siden jeg var ungdom selv. Og i de formene jeg har vært ansvarlig for (speider, idrett) så er det begrenset hvor mye man kommer inn på sånt med barn. Men i en rollespillsammenheng så vil dette være mye lettere å komme inn på, og noe man nok må ta en stilling til ganske fort. Jeg har også fått en sønn, men det blir en stund før det blir en aktuell problemstilling i forhold til ham.

Selv om det ikke er så lenge siden jeg som voksen har spilt med tenåringer (15-16 år), så er det lenge siden jeg har spilt med barn som en eldre, ansvarlig person. Så jeg har egentlig ikke formet helt en mening på hva jeg synes er greit her.

I vårt samfunn så har det blitt mer og mer at de med oppdrageransvaret (foreldrene) bruker forskjellige aktiviteter for barna, og dermed gir ansvar for barna til andre. Skolen er forankret med tydelige ansvar og retningslinjer for dette, men hva med andre former for aktiviteter. I mange aktiviteter så behøver man ikke å ta stilling til det utover litt generelle normer, som at jenter og gutter dusjer separat, og at man er en trygg kontaktperson dersom barnet har problemer. Men i rollespill så kan man lettere belyse alle aspekter ved livet, og seksualitet er en del av dette.
Svar med sitat
Gammel 11/12-2009, 09:25
Obiken sin avatar
Obiken Obiken er offline
Medlem

Thomas har spilledet profesjonelt for barn i flere år, og hatt mange fornøyde barn og foreldre som kunder. Her er ett eksempel på hvordan han har taklet dette i spill.
Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
I dag spillte jeg med tolvåringer, og med dem er det lite hensiktsmessig å gå i detalj på slike greier, men å vise at de voksne rollene har slikt i livene sine er bra. Så vi ruller terninger for flørt, og nøyer oss med å si at den ene rolla har høy i håret morgenen etter. Og da gliser tolvåringene, og syns det er kult.
Så dette fungerer tydeligvis veldig greit i hans spill med tolvåringer. Han forteller også at foreldrene har fått detaljerte forklaringer fra barna om det de har spilt, og de har synes det har vært bra og positivt.

Det jeg lurer på i denne sammenheng er i hvilken form er foreldrene forberedt i forhånd for at dette dukker opp? Er det eksplisitt diskutert på forhånd?
Svar med sitat
Gammel 13/12-2009, 10:45
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

De "eksplisitte diskusjonene" mange her er opptatt av å ta før spillingene sine, opplever jeg som et forsøk på å gardere seg mot noe de opplever som farlig. Rollespill er en kaotisk form, som trigger kontrollbehovet i mange, og gjør at de må forsøke å finne trygghets-mekanismer som "sikrer" dem før spillet. Det er for meg feil måte å gå inn i rollespillet på. Det hemmer samspillet, og stenger dører som kunne stått åpne for spennende lek.

Det er deres valg, ikke mitt.

Mitt valg er å være åpen for samspillet. Jeg dyrker samspillet med sansene åpne for hvordan andre opplever det, og med så ubundne kreative krefter som mulig. Jeg mener det er viktig å ha vilje til å følge og ta ansvar for det spillet setter i gang. For meg gjelder dette både i samspill med voksne og med barn.

Er klar over at dette er på sida av diskusjonen, men jeg opplever ikke denne diskusjonen som veldig relevant, egentlig. Den berører ingenting som noensinne har vært vanskelig i mine spillinger eller for mine unge spillere.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 13/12-2009 kl 10:46
Svar med sitat
Gammel 11/12-2009, 09:14
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Uskyldens tid er forbi.

Selv som lærer og deloppdrager av 170 ungdommer mellom 15 og 18, må jeg si at som barnløs blir det synsing og upresis spekulasjon uansett hva jeg bidrar med her.

Likevel:
Jeg tror - er ganske overbevist om - at barn i egen lek (i alle aldre) utforsker disse områdene uten voksne til stede. Dette er jo naturlig, og bør om ikke oppmuntres, så i alle fall ikke frarådes overfor ungene. Med en gang en voksen er til stede anses leken som luguber eller tvilsom. Dette er fordi vi er pedoparanoide i dagens samfunn. Lærere "har ikke lov" til å klappe en elev på ryggen eller ha en sjuåring på fanget, i frykt for hva foreldre vil si til det. Mange lærere helt opp i ungdomsskolen skipper seksualkapittelet i naturfagboka fra undervisninga fordi det er ukomfortabelt å lære unger om hvor tissen skal inn og sånt. Samtidig vet jo alle som har vært unger selv at det er ukomfy å høre mamma og pappa fortelle om hvordan man lager barn.

Jeg liker å tro at jeg som forelder faktisk ville tatt sjansen på å la andre voksne fortelle ungene mine om sånt, såfremt jeg hadde møtt dem på forhånd og "fått feelingen", for å si det sånn. Jeg ville kanskje vært litt lettet over at jeg ikke hadde behøvd å gå like mye inn på det selv.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 13/12-2009, 17:07
Herman sin avatar
Herman Herman er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Obiken Vis post
Hvem bør få, eller ikke få, lov til å formidle holdninger til seksualitet i ett rollespill med barn som deltagere?
Det er det faktisk ganske enkelt å svare på.
Det er nemlig ungene som må få lov til å avgjøre det.

Sex bør være et ikke-tema (gjerne slik Tomas beskriver det...) med mindre ungene selv velger å stole så mye på deltagende voksenpersoner at de trekker inn temaet selv.

Sitat:
Hvordan kan det gjøres?
Det viktigste er å huske at ungene viser en enorm tillit til voksenpersonen ved i det hele tatt å bringe temaet på bane.
Respekter ungenes grenser, dine egne grenser, og norsk lov. Vær tydelig, husk at din oppgave er å formidle dine egne holdninger og verdier, og ut over det trenger du kun å markere at andre har andre verdier og holdninger.

Sitat:
Og i hvilken grad gjelder dette for de nesten like betente temaene vold og alkohol?
Vold og alkohol hører til i en helt annen skuff.
Vold er fundamentalt og uunngåelig i rollespill med unger, og bortsett fra at du ikke skal spille rollespill i det hele tatt med unger som ikke skjønner forskjellen på fantasi og virkelighet ser jeg liten grunn til å behandle unger anderledes enn voksne.

Når det gjelder alkohol er omverden så opptatt av å formidle sine (sinnsvake og selvmotsigende) holdninger til alkohol at det umulig kan skade om ungene får oppleve en voksenperson som har et gjennomtenkt, avbalansert, og internt sammenhengende syn på alkohol.
Svar med sitat
Gammel 14/12-2009, 19:23
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Barn i rollespill: sex, vold og rølp?

Når jeg vokste opp så så jeg på TV serier som Transformers, Biker mice from Mars, Turtels og ligende og tilsvarende bøker og tegneserier og filmer, når jeg var blitt mer voksen så la jeg merke til at det var en periode hvor alt til barn skulle være anti vold, det bar Teletubbis og rosa fluff dotter over alt. Det ble ramaskrik når Harry Potter kom og gjorde det populært med ting for barn hvor det faktisk skjer vold. Historier for barn ble faktisk spennende igjen.

Jeg tror det er viktig at rollespill for barn også er spennde, og spenning inkluderer at karakterer kan bli skadd, men man kan jo moderere beskrivningen av den volden etter hvor gamle barna er. I steden for å beskrive hvordan Ole blir maltraktert, halshugget og sløyet så involder flyr, så kan man beskrive hva piratene gjør med Ole på en litt mindre grafisk måte.

Det samme med sex. Man kan godt ha kyssing og hvis barna er i rett alder til at slikt er utrolig spennende stirring på formene til den flutte barbar damen, men man trenger jo ikke å beskrive ting indgående. Og når to akrakterer skal ha sex så kan man gjøre det som i gamle TV serier, man beskriver at de går inn på soverommet sammen og så at de vokner opp sammen neste dag. Man trenger ikke detaljene hvis man spiller med barn.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 14/12-2009, 22:24
trellian trellian er offline
Medlem

Jeg tror ikke Teletubbies hadde den samme aldersmålgruppen som Transformers, men jeg er helt enig med deg i at underholdning for barn ikke er den samme som på 80-tallet. Du finner ikke serier som GI Joe, Transformers og He-Man nå lenger. Og det har da blitt folk av oss og.
Gammel 14/12-2009, 23:02
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Barn i rollespill: sex, vold og rølp?

Nei du har vel kansje rett i det, men selv seriene jeg så når jeg var i teletubbies alder så skjedde det noe, jeg husker at min absolutte favoritt film som småjente, vi leide den til enten tre eller fire års dagen min var Rescue at Midnight Castle. Den hadde drager og soldater og selv om volden ikke var grafisk så var det slossing. Og dette var beregnet på små jenter. Det hører dog med til historien dog at min mor ikke lot meg vise filmen på bursdags selskapet mitt, hun leide en snillere film til det.

Her er foresten filmen noen har lagt den ut på Youtube. Jeg synes det var gøy å finne den igjen. http://www.youtube.com/watch?v=JabXQ...eature=related

Uansett mesteparten av de tingene jeg så på selv når jeg var lita jente hadde action i seg, det var skurker og helter og slossing. Og hvis jeg skulle lede rollespill for barn så ville jeg ha hatt med slossing, men var det små barn så ville ikke volden blitt beskrevet så veldig grafisk.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.

Sist endret av Hagazussa; 14/12-2009 kl 23:05 Begrunnelse: Rettet skrivefeil.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
barn, diskusjon, seksualitet

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:06.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia