Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26/12-2005, 21:36
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Re: Rollespillenes ordliste

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver
Mørkrids Metode-begrep har vist seg å være halvkontroversielt i diskusjoner på norske rollespillforum.
Ja, og på amerikanske og svenske fora. skal skrive mer om det senere, når jeg har tid. Nå er det eksempelspill på Fabulaforumet og siden Dickens på TV.
Gammel 26/12-2005, 21:39
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Virkeligheten
Det fysiske "ekte" kosmos der rollespillets spillere lever ut sine "egentlige" liv. Motsvarer fellesfabelen og spillverdenen som representerer fiktive kosmoser (kosma?). V. kjennetegnes bl.a av mangel på rolleark. V. må for all del ikke forveksles med spillverdenen i rollespillet "Reality: the Disappointment"
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 27/12-2005, 10:08
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

For diskusjonens skyld vil det også være viktig å skille imellom:

Konflikt prøving:
en prøve hvor utfallet bestemmes av spilleren's intensjon og hva som står på spill. (eng. Conflict Resolution)

Oppgave prøving:
en prøve hvor utfallet avgjør om rollene klarer en oppgave eller ei. (eng. Task Resolution)

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 27/12-2005, 11:26
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Det kan kanskje også være nyttig om vi i ordboka/leksikonet skiller mellom veletablerte uttrykk som er lite kontroversielle utover oversettelse og nøyaktig definisjon (birolle, spilleder, rolle, kampanje) og begrep som tilhører en bestemt teori (konfliktprøving, oppgaveprøving, fellesfabel, sceneavklaring). Det kan også være fint å skrive hvilken teori begrepene kommer fra (nøkkelmanifestet, trefold, Big Model, Turku, dogme99, etc).
Svar med sitat
Gammel 27/12-2005, 11:28
Medlem

Enig med Ole Peder. Det kan kanskje lønne seg å tenke litt gjennom hvilke generelle temaer man skal ha. Er ikke sikker på om de som nå er satt opp er tilstrekkelige. Noen som kan tenke gjennom det og poste et nytt forslag?
Gammel 27/12-2005, 11:33
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Konflikt mot oppgave løsning er ikke så mye teori, men teknikker (metoder) for å behandle resultatet av en Prøve.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Svar med sitat
Gammel 28/12-2005, 23:21
audun audun er offline
Medlem

Liker ikke ordet Drømmetilstand noe særlig. Suspension of Disbelief er mer eller mindre selvforklarende, drømmetilstand høres ut som et kryssord-begrep for å sove. Dekker "Fortellingens troverdighet" det samme? "Tilsidesettelse av mistro" er liksom litt tungvint, selvom det er en direkte oversettelse.
Svar med sitat
Gammel 29/12-2005, 00:52
Medlem

Jeg mener det finnes et eget begrep for dette på norsk. Jeg kan bare ikke komme på hva det er. Inntil det dukker opp foreslår jeg å akseptere fiksjonen som et noenlunde brukbart begrep for dette fenomenet.
Gammel 29/12-2005, 01:41
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av audun
Liker ikke ordet Drømmetilstand noe særlig. Suspension of Disbelief er mer eller mindre selvforklarende, drømmetilstand høres ut som et kryssord-begrep for å sove. Dekker "Fortellingens troverdighet" det samme? "Tilsidesettelse av mistro" er liksom litt tungvint, selvom det er en direkte oversettelse.
"Suspension of disbelief" er et av disse knusktørre begrepene som det engelske språket er fullt av, men som ikke fungere så bra på norsk. Det er Samuel Taylor Coleridge som står for dette.

"Tilsidesettelse av mistro" er en ganske direkte oversettelse, men funker som sagt etter min mening dårlig på norsk. Si i det minste "utkobling av mistro", så sparer du tre stavelser.

"Fortellingens troverdighet" bommer helt, drømmetilstand handler jo om å _glemme_ fortellingens troverdighet.

Men jeg er enig i at "drømmetilstand" ikke er ideellt, og muligens egnet for misforståelser. Men det er i det minste kompakt og hånterlig. Det handler om å være åpen for å godta det absurde.

"Å akseptere fiksjonen" er jo nesten en hel setning, åtte stavelser og alt for tungt for å kunne brukes som et fast uttrykk.

Noen andre forslag på sparket:

"Vanskepsis"
"Tvilutkobling"
"Fabelaksept"
"Eventyrsluking"
You have been pwned by a grue.

Sist endret av Håken; 29/12-2005 kl 01:43
Svar med sitat
Gammel 29/12-2005, 08:48
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Ikke for å spore av men suspension of disbelief handler ikke om å glemme historiens troverdighet, men om å glemme at en forteller en historie. (og dette er en diskusjon for en annen tråd, så beklager).

Fiksjonsaksept?

Så lenge begrepet er over tre bokstaver så kommer det til å bli forkortet i en diskusjon uansett. Jeg er lat, og liker ikke keyboardet mitt.

Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:09.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia