Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29/12-2005, 09:25
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Re: Rollespillenes ordliste

Om vi ikke finner det begrepet som er etablert for dette fenomenet, tror jeg vi må akseptere den vanlige norske måten å gjøre det på: å gjøre en ordsammensetning som forteller hva vi mener. I så måte mener jeg det er greit å bruke "å akseptere fiksjonen". Det er nesten en setning, ja, men det funker likevel

Finn noen teaterfolk å spørre. Det er godt mulig at de kjenner et godt begrep for det. Om de ikke gjør det husker nok jeg feil, og da tror jeg man må akseptere en form for omskriving.
Gammel 30/12-2005, 10:18
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Jeg har forsøkt å finne et etablert norsk ord, men det virker som om det ikke finnes. I hvarfall ikke ennå.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 30/12-2005, 10:24
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Hva med bare å bruke ordet Inlevelse, det er ikke en perfekt oversettning, men av og til må man gi opp en perfekt oversettning og finne noe som fungerer i steden.
Svar med sitat
Gammel 30/12-2005, 14:03
Medlem

Jeg har gått gjennom og klargjort det som stod om...

Metode
Det samlede utvalget av redskaper spillerne av et rollespill har til rådighet for å drive sitt interaktive drama, eller for å skape fiksjonen. Det inkluderer
- samspill (ledelse)
- improvisasjon
- fortellerteknikk
- rolletolkning
- konfliktsystem
- spillsesjon

Metoden er å forstå som hvordan vi spiller spillet, inkludert alle elementer som er en del av dette. Miljøet er ikke en del av metoden, men brukes som grunnlag for anvendelsen av denne (miljøet er å forstå som de forhåndgitte elementene i den fiksjonen vi leker oss med i rollespillet). Når en gruppe spillere leker seg med miljøet, gjennom bruken av en metode, skapes det dramaet eller den fiksjonen som er rollespillets mål.

Også redskaper som ikke står i spillboka kan være en del av metoden.

Forklaring av punktene:

Sampill: Interaksjonen mellom flere deltagere er et av de definerende elementer i rollespillet som form. Samspillet kan har mange former og rammer, og foregå innenfor mer eller mindre strenge regimer. Som oftest er regimet som velges et forsøk på å støtte opp under spillets drama, slik at "reglene" for samspill er de beste for sjangeren man spiller. Metodiske grep med samspillet kan både definere deltagernes individuelle oppgaver og ansvarsområder (f.eks. skillet mellom spilleder og spillere) og definere hvordan roller skal samspilles (alltid direkte tale, alltid i konflikt, alltid venner, osv.). Det er viktig å forstå at dette punktet inkluderer spilledelse, men ikke begrenser seg til det.

Improvisasjon: Improvisasjon er et sentralt element i rollespill. som del av metoden er det med på å legge grunnlaget for deltagernes behandling av miljøets elementer. Det er vanligvis meningen at deltagerne skal dikte med og "gi liv" til miljøets elementer. Det er først når improvisasjonen inkluderer et element i dramaet at det blir en del av "det egentlige rollespillet" (det som skapes i spillsesjonen, ikke det som står i en bok).

Fortellerteknikk: Det fortelle hva man gjør eller hva man ser, eller å beskrive et sted eller en hendelse, er et sentralt redskap i alle verbale rollespill. Klassiske fortellerteknikker som korter tid, driver opp tempo i scener, skifter dramaets fokus, bygger opp stemning, osv, er alle i bruk i verbale rollespill. Dette er en del av deres metode.

Rolletolkning: Det å spille rollen sin, eller en birolle, er en sentral del av metoden. Det er mange forskjellige måter å gjøre dette på, noe som avspeiles i de elementer en rolle bygges opp med, den sjangeren som velges, og de råd som gis til spillere og spilledere. Uansett hvordan det gjøres så er det et av de definerende elementer i rollespillet som form, og en del av metoden.

Konfliktsystem: Å trille terninger for å finne ut hvordan det går med rollen, er en del av metoden. Å avgjøre alle konflikter med avstemning, eller ved bruk av dramapoeng, eller tilfeldig, er en del av konfliktsystemet, og dermed noe vi gjør innenfor spillets metode. Konfliktsystemet brukes for å drive spillet videre, for å regulere forholdene mellom spillets elementer på en upartisk (eller partisk) måte, og for å mate dramaet med effekter som gir best mulig innlevelse/dramatikk/morskap blant spillerne.

Spillsesjon: Dersom vi henger opp mørke gardiner og tenner massevis av stearinlys i rommet, så er det en del av metoden. Om vi fyller bordet med potetgull og sjokolade og spillebøker og terninger og mobiltelefoner, så er det også en del av metoden. Dersom vi spiller med venner, er det en del av metoden. Dersom vi spiller uten pauser, eller med hyppige kioskturer, er det metodiske grep. Metoden begrenses ikke til ting vi velger bevisst. Den omfatter alt vi kan påvirke for å endre spillets forutsetninger eller muligheter.
Gammel 30/12-2005, 15:07
Hagazussa sin avatar
Medlem

Problemet er når man blander masse sterinlys med hauger av bøker på bordet da får man morroa av brann og hylende rollespillere som prøver å redde sin ekjære små skitene bøker som de er mere glad i en kjæresten, men det kan jo også være gøy.
Svar med sitat
Gammel 30/12-2005, 16:44
Medlem

Å brenne opp bordet er et sterkt metodisk virkemiddel
Gammel 4/01-2006, 17:36
Medlem

- Bordrollespill
Et rollespill som vanligvis spilles rundt et bord, der spillerne sitter ansikt til ansikt, vanligvis med hvert sitt rolleark. Det kalles også "verbalt rollespill" eller "dialogbasert rollespill" fordi spillet skapes i dialog mellom spillerne. Dette er den opprinnelige formen for moderne rollespill, den som ble skapt med spillet Dungeons & Dragons. Andre former for rollespill springer ut fra denne, slik som laiv (levende rollespill), postrollespill, datarollespill (adventuregames) og nettrollespill (grafikk- og tekstbaserte).
Gammel 4/01-2006, 19:08
Hagazussa sin avatar
Medlem

Bordrollespill? jeg tror da jeg foretrekker table top.
Svar med sitat
Gammel 4/01-2006, 19:42
Medlem

Tabletop (ett ord): the top or surface of a table

(The Concise Oxford Dictionary)

Tror dette oversettes med bordplate. Foretrekker du bordplate fremfor bordrollespill !?

Forresten tror jeg dette initiativet er friskt nok til at moderatorene kan sette tråden på toppen av forumet. Det virker som den almenne holdningen er at dette er nyttig og bra. La oss følge det opp, og la det ligge som en godt synlig ressurs på toppen.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 4/01-2006 kl 19:45
Svar med sitat
Gammel 4/01-2006, 20:28
Hagazussa sin avatar
Medlem

Vel nei fordi bordplate ikke har den mening på norsk, men bare glam meg, jeg skal gå min vei, jeg har egentlig ingenting i en oversette engeslk til norsk tråd å gjøre, kos dere.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:30.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia