Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22/01-2006, 03:29
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Re: Rollespillenes ordliste

Sitat:
Opprinnelig postet av Gorby
Det er noe med ordet harve som jeg forbinner mer med sex enn vold.
Jeg tror uttrykket "å harve over et kvinnfolk" er mannfolkprat av verste merke, og ikke noe du skal prøve på dama di, Michael.

Bortsett fra det så er "harve" noe man gjør med jordet etter man har ploget, for å jevne ut før kornet blir sådd. Det gjøres med en harv. Prøv å tenke deg hvordan det er å bli overkjørt av en diger stålbørste full av tjue centimeter lange pigger og en to tonn tung stein på toppen, så skjønner du hvorfor dama di ikke ville like det, og hvorfor "å harve noen" faktisk handler om... eh... vold litt i overkant av det vanlige.

Gammel 13/02-2006, 15:21
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

*bump*
_forslag om sticky_
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 6/07-2006, 13:49
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Hjerneskade
Uttrykk oppfunnet av Ron Edwards. Brukes originalt om innlærte vaner mange spillere av White Wolfs Storyteller-spill har. Hjerneskadde spillere forventer å være bipersoner i historier og fabler som er laget på forhånd av spillederen eller splatbok-forfatterne.

Motsatsen til en hjerneskadd spiller er en som bidrar aktivt til spillets handling og setting. I følge Edwards er ofte helt ferske spillere mye dyktigere til dette enn sk. erfarne rollespillere (som har spilt mye Storytellerspill eller andre trad. spill som D&D)
Svar med sitat
Gammel 6/07-2006, 13:56
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Interaksjonskoder
Antagelser hos spillerne som skaper mønster i improvisasjonen når man spiller rollespill. I. handler om ting og hendelser som er "passende" i handlingen og kan være basert på sjangerkonvensjoner (Stormtropper bommer alltid selv om de er galaksens mest treffsikre skyttere), oppstå sponant i spillernes interaksjon eller være basert på eksplisitte regler (i laiven Habibi Kaldoc ble spillerne instruert om at alle hemmeligheter i rollenes bakgrunnshistorier skulle avsløres før laivslutt)

ref. Eirik Fatland Interaction Codes

Sist endret av Håken; 6/07-2006 kl 13:57
Svar med sitat
Gammel 6/07-2006, 14:06
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Rollespillparadigmer
Basert på Kuhns teori om vitenskapelige revolusjoner. Tanken om at rollespill utvikler seg enten ved å etterligne tidligere spill innen samme paradigme ("som D&D, men bedre") eller ved paradigmeskifter der kjernetanker i det forrige paradimet blir snudd på hodet eller forkastet.

Håken Lid har foreslått en modell med tre hovedparadigmer innen publiserte rollespill. De tre paradigmene er D&D(videreutvikling av taktisk krigspill, ca. 1970), Storyteller( den gyldne regelen, ca. 1990) og the Forge(System does matter, ca. 2000)
Svar med sitat
Gammel 8/11-2006, 17:49
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Rollespillenes ordliste

Hva er "Spillisme"?

Jeg trodde at dette var den retningen innenfor GNS og Threefold som det var størst enighet om og lettest å definere. Her er noen definisjoner:

Sitat:
Opprinnelig postet av Rollespillordlista på imagonem.net
Spillisme - Når man i rollespill legger vekt på kvantifiserbare mål for suksess og fremgang og seier på meta- og/eller fabelnivå. S. er en Kreativ Agenda i den såkalte "Big Model"
Sitat:
Opprinnelig postet av threefold FAQ
"gamist": is the style which values setting up a fair challenge for the players (as opposed to the PCs). The challenges may be tactical combat, intellectual mysteries, politics, or anything else. The players will try to solve the problems they are presented with, and in turn the GM will make these challenges solvable if they act intelligently within the contract.
Sitat:
Opprinnelig postet av Forge Glossary
Step on up - Social assessment of personal strategy and guts among the participants in the face of risk. One of the three currently-recognized Creative Agendas. As a top priority of role-playing, the defining feature of Gamist play.
Sitat:
Opprinnelig postet av Threeway model
"Gamist" is the style which values solving a plot, or setting one up if you are an organiser. The challenges may be tactical combat, intellectual mysteries, politics, or anything else. The gamist players will try to solve the problems they are presented with, and in turn the gamist organisers will make these challenges fair and solvable to the players.
Legg merke til at imagonem-definisjonen legger vekt på hvordan reglene er utformet, mens de andre i større grad legger vekt på hva spillere og SL gjør i praksis. Threeway er først og fremst en modell for "regel-løs" laiv.

I tillegg er Imagonem-definisjonen (i allefall delvis) et forsøk på å isolere det aspektet ved rollespill som kan regnes som et spill i spillteoretisk forstand:

Sitat:
Opprinnelig postet av Wikipedia om Game Theory
A game consists of a set of players, a set of moves (or strategies) available to those players, and a specification of payoffs for each combination of strategies
Kan alt dette kombineres til en syntese?

Sist endret av Håken; 8/11-2006 kl 17:59
Svar med sitat
Gammel 9/11-2006, 10:00
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Standard Sv: Rollespillenes ordliste

Så vidt jeg har forstå så er den største forskjellen imellom GNS og threefold at GNS ser på beslutninger over lengre tid, imens threefold ser på beslutninger her og nå.

Disse to er ikke nødvendigvis inkompatible.

Imagonem definisjonen er dårlig fordi den ser på spillet imens de ndre ser på spillene. Skritt en er å hive den.

GNS:
Social assessment...
Threeway model/faq:
The gamist players will try ....

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 9/11-2006, 10:46
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Hvorfor er det dårlig å se på spillet og ikke spillene? Og hva betyr det?

Sist endret av Håken; 9/11-2006 kl 10:47
Svar med sitat
Gammel 10/11-2006, 07:37
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Fordi:

Et spill (som i spilltekst) kan legge føringer for hvordan det er ment til å spilles og dermed si å støtte en kreativt agenda, er det uansett hvor bra skrevet er spillteksten kun et objekt. Det kan ikke ta beslutninger.

Et Kreativt Agenda er hvorfor man å tar beslutninger. Enten lokale valg her og nå aka Threefold, eller summen av disse beslutningene over tid som i GNS.

Dessuten som Frank sa da jeg snakket om noe annet: Det er spillerene som leser og tolker spillteksten, og bruker dette i spill.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 10/11-2006, 08:06
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Jeg mener at det som gjør et spill spillistisk kan finnes i spillteksten og reglene like mye som i praktisk spill. Om det går på tvers av Big Model og noens definisjon av kreativ agenda bekymrer meg ikke.

Kan du skrive noen trekk som kjennetegner spillisme?

Sist endret av Håken; 10/11-2006 kl 08:15
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:24.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia