Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Tegneserier og tegnefilm

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18/07-2008, 16:18
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Sv: [Trailer] Watchmen er her!

Sitat:
Opprinnelig postet av punch Vis post
La oss for guds skyld ikke bringe dette meningsløse og feige ordet inn i norsk. "Tegneserie".

"Graphic novel" er et forsøk på å fornekte at vi faktisk snakker om tegneserier, og late som det er litteratur, ikke samme medium som Donald og Pusur. Litt som om man skulle kalt film "projisert teater".
For en gangs skyld er jeg faktisk hjertens enig i grinebiteriet til p.
Svar med sitat
Gammel 18/07-2008, 16:22
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: [Trailer] Watchmen er her!

Når det gjelder Watchmen-traileren, må jeg dessverre være sann til den skeptikeren og grinebiteren jeg tilsynelatende alltid ender opp med å være her. For mye glitz, for mye glam, for mye action adventure. Set design og kostymer ser riktig ut, men dette er tilsynelatende noe helt annet enn Watchmen. LotR all over again. Posering, slow motion (spesielt slow motion med overgang til fast motion - stønn), zooming og annen ekkelt, overbrukt action-film kamerabruk... Håper traileren er verre enn selve filmen.
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet

Sist endret av punch; 18/07-2008 kl 16:24 Begrunnelse: Byttet et ord til "grinebiter" - takk til OP; det var nemlig det ordet jeg prøve å komme på
Svar med sitat
Gammel 18/07-2008, 16:23
Medlem

Standard Sv: Re: [Trailer] Watchmen er her!

Sitat:
punch har redigert, les originalinnlegget.
Never change, sweetie.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 18/07-2008 kl 16:30
Svar med sitat
Gammel 18/07-2008, 16:28
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Re: [Trailer] Watchmen er her!

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Never change, sweetie.
Du klarte å sitere meg før redigeringen min. :/

For å ha sagt det, jeg syntes f.eks. Spider-Man 1 og 2, og den nye Hulk-filmen, var veldig bra. Rett stil til rett materiale.
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet

Sist endret av punch; 18/07-2008 kl 16:28
Svar med sitat
Gammel 18/07-2008, 16:31
Medlem

Standard Sv: Re: Sv: Re: [Trailer] Watchmen er her!

Sitat:
Du klarte å sitere meg før redigeringen min. :/

For å ha sagt det, jeg syntes f.eks. Spider-Man 1 og 2, og den nye Hulk-filmen, var veldig bra. Rett stil til rett materiale.
Vi er på nett (no pun intended) der.

(Sjekk quote-boksen i mld over, forresten. )
Svar med sitat
Gammel 18/07-2008, 16:55
Medlem

Standard Sv: [Trailer] Watchmen er her!

Det har også skjedd en del på http://watchmenmovie.warnerbros.com/

Ååhh.... jeg husker så vanvittig godt første gang jeg leste disse greiene.... de småbladene som kom ut på norsk, på Semic. Tror jeg var litt for liten da de var på Fina'n i Ytre, men jeg kjøpte det i brukthandelen på Ski kort tid etter. Og lette fortvilet etter resten. It BLEW my 12 (?) yr old mind... Tror Watchmen har lagt ganske mange føringer for hvordan jeg tenker om saker og ting, faktisk... på godt & vondt...
Svar med sitat
Gammel 18/07-2008, 17:12
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Jeg må si meg litt sjokkert over at noen ser på "grafisk novelle" som et fy ord!? Det er en tegneserie ja, men innehar ofte mye mer tekst og har mye større fylde på det grafiske. Grafisk novelle er rett og slett en undersjanger av tegneserie.
Er det noen som faktisk tolker det som benekting av at det er en tegneserie til å begynne med... Synes kritisismen her går på litt tynn is i grunnlag...

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 18/07-2008, 17:14
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Standard Sv: Re: [Trailer] Watchmen er her!

Sitat:
Når det gjelder Watchmen-traileren, må jeg dessverre være sann til den skeptikeren og grinebiteren jeg tilsynelatende alltid ender opp med å være her. For mye glitz, for mye glam, for mye action adventure. Set design og kostymer ser riktig ut, men dette er tilsynelatende noe helt annet enn Watchmen. LotR all over again. Posering, slow motion (spesielt slow motion med overgang til fast motion - stønn), zooming og annen ekkelt, overbrukt action-film kamerabruk... Håper traileren er verre enn selve filmen.
Det blir alltid om tolkning til et filmformat, har ikke vært borte i noen som ikke har forandret på minst en liten ting.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 18/07-2008, 17:21
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av omega1no Vis post
Jeg må si meg litt sjokkert over at noen ser på "grafisk novelle" som et fy ord!? Det er en tegneserie ja, men innehar ofte mye mer tekst og har mye større fylde på det grafiske. Grafisk novelle er rett og slett en undersjanger av tegneserie.
Er det noen som faktisk tolker det som benekting av at det er en tegneserie til å begynne med... Synes kritisismen her går på litt tynn is i grunnlag...
Det går vel mer på en bondsk iver etter ikke å snobbe unødig. "Graphic novel" ble i sin tid innført som begrep for å forsøke å overbevise etablissementet om at "tegneserier kan være kunst ass, serriøst, det kan være kunst". For de av oss som allerede vet det godt holder "tegneserie" lenge. Akkurat som jeg sier "rollespill", selv om jeg kunne kalt det "interaktiv improlek", "rollelek", "improvisasjonsutfoldelse" eller hva som helst annet... Kjært barn, etc.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 18/07-2008 kl 22:46
Svar med sitat
Gammel 18/07-2008, 17:22
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Det blir isåfall grafisk roman siden novel er roman ikke novelle. Mange kaller det Tegneserieroman og det er bedre i mine ører.
[Edit] Er forøvrig enig i Ole Peder. Comics i statene har en mye mer useriøs konnotasjon enn tegneserie har på norsk. Det var hovedsaklig på grunn av holdningen at "Comics" ikke kunne være et seriøst medium som fikk Will Eisner til å lansere begrepet "Graphic Novel"

Sist endret av HOT; 18/07-2008 kl 17:24
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
alan moore, dave gibbons, tegneseriefilmer, tegneserier, watchmen

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:57.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia