Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Tegneserier og tegnefilm

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18/07-2008, 17:27
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Standard Sv: [Trailer] Watchmen er her!

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT Vis post
Det blir isåfall grafisk roman siden novel er roman ikke novelle. Mange kaller det Tegneserieroman og det er bedre i mine ører.
Ja, herregud roman , sånn går det når man skriver og leser mye engelsk for tiden og ikke legger om alt. Grafisk roman eller tegneserie roman funker begge like bra, de uttrykker det samme (selv om jeg vil si noen historier er mer en novelle enn en roman, slik som - Pride of Baghdad av Brian K. Vaughan og Niki Henrichon. Sandman er mer en roman.

Edit: Til linken din OPG = , dårlig gjort

Skaperen av Brent Jord

Sist endret av omega1no; 18/07-2008 kl 17:29
Svar med sitat
Gammel 18/07-2008, 22:17
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

Standard going OT again...

Watchmen...som film? vel lykke til. Jeg kommer sikkert til å se den.
Makkmerk eller kunst (eller "shudder", action film)...

Men så OT:

Grafiske noveller a'la Will Eisner er mer enn "comics".
Tegneserier er kanskje nok til å beskrive det meste men jeg vil også si meg enig i at tegneserieromaner en nesten egen sjanger.

Jepp, Sandman er en roman med tegninger til

Jeg introduserte en kollega av meg til Maus av Spiegelman, Stasjonsgata 120 av Tardi og Will Eisners arbeider etter Spirit.
Hun satte stor pris på dette som noe annet enn romaner eller film og jeg er helt enig med henne.

Egen sjanger. Dvs tegneserier.

Å si tegneserieromaner( grapic novels) utelukker i mine øyne run of the mill Manga, Disney, superhelter (boy do many of they suck). Og fungerer bra for å presiere hva man snakker om.

Men Gen, Usagi, alt av C. Barks, det meste av D. Rosa, Dark knight returns og Watchmen stiller i en helt annen klasse. De er gjerne begge deler.

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Ååhh.... jeg husker så vanvittig godt første gang jeg leste disse greiene.... de småbladene som kom ut på norsk, på Semic. Tror jeg var litt for liten da de var på Fina'n i Ytre, men jeg kjøpte det i brukthandelen på Ski kort tid etter. Og lette fortvilet etter resten. It BLEW my 12 (?) yr old mind... Tror Watchmen har lagt ganske mange føringer for hvordan jeg tenker om saker og ting, faktisk... på godt & vondt...
Død og blod, du er også fra Ski??
(fra Langhus selv men ok)

Var det ikke en brukthandel buss fra Moss?
Jeg kjente hun som drev en liten bruktbokhandel/tegneseriesjappe inne i bygården som "Kyllingen" er (var?) i på tidlig 90 tall. Er det den du var på?

OOT: Typen hennes var en nær kompis av meg. Har han på fjasebok enda.

Selv leste jeg Watchmen et og et fra butikken nærmest jobben min på Kolbotn postkontor. Fra jobben på toget. Det var nesten en pine å vente på neste blad.
Svar med sitat
Gammel 18/07-2008, 22:35
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: going OT again...

Sitat:
Opprinnelig postet av sunszu Vis post
Jepp, Sandman er en roman med tegninger til
Sjøl har jeg alltid bare tenkt på det som en "tegneserie", men ord er ord, og definisjonsdebatter styrer jeg halvkonsekvent unna. Samme for meg hva man kaller det, så lenge det ROXXOR! (Sier alt jeg kjenner for å si om dette her, for den som måtte være anal-retentivt interessert i mitt syn på saken. Jeg kan heller fortelle om mitt syn på saken: jeg liker sake.)
Sitat:
Død og blod, du er også fra Ski??
Ytre.
Sitat:
Jeg kjente hun som drev en liten bruktbokhandel/tegneseriesjappe inne i bygården som "Kyllingen" er (var?) i på tidlig 90 tall. Er det den du var på?
Jepp. Hun stod for vesentlige deler av min allmenndannelse.
Sitat:
Opprinnelig postet av omega1no Vis post
Edit: Til linken din OPG = , dårlig gjort
Truth hurts.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 18/07-2008 kl 22:45
Svar med sitat
Gammel 18/07-2008, 23:01
omega1no sin avatar
Medlem

Sitat:
Truth hurts.
Nja, mest morsomt å bli linket til meg selv

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 18/07-2008, 23:07
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Sv: [Trailer] Watchmen er her!

OBS: Denne posten er kun om uttrykket "graphic novel", ikke Watchmen. Hopp over hvis du ikke er interessert.

Sitat:
Grafisk roman eller tegneserie roman funker begge like bra, de uttrykker det samme
Ikke egentlig. En roman er en bok, ikke en tegneserie. En grafisk roman (hvis vi ser på hva uttrykket uttrykker, ikke hva det skal bety som en ny-konstruksjon) er altså en type bok som på ett eller annet vis er grafisk. Ingenting i uttrykket "grafisk roman" sier at det er en tegneserie. Jeg gjentar, kall likegodt en film for et "projisert teaterstykke". "Det uttrykker det samme."

Problemet med termen er også at ingen er enig i hva det betyr. Noen mener det er en graphic novel hvis den forteller én lang historie, i motsetning til en føljetong i flere hefter. Men hva med en samling av en historie som har vært trykt i hefter? Folk er ikke enig. Noen mener det kun har med kunstnerisk kvalitet å gjøre - som er latterlig; hvem skal vurdere dette? Det blir som at kun noen bøker er litteratur; eller på engelsk, at kun visse filmer er films, ander er movies. Stønn. Selv sa du noe om mer(?) tekst, og mer grafisk fylde. Den var ny for meg, men det er vel en variant av "høyere kunstnerisk kvalitet".

"Dette er ikke en tegneserie. Nei, dette er kvalitetsgreier, det er en... en grafisk roman. Ja, det er det serri."

Her kan du lese om hva Alan Moore og Neil Gaiman har å si om saken.

Sandman er slett ikke en roman med tegninger til. Stardust er en roman (ok, en novelle) med tegninger til. Spot the difference? That's right, completely different mediums.
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet

Sist endret av punch; 18/07-2008 kl 23:14 Begrunnelse: enda et avsnitt nederst
Svar med sitat
Gammel 18/07-2008, 23:12
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: [Trailer] Watchmen er her!

Back to topic. Jeg er ikke fullt så skeptisk til filmen lenger som jeg ble umiddelbart etter å ha sett traileren. Jeg glemte helt en viktig ting i farten. Som en venn av meg sa:

"Husk at trailere er redigert av idioter med ape-gener, vanligvis. De får bra filmer til å virke dårlige, dårlige filmer til å virke bra og klarer å redigere vekk alt fluff og sitte igjen med en trailer som avslører hele greia i enkelte filmer."

og han la til:

"Jeg HÅPER at slow-motion delene var for trailer'n, og at alt er i riktig tid i selve filmen. Om filmen har en eneste slow-motion scene, er det rett ut, såklart."

Humm, strengere enn meg nesten.
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Svar med sitat
Gammel 18/07-2008, 23:21
omega1no sin avatar
Medlem

Standard Sv: Re: Sv: [Trailer] Watchmen er her!

Sitat:
Opprinnelig postet av punch Vis post
Selv sa du noe om mer(?) tekst, og mer grafisk fylde. Den var ny for meg, men det er vel en variant av "høyere kunstnerisk kvalitet".
Ble jeg akkurat kalt for en kunstner snobb?
Det betyr slik det står skrevet. Mer tekst enn vanlige tegneserier, som i normalt sett masse mer dialog eller forteller bobler. Grafisk fylde at bildene har tendenser til å ha mer innhold, færre snarveier som ofte blir brukt i tegneserie miljøet, som er nedtoning av bakgrunner. Så er det også da snakk om at bilde sekvensen er hyppigere, flere bilder i handlingen normalt sett enn normalt, som gjør at ildene forteller mer i tillegg.

At dette er noe jeg sier for å gi begrepet en betydning av at det har høyere kunstnerisk betydning, er tøvete. Jeg ser kunst og kunst - likestilt. Men det betyr ikke at det ikke er grun til å dele opp i forskjellige kategorier av kunst.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 18/07-2008, 23:22
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

Oh so OT til Ole Peder,

Sitat:
Hun stod for vesentlige deler av min allmenndannelse.Truth hurts.
Heh, min og

Hun "lurte" meg til å kjøpe Alexander Werths "Russia at War" for restene av en tilgode lapp.
Det var meget velbrukte 45 kr
Svar med sitat
Gammel 18/07-2008, 23:23
Medlem

Standard Sv: Re: Sv: [Trailer] Watchmen er her!

Sitat:
Opprinnelig postet av punch Vis post
Nicholas' utmerkede slakt av graphic novel-begrepet.
Hohohohoppelihoi. Kan aldri huske å ha vært enigere i noe som helst. Hvorfor bruke noe annet enn ordet "spade" til å denotere en ... øh... u catch me drift, arrr?
Sitat:
Ble jeg akkurat kalt for en kunstner snobb?
Nei... det tror jeg ikke. Er det noe snobberi på gang her, så er det vel jeg og P som driver litt ord-snobberi. Bortsett fra at jeg gjør det på en sleivete idésprutmåte og han spruter idésausen sin inn i krystallinske strukturer (dvs, gidder å skrive fullstendige setninger, tegnsette, etc)

Sist endret av Ole Peder Giæver; 18/07-2008 kl 23:30
Svar med sitat
Gammel 19/07-2008, 01:30
Medlem

Standard Sv: [Trailer] Watchmen er her!

Hohoho. Postet 23:23. Jada.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
alan moore, dave gibbons, tegneseriefilmer, tegneserier, watchmen

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:26.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia