Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Arrangement og aktivitetsforum

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 9/11-2011, 08:19
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

Standard Agricola på Gothcon XXXVI (2012)

Hei,
jeg har påtatt meg å arrangere Agricola på Gothcon i "år".

Gothcon går av stabelen i påsken 2012 og avholdes i Gøteborg. Det er en stor spillefestival (12-1600 personer men har hvert opp mot 2500 personer i sin tid!) som samles for å dyrke sin hobby og treffe andre.

Planen er to kvalifiserings runder slik at så mange som mulig får sjansen.
Fire bord i hver pulje, fire spillere pr bord.
Opplæring til spillet gis men de som ønsker dette bør komme 30 min før pulje start.

Kortene draftes, 9 kort, 3 hver fra EIK.
Vi spiller uten vise kort som foreslått på den offisielle forumsiden for agricola:
http://play-agricola.com/forums/index.php?topic=548.0
E occ, Ratcatcher
I minor, Wooden Hut Extension (banned in 4-ERs Sept 17, 2010)
I occ, Taster
I occ, Chamberlain
K minor, Reedhut (banned Sept 18, 2009)
K occ, Lover
K occ, Wetnurse

Finalen blir mellom de 4 beste spillerne.
(Alternativt, mellom de 8 beste men da settes kortene opp på forhånd så utgangspunktet blir helt likt.)
En mulig variant og for å gi litt variasjon er å bruke "G" decken til finalen.

Om vi får plass til det vil vi ha et demo bord i alle tre puljer med Farmers of the Moor, G deck, seasons mm.

Husk at Agricola er bra for deg og kan spilles gratis på nettet her:
http://play-agricola.com

Vi pleier å reise ned med en liten gruppe fra Oslo, 3-8 pers og er du interessert ta kontakt.
"The course of history is determined not by battles, but by the actions of the individual. The strongest city at its most basic level is a collection of individuals. Their dreams shape the years to come. If there is any lesson to be learned from history, it is that all too often the fate of entire realms rests upon the actions of one person. In that dire moment of uncertainty, that person's decision, can unwittingly change the world. One never knows who that person is.” A prologue shortened.

Sist endret av sunszu; 11/11-2011 kl 08:10 Begrunnelse: manglet norsk ordbok og hadde mer å si. og enda mer, og mer
Svar med sitat
Gammel 4/04-2012, 15:10
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

Standard Sv: Agricola på Gothcon XXXVI (2012)

Lener mot ferdig satte kort for alle bord.
Jepp, slik blir det!

Jeg foretrekker Draft og anbefaler alle å forsøke det samme om de ikke allerede har forsøkt det.

Dere vil bordplasseres etter et enkelt ranking system.

Ofte får man jo ikke de beste kortene utdelt så min plan er å lage fem ferdige bunker for en firemanns.
Et utvalgt Occupation kort og seks tilfeldige med 2 K, 2 I og 2 E kort.
Disse draftes først.
Dvs, ta et kort for din hånd og gi videre til høyre.
Deretter får du 7 tilfeldige minor improvements med 3 K, 2 I og 2 E som draftes i andre runde mot venstre.

Alle spillere vil derfor få et av følgende kort:
Braggart (ekstra poeng for improvements, 9 impr= 9 poeng)
Educator (du kan spille en occupation når en annen spiller occu men det koster 3 mat, inntil din fjerde, så kun 2 mat for de siste tre).
Field watchman (ta en grain, få en field)
Charcoal burner (alle bygg som gir baking genererer en gratis mat og tre fra banken til denne)
Head of the familiy (du kan bygge rom og ta family growth selv om en annen har tatt den først)

Du beholder dette kortet og drafter ditt andre kort fra de øvrige 6.

Beste 4 spillere fra de to innledende rundene går videre til til paralell finale.

Måtte den beste spilleren vinne.

- Fred
"The course of history is determined not by battles, but by the actions of the individual. The strongest city at its most basic level is a collection of individuals. Their dreams shape the years to come. If there is any lesson to be learned from history, it is that all too often the fate of entire realms rests upon the actions of one person. In that dire moment of uncertainty, that person's decision, can unwittingly change the world. One never knows who that person is.” A prologue shortened.
Svar med sitat
Gammel 8/04-2012, 01:17
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

Da er innledende runder over.

Det ble en strålende suksess!
Det ble 7 bord á 4 spillere.
Alle gav alt og det ble en hård kamp på alle bord.
Vinnerne fra de syv bordene fikk en plass i finalen.
Den åttende plassen gikk den nest beste spilleren lørdag.
Og blant de som kom som nr to hver dag valgte jeg ut de med beste poengsum som reserver.

I morgen kl 10 går finalen av stabelen.
8 spillere. Alle av prøvet og bevist ferdighet.

Begge bord får sine kort fra like sett(om jeg rekker å sette det opp).
Occupations først naturligvis, 3 kort fra EIK decks. Dvs 9 kort.
Vi kjører "swiss draft" fra G deck.
De får velge en occupation og en improvement fra Gamers Deck.
Deretter velger de et kort fra EIK kortene og drafter normalt til de har 7 occupations til sammen (inkl G kortet).
Etter occupations får de 9 minor improvements fra EIK decks.
Og drafter seg ned til 7 minor improvements (inkl G kortet).

Ikke alt gikk som tenkt.
Ranking systemet ble litt enklere enn tenkt (har du spilt før? Nei? Gå til høyre. Har du spilt? Gå til venstre...).

Takk til alle som deltok så langt og deres tålmodighet med en fersk og lettere stresset arrangør.

- Fred
Svar med sitat
Gammel 10/04-2012, 11:32
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

Finalen over og vel tilbake fra Gothcon.

Stort pluss. Turneringen var en suksess med sine 7 fulle bord og to finale bord (men kun takket være rikelig med reserver).

Minus. Når det var over var jeg klar for å delta på festivalen...men den var over

Vel, det er alltids neste år?

Erfaringer gjort.
Med to finale bord er en tiebreaker helt nødvendig.
Designeren har ikke lagt inn noen regel for dette og det har jeg full forståelse for.
Jeg valgte å bruke færrest spilte occupations og deretter færrest spilte improvements. Det fungerte men kan være litt utrettferdig. Noen strategier krever mange occupations, noen fungerer bedre med så få som mulig (eks Alms).
Foreslår derfor å bruke occus+impr som tiebreaker og deretter oppspart mat.
Ja, man kan bruke oppsparte resursser som det slik det er i Puerto Rico men jeg er ikke så sikker på at det blir riktig i Agricola siden noen strategier gir enorme mengder av resursser (egne clay pits, daylabor bonus kort ol).

To finale bord mot et bord?
Årets finale spilte på 2 timer! Vi kunne ha rukket et spill til etter den.
Men alle var nokså slitne på det tidspunktet.
Det ble også foreslått å kjøre to spill i en innleden runde og så en finale.
Det kan bli veien jeg går neste gang.
Feks en runde uten kort og så en runde med kort.
Men noe mer enn tre spill tror jeg de fleste ikke vil ha.

Erfarne spillere vs nybegynnere.
Nesten alle deltagerne hadde spilt før. I første innledende kjørte vi et nybegynnerbord som fikk en sikret finalplass. Men ingen av de ville ha den plassen...
Det er mitt inntrykk at de færreste er hardcore agricolaspillere og konkurranse punktet er ikke like viktig som å prøve noe nytt/oppfriskning.
Derfor tror jeg Draft er nødvendig om man spiller med kort siden ikke alle har forsøkt det. Det gir alle noe å strekke seg etter.

G-decken.
Ingen i finalen ville forsøke seg på en "swiss draft" fra hele G decken...
De orket ikke sette seg inn i 300 kort på 20 min.
En annen vei å gå er å gi spillerene en G kort kombo som arrangøren plukker ut ved siden av de vanlige EIK kortene. Kanskje neste gang...

Sette opp decks.
Jeg rakk kun å sette opp occupations til finalen.
Det tar nokså lang tid å plukke to komplette sett av kort men jeg tror det var en god ide. Resultatene ble overraskende like på begge bord med et unntak.
Et knep kan være å bruke kun E kortene feks til innledende og I og K kortene til finalen. Da er det lettere å plukke kort, og man kan ha begge rundene satt opp på forhånd.
Alle spillerne fikk i utgangs punktet tilfeldige kort fra EIK, til sammen 9 kort.
Men etter jeg hadde stokket og delt ut. Sjekket jeg hver bunke og så til at alle hadde to kort som hjalp til med dyr, to som hjalp til med å dyrke og et kort som gav ekstra mat (stein til mat feks). Og siden ingen av deckene fikk braggart, field watchman eller educator tror jeg de ble nokså jevne.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:01.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia