Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20/03-2013, 11:35
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: Dystopier

Syns du har viktige og interessante synspunkter om sjangeren, Haakon. Det er veldig interessant å vurdere kjønn i forhold til slike narrativer. Det gjelder særlig i forhold til et voksent og kjønnsblandet publikum. Spenninger og kamp mellom kjønnene har det vært i store deler av menneskets historie (hele?). I ustabile tider kan slike konflikter lett blusse opp igjen, fordi vi snakker om fellesskap som skal finne nye balanser etter en katastrofe.

Det er ikke gitt at vi er de samme menneskene etter en slik hendelse, som vi var før det skjedde. Det kan gjelde både på individ- og familie-nivå, tror jeg, og i forhold til meningsdannelse og beslutninger i et lokalsamfunn også ...
Gammel 21/03-2013, 13:18
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Merk at Apocalypse World har et kjønnsløst* sammfunn, i-og-med-at kjønn er noe individet stemmer selv. Derav slipper man også å spille på kjønn og makt i settingmaterialet.
(Ikke at man nødvendigvis ville gjort det.)
Useksualisert vold og makt er fortsatt på bordet, men det er "greiere" å spille på.

* utradisjonelt kjønnssamfunn i hvertfall, men man kan jo definere kjønn (eller ikke)

Det er heller ingen forskjell på kjønnene, utøver det man selv definerer. Jenter er ikke svakere og tregere, og kan montere automatgevær like fort som gutta. Gutta kan også få bedre rustning av å gå i lærspeedo.

Sist endret av Maleficum; 21/03-2013 kl 13:21
Svar med sitat
Gammel 21/03-2013, 13:56
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Merk at Apocalypse World har et kjønnsløst* sammfunn, ...
Kjønnsløst er kjeeeedelig! Det er jo bare feigt av en spillskaper å ikke ta med denne dimensjonen i spillet sitt. Feigt og politisk korrekt! Doh!

Nei, da vil jeg heller spille på kjønn og andre spenninger, og sosiale forventninger rundt det, og skape interessante settinger der mest mulig av menneskelige erfaringer og tilstander er tatt med. Og i hvert fall åpenbare elementer som kjønn!!!

Vi mennesker lever i ei sosial suppe som burde få spillskapere til å sikle av glede over mulighetene ...

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 21/03-2013 kl 13:57
Svar med sitat
Gammel 23/03-2013, 17:23
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

* utradisjonel kjønnssamfunn

Jeg er ærlig talt ikke så gira på å spille på steinalderkjønn, og jeg er ganske sikker på at MadMax heller ikke gjør det. Jeg synes det er fint at kjønn ikke er et åpenbart element, et element jeg får i så mange spill som det er.
Gammel 23/03-2013, 18:24
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Jeg vil ikke si at Apocalypse World er kjønnsløs når du har "female, male, trans" som tre av valgene. Det er derimot opp til GM/Spillere å ta tak i de elementene om de vil bruke dem.
Gammel 27/03-2013, 18:15
buddha buddha er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Merk at Apocalypse World har et kjønnsløst* sammfunn, i-og-med-at kjønn er noe individet stemmer selv. Derav slipper man også å spille på kjønn og makt i settingmaterialet.
(Ikke at man nødvendigvis ville gjort det.)
Useksualisert vold og makt er fortsatt på bordet, men det er "greiere" å spille på.

* utradisjonelt kjønnssamfunn i hvertfall, men man kan jo definere kjønn (eller ikke)

Det er heller ingen forskjell på kjønnene, utøver det man selv definerer. Jenter er ikke svakere og tregere, og kan montere automatgevær like fort som gutta. Gutta kan også få bedre rustning av å gå i lærspeedo.
Kjønnsløst?

Gaute
Svar med sitat
Gammel 28/03-2013, 19:25
Medlem

Om boka til AW gjør noe mer utav dette, og gir tips til spillbehandling av kjønns-spenninger, vet jeg ikke. Boka står i hylla mi, men jeg har ikke lest den.

Tror det er vanskelig å sette opp et spill i en primitiv setting, uten å gjøre kjønn til ei greie. Kjønnet er av mindre viktighet for våre individuelle livsvalg i et moderne, likestilt samfunn. Men i et mer utfordrende samfunn blir livsvalgene i langt større grad influert av biologiske forutsetninger, og da blir det bare dumt å skulle lage noe der det ikke finnes noen forskjell. Om de ytre farene er ekstra store, er kvinner ekstra avhengige av beskyttelse. De trenger den når de er gravide, når de føder, og når de skal oppdra unger. Så kvinner trenger i større grad et sterkt samfunn, og må knytte seg til mennene eller knytte mennene til seg, for å overleve.

Dersom vi overser dette faktumet, ender vi med å lage spill som foregår på mennenes premisser, og som dermed gir et falskt bilde av hva det vil si å være menneske under slike forhold. Å være menneske må inkludere hva det vil si å være både kvinne og mann.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 28/03-2013 kl 19:26
Svar med sitat
Gammel 6/04-2013, 13:32
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

I dystopier blir man lettere individfokusert. Om min rolle redder noen fra voldtekt så skal det bety noe, ikke bare være en en trist statistikk. Det er greit at det er uutalt, men et poeng er jo at man ofte vil spille i små lommer av "sivilisasjon".

Når vi diskuterte overfallsvoldtektssakene/bølgene i Oslo for halvannet år siden så ble det kommentert at en fyr fikk strafferabatt/slapp fri fordi han hørte dårlig. Vi var da folk fra forskjellige deler av Norge (og verden) - og det var da en bred enighet om at voldtekt er noe man LÆRER SEG, - ikke noe man må AVLÆRES!

...og ApW forsøker jo å være mer enn Twilight 2000. JMFR: "slike forhold"

Jeg sier ikke at de ikke kan være et element, men i dystopier så handler alt om valg: Ta oppdraget, eller ikke? Red pill, blue pill? To be a victim, or to not be a victim? Take Soma, delicious Soma or not.

Sist endret av Maleficium; 6/04-2013 kl 13:32
Svar med sitat
Gammel 7/04-2013, 13:42
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Om boka til AW gjør noe mer utav dette, og gir tips til spillbehandling av kjønns-spenninger, vet jeg ikke. Boka står i hylla mi, men jeg har ikke lest den.

Tror det er vanskelig å sette opp et spill i en primitiv setting, uten å gjøre kjønn til ei greie. Kjønnet er av mindre viktighet for våre individuelle livsvalg i et moderne, likestilt samfunn. Men i et mer utfordrende samfunn blir livsvalgene i langt større grad influert av biologiske forutsetninger, og da blir det bare dumt å skulle lage noe der det ikke finnes noen forskjell. Om de ytre farene er ekstra store, er kvinner ekstra avhengige av beskyttelse. De trenger den når de er gravide, når de føder, og når de skal oppdra unger. Så kvinner trenger i større grad et sterkt samfunn, og må knytte seg til mennene eller knytte mennene til seg, for å overleve.

Dersom vi overser dette faktumet, ender vi med å lage spill som foregår på mennenes premisser, og som dermed gir et falskt bilde av hva det vil si å være menneske under slike forhold. Å være menneske må inkludere hva det vil si å være både kvinne og mann.
AW har ingen egen seksjon på det med Kjønn, Battlebabe som btw er nevnt er ikke rettet for å være en kvinnerolle - det er bare en "klasse" som både menn og kvinner er.
Så i AW må hver en gruppe (SL) finne ut av hva de vil gjøre med kjønn.

Har noen punkt på det med kjønn spredd litt rundt i Brent Jord teksten, men de gjelder mer for bok 2 og 3 som er flere år etter Fallet.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:20.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia