Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 9/03-2013, 22:15
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Cool Dystopier

På HolmCon fikk jeg testa ut tre forskjellige nye rollespill;
- Apocalypse World: en bedriten gjeng i et sammenrast WallMart
- Durance: en dårlig planlagt fangekoloni på en halvt beboelig planet
- Kyberpunk: Ken sin kule fremtidsfabel om 'frilansere' i MacroCity 5 (Oslo)

Med andre ord; alle var dystopier!

Det var gøy å spille dystopier. Skittent, kynisk, brutalt og gøy. Det er jo en ganske populær sjanger, som jeg ikke hopper uti så ofte. Dere som svømmer rundt i dystopiene oftere enn meg (dvs: alle); hva er det som trekker? Hva kjennertegner en sterk og troverdig fabel av det mørke slaget?
Gammel 10/03-2013, 01:18
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Standard Sv: Dystopier

For meg handler det om det menneskelige håpet, det å finne viljen til å overleve - viljen til å fortsette. Sist men ikke minst, finne en ny mening for å overleve.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 10/03-2013, 12:21
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Jeg tror individet lyser sterkere.
Gammel 10/03-2013, 19:46
Medlem

Håp og overlevelse ... hmm ... kanskje dystopiene handler om å vende tilbake, egentlig, til en tilstand der mennesker står nærmere dyret, og er mer prisgitt naturens krefter? Et slags urmenneske pakket inn i kule fremtids-farger?

Hva mener du med at "individet lyser sterkere", Michael?
Gammel 11/03-2013, 16:48
Medlem

Jeg tror absolutt mange dystopier handler om å "vende tilbake" - og vekk fra reguleringene som har herjet de moderne samfunn.

"Individet lyser sterkere" - med det mener jeg at det er lettere å se individene og deres handlinger, ikke bare fordi det er så færre mennesker eller kontrasten til skyggene, men fordi samfunnets skitt og manglende forventninger gjør at heltegjerninger lyser opp, - da man ikke er forventet å være helt (som i Fantasy).

Sjangertrekkene har jo en del til felles med Ville Vesten-litteraturen, hvor en helt godt kan beskrives med tre adjektiv/legemsdeler/eiendeler.

"En stille person i sort, med en stødig hånd og to sølvskinnende revolvere i et kryssbelte"

(beklager kort tid)
Gammel 11/03-2013, 23:48
Medlem

Skjønner, Michael. Individet trer på mange måter sterkere frem på grunn av mangelen på et sterkt/trygt fellesskap. Det høres veldig spennende ut, syns jeg.

Jeg har nok vært mer opptatt av å utforske fellesskap (samfunn, vennskap, familier) de siste årene, både som spiller og leder. Har lekt med mange forskjellige muligheter for å styrke/bruke/manifestere forskjellige fellesskap i samspillet.

Det i sin tur har gjort at jeg ikke har sett slike individ-fokuserte fellestrekk ved dystopiene, tror jeg.
Gammel 13/03-2013, 03:56
Kalender.Ken sin avatar
Kalender.Ken Kalender.Ken er offline
Medlem

Dystopisk tematikk
Når Tomas skriver "Et slags urmenneske pakket inn i kule fremtids-farger?" så tror jeg han har truffet spikeren på hode.

Ett annet typisk trekk ved dystopier er å ta for seg sosiale problemer, gjerne strukket så langt som strikket holder.

I kyberpunk som spilt på holmcon møtte vi en underklasse, mutantene, som blir ettertrykkelig diskriminert, dehumanisert, og undertrykt. Ironien er at mutantene skulle være fremtiden, homo sapiens super som skulle erobre stjernene!

At heltene valgte umiddelbar trygghet og penger, fremfor å trosse mega-selskapene, er like så typisk. Føltes riktig gjorde det ikke?

Det er verd å bite merke i at i dag kan man påstå at de fleste kyberpunk settings er fabler og fantasi. 80 tallets visjon om fremtiden har vist seg like feil som 60, 70, osv. Om kyberpunk fortsatt er relevant er en brennheit diskusjon på r/cyberpunk .

Så hvorfor spille dystopiske spill? Vanskelig å si. Alt jeg vet, er at jeg liker eksplosjoner og cyberchicks.

-k
Svar med sitat
Gammel 13/03-2013, 08:53
Medlem

Kanskje vi spiller dystopier for å mate vår egen angst for fremtida? Gjennom å spille den verst tenkelige versjonen av fremtida, flytter vi angsten ut fra hjertet og sjela, og plasserer den i en kreativ diskurs som forteller at vi ikke er aleine med disse mørke tankene. Så blir angsten forvandlet fra ei lammende indre nevrose til en skapende dialog om menneskets muligheter.

Sjangeren er egentlig bare interessant for meg når den åpenbare utforskingen av det brutale, kyniske og moralsk fordervede ... blir koblet med en subtil utforsking av tro, håp og kjærlighet. Deri ligger sjangerens største potensiale, føler jeg.
Gammel 13/03-2013, 14:18
Medlem

Urmennesker pakket inn i oppgraderte (kuuule) nåtidsklær og med heftige fremtidsgadgets og -våpen er nok det som virkelig teller ja, i tillegg til Cyberchicks.

Fremtidsdystopier låner mye av den post-apokalyptiske sjangeren, også må vite.

Jeg tror vi spiller for å håndtere angsten for NÅTIDEN. ... og jeg tror faktisk at det er håp, tro og kjærlighet i sjangeren, som når Johnny Mnemonic får hjelp og folk til slutt velger å gå i mot MegaCorps.
Gammel 20/03-2013, 10:26
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Innen post-apokalypsegenren er det ofte en romantisering av verden etter katastrofen som byr meg imot. En enklere moral, svart og hvitt, tradisjonelle kjønnsroller, den sterkestes rett, drømmen om å vende tilbake til naturtilstanden. Dette er en romantisering av patriarkatet. Se på to samfunn: Stammesamfunnene i Afghanistan og samfunnskollapsen etter borgerkriger, særlig på det afrikanske kontinent. Stammesamfunnene er et helvete for kvinner, men er fortsatt foretrekkbare fremfor et totalt kollapset samfunn med gjengvoldtekt av alle som er "svake" (også menn). Hvis en katastrofe inntreffer er det beste vi kan håpe på at det stabiliserer seg på et nivå som Afghanistan.

Dette forhindret forøvrig ikke at jeg kicka skikkelig på Apocalypse World under HolmCon. Mest fordi det handlet om å bli tvunget til å ta de vanskelige valgene.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:35.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia