Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Åpent forum > Tull og Tøys

Stengt tråd

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 31/07-2004, 00:30
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Standard Ut av statskirken

Jeg kom plutselig på en ting. Jeg er ikke kristen, og jeg har glemt å melde meg ut av statskirken. Dette er jo et problem i jukseorganisasjonen "Den norske kirke", hvor alle automatisk blir meldt inn. Ikke er det så lett å melde seg ut heller. Heldigvis finnes det måter å melde seg ut på slik at de grådige svinene ikke kan få statspenger for oss lenger.

Her er skjemaet du skal fylle ut for å melde deg ut. Send det til ditt lokale sokneprestkontor og du er fri! Og du trenger ikke lenger skamme deg for at du aktivt er med på å bevilge penger til noe du ikke tror på.
Gammel 31/07-2004, 12:10
Inge sin avatar
Inge Inge er offline
Medlem

Standard Sv: Ut av statskirken

Det morsomme er jo at selv om du melder deg ut får statskirken fortsatt "statsstøtte" for deg likevel. Statskirken får nemlig en per capita-støtte basert på egen innrapporterte medlemmer samt alle som ikke innrapporteres av andre trossamfunn. Dvs. at alle agnostikere, ateister og folk som ikke er innmeldt i et annet trossamfunn i praksis gir uttelling for statsskirken. Derfor er organisasjoner som Human-etisk forbund typisk oppsamlingssted for mange.

Ler du ennå?

Inge Carlen

Catapultam habeo. Nisi pecuniam
omnem mihi dabis, ad caput tuum
saxum immane mittam.
Gammel 31/07-2004, 12:59
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Det var jeg ikke klar over, det er jo en latterlig ordning. Heldigvis skal jeg starte min egen religion snart og få en slutt på dette tullet en gang for alle. Må bare bli 23 først. Forøvrig også en latterlig regel, hvorfor er det aldersgrense for å starte en religion? Det er som at Jesus måtte vente til han var 23 med å være Guds sønn.
Gammel 9/08-2004, 17:08
Snikende Tigger sin avatar
Snikende Tigger Snikende Tigger er offline
Sneaky

Ja, det er dette med stat+kirke i ett... Hvorfor? Spør jeg bare. Religion er i bunn og grunn bare en sak man starter konflikter over, midtøsten, noen? Og som har bragt med seg masse teit opp igjennom historien... Tror jeg skal ta å melde meg ut. men hvis jeg endrer statsborgerskap en gang til noe annet og så tilbake til norsk, tjener de fortsatt penger på meg for det?

Verden skulle egentlig bare hatt en religion, buddhismen, da hadde de få uenighetene som oppstod vært basert på mindre detaljer innen buddhismens vei - noe som (for buddhistene) tydeligvis ikke byr på problemer...

Hvordan skal denne religionen din være, BT?

- Pink Floyd, the great gig in the Sky
Gammel 9/08-2004, 19:00
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av Snikende Tigger
Hvordan skal denne religionen din være, BT?
Den blir vel litt agnostisisme blandet med humor og BT. Altså en religion alle burde kunne elske.
Sålangt er dette forslagene til de hellige budene religionen skal ha:

"Ha et fint liv"
"Ha det gøy"
"Hvis du ikke liker stygge damer kan du ikke drekke"
"Mennesker som ikke liker øl er ikke menn"
"Peaches album 'Fritt Fall' er mye bedre enn Rosa Helikopter albumet"
"Folk som ikke kommer inn på allmenn har ræva karakterer"
"Grønnsaker er ikke mat"

Du trenger også bare følge et par stykker for å bli godtatt.
Gammel 9/08-2004, 19:24
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Du tar altså ikke sikte på å gi svar på de store spørsmålene som historisk har drevet redde mennesker til å søke trøst i religion. Slik som hva er meningen med livet, hva skjer når vi dør, hva er vitsen med livet når alt bare er lidelse, hva skal jeg mene, hva skal jeg si???

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Gammel 23/08-2004, 12:52
Tittan sin avatar
Tittan Tittan er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av BT
Den blir vel litt agnostisisme blandet med humor og BT. Altså en religion alle burde kunne elske.
Sålangt er dette forslagene til de hellige budene religionen skal ha:

"Ha et fint liv"
"Ha det gøy"
"Hvis du ikke liker stygge damer kan du ikke drekke"
"Mennesker som ikke liker øl er ikke menn"
"Peaches album 'Fritt Fall' er mye bedre enn Rosa Helikopter albumet"
"Folk som ikke kommer inn på allmenn har ræva karakterer"
"Grønnsaker er ikke mat"

Du trenger også bare følge et par stykker for å bli godtatt.
BT, dette høres rett og slett ut som et barnslig "oppgjør" med en filosofi som ikke faller sammen med din egen, og et forsøk på å gjøre noe "nytt og spennende". Tro meg, du lykkes på det første og mislykkes på det siste.

Før du trenger å spørre: Ja, jeg er kristen, men det er ved siden av poenget mitt her. Poenget mitt er at om du er uenig med noe kan du gjøre tre ting.
1. Du kan prøve å forandre det du er uenig i. (Fra innsiden)
2. Du kan gjøre alt du kan for å rakke ned på det du er uenig i. (Fra utsiden)
3. Du kan gi faen i alt.

Personlig er jeg opprørt over at det å være religiøs har blitt et skjellsord. Jeg er kristen, jeg er religiøs, men jeg er ikke alltid enig i det kirken mener, og jeg er 100% på linje med dem som sier at gudstjenester og slikt er kjedelig!
Jeg drikker alkohol, jeg hadde sex før jeg giftet meg, jeg banner (når det trengs), jeg sloss (når det trengs), jeg hører på musikk som "ikke sømmer seg" (alt faktisk, enten det er ei dame i minimalt med klær som står og stønner til dunk-dunk, eller en oppsminket kar som biter hoder av flaggermus, så liker jeg musikken!), jeg kler meg akkurat som jeg vil og jeg har meninger så det holder. Allikevel er jeg både religiøs og kristen.

Ting jeg er uenig i (som kirken - eller i de fleste tilfeller enkelte sterke ledere innen kirken/kristne menigheter) mener er for eksempel:
- homofili. (Hvorfor denne homofobien? Hvis man tar Bibelen bokstavlig kan man sette seg tilbake og nyte tanken på at homsene vil brenne, hvis ikke kan man la dem være i fred, slik jeg gjør)
- kvinnelige prester. Mennesket ble skapt i Guds bilde, ikke bare mannen. Dermed spiller det ingen rolle om en prest er mann eller dame.
- alkohol. Den pietismen som ligger til grunn i Norge har lite med kristendom å gjøre. Den er et opprør mot den drikkekulturen (med slossing og drap) som man hadde på slutten av 1800-tallet, og siden folk flest var fromme (når de var edru) valgte man å bruke religion til å stoppe "alkoholens svøpe". I mange andre land finnes det ikke pietisme, selv om de er kristne, og der "flyter vinen i gatene"
- sex. Nice!! Jeg er glad i sex, jeg. Om du vil ha sex har jeg ikke noe imot det. De som har noe imot at andre har sex har enten et dårlig sexliv, eller er skap-homser, eller "følger en høyere moral" (Noe jeg absolutt ikke klarer å forestille meg kan bety noe annet enn usikkerhet!)

Er det mer du vil teste meg på kan du sette ord på det her. Det er alt for mye dumt i verden til at man skal bruke krefter på å bekjempe en religion. Bruk heller kreftene dine på å kreve at regjeringen/de rike i Norge/alle andre tar i et tak for bekjempelse av fattigdom, for seksualoppvisning som faktisk fungerer eller rett og slett for å rydde søppel i parker og på fortau.
Gammel 12/09-2004, 20:49
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av BT
Forøvrig også en latterlig regel, hvorfor er det aldersgrense for å starte en religion? Det er som at Jesus måtte vente til han var 23 med å være Guds sønn.

Han var vel strengt tatt 33 ...
Gammel 12/09-2004, 21:00
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum
Han var vel strengt tatt 33 ...
Han var vel strengt tatt Guds sønn hele livet, selv om han ikke praktiserte før han var rundt den alderen.
Gammel 15/09-2004, 08:53
Pinillya sin avatar
Pinillya Pinillya er offline
Medlem

Av allmenheten/kristene ble han ikke adoptert som guds sønn får han stod opp av graven.Det var mange på den tiden som gjorde tilnermet lik det jesus gjorde, men det var kun han som ble kjent og godtat.

Så absolutt strengest tatt så ble han ikke guds sønn før tre dager etter at han døde.
Stengt tråd

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:53.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia