Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26/12-2005, 09:18
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Re: En positiv livsholdning

Forresten; hører ikke denne tråden inn under "Anderledes-diskusjoner"?
Gammel 26/12-2005, 10:49
Gilbert Kraag Gilbert Kraag er offline
Medlem

Du og Matthijs har fremholdt positivitet som veien til sosiale ferdigheter (ifølge deg det eneste man trenger for å spille rollespill) og en kilde til "flyt i spillet", respektivt.

Derfor spør jeg i "Rollespill generelt"-forumet:

Hvordan?
Gammel 26/12-2005, 10:53
Medlem

La skeptisismen fare, og si JA!

Gammel 26/12-2005, 13:12
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Enrahim
... Problemet er bare det at å greie å få seg en positiv livsholdning er lettere sagt enn gjort. ...
SERENITY NOW!!! Isanity later....
Hvis noen husker den Seinfeldt episoden?

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 26/12-2005, 17:10
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Tja, si det, du. Bolla Pinnsvin er kanskje den beste til å svare på akkurat dette spørsmålet. Men...

En positiv holdning tror jeg ikke det er lett å framelske helt ut av det blå, og det er drit vanskelig å definere hva det er uten å gå i sirkler. Det nevnes også at man må "eliminere negative tanker" - det er kanskje et lettere utgangspunkt.

Da jeg nylig spilltestet Descent med Kaare, hadde jeg mye positive tanker og et par negative - av typen "er dette egentlig et spill for meg som er en eks-pasifist?", "lager jeg en rolle som skaper for mye problemer vil de andre syns jeg er teit", og så videre.

Jeg fant ut at hvis jeg skal ha det gøy, må jeg bare hive meg i det og se hva som skjer. Jeg ignorerte min egen skepsis over U.S. Marine-fokuset, tenkte "if you can't beat'em, join'em!", og kjørte på med en skikkelig gung ho-rolle. Jeg var et øyeblikk nervøs for at min valgte Code ("Semper Fi", som betyr kjør på og ikke se deg tilbake) ville skape problemer for squad'en, men valgte den likevel.

Det er som å se for seg tankene som skrift på en tavle. Hver gang det kommer en usikkerhet, antipati eller annen negativ tanke opp, hiv hele tavla og begynn på en ny en. Let it go.

Å late som om man bare er positiv helt av seg selv og ikke har noen negative tanker, er å lure seg selv, spør du meg. Så det å være litt obs på negative impulser, og knerte dem så snart de dukker opp, kan være en bedre måte å gjøre det på.
Gammel 26/12-2005, 18:31
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Jeg driver med New Age og diverse annet, og ja det er noe jeg er veldig glad i, jeg bare referete til noen av dem som flagrer litt vel mye, og er så happy støtt at man kan få mark.
Svar med sitat
Gammel 4/01-2006, 01:26
Bolla Pinnsvin Bolla Pinnsvin er offline
Medlem

Vaner:
* Smil mer.
* Syt mindre.
* Få nok søvn.
* Spis frokost.
* Bruk kroppen (gå/sykle til jobb og andre steder, ha sex, mosjoner et par-tre ganger i uka).
* Slapp av (legg merke til pusten din, fokuser på den når du kjenner stress. Lær grunnleggende meditasjonsteknikker), ta pauser.
* Nyt pausene. En kø er et deilig sted å slappe av.
* Drikk litt mindre hvis du drikker mye. Drikk litt mer hvis du drikker lite.
* Reis vekk fra tid til annen.
* Legg merke til hva du gjør/har gjort når du har det bra. Gjør mer av dette. Legg merke til hva du gjør/har gjort når du har det kjipt. Gjør mindre av dette.
* Gjør noe med det du kan gjøre noe med. Ikke ergre deg over det du ikke kan gjøre noe med.

Andre mennesker:
* Hjelp andre når du kan. Vis omsorg.
* Ta vare på venner og familie. Ring mor, gå ut med en kompis du ikke har truffet på en stund.
* Se etter det gode i mennesker.
* Vit at andres liv er like sammensatt som ditt eget.
* Ta hensyn til andre, men ikke bekymre deg så mye for hva de måtte mene om uviktige ting.

Tankemønstre:
* Det er usunt å ”kvele” negative tanker, men det er ikke nødvendig å fôre dem eller hygge seg med dem unødvendig lenge.
* Føl. Det er lov å være lei seg, det er lov å være glad.
* Se fremover, ikke så mye bakover. Lær av, men ikke dvel ved, feil du har gjort. Gled deg over det gode du har gjort og spennende ting du har opplevd.
* Vær der du er, gjør det du gjør (når du ikke er opptatt med forrige punkt. ).
* Ingen kan kreve at du skal være den samme alltid. Det er lov å forandre seg. Det er lov å skifte mening.
* Tilgi deg selv og andre.
* Mer utdypende til punktet ”syt mindre”: Legg merke til dine tankemønstre. Hvordan snakker du om ting? Hvordan snakker du med andre? Endre tale- og tankemønstre til å inkludere mer positivitet og optimisme. Det er ikke nødvendig å påtale alt man vet om eller legger merke til som er negativt. Det kan være forsøket verdt å snakke mer om det man liker og synes er bra. Eksempel: hvis noen spør deg hvordan du har det er det lov å fortelle om de tingene som går bra istedenfor de som går dårlig.

Gjør disse øvelsene til du oppnår en positiv livsholdning. Fortsett resten av livet.

Sitater:
For life is quite absurd
And death’s the final word
You must always face the curtain with a bow.
Forget about your sin – give the audience a grin
Enjoy it – it’s your last chance anyhow.

(Monty Python: “Always Look on the Bright Side of Life”)

Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. For den som ber, han får. Den som leter, han finner. Og den som banker på, skal det lukkes opp for.
(Luk 11, 9-10)

All his life has he looked away... to the future, to the horizon. Never his mind on where he was. Hmm? What he was doing. Hmph. Adventure. Heh. Excitement. Heh. A Jedi craves not these things.
(Yoda, Episode V - The Empire Strikes Back)

Det er ofte sånn at når man har tenkt lenge og hardt over et eller annet seriøst tema er det man kommer frem til noe skikkelig banalt. Ting man alltid har visst og blitt fortalt, i ordtak og sangtekster.
(En venn av meg)

Sist endret av Bolla Pinnsvin; 4/01-2006 kl 02:20
Svar med sitat
Gammel 4/01-2006, 01:44
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Den var fin Bolla!

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 4/01-2006, 02:03
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Ja virkelig fin, jeg er enig klapp klapp til deg Bolla.
Svar med sitat
Gammel 4/01-2006, 08:03
Medlem

Flott liten praktifilosofin samling det der! Til å bli lykkelig av!

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:57.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia