Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10/02-2004, 11:12
Gandalv Gandalv er offline
Medlem

Standard

[quote="Exar"][Siden Biblen har null religiøs betydning for meg, blir sammenligningen for meg svært nærliggende å gjøre.

Vell, men kan du si at du har lest Bibelen? Jeg tror ikke vi skal ta en lang prat om relgion her og nå,da blir vi aldri ferdig, men ka me å bare lese et par sider...for å si det med en ateist's munn "Bibelen er glimrende Fantasy". Viss du har en Bibel liggende så anbefaler jeg Johannes Åpenbaring, som handler om endetiden...meget spennende og meget dyp..Tenk viss jeg skulle ha kom å sagt"Ringenes Herre er kjip bare fordi dere folk tror dere er så kule ved å ha lest dn" det blir d samme. Viss vi sier at Ringenes Herre er grunnlaget for en relgion på samme måte som Bibelen, er vi i samme situasjon. så ta å sjekk ut bibelen du...johannes åpenbaring...siste boka i bibelen...d gjelder forsåvidt dere andre åsså...
Svar med sitat
Gammel 10/02-2004, 11:27
Exar Exar er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gandalv
Sitat:
Opprinnelig postet av Exar
[Siden Biblen har null religiøs betydning for meg, blir sammenligningen for meg svært nærliggende å gjøre.
Vell, men kan du si at du har lest Bibelen? Jeg tror ikke vi skal ta en lang prat om relgion her og nå,da blir vi aldri ferdig, men ka me å bare lese et par sider...for å si det med en ateist's munn "Bibelen er glimrende Fantasy". Viss du har en Bibel liggende så anbefaler jeg Johannes Åpenbaring, som handler om endetiden...meget spennende og meget dyp..Tenk viss jeg skulle ha kom å sagt"Ringenes Herre er kjip bare fordi dere folk tror dere er så kule ved å ha lest dn" det blir d samme. Viss vi sier at Ringenes Herre er grunnlaget for en relgion på samme måte som Bibelen, er vi i samme situasjon. så ta å sjekk ut bibelen du...johannes åpenbaring...siste boka i bibelen...d gjelder forsåvidt dere andre åsså...
Jeg har lest biblen, eller deler av den. For moro skyld. (Hvis ikke kunne jeg ikke gjort sammenligningene jeg gjorde over.) Glimrende fantasy ja, og masse fine ting du kan "stjele" som GM. Baser eventyrene dine på en obskur bibelfortelling, og spillerene dine vil ofte få en slags "deja vu" følelse som de ikke helt kan plassere, og ofte også gjøre det du vil de skal gjøre uten at du behøver å railroade i det hele tatt.

Jeg tror du misforsto meg. Jeg mente ikke å si noe som helst stygt om biblen som litterært verk, og folk som gjerne vil tro på den må da bare gjøre det! Kanskje de har rett til og med. Men den har ingen _religiøs_ betydning for meg (mest fordi jeg ikke er religiøs). Den har betydning for meg som litterært verk, omtrent på linje med tolkiens bøker. At jeg så foretrekker å lese Tolkiens bøker fremfor biblen er bare en personlig smakssak.

Det eneste jeg sa var at moderne utgaver av biblen ikke er helt lik gamle utgaver, som et eksempel på hvor ille det kan gå med oversettelser og andre omskrivninger.
Gammel 10/02-2004, 17:32
Sola^ sin avatar
Sola^ Sola^ er offline
Medlem

Standard

Holder på å lese The Fionnavar Tapestry bøkene(er tre stykker) av Guy Gavriel Kay. Dei er kjempeartige Anbefaler dei.

Digger Harry Potter også LOTR hadde eg bittegranne problemer med, var litt treig (spesielt FOTR), men kom meg igjennom til slutt. Den kom seg på slutten. Hitchikeren av Douglas Adams er artig. Det eg leste av WOT (dei to fyrste bøkene) var greit nok, men har ikkje fortsatt på serien.
Svar med sitat
Gammel 10/02-2004, 18:15
Medlem

Standard

av en eller annen merkli grunn så synes folk at FOTR er kjedelig første gang de leser LOTR....merkli sag d der...menmen....den bli bedre annen gang så sett igang å les!
Svar med sitat
Gammel 10/02-2004, 18:41
Exar Exar er offline
Medlem

Standard

Sitat:
av en eller annen merkli grunn så synes folk at FOTR er kjedelig første gang de leser LOTR....merkli sag d der...menmen....den bli bedre annen gang så sett igang å les!
Jeg tror problemet ligger i at folk skal ha action-action-action nå, og FOTR er forholdsvis rolig og gir plass til å tenke over ting. (Jamnfør at de fleste liker Hitchhikers guide og Discworld... der er det ikke akkurat mye tid til pustepauser mellom slagene! Greit det, så slipper man å tenke hvis man ikke vil. Ikke at Hitchhiker/Discworld ikke er bra bøker, de er blant favorittene mine. )
Gammel 10/02-2004, 20:50
Medlem

Standard

hva me å nevne at LOTR åsså er blandt dine favoritter?e kan til å me jør d for d; E ELSKA LOTR!!!!!!åsså e d vist nødvendi å spørre en gang til: E d nokken som he lest Sagaen om Paksenarrion av Elizabeth Moon, viss ikke, jør d nå.
Svar med sitat
Gammel 10/02-2004, 20:55
Leif Kjønnøy Leif Kjønnøy er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sola^
Holder på å lese The Fionnavar Tapestry bøkene(er tre stykker) av Guy Gavriel Kay. Dei er kjempeartige Anbefaler dei.
Det aller mest imponerende med den serien er hvor mange klisjeer forfatteren klarer å presse inn uten at sømmene sprekker og alt tyter ut. Han har jo med så å si alt; i teorien burde resultatet ha blitt en uspiselig røre, men den gang ei...

Likevel må jeg si jeg foretrekker de senere bøkene hans, de er en del mer finpussede. Tigana er og blir noe av det nydeligste jeg har lest.
Gammel 10/02-2004, 21:10
Sciurusaurus Rex sin avatar
Sciurusaurus Rex Sciurusaurus Rex er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Leif Kjønnøy
Sitat:
Opprinnelig postet av Sola^
Det aller mest imponerende med den serien er hvor mange klisjeer forfatteren klarer å presse inn uten at sømmene sprekker og alt tyter ut. Han har jo med så å si alt; i teorien burde resultatet ha blitt en uspiselig røre, men den gang ei...

Likevel må jeg si jeg foretrekker de senere bøkene hans, de er en del mer finpussede. Tigana er og blir noe av det nydeligste jeg har lest.
Jeg er fullstendig enig, men han lanserer en del tanker om kosmologi i Fionavar Tapestry som dukker opp her og der i korte setninger. Derfor anbefalte jeg henne å begynne med FT, og ta de andre bøkene etter. Man har mer igjen for de senere bøkene, selv om de ikke egentlig trenger å støtte seg på noe utenfor for å være fantastiske verker. Tigana har jeg lest mange ganger, og leser den gjerne igjen (hvis man ser bort i fra at en annen venninne har boken jeg ... uhm... lånte av søstra mi og glemte å levere tilbake )
Svar med sitat
Gammel 12/02-2004, 09:17
Shadowlord Shadowlord er offline
Medlem

Standard

Prøver å komme meg gjennom Gollansz' Fantasy og Science Fiction MAsterworks serier. Beste sf&f som er skrevet. Disse serien har komplett forandret mitt syn på sf&f litteratur, og utvidet horizontene lengre enn det jeg kunne tenke meg før. Kvaliteten i denne serien (noe er ikke fullt så bra, men det meste fortjener tittelen 'mesterverk'

Nå skal jeg ikke nevne Lovecraft, Gaiman, Moore, Tolkien, fordi alle burde kjenne til dem og elske dem. Skal også neven 'science fiction' fordi man kan egentlig ikke lage noe bra skille mellom SF og 'standard fantasy'

Av de virkelig store (også sterkt anbefalt av folk som Neil Gaiman) er Lord Dunsany (den første virkelig moderne fantasy forfatter). Han klarer å skrive fullverdige fortellinger på 42 (FØRTI-TO!) ord. Så flink er han. Ved siden av Edgar Allen Poe er Dunsany Lovecrafts store innflytelses kilde. Mn legger godt merke til det i mange av hans tidligere verker.

Mervyn Peake's Gormenghast trilogi. Merkeligere personer og mer atrofisert levemåte må man lete lenge etter.

Robert E. Howard. Glem Conan. Kong Kull og Bran Mak Morn er uendelig mye tøffere og bedre skrevet. Og Solomon Kane og diverse andre historier er helt geniale

Clark Ashton Smith. Nok en av Lovecrafts bekjente, en slags mentor, brilliant dikter og skrev superbe historier.

Jack Vance. Ingen har kjapp, 'witty', skarp og kreativ dialog som han. Hans Dying Earth bøker er utrolig bra. Det er resten av det han har skrevet også.

Michael Moorcock. Elric. Corum. Jerry Cornelius. The Eternal Champion. Han har skrevet mye, og alt jeg har lest har vært bra.

John Crowley. Ikke veldig kjent, men blir nevnt av usannsynlig mange forfatter som en av de virkelig store. Les "Little, Big". Han skriver sannsynligvis bedre enn Tolkien.

M. John Harrison. hans helt unike 'Viriconium' serien er bare starten. Han skriver bedre enn de aller, aller fleste.

Olaf Stapledon. Hans 'Last and First Men, og 'Star Maker' er geniale i alle ordets betydninger. På 400 sider har han i 'Star Maker' klart å ta hele universets historie, og skrevet det nærmest som en fakta bok. Religiøse misliker hans vitenskapelige forklaringer og mangel på religiøs overbevisning. Ateister misliker den fordi den tyr til en guds skapelse av alt. Folk som Arthur C, Clarke og Brian Aldiss hyller dette som beste SF bok noensinne skrevet

Gene Wolfe. Sterk kandidat til Beste Nålevende Forfatter, sammen med Crowley. 'The Book of the New Sun/Long Sun/Short Sun", "Latro in Mist", "The Fifth Head of Cerebus", "Peace": listen er lang og hans dårligste verk ville blitt regnet som mesterverk fra de fleste andre forfattere

Brian Aldiss. Tenk Arthur C, Clarke skrevet av Ray Bradbury. det er ikke på langt nær det han fortjener

Ray Bradbury. Tankevekkende og talentfull forfatter.

Charles deLint. urban fantasy av ypperste kvalitet. varm, mørk, ond, kjærlig, sorgful, deprimerende, genialt skrevet.

Tanith Lee. "Kill the Dead" og 'Tales of the Flat Earth" serien er grunnstøtter i fantasy litteraturen. Og som grunnstøtter flest, er de gjemt bort og glemt av mange.

Så kan jeg også nevne Roger Zelazny, CliffordD. Simak, Theodore Sturgeon, Asimov, Clarke, L. Sprague DeCamp, Ursula LeGuin, C.L. Moore, Hope Mirrlees, William Hope Hodgeson, Jonathan Lethem, Jonathan Carroll, C.J. Cherryh, og mange, mange andre.

Har ikke fått lest Guy Gavriel Kay enda, men håper å gjøre det før jeg dør (jeg har nærmere 100 uleste bøker hjemme, og jeg prøver å ikke kjøpe nye. jeg er ikke spesielt flink til det)

Akkurat nå leser jeg

"The Eagle's Brood" av Jack Whyte, tredje i en 7 bok serie om kong Arthur. Skrevet med vekt på den Romerske Arthur, og bok tre hiandler fortsatt bare om Merlins oppvekst, så du kan tenke deg bredden og dybden til historien. ganske bra skrevet.

"The Color of Magic" første Discworld bok. har lest alle andre for andre/tredje/fjerde/femte gang (alt ettersom). Pratchett er virkelig en flink forfatter. Som en kritiker sa 'In a more perfect world Pratchett would be considered a great writer, rather than a merely successful one'

'Lyonesse: Suldrun's Garden' av Jack Vance. Nok en gang viser Vance sin flotte språkbruk og enorme fantasi. Lagt til en 'near-earth' verden med et stort øyerike mellom Frankerike og England, ikke langt etter at Romerne forlot England.

Har nettopp lest ferdig 'TheBane of the Black Sword" av Michael Moorcock. fant den til 25 kroner på Avalon.
Elric viser nok en gang hvorfor han er en av tidenes kuleste anti-helter.
Gammel 12/02-2004, 09:51
Joshy Joshy er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Noen som har lest sagaen om Paksenarrion av Elizabeth Moon? Den e faktisk ganske ok....
Jeg holder på med den nå. Er midt i bok 2.

Ellers har jeg lest hele Drizzt serien, LotR, Harry Potter, Riftwar, War of the Spider Queen + masse mer, men nevnte er klart best.
I'm the truth from which you run, I'm the silencing machine,
I'm the end of all youre dreams.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Fantasy Atreides Spillskaping 2 31/03-2004 15:31
Bøker til salgs. kUa Kontakt/ Kunngjøringer/ Annonser 1 15/03-2004 23:17
Noen som vil selge bøker???? Gandalv Kontakt/ Kunngjøringer/ Annonser 2 12/02-2004 13:02
Bytte av bøker elns? mrlee Kontakt/ Kunngjøringer/ Annonser 3 27/12-2003 01:14
for mye fantasy? hobgoblin Spillskaping 32 19/12-2003 13:50

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 08:58.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia