Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Åpent forum > Tull og Tøys

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 8/12-2006, 17:47
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Standard Sv: Tro og vitenskap

Vel, den drittsekken jeg føler at jeg er når jeg leser hva Erling svarer meg svarer ikke helt til min generelle følelse av å med visse unntak ikke være noen drittsekk, men jeg tror kanskje også jeg tenkte på lidelse i en litt annen ende av skalaen enn der verdens største urett og grusomhet befinner seg.

Jeg mener at smerte i seg selv ikke er av det onde, at det som er vondt i livet, som sorg, sinne, angst, og hat, er en del av livets mening. Men siden jeg ikke er noen drittsekk mener jeg selvfølgelig også at ganske mange mennesker opplever mer smerte enn de skulle ha gjort; at det helt klart finnes grusomhet i verden; og at mye som skjer, kan kalles for ondt.

At kommentaren min var en smule irrelevant i forhold til at
Sitat:
Opprinnelig postet av Erling Rognli Vis post
Dersom konsekvensen av å skape verden og mennesker med fri vilje med nødvendighet er den verdenen vi ser, så burde verden ikke ha vært skapt. En god, allvitende skapergud ville ikke ha skapt denne verdenen. Han ville innsett de sannsynlige konsekvensene og deretter slått ideen fra seg.
kan jeg imidlertid være enig i.

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 8/12-2006 kl 17:51 Begrunnelse: Jeg overdrev og rettet det opp
Svar med sitat
Gammel 8/12-2006, 18:07
Medlem

Så kan jeg jo snu meg andre veien og spørre Pug: Er ondskap en pris som er verdt å betale for fri vilje?
Gammel 8/12-2006, 18:45
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Martin: Aner ikke. Jeg ønsket bare å vise at det ikke nødvendigvis var slik at Gud måtte være ond selv om det var mye lidelse i verden.

Og hvorvidt Gud måtte ha forutsett all den lidelsen som finnes, vil jeg gå ut fra at han gjorde det, men jeg har ingen planer om å sette meg til doms over Guds handlinger eller hans vurderinger av hva som har størst verdi. Men det faktum at det finnes lidelse i verden er ikke i seg selv et godt nok argument for at verden ikke skulle skapes. Det finnes nemlig mye kjærlighet og godhet også. Forskjellen er ofte den at ondskapen og lidelsen får mer oppmerksomhet enn kjærligheten og godheten. Og jeg overlater altså til Gud å veie disse opp mot hverandre, all den tid han må antas å ha mer oversikt enn det jeg har.

"Here lies a toppled God. His fall was not a small one. We did but build his pedestal, a narrow and a tall one"
-Frank Herbert
Svar med sitat
Gammel 8/12-2006, 19:06
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Jeg tror på Gud, men ikke en Gud med en Stor Hemmelig Uforståelig Plan som innebærer en enorm mengde lidelse som vi bare må nikke til og si "okei, det er sikkert en lur plan".

Sist endret av matthijs; 8/12-2006 kl 19:08
Svar med sitat
Gammel 8/12-2006, 19:07
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Pug Vis post
Martin: Aner ikke. Jeg ønsket bare å vise at det ikke nødvendigvis var slik at Gud måtte være ond selv om det var mye lidelse i verden.
Det kommer vel an på hvorvidt det er ondt eller ikke å tillate lidelse man kunne grepet inn i.
Gammel 8/12-2006, 19:09
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Martin Bull Gudmundsen Vis post
Det kommer vel an på hvorvidt det er ondt eller ikke å tillate lidelse man kunne grepet inn i.
Og der er vi full sirkel - ettersom tråden kom ut av et spørsmål om hvordan latskap kunne føre til ondskap.
Gammel 8/12-2006, 19:12
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sist endret av Ole Peder Giæver; 8/12-2006 kl 19:23
Svar med sitat
Gammel 8/12-2006, 19:27
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Gud er kjærlighet, klitoris, sommerfugler, det blå på himmelen og kroppskribling. Gud er 42. Gud er god.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 8/12-2006 kl 19:27
Svar med sitat
Gammel 8/12-2006, 20:13
heidiii sin avatar
heidiii heidiii er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Erling Rognli Vis post
Dersom konsekvensen av å skape verden og mennesker med fri vilje med nødvendighet er den verdenen vi ser, så burde verden ikke ha vært skapt. En god, allvitende skapergud ville ikke ha skapt denne verdenen. Han ville innsett de sannsynlige konsekvensene og deretter slått ideen fra seg.
Fra mitt perspektiv uttaler du deg for raskt, nettopp fordi vi ikke har opplevd nok, vi har ikke sett alt, og viktigst av alt: Vi vet ikke hvordan dette ender.
Individer som opplever ondskap/smerte/lidelse kan komme ut av det med en større styrke, mer kjærlighet og mer glede. Kall det utopisk, men hva om dette også kan være tilfellet med verden? Hva om vi bare er midt oppe i det vonde som snart (om noen hundre eller tusener av år) vil gå over?

Et annet poeng er at vi hele tiden får flere og flere indikasjoner på hvor lite vi vet og hvor feil vi har tatt tidligere: Hvordan kan vi da, med vår utilstrekkelige hjerne (på dette området) uttale oss så skråsikkert om noe så stort og ufattelig?
Svar med sitat
Gammel 8/12-2006, 22:52
Medlem

Habermas, har du lyst til å stå ansikt til ansikt med en som opplever stor lidelse og urett i dag, og fortelle ham eller henne at det kanskje ikke gjør så mye, fordi det ikke kan utelukkes at menneskeheten vil komme styrket ut av det om noen tusen år?

Matthijs: Denne tråden sprang ut av en diskusjon om Star Wars som religion, som utartet til en diskusjon om hvorvidt religion kunne motbevises med vitenskapelige argumenter. Men jeg ser parallellene til latskapstråden din.

(Og så kan jeg snu spørsmålet over tilbake mot meg selv: har jeg lyst til å stå ansikt til ansikt med en som holder på å dø av sult og si at det i det lange løp nok er best at jeg gjør andre ting for vedkommende enn å kjøpe mat?)

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 8/12-2006 kl 23:03
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:46.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia