Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Norske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 1/07-2008, 16:29
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: Er wiki en god ide?

Sitat:
Opprinnelig postet av Lingam Vis post
ga det mersmak?
Ja, dette var veldig bra saker. Jeg stiller gjerne på rollespillsalongen.
Svar med sitat
Gammel 1/07-2008, 16:41
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Jeg er forvirret igjen på hva som blir dealen. Jeg står som sagt på at hvis noen skal tjene store penger på den delen av arbeidet med hovedboken som jeg har gjort, vil jeg ha en del av den kaka - selv om det sikkert er stormannsgalskap å forestille seg noe sånt. Hva slags CC-lisens må til for å få til det... eller er stoff fra boka uberørt av lisensen uansett og alt i sin skjønneste orden?
Gammel 1/07-2008, 16:50
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Det som står i boka er uberørt av lisensen.
Det er bare de verkene som ligger i selve wikien som vil ha en cc-lisens.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 1/07-2008, 16:55
Medlem

Takk igjen.

(Vet jeg stiller rare spørsmål og at det er utydelig hva jeg egentlig mener, jeg blir bare så svimmel av jus.)

Det betyr altså at hvis et eller annet stort selskap vil lage noe av Itras by, kan de uten videre bruke alt som ligger på wikien, men ikke noe som står i boka? (Men med forbehold om at det kommer under samme lisens?)

I så fall er det vel bare rett og rimelig å gjøre det på den måten, det er tross alt mer eller mindre sånn boka i seg selv har blitt til.

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 1/07-2008 kl 16:59
Svar med sitat
Gammel 1/07-2008, 17:01
Lingam Lingam er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Martin Bull Gudmundsen Vis post
Det betyr altså at hvis et eller annet stort selskap vil lage noe av Itras by, kan de uten videre bruke alt som ligger på wikien, men ikke noe som står i boka?
Korrekt. Spørsmålene er gode de.
Gammel 1/07-2008, 17:08
Medlem

Takk for det, da kommer et til: Hvis jeg skulle ha skrevet f eks en roman fra Itras by, kunne jeg da brukt alt som stod i boka uten å måtte videreføre en "andre kan bruke dette som de vil"-lisens som kanskje ville fått forlagene til å betenke seg? Så lenge jeg ikke bruker noe fra wikien?

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 1/07-2008 kl 17:09
Svar med sitat
Gammel 1/07-2008, 17:13
Kristian Kristian er offline
Medlem

Sitat:
Jeg er forvirret igjen på hva som blir dealen. Jeg står som sagt på at hvis noen skal tjene store penger på den delen av arbeidet med hovedboken som jeg har gjort, vil jeg ha en del av den kaka - selv om det sikkert er stormannsgalskap å forestille seg noe sånt. Hva slags CC-lisens må til for å få til det... eller er stoff fra boka uberørt av lisensen uansett og alt i sin skjønneste orden?
Hovedboken er beskyttet av den lisensen dere satte på den, sannsynligvis en "All rights reserved". Denne er det ingen andre enn dere to i fellesskap som kan overstyre, og dere har enerett på eksemplarfremstilling og distribusjon av disse.

Jeg har forlest meg på amerikansk opphavsrett, og må korrigere meg selv. Norsk opphavsrett er mindre streng enn amerikansk, og Åndsverkloven sier følgende:
Sitat:
§ 4. Opphavsmannen kan ikke sette seg imot at andre benytter hans åndsverk på en slik måte at nye og selvstendige verk oppstår. Opphavsretten til det nye og selvstendige verk er ikke avhengig av opphavsretten til det verk som er benyttet.

Den som oversetter eller bearbeider et åndsverk eller overfører det til en annen litterær eller kunstnerisk form, har opphavsrett til verket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måte som gjør inngrep i opphavsretten til originalverket.
Dermed er det tillatt å starte en wiki om Itras by uavhengig av hva dere mener om saken så lenge man navngir hovedverket og opphavsmennene til dette, ikke gjengir hele eller store deler av boka i wikien og ikke krenker hovedverket eller dere. Innholdet på wikien kan lisensieres under en hvilken som helst lisens.

Dette punktet er forholdsvis komplisert, og det er ikke lett å se hvor grensene går. Dersom et stort selskap vil lage et selvstendig verk, f.eks. en film, basert på Itras by har de antakelig lov til det, men opphavsmennene skal navngis og det nye verket skal ikke være krenkende for verken originalverket eller opphavsmennene.

Til ditt siste spørsmål:
Du kan skrive en roman basert på boka og wikien, og du vil eie opphavsretten til denne. Dersom du kopierte innhold fra wikien direkte vil dette være beskyttet av lisensen. Om du skriver det om lager du et nytt verk, som du eier rettighetene til.

Sist endret av Kristian; 1/07-2008 kl 17:22 Begrunnelse: Skriveleif
Svar med sitat
Gammel 1/07-2008, 17:19
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kristian Vis post
Dermed er det tillatt å starte en wiki om Itras by uavhengig av hva dere mener om saken så lenge man navngir hovedverket og opphavsmennene til dette, ikke gjengir hele eller store deler av boka i wikien og ikke krenger hovedverket eller dere. Innholdet på wikien kan lisensieres under en hvilken som helst lisens.
Med andre ord slipper man å mene noe om saken og kan bare være sjeleglad for at noen gidder å gjøre jobben?

Det er vel alt i alt det beste.
Gammel 1/07-2008, 17:22
Kristian Kristian er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Er wiki en god ide?

Sitat:
Med andre ord slipper man å mene noe om saken og kan bare være sjeleglad for at noen gidder å gjøre jobben?

Det er vel alt i alt det beste.
Hehe, nettopp.
Svar med sitat
Gammel 2/07-2008, 14:52
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Kommer til å bidra litt, i tilfeldige perioder, tenker jeg! Fullstendig uten noe ansvar.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:41.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia