Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Norske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 5/07-2011, 15:07
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Salgstall for norske rollespill

Sitat:
Hvis det viser seg vellykket i USA blant annet, hvorfor ser forlagene seg bekymrede over det? Jeg kan skjønne tradisjonelle bokhandlere selvsagt - men for forlagene blir det jo mindre produksjons kostnader.
Profitter andtar jeg. Slik det er i Norge så er det mer eller mindre et prisamarbeid mellom de fleste bokforhandlerne og forlagene som utgir disse bøkene, bøker koster stort sett det samme i alle butikker, problemet er at når den prisen er kunstig høy og fler og fler folk handler på nettet så går profittene ned.

Jeg ville ha en fantasy bok for en stund siden, jeg fant den på Norsk til nesten 400 og på Englesk på nettet til 75 plus porto så det ble rundt 100 tilsammen. Nå er det ikke alle som leser godt nok Engelsk til å kunne bytte ut en Norsk bok med en Engelsk en uten problemer, men fler og flere folk lærer seg Engelsk også og det blir mer og mer vanelig med gode Engelsk kunskaper, andtallet folk som er villige til å betale 300 kroner mer for å få en bok oversatt til Norsk synker, hvis jeg var et Norsk forlag ville jeg vert veldig bekymret.

Og jeg snakker ikke her om ebøker, men fysiske bøker, ta en standard ny bok oversatt fra Engelsk, i Norge koster den mellom 250 og 450 kr, og jeg kan somoftest få den for mellom 100 og 150 inklusive porto på Amazon eller ebay, fysisk og helt ny, det er ikke aktuelt da å kjøpe denne boken i fysiske brutikker i Norge. Ebøker er en ting, det er fremdeles en del av oss som foretrekker fysiske bøker, men selv med det når fler og fler handler på nett så kan ikke forlagene fortsette å forlange de enorme prisene de tar siden det er ikke folk da villige til å betale når de har muligheter til å få tak i boken for en brøkdel av prisen andre steder.

Og det er ikke bare bøker, ta dataspill, et nytt Playstation 3 spiller koster mellom 500 og 600 kr sånn ca, jeg kan vaneligvis få tak i det på nett for 350 helt nytt, ene Bayblade startsettet koster i USA ca 150 kr, mens det konster 450 her, så selv om man må betale litt porto så får man det alikevel langt billigere på nett.

I tilegg så har man Norske nettbutikker slik som Capris hvor man kan få tak i bøker på Norsk, fysiske bøker, langt billigere enn i de vanelige butikkene, det er egentlig ikke noen grunn lenger til å ikke handle på nett, og det er klart at det bekymrer Norske produsenter, importører og andre som tjener på det høye prisnivået i Norge.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.

Sist endret av Hagazussa; 5/07-2011 kl 15:14
Svar med sitat
Gammel 4/08-2011, 01:35
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: Salgstall for norske rollespill

Hmm ...

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 4/08-2011 kl 01:35
Svar med sitat
Gammel 6/08-2011, 09:10
Crowax78 sin avatar
Crowax78 Crowax78 er offline
Forbundsstyret (vara)

Cool Sv: Salgstall for norske rollespill

Den største ulempen med å handle på nett er at det ikke blir skattet i den kommunen du bor i (om eieren av butikken bor der da, som det er lov å håpe)
Svar med sitat
Gammel 6/08-2011, 09:58
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: Salgstall for norske rollespill

Skrev et svar om norsk språk og kultur, men tok det over i bloggen min; HER.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 6/08-2011 kl 12:44
Svar med sitat
Gammel 6/08-2011, 11:29
Crowax78 sin avatar
Crowax78 Crowax78 er offline
Forbundsstyret (vara)

Cool Sv: Salgstall for norske rollespill

Sitat:
Opprinnelig postet av Crowax78 Vis post
Den største ulempen med å handle på nett er at det ikke blir skattet i den kommunen du bor i (om eieren av butikken bor der da, som det er lov å håpe)
Selv så handler eg en del på nett, mest fordi det ikke er noen butikker her eg bor som selger spill(rollespill/brettspill).
For eg liker å kunne gå i butikken, snakke med folk, handle, og om det skulle være noe så kan eg lett stikke innom å få ting fikset.
Svar med sitat
Gammel 6/08-2011, 21:44
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Salgstall for norske rollespill

Sitat:
Akkurat det, driter jeg i. Nå er det ingen rollespill butikker i min komune, men når jeg bodde i Bergen komune og kunne kjøpe en bok på Outlands til 400 eller samme boken for 200 på nett så bekymret ikke det at Bergen ikke fikk skatt av salget meg det minste, jeg betaler nok skatt som det er.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.

Sist endret av Hagazussa; 6/08-2011 kl 21:45
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:49.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia