Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Norske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26/04-2009, 20:12
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Heksekort

Det kommer vel litt andpå heksepilleren også, hvor mye han eller hun legger i å rollespille ut magien, er den bare en resurs på karakter arket eller er det noe som spilleren tar opp og gjør noe ut av i spillet.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 26/04-2009, 22:30
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Heksekort

Nei, dette er et systemteknisk spørsmål. Det handler om å legge rammene for rollespillet. Det systemtekniske har stor innvirkning på hvordan samspill og dialog flyter.

Når det gjelder hvordan den individuelle spiller håndterer det, vil det igjen bli influert av dette grepet. Det vil gjøre at heksespillerne må spille ut noe mer, men det vil også hjelpe dem med å gjøre nettopp det. Det er en vinn-vinn situasjon.
Gammel 26/04-2009, 22:48
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Standard Sv: Heksekort

Jeg er litt usikker på disse prompe-, sex- og diaré-kortene. Tror det kan skade spillingen mer enn det gagner. Ut over det synes jeg denne ideen er dritkul!

Sist endret av Temple; 26/04-2009 kl 22:49
Svar med sitat
Gammel 26/04-2009, 23:12
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Jeg har litt erfaring med slikt fra Ars Magica, hvor twilight episoder kan forårsake noen lignende effekter.
En stor utfordring kan være at det kan tvinge deg til å la narrativet plutselig gå i en annen retning enn noen kunne forutse, hvis et ganske drøyt kort blir trukket. Det kan tvinge deg til å forandre en situasjon du synes var kul.

Fx: hvis heksa i skjul skal fortrylle en viktig birolle slik at han blir forelsket i en annen rolle. Kanskje er stemningen ganske intim og spent. Også trekkes kortet Trollfis, det kan jo være morsomt, men det "ødlegger" gjerne den stemingen som var.
Ellers Dødens Magi kommer, og spillern velger å la den viktige birollen dø.

Slike utfordringer kan jo være kule, men det kan fort forekomme at man føler at det føkker opp mer enn det er moro også.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 26/04-2009, 23:27
Medlem

Dette er et viktig poeng, som jeg har tenkt på; vil teste ut kortene med kun én stokk nå, bare for å se hvordan kort-trekking og lesing funker, men tenker fremover til en modell hvor det muligens er tre kortstokker;
- en grønn: myke effekter, lite å vinne
- en rutete: morsomme effekter, lette å le av
- en rød: harde effekter, mer å vinne

(ser for meg symboler på alle tre, men foreløpig heter de grønn, rød og rutete)

Jeg håper dette skal møte problemet med kort som skjærer for mye i forhold til stemningen. Ser for meg at spillederen i enkelte scenarier sier hvilken kortstokk som brukes.

Men først; teste grunnprinsippet!
Gammel 26/04-2009, 23:34
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

De fleste som velger å spille hekser i Fabula har vel en interesse av trolldommer som noe mer enn kun "ressurs". Strengt talt har Conan rett i at man (parafraset): "ikke kan stole på annet enn sin egen sverdarm, ei heller sverdet det fører. Magi er for maktkåte tåper." Også i Fabula er sverd et nyttigere verktøy.

Det er vel et poeng at man skal ha forskjellige "decks" til forskjellige spill? I spillingen ved Kongens Hoff, trekk ut kort med rød ramme/fisesymbol. Strengt talt så sliter du vel uavhengig av eventuell bi-effekt om du bruker trolldom ved et hoff (uten at du er dronningen).

Forskjellige kortstokker til forskjellige magier er også en enkel måte å gi bittelitt forskjellig spillmekanikk på forskjellige typer trolldom. Jeg synes trolldom er et bra ord, men siden det er forklart med at de kaller trylling 'trolldom' fordi det var trollene i Orianna som først drev med det er det rart at alle kontinenter kaller det det samme. Om ikke noe annet kunne forskjellige navn på galdrevirksomheten også være med på å klargjøre at det var forskjeller på seidkunst mellom kontinentene.

EDIT: en annen mulighet er å ha nivåforskjeller på kortene også

Nivå en: Trollfjert (heksa slipper en lydhør fjert, som også lukter)

Nivå to: Trollpromp (en skikkelig brøler som lukter så alle får minus = trolldomseffekt om de ikke holder seg foran munn/nese)

Nivå tre: Trollfis (som nå)

Jeg må innrømme at det er heksen andre ferdigheter som er kule. (lese, koke, lege og sanke) ... 'trylle' sine defensive egenskaper er også uvurderlige!

Sist endret av Maleficum; 26/04-2009 kl 23:40
Svar med sitat
Gammel 27/04-2009, 00:33
Medlem

Du har rett i at det vil være et problem med bieffekter om man gjør trolldom i nærheten av kongelige eller andre maktfolk. Kan rett og slett være skadelig for helsa til ei heks å ta slike sjanser!

Nivåforskjeller på kortene blir aldri aktuellt! Hørt på maken!

I kongeriket Orianna er "trolldom" forklart med at trollene fant på det. Men Orianna er ikke akkurat et sted med den mest opplyste heksekultur ...

Andre steder kalles det "svartekunst" og "hekseri", og andre merkelige navn ...
Gammel 27/04-2009, 02:05
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Dette er et viktig poeng, som jeg har tenkt på; vil teste ut kortene med kun én stokk nå, bare for å se hvordan kort-trekking og lesing funker, men tenker fremover til en modell hvor det muligens er tre kortstokker;
- en grønn: myke effekter, lite å vinne
- en rutete: morsomme effekter, lette å le av
- en rød: harde effekter, mer å vinne
Slett ikke dumt, dette hørtes smart ut, det burde gi dere muligheten til å gå inn i dette med øynene mer åpne ihvertfall.

Sitat:
Jeg håper dette skal møte problemet med kort som skjærer for mye i forhold til stemningen. Ser for meg at spillederen i enkelte scenarier sier hvilken kortstokk som brukes.
Det kan jo også være et valg som er opp til spillern, og åpne opp større ressurser jo større sjangser han tar. Fx at man får tilgang til å bruke kraftigere trolldom hvis han velger bieffekter fra den rutete eller røde stokken.

Sitat:
Men først; teste grunnprinsippet!
Ja, også smart! Som alle lydtekteknikeres mantra: "testing, testing, one, two..."
Gleder meg til å høre fra testen(e)

Svar med sitat
Gammel 27/04-2009, 04:12
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Heksekort

Sitat:
Jeg er litt usikker på disse prompe-, sex- og diaré-kortene. Tror det kan skade spillingen mer enn det gagner. Ut over det synes jeg denne ideen er dritkul!
Når man bringer sex inn i rollespill så må man være sikker på at man har modene spillere, for noen grupper passer det ikke og det blir flaut og flåsete, men for andre grupper så kan det legge til noe viktig.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 27/04-2009, 07:48
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Heksekort

Sitat:
Opprinnelig postet av Hagazussa Vis post
Når man bringer sex inn i rollespill så må man være sikker på at man har modene spillere, for noen grupper passer det ikke og det blir flaut og flåsete, men for andre grupper så kan det legge til noe viktig.
Når man bringer promp inn i rollespill derimot, så må man være sikker på at alle er skikkelig umodne...

Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:44.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia