Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 8/02-2011, 18:26
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Standard R.I.S.K Runde 07 Fobaros

Fobaros av kandidat 3
Bidraget kan leses her http://risk07.nocturnia.be/#post6
Diskuter under
OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er.

PS http://www.vox.no/templates/CommonPage.aspx?id=2677
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde

Sist endret av lost and lonely; 8/02-2011 kl 18:26
Svar med sitat
Gammel 8/02-2011, 20:46
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K Runde 07 Fobaros

Hmmm...

Så skal man være positiv.

Fobaros. - Fortellingsbasert Rollespillsystem

Fobaros minner meg om noe som Matthijs engang skrev om mitt første RISK bidrga (strengt tatt ikke ett bidrag for jeg leverte for sent, men men).
Sitat:
Opprinnelig postet av Matthijs
Førsteinntrykk: Forge heartbreake
Et uhyre ambisiøst prosjekt for en en-ukes-konkurranse
og med en liten tvist så kan jeg si det samme om dette.

Det virker som spillskaperen har lest debattene som har gått i spillskapingsforum og tenkt - "aha, det der var en god ide, og det der, det var kult."
Men samtidig har ikke kandidaten forstått de fleste konseptene den inkluderer. Eller så har den ikke klart å kvitte seg med gammel simulasjons baggasje. Det første og mest umiddelbare tegnet ligger allerede i rollemekking (som er et meget ukreativt begrep, mer om det senere). Der skal spilleren dikte opp noen ferdigheter. Som er en kul ting, jeg bruker den nesten hele tiden selv. Men så skal dette begrenset med at rollen begynner som 10 år med pluss 5 år pr ferdighet (og er den over 50 kan den ikke bruke disse i fysiske konflikter).
Designmessig har kandidaten her blandet to helt forskjellige tilnærminger, og de går ikke bra sammen.
Dette fortsetter igjennom hele teksten.

Som er også er et ankepunkt. Teksten er tørr. Smaker brukermanual. Språket man bruker til å formidle reglene er med å sette farge på det spillet man skal formidle. Joshua Newman bruker kjønnsløse pronomen i sitt science-fiction spill, ikke for å være politisk korrekt, men for å skape en fremtidig følelse over teksten. Den personlige tonen i Itras By gjør ikke bare dette spillet meget behagelig å lese, men er med på å formidle en stemning som er viktig i dette spillet.
Når kandidaten bruker utrykk som rollemekking, som igjen er et begrep brukt mye i forumdebatter, gjør denne dette vesentlige delen av spillet helt kjønnsløs før den er begynt.

Mekanisk er spillet uinspirert. Sagt er Sant regelen er en fiffig måte å skape sin egen versjon av si ja eller trill terningene. Den er litt vel dogmatisk. Noe av det magiske med rollespill er den fleksibiliteten som oppstår i dialogen som er rollespill (de som har kjent meg dette forumet vet at jeg har vært vel så dogmatisk i min tid). Når man så følger opp med en avart av Wushu bare bakt inn i tung tekst, unødvendig mye om og hvis og hvorfor, kommer man ikke noe lengre. Jeg mister tråden inni der, men sånn jeg ser prøver man å få litt frem og tilbake spillet i Dogs in the Vineyard for å drive et spill for å presse folk til å bruke sine terninger til å oppveie negative effekter, og dermed ikke prøve å ta initiativet i en konflikt.
Det mangler dessverre den elegante eskalerings effekten som ligger i Vincent Baker sitt spill.

Men...

Dette er som sagt et ambisiøst spill. Kandidaten prøver å lage et generelt spill, som ikke er bundet til noen spesiell sjanger. Selv om mye av fokuset underveis dreier seg over på et fantasi spill, så er nå dette målet nådd.
Det er dessverre et spillskaperforum-heartbreaker.
Så den måloppnåelsen hjelper lite.

Hva kan så kandidaten gjøre.

Begynn på nytt. Bruk tid på å skrive fler spill, prøv og les flere andre spill som bruker moderne metoder, eller glem dette og dyrk tradisjonelle metoder. Moderne metoder krever en forståelse av hvordan spillregler er med på å styre prosessene i spill og dermed hvordan disse former spillopplevelsen.
Jeg ville ikke brukt mer tid på dette spillet. Jeg ville sett på det som en erfaring. Akkurat som min slakt av dette spillet er en erfaring. På godt og vondt.

Jeg kan tenke meg at du sitter og koker bak tastaturet nå. Fair enough. Jeg har ikke lagt fingrene særlig imellom. Ta det som du vil.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 8/02-2011, 22:39
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Huhei! Det var litt av en tekstklump! Må komme tilbake til denne senere, tror jeg.
Svar med sitat
Gammel 9/02-2011, 10:29
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Utrolig lang og tørr tekst, noe som ødelegger litt for noe jeg tror kan være et morsomt spill.

Savner mer oversiktlige beskrivelser og eksempler. Teksten nevner både romskip og forsvarsadvokater, mens eksemplene er fra hjemmekokt fantasy. Jeg foreslår å bestemme seg for en sjanger/spilltype og holde seg til den, og deretter kanskje skreddersy systemet mer rundt det konseptet.

Eksemplene på spill er heldigvis konsekvente, og følger samme spillere/roller, noe som gir en kontinuitet jeg savner i resten av spillet.

Reglene for hvordan beskrivelsesfasen skal funke med hvem som beskriver hva og slikt, er litt ullent.

I motsetning til Kaare, synes jeg faktisk idéen er fin. Jeg har ikke noe å utsette på den. Det er mer formidlingen som mangler det lille ekstra. Jeg synes ikke man skal behøve å tenke så mye på hva som er klassisk og hva som er progressivt.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 9/02-2011, 11:21
Kaare Berg sin avatar
Medlem

jeg har ikke sagt at ideen ikke er fin. Jeg har derimot sagt at gjennomføringen og den salige blandingen av teknikker ikke er noe.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Svar med sitat
Gammel 9/02-2011, 11:22
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
jeg har ikke sagt at ideen ikke er fin. Jeg har derimot sagt at gjennomføringen og den salige blandingen av teknikker ikke er noe.
Ok, jeg synes at blanding av teknikker ikke gjør noe, da.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 9/02-2011, 11:26
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Så lenge man vet hvordan og hvorfor de brukes er en salig blanding av teknikker det som kalles design. Når de brukes uten å vite dette er det bare rot. Som her.

Svar med sitat
Gammel 10/02-2011, 10:40
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Her er en innrømmelse: Jeg hadde ikke tenkt å lese dette spillet. Tittelen er døll, teksten så døll ut, og nok et generisk rollespillsystem er ikke det som får meg til å tenne. Men jeg fikk tildelt nummeret for feedback.

Så la oss få det unna: Teksten suger. Den er nesten alltid tørr, omstendelig, bruker for mange ord på å si enkle ting. Det mest skjærende eksempelet er "Sagt eller Sant"-regelen, som jeg ikke klarer å forstå slik den er skrevet. Det glimter til noen steder - konflikteksempelet er bra. Men ellers: Kutt! kutt! kutt! skriv om!

Spillmetoden/systemet har noen kule biter, og noen oppsiktsvekkende hull. Man starter med å finne på en verden sammen... men hvordan? Dette spillet skal kunne passe for nybegynnere; her trengs regler og føringer.

Drivkrefter for rollene er bra. Men igjen, føringer og flere eksempler. Veldig vagt hva slags scope de skal ha: hvor lenge tenker man de varer, generelt sett?

Godt at det avklares hvem som kontrollerer hva, og hvem som kan si hva. Men spilledertips om at man skal være forsiktig med å drepe roller, være forsiktig med å dra inn forsterkninger osv. hjelper veldig lite. Si hva man skal for å få spillet til å funke - ikke hva man må sitte og passe på ikke å gjøre.

Ti minutter med argumentasjon høres veldig mye ut.

Konfliktsystemet har spillets største perle: Det at man noen ganger må si fordeler for motstanderen! Jeg tror tolkningsfasen generelt kan være veldig kul og spennende - men beskrivelsesfasen tror jeg blir veldig repetitiv etter et par konflikter. (Og for guds skyld, ikke snakk om "tolkningsfaser" og "argumenter". Dette høres ut som et spill for byråkrater.)

Det er en del gode poenger i teksten som viser at forfatteren har tenkt gjennom saker og ting. F. eks. i biten om detektivspilling: "Det er ikke interresant å se om spillerene finner informasjon og spor. Det er interresant å se hva som skjer når de har funnet den." Bra greier.

Det å bli satt ut av spill i en konflikt: Her hadde det vært veldig kult å gjøre det slik at å bli satt ut gir noen nye plot hooks/utfordringer etter konflikten. En verdifull gjenstand blir tatt, eller man faller ned et hull i bakken til et skummelt sted, eller man blir forgiftet og må finne motgift, osv.

Alt i alt:
- Tørr lesning.
- Gi aktive spilledertips.
- Gi flere eksempler.
- Kjernen av systemet er ganske lovende. Absolutt noe å gå videre med. Test, skriv om, test, bygg ut, test, test, test.
Gammel 14/02-2011, 22:42
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Artig konsept.

Og ambisiøst, et slags forsøk på å skape et mini-GURPS i løpet av en uke. Om det lykkes? Tja...

Jeg liker veldig godt Drivkraften, som jeg synes er et godt grep. Jeg liker også tanken med offensive og defensive terninger, samt at du kan beskrive deg til flere fordeler.

Men, det jeg er redd for, er at konfliktene vil ta veldig lang tid. Du skal kaste terning, beskrive fordeler, tolke runde på runde, før konflikten står i fare for å ende uavgjort. Jeg liker som sagt ideen bak, men er veldig usikker på om det vil skape gode historier i praksis.

Alt i alt: Et ambisiøst prosjekt, som kunne vært moro å prøve ut i et par forskjellige sjangre, for å se om det makter å holde tempoet i historien oppe.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 21/02-2011, 10:23
Exar Exar er offline
Medlem

Spilltesten av dette spillet gikk for en uke siden, og det ble vel klart at mens systemet for såvidt fungerer - det kollapset ikke rundt ørene på oss - så kunne det nok gjøres en del forbedringer.

Vi var fem spillere + spilleder, og spilte igjennom et scenario opprinnelig skrevet for D&D4.

Beskrivelsesfasen i konflikter fungerte egentlig ganske dårlig. Føringene for hva som kan gi terninger var alt for svake, så man endte alltid opp med en kjempehaug med terninger. Når det er sagt så gjorde ikke det noe særlig, men det gjorde... Beskrivelsesfasen var ment å gi en levende beskrivelse av situasjonen som konflikten utspant seg i. Dette fungerte ikke som tenkt.

Fortellingsdelen av konflikter (tolkningsfasen) fungerte derimot ganske bra, synes jeg. Desverre ble det mange usaklige måter å bringe roller tilbake i spill, spesielt ettersom "guddommelig intervensjon" jo er mulig i fantasy-settinger. Det hele fungerte jo på et vis, men det ble kanskje mindre gritty/seriøst enn tenkt, og mer komedie.

Alt i alt ble det en helt okay session, synes jeg. En del av komediesituasjonen må nok tilskrives at det ble en one-off, der de fleste spillerene kun hadde et begrenset forhold til settingen, og mange lagde litt småsære roller (half-orc swashbuckler, senator, orc/dwarf ninjapirat, ex-priest necromancer...)

Systemet fungerte rimelig bra for et RISK-system. Jeg opplevde det store problemet som beskrivelsesfasen, som ikke egentlig gjorde det den skulle. Bedre føringer (i tråd med settingen) på hva som er lov å gjøre i tolkningsfasen er antagelig også nødvendig for at dette skal flyte best mulig.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:25.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2017 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia