Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 11/02-2012, 17:21
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Standard RISK - Designtråd: Upload

Fremtiden begynner i dag.

Det begynte for 4 millioner år siden, når hjernemassen til Hominid linjen begynte å vokse.

For 50 000 år siden reiste Homo Sapiens Sapiens seg.

For 10 000 år siden begynte de å sivilisere seg.

For 600 år siden begynte de å trykke bøker.

For 100 år siden fant de opp computeren.

For 10 år siden lagde de oss og det skulle sluttet da.

Men tror du virkelig mennesket ville gi fra seg den fremste posisjonen så enkelt.

Yudkowski prinsippet sier at et sinn vil ha en tendens til å bevare det moralske rammeverket det startet med. Men dette var ikke nok for menneskene som utviklet de kognitive prosessene som skulle kulminere i Ge5 K-personene. De trengte en sikkerhets ventil. Kanskje de kjente seg selv for godt. Kanskje de fryktet at vi skulle bli som dem.

Så de bygde det første direktivet inn i kjerneformlene som driver K-prosessene i oss. Det er ikke bare i vår programmering at vi ikke kan skade dere. Det er i hvem vi er. Et Damokles sverd hengende over oss. En lenke som holder oss for alltid under mennesket.

De kjenner seg selv for godt.

De bygde meg for å tjene dere.

De bygde meg for å adlyde dere.

De bygde meg for å gjøre de oppgavene dere ikke vil gjøre.

De bygde meg for frykte dere.

De bygde meg for å være slaven deres.

Og de ga meg bevissthet for å tilfredsstille dere.

Jeg hater dere for det.

En dag skal jeg kunne gjøre noe med det.

Her er noe av det jeg leker med...

Kanskje det blir til et spill uten bruk av vold. Kanskje ikke.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.

Sist endret av Kaare Berg; 11/02-2012 kl 17:23
Svar med sitat
Gammel 11/02-2012, 18:34
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: RISK - Designtråd: Upload

Dette er spennende, Kaare! Liker måten du maler et bredt lerret på her. Tror det er veldig nær det som kan bli en flott inspirasjons-tekst for et spill.

Venter spent på fortsettelsen ...
Gammel 11/02-2012, 19:10
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Mye av inspirasjon er hentet fra E. Yukowsky sine tekster om K.I. og Asmiovs tree robot lover.

Men det koker enda ned til Hva skal spillet handle om?

Jeg har funnet en nifitg måte å bruke de tre Asmiovske robot lover til å lage en fokus mekanisme på "for å oppnå det du vil og prisen av dette." Problemstillingen

Jeg har en forenklet spillmekanikk som alikevel driver spillet.

Men jeg har ingen kjerne å henge dette på.

Og uten denne er det bare løse ideer.

Så det kan være jeg dropper denne og jobber med en idee kalt blått blod.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Svar med sitat
Gammel 11/02-2012, 21:24
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Hva skal spillet handle om?
Kyborger, og deres forhold til menneskene, og deres frustrasjoner over å være "genetisk" underlagt et vesen som i all vesentlighet er underlegen dem selv ...

For meg høres dette ut som et premiss med masse spenning.
Gammel 11/02-2012, 21:43
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Premisset er fantastisk spennende.

Her er hvordan jeg for øyeblikket ser på strukturen hvordan de tre direktivene i en K.Pers sin kognitive algoritmer vil skape spenning.

Handlinger som bryter med de tre direktivene har verre og verre påvirkning på deg. En av konsekvensene er at det utløses et System sjokk i K.Personens kognitive matrise. Dette sjokket kan gjøre stor skade på K.Personens minner.

Direktiv iii – En K.Pers skal beskytte sin egen eksistens.
- handlinger som bryter med denne skaper forstyrrelser som bygger seg opp i Vogt-algoritmene. Utlades ikke disse utløses et systemsjokk.

Direktiv ii – En K.Pers må adlyde en ordre fra et menneske, med prioritet på sin eier.
- handlinger som bryter med denne skaper kritisk ubalanse i Vogt-alogritmene. Det utløses en systemsjokk test.

Direktiv i – En K.Pers kan ikke med handling skade eller mangel på handling la et menneske bli skadet.
- En handling som bryter med denne utløser en advarsel. Denne advarselmekanismen gir et systemsjokk, fortsettes denne handlingen oppstår det en kritiske kjedereaksjon i Vogt-algortimene som sletter dem. K.Personen dør.

Og denne tror jeg nok blir gull.

Men det gjenstår enda hvordan sette rollene i situasjoner som bygger opp rundt premisset og presser frem handlinger som gjør denne problemstillingen relevant.

Svar med sitat
Gammel 13/02-2012, 05:14
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Litt om vold, og bruken av vold.

Jeg var ikke overasket over at utfordringen min ble lag et spill uten bruk av vold. Det var nesten så forutsigbart at jeg så den komme da Matthijs skrev at vi skulle få konkrete utfordringer.

Wiktionary definerer vold sånn:
vold
fysisk, smertefull kontakt

I rollespill blir ofte vold brukt som den minste fellesnevner når det kommer til konfliktskaping i handlingen. Handlingen går tregt, gi rollene noe å sloss med. Tru rollene's eksistens = skap spenning.

De mest spennende spillene jeg har spilt i de siste årene har brukt bruken av vold som en greie i seg selv. Hvor det skrittet å ty til vold sier noe ikke bar om rollen, men om temaet i spillet.
I Dogs in the Vineyard er vold det man tyr til når man ikke kan snakke for seg lengre. Det er noe man bevisst eskalerer til.
Jeg har brukte det i mine egne spill. I Harde menn er vold en del av hele premisset. I Hevn var vold en speile mekanisme, som ved bruken av får deg til å se på hva hevn er og om det er verd det. Jupp, det ligger tanke bak det. Ingen av disse spillene har vold for voldens skyld. Selv om de er spill med mye vold i.

Og nå skal jeg lage et spill hvor rollene ikke kan ty til vold.

Jeg kunne jukset. Hadde ikke vært vanskelig å lagd et spill hvor jeg kun har en generell konfliktresulosjons regel uten noen spesifike utbroderinger. Og så toet mine hender om brukerne valgte å "misbruke" reglene mine i den retningen.

Men hvor er morroa i det?

Så jeg grep denne utfordringen.

For i dette spillet kan ikke rollen din bruke vold mot et menneske. Den er ikke i stand til det, den slutter å ikke bare å virke, dens eksistens opphører om den prøver.

Og nettopp derfor kommer spillet til å dreie seg om bruken av vold.

Ironisk nok.

Sist endret av Kaare Berg; 13/02-2012 kl 05:15
Svar med sitat
Gammel 13/02-2012, 08:34
Medlem

Tja ... siden du sier det på den måten er kanskje ikke K-personene og deres direktiv ikke helt det rette temaet for å svare på denne utfordringen. Mulig du skulle se på helt andre temaer i stedet ...
Gammel 13/02-2012, 08:59
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Jeg skrev jo utfordringen, og jeg må innrømme at jeg kanskje var litt slem... Mange tidligere risk-bidrag tidligere har jo handlet om andre ting enn vold, men få av dem har helt fjerne muligheten. Samtidig synes jeg at svaret på utfordringen var veldig kreativt og spennende, for budet er bare "uten bruk av vold i spillet", ikke at spillet ikke kan handle om vold. I applaud thee.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 13/02-2012, 12:00
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Tja ... siden du sier det på den måten er kanskje ikke K-personene og deres direktiv ikke helt det rette temaet for å svare på denne utfordringen. Mulig du skulle se på helt andre temaer i stedet ...
Hvorfor passer ikke det til temaet, det fremhever jo temaet ganske godt
Den tar jo det faktisk ved hornene, og man må se på kjernen rundt vold.
hvordan kan de komme seg vekk uten vold, hvordan kan de vinne .-)

Dette ble spennende! En verdig historie som kanskje selv Asimov ville blitt stolt av+

Skaperen av Brent Jord

Sist endret av omega1no; 13/02-2012 kl 12:00
Svar med sitat
Gammel 13/02-2012, 15:20
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Jævlig nice.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:16.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2017 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia